Kirjoja

Poison Ivy

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesämammat 2017
Kesäkuiset 2021
Oletteko lukeneet raskauteen, synnytykseen, vauvan hoitoon, kasvatukseen yms. liittyviä kirjoja? Mitä piditte niistä, suosittelisitteko niitä muille? Minua kiinnostaa eniten tietokirjat, mutta kertokaa mieluusti omia suosikkejanne myös kaunokirjallisuuden, sarjakuvien tai vaikka runojen puolelta.

Itse olen tähän mennessä lukenut:

Tiina Kaitaniemi: Luonnollinen lapsuus. Kirja siitä, miten lasta tulisi hoitaa evoluutiobiologian näkökulmasta. Minusta kirjassa oli paljon mielenkiintoisia juttuja, jotka saivat miettimään ovatko meidän kulttuurimme totutut tavat aina sittenkään niin hyviä.

Minni Niemelä: Kantoliina ja kestovaippa. Perustietoa kantoliinoista ja kestovaipoista, pääpaino kantoliinoissa ja sidontaohjeissa, kestovaippailu käsitellään aika lyhyesti. Vastaavat tiedot löytää varmaan myös kantoliinayhdistyksen nettisivuilta, mutta itse luen mielummin kirjaa.

Nicki Trench: Virkkaa suloista lapselle. Lainasin kirjastosta kaiken kaikkiaan kolme virkkauskirjaa, ja tässä oli minusta kaikkein kivoimpia ohjeita. Yhtä takkia olen aloittanut puuvillalangasta, mutta en ole vielä saanut valmiiksi.


Tänään tarttui mukaan kirjastosta seuraavat kirjat: (Näitä en tietenkään ole vielä ehtinyt lukea.)

Anja Liukkonen ym: Synnytyskivun lievittäminen. Takannen tekstin mukaan suunnattu kätilöille ja muille ammattilaisille sekä alan opiskelijoille, mutta antaa myös monipuolista tietoa synnytykseen valmentautuville perheille. Nopealla selaamisella näytti paljon asiaa hengityksestä, rentoutumisesta ja muista lääkkeettömistä vaihtoehdoista, joista kaipaankin lisää tietoa.

Tiina Törnström: Vaippailmiö. Kirja on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäisessä kerrotaan yleistietoa vaipoista ja niiden historiasta. Toisessa osassa keskitytään käytännön asioihin, kuten materiaaleihin ja vaippamalleihin. Kolmannessa osassa on ompelu- ja neulontaohjeita.

Matleena Lahti: Luomuruokaa lapselle. Vauvaperheen keittokirja. Oikeastaan minua olisi kiinnostanut Minä syön itse -kirja, mutta se oli lainassa, ja sen takia nappasin tämän mukaani. Pääasiassa kirjassa on reseptejä, eli ei vielä kovin ajankohtainen kirja meille. Alussa näyttää olevan hyvä tietopaketti vauvan ravitsemuksesta. Toki näistä varmasti kerrotaan neuvolassakin sitten kun kiinteiden aloittaminen tulee ajankohtaiseksi.
 
Näistä mun vinkeistä ei ole apuja tämän päivän raskauteen, synnytykseen tai vauvanhoitoon, mutta jos kätilön työ ja monenlaiset tarinat ammatin takana kiinnostavat, niin suosittelen. Luin hiljattain Ujostelemattomat: http://hybrislehti.net/hybris-12012/kirja-arvio-huikeaa-suomalaista-kätilöhistoriaa

Tositarinoihin perustuvaa katsausta kätilöiden työstä 50-60-luvun Itä-Lontoon köyhimmissä osissa tarjoaa Jennifer Worthin Hakekaa kätilö. En tiedä onko kirjoja tehty enempää kuin yksi, mutta sen luettuani ahmaisin myös viisi tuotantokautta draamasarjana Netflixistä.
 
Mä ostin heti alkuraskaudesta Matilda Katajamäen ja Outi Gyldenin Suomalaisen vauvakirjan. Ihan puhtaasti faktatietoa raskaudesta, synnytyksestä, lapsivuodeajasta, imetyksestä ja pienen vauvan kanssa elämisestä noin eka vuoden ajan. Tää on ollu mulle tosi hyvä opus raskauden ajan, koska siinä on hyvin ja kattavasti tietoa raskauden eri vaiheista. Synnytysosio on erityisen hyvä koska kertoo taas faktat, mitään kauhutarinoita kun en synnytysjännityksessä halua lukea. Huolehtimiseen taipuvaisena oon tykänny juuri tuosta tuossa kirjassa että faktat kerrotaan kattavasti ja asiallisesti. Oon saanu mielenrauhaa moneen asiaan, asiallista tietoa sitä tarvitessani ja uuttakin tietoa. Oon lukenut kirjaa läpi raskauden aina kun on ollut ajankohtaista tiettyyn vaiheeseen. Kirja on ollut hyvä ja helppolukuinen myös miehelle, joka vielä vähemmän näistä asioista tietää. Tää on tosiaan siitäkin kiva infopläjäys et jatkuu vauva-aikaan.

Fiktiopuolelta voisin suositella Graeme Simsionin Vauvatestiä. Kertoo pariskunnasta joka suht yllättäen alkaa odottaa esikoistaan ja lähinnä ylianalyyttisen tiedemiehen suhtautumisesta raskausaikaan ja valmistautumisesta vauvan tuloon. Tää on mulla vielä kesken mut on ollu hauska lukea itekin esikoista odottaessa.
 
