Kiusaaminen

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kokemuksia kiusaamisesta. Oletko kokenut itse kiusaamista tai onko lastasi kiusattu? Mikä auttoi?

En koe olleeni kiusattu, mutta kieltämättä pientä syrjintää oli toisinaan. Minut valittiin useimmiten viimeisenä joukkueeseen liikunnassa. Itse sorruin yläkoulussa kiusaamaan, kun puolustin rakkainta ystävääni, jota oli kohdeltu kaltoin. Se kiusaaminen ei ollut paras tapa hoitaa asia. Kadun sitä yhä.

Minua on kiusattu enemmän tai vähemmän koko kouluajan.
Ala-asteella kiusattiin siksi että äitini puhuu suomea (eikä ruotsia), minulla oli raudat ja silmälasit.
Yläasteella kiusattiin koska olin luokalla jossa oli vain tyttöjä, eli silloin olin hikke ja lesbo.
Lukiossa kuvittelin kaiken olevan hyvin, mutta sain vuotta sen jälkeen kuulla että minusta oli levitetty aika ikäviä huhuja sekä tarinoita. Moni "ystäväni" ei siis oikeasti ollut sitä ollutkaan. Siitä meni kauan aikaa toipua ja oppia taas luottamaan ihmisiin. Onneksi silloin oli jo uudet ystävät ja piirit.

Toisaalta olin itsekin nuorempana aika ilkeä, varmaankin juuri puolustusmielessä. En koskaan tehnyt kellekään tahallani pahaa tai "hyökännyt" turhasta, mutta puolustautuessani olen saattanut sanoa hyvinkin pahasti toisille ihmisille. Kiukuspäissäni osaan olla varsin inhottava persoona. :sad001

Luokallamme oli aikoinaan myös tyttö jonka kanssa en vain mitenkään tullut juttuun ja se näkyi teininä toisen eristämisellä porukasta. Emme vieläkään tule toimeen, mutta se ei oikeuta sitä miten häntä silloin kohtelin.

Kokemuksia kiusaamisesta. Oletko kokenut itse kiusaamista tai onko lastasi kiusattu? Mikä auttoi?

En koe olleeni kiusattu, mutta kieltämättä pientä syrjintää oli toisinaan. Minut valittiin useimmiten viimeisenä joukkueeseen liikunnassa. Itse sorruin yläkoulussa kiusaamaan, kun puolustin rakkainta ystävääni, jota oli kohdeltu kaltoin. Se kiusaaminen ei ollut paras tapa hoitaa asia. Kadun sitä yhä.
En koe olleeni kiusattu, vaikka todellakin olin aina viimeinen, joka valittiin joukkueeseen. Minusta se oli pelkästään luonnollista, sillä olin aika varmasti luokan huonoin pelaaja. Minulta puuttuivat sekä taidot että motivaatio.

Voi olla, että joku on joskus yrittänyt kiusata minua, mutta en huomaa sellaista, joten olen huono kohde. En tiedä, onko joku kokenut minun käytökseni kiusaamisena. En osaa olla erityisen huomaavainen, mutta tahallani en ole kiusannut.

Olen ollut koulukiusattu eikä siihen auttanut kuin koulujen loppuminen. Esikoista on päiväkodissa joskus sanottu tytöksi/tytön näköiseksi, mistä poika pahoitti mielensä. Se loppui, kun hoitajat sai tietää siitä ja puuttui asiaan.

mä otan tähän nyt lapsen näkökulman. lapsi kertoi tänään ekaa kertaa, (ison kiukkukohtauksen jälkeen sylissä) että kukaan ei ollut ottanut häntä leikkiin tänään päiväkodissa. oli omien sanojensa mukaan kertonut aikuiselle, mutta se ei ollut auttanut. en ole tästä vielä ehtinyt mainita henkilökunnalle, mutta meinasin kyllä sanoa, sillä ainakaan kukaan ei ottanut sitä heidän päässä esiin ja lapsella oli selvästi tosi paha mieli tästä. varmaan on aika yleistä, kun eiväthän päiväkoti-ikäiset osaa asettua toisen asemaan ja varmaan leikeistä pois sulkemista jne tapahtuu koko ajan. eka kerta kuitenkin kun lapsi oma-aloitteisesti tälläistä kertoi, niin tietty se sattuu sydämeen Broken Heart toivottavasti ei ole jokapäiväistä tai aina samaan henkilöön kohdistuvaa.

