Kissat ja vauva-aika

äitee27

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!

Päädyin tässä äitini kanssa mielenkiintoiseen keskusteluun eläimistä ja vauvoista. Hän oli kuulemma lukenut tutkimuksen, missä oli todettu eläimien aiheuttavan allergioita lapsille/vauvoille. En meinannut millään tätä asiaa sulattaa, koska meilläkin kaksi kissaa löytyy ja aina olen kuullut eläimien olevan hyväksi lapsiperheessä, juuri sen vuoksi ettei niitä allergioita tulisi. Nyt tuntuisi asian olevan toisin päin, artikkelin voi käydä lukaisemassa täältä: http://www.oulu.fi/yliopisto/uutise...ltistus-lisää-kissa-ja-koira-allergian-riskiä. Jos tässä nyt vertaa lähipiirin perheitä niin mieheni tulee 6 lapsisesta perheestä ja siellä on aina ollut vähintää kaksi sisäkissaa, miehelläni eikä hänen sisaruksillaan ole mitään allergioita. Kun taas siskollani on 2 koiraa ja nyt 3-vuotiaat kaksostytöt. Toisella tytöistä todettiin juuri koira-allergia, mutta omalle koiralle on siedättynyt.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitä te muut eläinperheelliset olette tästä mieltä?

Pitääkö tässä nyt vaan myöstää, että ehkä äitini on oikeassa ja pistää kissat anoppilaan vauvan ekaksi vuodeksi, niin kuin artikkelissa suositellaan, vai käyttää maalaisjärkeä ja katsoa mitä tuleman pitää?

meillä on aina ollut eläimiä, koiria ja nyt 2v kissa joukon jatkona.Lapsia on 3, vielä hetken aikaa:wink, allergioita ei ole kenelläkään.Minä katsoisin mitä tuleman pitää ennenkuin eläimiä veisin mihinkään:)

Itse kun olin lapsi, niin meillä aina oli kissaa tai koiraa ja itse en ole allerginen, mutta sisarus on.

Meillä oli kolme kissaa, kun esikoinen syntyi ja tuli kissalle allergiaeksi. Ensinnä kokeiltiin siedätystä, mutta allergia paheni ja päätettiin luopua kahdesta kissasta, jotka veljekset. Yksi kissa päätettiin pitää, koska monet allergiaset on sietänyt häntä ja niin on meidän poikakin. Oireet helpotti heti kun kaksi kissaa annettiin pois. Itse en etukäteen lähtisi lemmikkejä pois viemään vauvan takia ellei ole pakko. Minulle omat lemmikit on ollut kuitenkin kuin omia lapsia ja olikin raskain päätös ikinä luopua kissoista, mutta meidän tapauksessa se päätös oli pakko tehdä pojan terveyden takia. Eläimillekään ei tee kuitenkaan hyvää joutua muuttamaan omasta kodista, varsinkaan jos ei todellista tarvetta ole.

Mä olen maalta kotoisin, meillä on ollu elukoita jos jonkinlaisia enkä oo millekään allerginen. Miehen perheesssä ei ole ollut eläimiä, muttei hänkään ole allerginen. Meillä on kaksi kissaa, eikä meidän poika ole allerginen. Joten uskon alttiuden allergiaan olevan jollain tasolla periytyvää, mutta en todellakaan kannata kissojen poislaittoa ennen kokeilua.

Kannattaa huomioida artikkelin lopussa oleva todenta:

"Vaikeutena tämän aiheen tutkimuksessa on se, ettei syy-seuraussuhdetta parhaiten toteavaa sokkoutettua tutkimusasetelmaa ole mahdollista toteuttaa. Tämän väestötutkimuksen tuloksen perusteella ei kuitenkaan voida suositella yksittäiselle perheelle eläimen hävittämistä tai ottamista”, sanoo tutkijatohtori Kaisa Pyrhönen Oulun yliopistosta.

Pyrhösen mukaan tarvitaan lisätietoa pidempään jatkuneista laajoista väestön seurantatutkimuksista ja eläinaltistuksen yhteydestä muihin allergisiin sairauksiin ja yleisemmin terveyteen, kasvuun ja kehitykseen."

Meillä on kaksi kissaa enkä ole ollenkaan huolissani tuon tutkimuksen tuloksesta, enkä missää nimessä aio etukäteen luopua rakkaista kissoistani vain siksi, että vauva saattaa saada allergian tämän - vielä puutteellisen - tutkimuksen mukaan. Muita tutkimuksia on esimerkiksi siitä, että lemmikkien parissa kasvaneilla lapsilla on parempi vastustuskyky, koska etenkin koirat levittävät erilaisia bakteereja herkästi muun muassa nuolemalla kasvoja ja käsiä. Lisääntynyt vastutuskyky on vain hyvä asia eikä lapsiperheen kotia kannata pitää ylihygieenisenä.

Tämä tutkimustulos voi herättää turhaa hysteriaa ja lemmikeistä luopumista, jos sitä ei lue tarkasti loppuun tai vielä parempaa, lue alkuperäistä tutkimustulosta ennen lopullisen päätöksen tekemistä. Maalaisjärjen käyttö on sallittua (:

Periytyykö allergittomuus? Siis jos vanhemmilla ollut aina eläimiä ja eivät ole allergisia MILLEKÄÄN, niin onko kovin todennäköistä, että tuleva vauva olisi kovin allerginen? :)

Käsittääkseni allergiaherkkyys on periytyvää, mutta myös "terveet" vanhemmat voivat saada allergisen lapsen. Korjatkaa jos olen väärässä.

Allergioiden syntyyn voi raskausaikana vaikuttaa jonkin verran muun muassa välttämällä kemikaaleja (parabeenit ja ftalaatit ovat pahimpia), syömällä erilaisia pähkinöitä kourallisen päivässä ja probiootteja nauttimalla, esimerkiksi asidofilus bifidus -piimää juomalla 2 dl päivässä. Paljon löytyy taatusti lisää näitä, kun jaksaa googletella. Näissä tosin kannattaa luottaa vain virallisiin tietolähteisiin, mutta mikään näistä minun luettelemista jutuista ei ainakaan tuo lisähaittaa odottavalle äidille tahi vauvalle (:

Me miehen kanssa ei olla allergisia millekään, mutta lapsi on vähän kaikelle taas allerginen. Eli ei allergittomuus valitettavasti oo periytyvää.

Takaisin