Kivulias raskaus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oliko raskaus kivulias?

Minulla on raskaudet olleet kivuliaat. Aikaisin alkavat si-nivelvaivat ja liitoskivut pitäneet huolta siitä, että alaselkä ja alapää tuntuvat räjähtävän. Töistä paljon sairauslomaa ja lopulta pahimmillaan rv25 lähtien loppuun saakka pois töistä. Sitten loppuraskaudessa vielä rannekanavaoireyhtymä, eli kädet puutuu ja kipuilee, varsinkin öisin.

Eka raskaus ei ollut kovin kivulias viimeisiä viikkoja lukuun ottamatta. Sillon oli kovat häpyluun ja si-kivut.
Toka, kolmas ja neljäs kivut tuli jo ennen puoliväliä. Nelosesta tuli myös vikalla kolmanneksella uutena lisänä rannekanava oireita.
Nelosesta myös oli joskus rv 25 kieppeillä töissä muutaman tunnin jälkeen ihan sellainen olo, etten enää kestä liitos -ja selkäkipujen kanssa olla töissä. Joskus ennen 30 viikkoa jäin sairaslomalle äitiyslomaan saakka. Olisi pitänyt vaan aiemmin jo jäädä, ihan turhaa kitumista oli kun ei työnteosta oikein tullut mitään. Koita nyt kiivetä tikkaita kun ei jalkaa pysty nostamaan..
Mulla joka raskaudesta tullut reilusti yli 20kg painoa ja se varmaan myös osasyynä kivuille.

Kummankin odotuksessa tuli lonkat kipeiksi löystymisen seurauksena. Kävely teki välillä oikeasti kipeää ja hyvä nukkuma-asento oli hyvä vain vähän aikaa. Kuopusta odottaessa se alkoi aiemmin, mutta pääsin fysioterapiaan mikä pelasti tilannetta.

Eka raskaus oli tosi kivulias ja jouduin jäämään töistä pois pian puolen välin jälkeen. Oli niin pahat si-nivelen ja häpyliitoksen kivut, että ei pystynyt kävelemään. Kauhulla odotin tätä toista raskautta, kun liitoskivut yleensä pahenee seuraavissa raskauksissa, mutta niin ei käynytkään. Jouduin tälläkin kertaa jäämään töistä pois selkäkipujen takia, mutta vasta pari viikkoa ennen äitiyslomaa ja lonkkiakin särkee öisin niin ettei nukutuksi saa, mutta kaikki alkoi paljon myöhemmin, kuin ekassa raskaudessa. Kolmatta en enää aio kokeilla.

oon yllättynyt, kuinka kivulias tämä toinen raskaus on ensimmäiseen verrattuna. esikoisesta oli vain "kevyitä" liitoskipuja, jotka ei estäneet liikkumista tms. nyt liitoskivut alkoivat jo reilu 20 viikoilla ja äityneet viime päivinä nyt 26+ viikolla niin pahaksi just häpyliitoksessa, että käveleminenkin tekee häijyä.

Ekassa ei juuri mitään, tietty jonkin verran liitoskipuja ym. normaalia. Ekan aikana en ollut töissä vaan pystyin hyvin huilimaan loppuraskauden. Tokassa liitoskipuja, SI-kipuja ym. ja tukivyö käytössä töissä. Jaksoin äitiyslomaan asti, vaikka olin päiväkodissa pienten ryhmässä. Työkaverien tuki oli todella tärkeä, auttoivat nostoissa ym. Tässä kolmannessa onkin sitten ollut jo nyt tässä vaiheessa (nyt rv.16+4) jo kaikenlaista vaivaa. Liitoskivut alkanut jo todella alussa, kestosupistuksia yms. Saa nähdä, kuinka pitkään jaksan töissä. Onneksi oon nyt johtotehtävissä eli lähinnä toimistohommissa. Mahdollisuus jäädä myös tarvittaessa etätöihin. Kyllä huomaa, että on reilu 10vuotta vanhempi kuin edellisissä raskauksissa. :tears:

Takaisin