Miestäni kiusattiin koko peruskoulun ajan ( muuttivat usein vanhempien työn perässä, joten ei oikein päässyt joukkoon mukaan) Vasta lukiossa elämä kuulema helpotti, mutta oikeita ystäviä sai vasta opiskeluaikana. Vaikeaa hänen on edelleen ystävystyä.

mä otan tähän nyt lapsen näkökulman. lapsi kertoi tänään ekaa kertaa, (ison kiukkukohtauksen jälkeen sylissä) että kukaan ei ollut ottanut häntä leikkiin tänään päiväkodissa. oli omien sanojensa mukaan kertonut aikuiselle, mutta se ei ollut auttanut. en ole tästä vielä ehtinyt mainita henkilökunnalle, mutta meinasin kyllä sanoa, sillä ainakaan kukaan ei ottanut sitä heidän päässä esiin ja lapsella oli selvästi tosi paha mieli tästä. varmaan on aika yleistä, kun eiväthän päiväkoti-ikäiset osaa asettua toisen asemaan ja varmaan leikeistä pois sulkemista jne tapahtuu koko ajan. eka kerta kuitenkin kun lapsi oma-aloitteisesti tälläistä kertoi, niin tietty se sattuu sydämeen Broken Heart toivottavasti ei ole jokapäiväistä tai aina samaan henkilöön kohdistuvaa.

Uskoisin myös että on tosi yleistä. Sen ikäisillä kuitenkin kaveritaidoissa paljon kehittämisen varaa. Mutta kurjalta se silti tuntuu, kun omalle kohdalle osuu. Ja ikävää ettei edes henkilökunta onnistunut auttamaan. :( (Toivon ainakin että yrittivät.)

Mä olin pienestä asti muita päätä pidempi, kiusaaminen alkoikin heti koulun alkaessa. Hetken sitä kärsiessä päädyin hyökkäykseen, se oli paras puolustus. Kiusasin armotta takaisin, meni varmaan överiksi monta kertaa. Yläasteella tilanne muuttui kun kehittyneisyys olikin yhtäkkiä hieno asia. Mutta koen että se kuusi vuotta alaastetta taistellen kasvatti omaa asennetta varsin paljon. Hyökkään helposti jos jokin tökkii ihmisessä, en jää märehtimään. Normaalisti en kyllä juurikaan kiinnitä ihmisiin huomiota, en siis vrsinaisesti huomaa kiusausyrityksiä ellei ne tule ääneen ihan naamalle. Tälläinen tapaus tuli viime vuonna vastaan, kyllä vaan aikuisetkin osaa..

Olen ollut kiusattu. Tönimistä, syrjimistä ja haukkumista ala-asteella. Olin joko liian laiha tai lihava ja ruma. En koskaan unohda sitä kärsimystä ja itsetunnon ja arvon löytämisessä meni monta vuotta.

Ylä-asteella olin yllättäen suosittu, kun vaihdoin lasit piilolinsseihin ja rupesin käyttämään meikkiä. Minulla oli myös paljon kavereita. Oli tietynlainen shokki kun olinkin yllättäen monen mielestä viehättävä. Itseäni en kuitenkaan osankut arvostaa traumoista johtuen. Mieheni jonka tapasin ylä-asteella sai minut arvostamaan itseäni ja tuntemaan itseni kauniiksi. Blue Heart

Mä olin pienestä asti muita päätä pidempi, kiusaaminen alkoikin heti koulun alkaessa. Hetken sitä kärsiessä päädyin hyökkäykseen, se oli paras puolustus. Kiusasin armotta takaisin, meni varmaan överiksi monta kertaa. Yläasteella tilanne muuttui kun kehittyneisyys olikin yhtäkkiä hieno asia. Mutta koen että se kuusi vuotta alaastetta taistellen kasvatti omaa asennetta varsin paljon. Hyökkään helposti jos jokin tökkii ihmisessä, en jää märehtimään. Normaalisti en kyllä juurikaan kiinnitä ihmisiin huomiota, en siis vrsinaisesti huomaa kiusausyrityksiä ellei ne tule ääneen ihan naamalle. Tälläinen tapaus tuli viime vuonna vastaan, kyllä vaan aikuisetkin osaa..

