Kirvelyä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emilia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Emilia

Puuhakas puhuja
Ajattelinpa kysäistä täältä ennen kuin juoksen lääkäriin :)

Onko muilla ollut kirvelyä pissatessa? Onko kyseessä ollut tulehdus vai onko sitä esiintynyt "muuten vaan"?

Minulla on ollut virtsatietulehdus vain kerran, ja sekin lapsena palellutettua itseni lumihangessa joten en muista millaiselta se tuntui. Nyt pissaa kyllä tulee ihan kunnolla, mutta kirvely saa sumenemaan silmissä. En mielestäni ole palelluttanut itseäni, hygieniasta huolehdin hyvin. Liekkö tämäkin siis joku ohimenevä raskauteen kuuluva juttu?

Hei Emilia! En osaa oikein muuten jeesata kuin, että jos noin hurjat kivut pissatessa niin kannattaa kyllä käydä lekurissa tutkituttamassa pissa. Ei ainakaan mun mielestä kuulu raskauteen vaikka niin monenlaisia vaivoja onkin. [:)]

Kiitoksia vastauksista!

En juoksekaan lääkäriin, kirvely helpotti alkuyöstä. Sain tutulta hoitsulta ohjeen juoda paljon vettä, että "virtsa puhdistuisi" jos tulehdus on kyseessä. En kyllä usko, että se kirvely oli tulehduksesta johtuvaa, koska se meni niin pian ohi. Seksiäkään en ole harrastanut moneen päivään, joten hankauksestakaan ei paikat ole voineet tulla kipeäksi.

Taidankin laittaa sen kirvelykohtauksen raskauden piikkiin, sillä en keksi sille muutakaan järkevää selitystä.

Tulipa mieleeni.. Mä join raskausaikana karpalomehua, kun tuntui pissaoireita. En tiedä oliko oikeasti apua, mutta helpotti. Tosin mitään kirvelyä ei pissatessa ollut. 

Itselläni oli vastaavia oireita, olin aivan varma että on virtsatietulehdus enkä siinä vaiheessa vielä tiennyt olevani raskaana. Soitin lääkärille, joka ilman labrakoetta kirjoitti antibioottireseptin, mutta sillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta. Myöhemmin otettiin kokeet, mutta tulehdusta ei näkynyt. Oireet hävisi raskaudenkeskeytyksen myötä saman tien.

Moikka!

Ajattelin laittaa vielä jos joku muukin tätä pohtii...

Mun mielestä raskaana ollessa kannattaa aika herkästi käydä labratesteissä jos kirvelee, jos ei ole virtsatietulehdus niin saattaa olla sitten myös emätintulehdus tai hiiva, ne aiheuttaa kanssa kirvelyä. Kun se tulehdus on sitten aina huono vauvalle niin kannattaahan se tarkistaa.

Mutta tuo että se sitten itsestään loppuu ni ei se varmaan sitten ole se ollut, itselläkin on ollut kirvelyä raskauden aikana, ja oon sitten päivän seuraillut. Ohi on aina mennyt. Mun mielestä seksin jälkeenkin monesti herkemmin kirvelee, en tiedä miksi.

Mutta tuo karpalomehu mistä Riikka33 sanoi niin toimii ihan oikeasti, ja jos on taipumusta tai huolta tulehduksesta ni kannattaa juoda vaikka päivittäin. Se ennaltaehkäisee koska tekee virtsasta sen verran happamampaa ettei bakteerit viihdy ja toisekseen muutenkin runsas juominen estää bakteerien kiinnittymisen virtsaputken pintaan.

Nämä kerron maallikkona mutta toistuvista virtsatietulehduksista kärsivänä (lapsena saatu lievä munuaisvaurio). Itselläni tuohon tulehdukseen liittyy myös kova alavatsakipu ja joskus kuume.

Toivottavasti joku saa apua tästä!

Takaisin