Mä en ole lukenut mitään muuta kuin netistä erilaisia sivustoja sekä muutaman Vauvalehden [emoji4] jos käy äikkärillä aika pitkäksi niin täytyy lainata kirjastosta joku kirja!
 
Näistä mun vinkeistä ei ole apuja tämän päivän raskauteen, synnytykseen tai vauvanhoitoon, mutta jos kätilön työ ja monenlaiset tarinat ammatin takana kiinnostavat, niin suosittelen. Luin hiljattain Ujostelemattomat: http://hybrislehti.net/hybris-12012/kirja-arvio-huikeaa-suomalaista-kätilöhistoriaa

Tositarinoihin perustuvaa katsausta kätilöiden työstä 50-60-luvun Itä-Lontoon köyhimmissä osissa tarjoaa Jennifer Worthin Hakekaa kätilö. En tiedä onko kirjoja tehty enempää kuin yksi, mutta sen luettuani ahmaisin myös viisi tuotantokautta draamasarjana Netflixistä.
Kiitos. Nämä molemmat menivät luettavien kirjojen listalle. Ensin mainittu on ehkä vähän samaa sarjaa kuin Tiina Miettisen Piikojen valtakunta, joka listaltani löytyi jo valmiiksi. Miettisen kirja ei siis kerro raskaudesta tai synnytyksistä, vaan naisten elämästä suurin piirtein samalla aikakaudella kuin Ujostelemattomat.

Mä ostin heti alkuraskaudesta Matilda Katajamäen ja Outi Gyldenin Suomalaisen vauvakirjan. Ihan puhtaasti faktatietoa raskaudesta, synnytyksestä, lapsivuodeajasta, imetyksestä ja pienen vauvan kanssa elämisestä noin eka vuoden ajan.... Oon lukenut kirjaa läpi raskauden aina kun on ollut ajankohtaista tiettyyn vaiheeseen. Kirja on ollut hyvä ja helppolukuinen myös miehelle, joka vielä vähemmän näistä asioista tietää. Tää on tosiaan siitäkin kiva infopläjäys et jatkuu vauva-aikaan.
Samaan tapaan olen lukenut Vauvan odotus -kirjaa, jonka sai hakea apteekista. Siitä on ollut kiva seurata sikiön kehitystä viikko viikolta ja samalla on saanut muutakin hyödyllistä tietoa. Se tosin päättyy vauvan syntymään, eli ei ole niin pitkäikäinen kuin sinun kirjasi.

Luin nyt ensimmäisessä viestissä mainitsemani kirjan Synnytyskivun lievittäminen, koska mitäpä muutakaan sitä vappuna tekisi. Kirja tosiaan on suunnattu alan ammattilaisille ja opiskelijoille, minkä seurauksena en ymmärtänyt ihan kaikkea lukemaani. Varsinkin alussa, jossa kerrottiin kivun fysiologiasta ja endorfiinien erittymisestä, oli paljon termejä joiden merkitystä en ymmärtänyt. Sitten kun päästiin itse asiaan, eli hengitykseen, kylpemiseen, asentoihin ja muihin konsteihin muuttui tekstikin minulle helpommaksi. Vaikka osa tekstistä menikin yli hilseen, sain tästä paljon hyvää tietoa. Samoja asioita käsitellään varmaan myös synnytysvalmennuksessa, mutta siellä ei varmaan ehditä käydä niitä läpi yhtä perusteellisesti kuin tässä kirjassa.
 
Onks kellään Malla Rautaparran kirjoja Kantamisen kausi tai Raskaus, synnytys, äitiys?
Mulle on suositeltu näitä, mut on huonosti saatavilla kirjastoissa tai kaupoissa.
 
Onks kellään Malla Rautaparran kirjoja Kantamisen kausi tai Raskaus, synnytys, äitiys?
Mulle on suositeltu näitä, mut on huonosti saatavilla kirjastoissa tai kaupoissa.

Ei löydy näitä, mut ite etin kirjakaupoista viime viikolla synnytykseen liittyviä kirjoja ja tosi huonosti löytyy yhtään mitään :/ sama oli syksyllä kun etin raskauteen liittyviä kirjoja.
 
Mä kävin just lukemaan Thomas Gordonin Toimiva perhe -kirjaa, enemmän ehkä kyllä vinkeiksi esikoisen kanssa toimimiseen, mutta kuitenkin.

Haluaisin lukea myös Jesper Juul: Viisas lapsesi, mutta tämä tuntuu olevan vielä enemmän kiven alla kuin tuo Toimiva perhe.

Esikoisen odotusaikana luin sekä fatkaa että fiktiota jonkin verran. Aika paljon oli sellaista, mistä en tykännyt, mutta ihan kivojakin löytyi. Fiktiopuolelta hauskoja oli Eve Hietamiehen Yösyöttö ja Tarhapäivä. Faktapuolelta mieleen muistuu joku kirjastosta löytynyt opetustarkoitukseen kirjoitettu opus, missä oli pohdittu erilaisia kivunlievityksiä synnytyksessä. Ja nimeomaan sitä, että on paljon muutakin kuin lääkkeellinen kivunlievitys olemassa, mutta että sitä ei vaan niin osata ajatella tms. En yhtään muista kirjan nimeä.
 
Takaisin
Top