Mulla tais käydä just päin vastoin, kun aikuisten ohjeet oli mallia "älä välitä, oo kuin et oliskaan". Kävin pientä ala-astetta, jonka loppumetreillä mulla meni kavereiden kanssa sukset ristiin lopullisesti jostain ihan käsittämättömästä syystä. Sillä seurauksella, että yläasteella kaikki sitten tunsi minut ja minä en tuntenut ketään. Kiusaaminen oli sinänsä sellaista harmitonta ja hölmöä huutelua, rallattelua ja somessa kommentointia, mutta mulla ei oikein ollut ketään kehen turvautua. Koko yläasteen olin tosi ujo ja arka, pelkäsin avata suuni ja olla esillä, en luottanut kehenkään. Vasta toisella asteella ihan uusissa kuvioissa pääsin taas opettelemaan millaista on olla normaali, iloinen ja puhelias minä.

Sosiaaliset tilanteet on olleet mulle vaikeita, on joskus edelleen. Ihmissuhteissa koen herkästi, että mua vähätellään, enkä oikein osaa pitää puoliani. Huomaan, että negatiiviset asiakaskokemukset töissä on vaikuttaneet muhun ehkä keskivertoihmistä enemmän, nykyään lähestyvä ihminen on mulle yhtäkuin lähestyvä konflikti ja syke nousee.

Minua kiusattiin hieman ala-asteella, mutta siihen puututtiin ja asiat ihan selvisivät. Yläasteella kiusaaminen lähti ihan käsistä. Yläasteelle vaihdoin paikkakuntaa ja uutta tyttöä ei otettu kovin hyvin vastaan. Olin arka, ujo ja varovainen, muuten ihan tavallinen. Tapahtui ihan käsittämättömän törkeitä asioita parin vuoden aikana ja tulos oli, että jouduin itse vaihtamaan koulua koska koulu ei toiminut kiusaamisen estämiseksi. Sain jopa syyllistystä koulunkin taholta, "kyllä nyt siihen jotain syitä on oltava"... Just joo. Kotonakin oli siihen aikaan vaikeaa ja äiti ei terveydellisistä syistä pystynyt hirveästi minua auttamaan. Mulla ei oikein ollut muita keinoja kuin vetäytyä ja odottaa että tilanteet menee ohi, en osannut hyökätä vastaan. Olin myös aika yksin, ei ollut uudella paikkakunnalla ystäviä, kun kiusaaminen alkoi heti. Kiusaaminen oli nimittelyä, huutelua, potkimista käytävällä, tavaroiden heittelyä, kerran jopa teipattiin epäedustava kuva minusta jokaiselle koulun ilmoitustaululle. Usein eräs kiusaajista ahdisti minut johonkin nurkkaan, mistä en päässyt pois tönimättä häntä ensin edestäni ja alkoi nimitellä ja pelotella. Edelleen on arvet noista ajoista ja varmaan tulee jonkinlaiset olemaan koko loppuelämän. Kuitenkin olen edelleen kiitollinen yhdelle pari vuotta vanhemmalle pojalle, joka kerran tuli sanomaan minua kiusanneille tytöille, että lopettakaa, tuosta ei ole mitään hyötyä. Ainakin joku huomasi ja puuttui! Kyse oli vain yhdestä kerrasta, mutta kuitenkin sillä oli iso merkitys.

Jälkeenpäin olen tavannut osan kiusaajistani näin aikuisiällä. Melkein kaikki ovat pyytäneet anteeksi ja pahoitelleet, miten typerästi käyttäytyivät. Kuitenkin pahin kiusaaja ja yksi hänen ystävistään edelleen käyttäytyy tosi ikävästi minua kohtaan jos jossain joskus sattuu näkemään. Aikuiset ihmiset, ei osaa yhtää käyttäytyä. Olin ihan vahingoniloinen, kun näin toisella kiusaajistani menevän nykyään aika huonosti. Jos ei osaa edes lähemmäs kolmekymppisenä olla pahoillaan, niin on mielestäni kyllä joku vähän pielessä.

Omia lapsiani ei ole onneksi kiusattu. Jos sellainen tilanne tulisi eteen, en ole varma miten pystyisin pysymään asiallisena. Sen verran raskaita kokemuksia itsellä asiasta on.

Mua kiusattiin melkein koko ala-asteen ajan. Ysiluokalla se loppui. Aina asialla oli vanhemmat oppilaat eikä siihen puututtu ikinä. Koulu kieltäytyi näkemästä kiusantekoa, vaikka siihen liittyi fyysistä väkivaltaa.

Takaisin