Kivunlievitys synnytyksessä (hiuskampa metodi)?

KatlinC

Näppärä viestien naputtelija
Elokuiset 2023
Huomasin Tik Tokissa video, missä synnytyksen aikana kivun lievityksessä käytettään hiuskampa (called comb labour)
Akupainanta käyttäeen, kämmennellä on akupunktiot mikä auttavat kun puristat kampa, kun isot kivut tulevat.

Pitäisi itse kokeilla, kaikki kolme synnytystä ollut ilman kivunlievityksiä ja se olisi ihana metodi.
 
En ole myös tästä koskaan kuullut 😶 Olisin toivonut pystyväni esikoisen synnytyksen tekemään ilman mitään, mutta kaikkea ei tiedä miten menee. Meillä siis jouduttiin vielä kalvot puhkomaan ja sitten alle tuntiin olin täysin auki ja sit ne kivut oli täysin hallitsemattomat joten sain epiduraalin. En kyllä olis kestänyt mitenkään, koska ilokaasu oli itselle hyödytön ja kaikki voima meni kipujen hallitsemiseen 😣

Ihmeellinen on keho ja miten erilaisia, toki tämä synnytys voi sitten olla aivan oma numero eikä tuntemukset samanlaiset mitä esikoisen kohdalla 🤗

Jos tässä nyt päästään sinne asti, toivotaan 😅
 
En oo kans kuullu. Mäki olin ajatellu synnyttää esikoisen luomuna mut avautumine tapahtu tunnissa siitä sentistä kymppiin ni kyllä siinä otettii ilolla kohdunkaulapuudutus vastaan :rolling: epiduraalia halusin välttää ni ehdottivat tota ja se oli kyl :Ok Hand Sign:
 
Onkohan tuo hiuskampa-metodi vähän sama kuin mitä miehet käyttää vasaralla sormeen lyödessään... kun potkaisee jalalla kiveen, niin se sormikipu kummallisesti samantien katoaa.

Voihan kipukeskusta kai synnytyksessäkin ohjata vaikka sen kamman avulla huomaamaan alapään sijasta käden... Voishan sitä kamman sairaalakassiin pakata, ja kokeilla. Ainutlaatuinen siitä tilaisuudesta joka tapauksessa tulee!
Mulle lämpö, kuten lähes kuuma kauratyyny vasemman olkapään yli laitettuna poistaa tosi vahvat menkkakivut. Kauratyyny on jo lähdössä sairaalaan...
 
Muokattu viimeksi:
Onkohan tuo hiuskampa-metodi vähän sama kuin mitä miehet käyttää vasaralla sormeen lyödessään... kun potkaisee jalalla kiveen, niin se sormikipu kummallisesti samantien katoaa.

Voihan kipukeskusta kai synnytyksessäkin ohjata vaikka sen kamman avulla huomaamaan alapään sijasta käden... Voishan sitä kamman sairaalakassiin pakata, ja kokeilla. Ainutlaatuinen siitä tilaisuudesta joka tapauksessa tulee!
Mulle lämpö, kuten lähes kuuma kauratyyny vasemman olkapään yli laitettuna poistaa tosi vahvat menkkakivut. Kauratyyny on jo lähdössä sairaalaan...
Kyllä, kivun siirtäminen toisen paikkaan 😁

Toinen asia mikä vielä auttaa on , vartalon luovuttaminen kivulle. Itse olin omassa maailmassa, silmät kiinni ja hilja koko ajan ja aina kivun tullessa annoin vartalolla rentouttua ja hengittiin todella syvään.
Viimeinen synnytys oli vain alle 2tuntia, emättin avautti tunnissa 9cm

Ihmiset on myös nukahttaneet synntyksessä, kun anttaneet keholle kontrolliin
 
Kyllä, kivun siirtäminen toisen paikkaan 😁

Toinen asia mikä vielä auttaa on , vartalon luovuttaminen kivulle. Itse olin omassa maailmassa, silmät kiinni ja hilja koko ajan ja aina kivun tullessa annoin vartalolla rentouttua ja hengittiin todella syvään.
Viimeinen synnytys oli vain alle 2tuntia, emättin avautti tunnissa 9cm

Ihmiset on myös nukahttaneet synntyksessä, kun anttaneet keholle kontrolliin
Mielenkiintoista. Pitänee tutustua aiheeseen enemmän. Keskimmäinen synnytykseni oli syöksysynnytys enkä ehtinyt saada mitään kivunlievitystä, niin hyvä tietää kaikista vaihtoehdoista.🙂
 
Mä huomasin edellisessä että auttoi huomattavasti kun vaan ”antautui” sille kivulle ja supistuksille. Aina supistuessa menin toiseen maailmaan ja örisin sillain että tuntui hyvältä ja liikuin vapaasti.

Ehdottomasti pystyssä olo ja kehon kuunteleminen auttoi. Jos meni vähänkään maaten tai istumaan jos ei siltä tuntunut, niin kivut meni heti tuhat kertaa pahemmiksi,
 
Mä huomasin edellisessä että auttoi huomattavasti kun vaan ”antautui” sille kivulle ja supistuksille. Aina supistuessa menin toiseen maailmaan ja örisin sillain että tuntui hyvältä ja liikuin vapaasti.

Ehdottomasti pystyssä olo ja kehon kuunteleminen auttoi. Jos meni vähänkään maaten tai istumaan jos ei siltä tuntunut, niin kivut meni heti tuhat kertaa pahemmiksi,
Tein ihan saman 3 synnytyksen kanssa, ja synnytykset olivat todella helppoja minulle. Kivulle antautuminen todella auttaa ja itse myös olin jaloilla koko synnytyksen aikana. “Gravity is your friend”
Keskimmäisessä synnytyksessä oli kaveri mukana ja hän kysi usein, että “Eikö sinua sattuu yhtään” kun olin niin hilja kun supistukset olivat päällä 😂
 
Mä huomasin edellisessä että auttoi huomattavasti kun vaan ”antautui” sille kivulle ja supistuksille. Aina supistuessa menin toiseen maailmaan ja örisin sillain että tuntui hyvältä ja liikuin vapaasti.

Ehdottomasti pystyssä olo ja kehon kuunteleminen auttoi. Jos meni vähänkään maaten tai istumaan jos ei siltä tuntunut, niin kivut meni heti tuhat kertaa pahemmiksi,
Tämä on kyllä jännä! Synnyttänyt ystäväni kans sanoi sitä että helpoiten menee kun synnytyksestä ei tee sairaanhoitoa vaan antaa sen tapahtua luonnollisesti ja oman kehon tahtiin. Toki tässä varmaan kaiken maailman rakenteelliset erot myös vaikuttavat helppouteen tai vaikeuteen.
 
Tämä on kyllä jännä! Synnyttänyt ystäväni kans sanoi sitä että helpoiten menee kun synnytyksestä ei tee sairaanhoitoa vaan antaa sen tapahtua luonnollisesti ja oman kehon tahtiin. Toki tässä varmaan kaiken maailman rakenteelliset erot myös vaikuttavat helppouteen tai vaikeuteen.
Naaman lihakset rennot= rennot lantiolihakset 🙂netti täynnä tietoa siitä.
Kolmen synnytksen aikana aina kun kivu tuli pitin naaman lihakset rennoinna ja synnytys meni nopeasti (19v siten ei tiennyt mitään synnytyksestä, mutta se tuntui luonnolliselta tehdä) ei ollut pelkoa ja annoin itseni vaan kivuille.
 
Takaisin
Top