Kirjoja alakoululaiselle

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä muut koululaisten vanhemmat lukee (tai mitä koululaiset lukee)? Saa pienempienkin lasten vanhemmat sanoa, jos tulee mieleen jotain alakoululaisille sopivaa. 😊 Ja tietysti saa jutella enemmänkin alakoululaisten lukemisesta kuin vain kertoa mitä teillä luetaan.

Meillä esikoinen (herkkä kakkosluokkalainen) tykkää Pomenia-trilogiasta ja Pet Agents sarjasta. Pomeniaa kuvaisin satufantasiaksi. On keijuja, kilttejä lohikäärmeitä (siis tosi symppiksiä), pimeydenvelho ja aika jänniäkin kohtia. Pet Agentsissa autetaan eläimiä ja eläinten omistajia ja päähenkilöllä on pieni itse tehty robotti. Vähemmän jännä, joten sopii pienemmällekin, jos ei ole liian pitkä.
 
Meillä tokaluokkalainen lukee Harry Pottereita. Aloitti tuon sarjan ekalla luokalla ja nyt taitaa olla 5. osa menossa, isänsä vanhat kirjat on aika luetussa kunnossa ja osasta jo kannet irronnut. Tykkää myös vastapainona lukea Aku Ankkoja. Muuta ei sitten ole kirjastosta halunnut lainata. Tai no reapleyn ennätysten kirjat on myös mielenkiintoisia ja joka vuosi haluaa omaksi uusimman.
Eskarilainen sitten taas haluaa lukea ihan kaikkia frozen tai Disneyn muita prinsessa kirjoja
 
Me ollaan aloiteltu Soturikissat -sarjalla. Minä luen ekat luokat, ja just tuossa 2-3 -luokkalainen voi alkaa lukemaan itse. Sitten fantasialinjasta jos tykkää ni David Eddings ja J.K. Rowling sopii alakoululaiselle ja yläkoululainen voi jo lukea melkeinpä samaa kuin aikuinenkin, vaikkapa Robert Jordania.
 
Niin on lapset erilaisia. Meille Harry Potter on vielä liian... Kaikkea. Pelottava, surullinen... Liikaa kuolemaa ja jänniä kohtia. Soturikissoja on nyt aloitettu lukemaan. Ai niin, Aku Ankkaa luetaan myös. Niitähän riittää, kun mies on niitä taskukirjoja joskus ostanut. Millainen David Eddings on?
 
Niin on lapset erilaisia. Meille Harry Potter on vielä liian... Kaikkea. Pelottava, surullinen... Liikaa kuolemaa ja jänniä kohtia. Soturikissoja on nyt aloitettu lukemaan. Ai niin, Aku Ankkaa luetaan myös. Niitähän riittää, kun mies on niitä taskukirjoja joskus ostanut. Millainen David Eddings on?
David Eddings on varsin sovinnainen kirjailija, minusta kirjoitustyyli on sopivan jännittävää alakouluikäisille. Toki aina jos joku kohta on liian jännittävän oloinen niin voihan lukija skippailla niitä. Belgarionin taru on hyvä aloitussetti, https://fi.wikipedia.org/wiki/Belgarionin_taru Luin itse nämä lapsena, on siis iäkäs kirjasarja jo. Toisaalta, ei se Tolkieninkaan hehku ole iän vuoksi varissut.
 
David Eddings on varsin sovinnainen kirjailija, minusta kirjoitustyyli on sopivan jännittävää alakouluikäisille. Toki aina jos joku kohta on liian jännittävän oloinen niin voihan lukija skippailla niitä. Belgarionin taru on hyvä aloitussetti, https://fi.wikipedia.org/wiki/Belgarionin_taru Luin itse nämä lapsena, on siis iäkäs kirjasarja jo. Toisaalta, ei se Tolkieninkaan hehku ole iän vuoksi varissut.

Kiitos. 😊 Voisi siis niitä kokeilla tarjota. Tosin ehkä luen hieman itse ensin.
 
Meillä esikoinen tykkäs lukea Kapteeni Kalsaria ja Neropatin päiväkirjaa ala-asteella. Kuopus taas on kiinnostunut nyt Harry Pottereista ja Soturikissoista.
 
Luin Soturikissoja itse raskaana ollessa, ja pakko tunnustaa et itku pääsi kun ihastuttava sivuhahmo kuoli traagisesti. On ne rankkoja nämä lasten kirjat, vaikka koitin itseäni nimenomaan säästää niitä lukemalla. :Crying Cat Face:
 
Takaisin
Top