Kirjasuosituksia ja lukuvinkkejä

elaffy

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Syysmammat 2017
Synnytyksen lähestyessä olisi kiva kerätä vinkkejä erilaisista tietolähteistä liittyen synnytykseen, vauvan hoitoon, parisuhteeseen, arjessa jaksamiseen ja muihin ajankohtaisiin ja tärkeäksi kokemiisi asioihin. Jaetaan parhaat lähteet tässä! :)

Listaan voi lisäillä kirjoja, tutkimuksia, nettilinkkejä ja muita. Olisi mukavaa, jos vinkkiä esittelisi lyhyesti ja etenkin nettisivuista olisi hyvä laittaa pieni tiivistys. Tämä palvelee hyvin etenkin kännykällä surffaajia.

Itse olen lukenut viime aikoina kirjaa Raskaus, synnytys, äitiys - äidiksi omaa kehoa kuunnellen (Malla Rautaparta).

Kirja on kirjoitettu tukemaan äitiä, että hän osaisi ja uskaltaisi pysyä oman raskautensa asiantuntijana. Kirjaan on koottu paljon harjoituksia raskauden ajalle, sekä myös synnytykseen hyviä keinoja kivunhallintaan. Vaikka kirja käsittelee synnytystä fysiologisena synnytyksenä ja synnyttäjää aktiivisena synnyttäjänä, on tietoa koottu myös lääketieteellisestä synnytyksestä. Suosittelen tutustumaan, jos synnytys yhtään jännittää tai pelottaa, sillä kirjasta löytyy paljon työkaluja hyvän synnytyskokemuksen mahdollistamiseksi ja henkiseen valmistautumiseen, vaikka kirjan joogaharjoitukset eivät kiinnostaisikaan. :)

Mitä te muut olette lukeneet?
 
Tässä kaikille imetystä suunnitteleville!!! Suosittelen jokaiselle!!!
http://www.suomalainen.com/tietokirjat/terveys-kasvatus/onnistunut-imetys-sku-p9789516562455

Vauvan kanssa hyviä pointteja on kirjassa: Opi kuuntelemaan vauvaasi. Paljon vinkkejä miten saa arjen luonaamaan hankalissa tilanteissa. :)

Unikoulujuttuja: Pehmeä matka höyhensaarille (E.Pantley)

Ja äidille: Äidin voimakirja. Oikeasti. Lukekaa kun pää meinaa hajota!!

Myöhemmin taaperon kanssa: Uhmakirja, Tunne lukkosi (kun omat taidot kasvattajana alkavat epäilyttää ja omat tunnelukot nousevat näkösälle ja tulee toistaneeksi vanhempiensa tekemät virheet).
 
Mulla on tuo Suuri suomalainen vauvakirja tuossa pöydällä heilunut jo pitkään. Oon sitä siis jo lukenut, ja on kyllä hyvin pätevän oloinen opus, löytyy vähän tietoa kaikkeen liittyen :)
 
Ekan aikaan tuli kirjastosta lainattua monenlaisia raskauteen ja vauva-aikaan liittyviä kirjoja, nyt en muista niistä enää juuri mitään, enkä näin ollen osaa suositellakaan.

Katja Tukiaisen sarjakuvakirja nimeltä Rusina, on ihan mahtava. Luin sen ekan saatuani ja mielestäni siinä oli kuvattu todella upeasti raskautta, synnytystä ja elämää vauvan kanssa. Lähinnä viihteellistä arvoa.

Sitte tuli luettua Rosa Meriläisen ja Simo Frangenin Nollasta ykköseksi -kirja, jossa kuvataan äidin ja isän päiväkirjojen pohjalta pariskunnan Franz-pojan ensimmäistä vuotta.

Belinda Olssonin Raskausjärkytys-kirja on romaani, josta tykkäsin kovasti.
 
Täytyykin käydä lainaamassa tuo raskausjärkytys. Oon tässä lukenu jo yösyötön ja napanuoralla romaanit.
Noita vauva oppaita en oikeen jaksa lukea, niistä jotenki tulee sellanen ähky :)
Nyt viimeemmäks luin niinkin viihdyttävän kirjan ku "parakki 10, naiset Auschwitzin koe-eläiminä" ei olla kyllä mitään mukavaa luettavaa. Ja sen jälkeen oon nähny kauheita painajaisia, joissa oon ite ollu jossai keskitysleirillä. Hyi kamala..
 
Mä oon niin friikki et taidan haluta ton Auschwitz kirjan!! Käytiin meinaan siellä just viime elokuussa ni oon sen jälkeen lukenu ja kattonu kaikkee siihen liittyvää o_O
 
Tuo Raskausjärkytys oli kyllä huippu! Mä harvoin luen mitään kahdesti, mut tuon oon lukenut :)
 
Heikosti positiivinen oli ihan ok, luin sen joku tovi sitten :)
 
Takaisin
Top