Kipuja, vihlontaa ym. tuntemuksia

Josefina

Näppärä viestien naputtelija
[:o] Olen ensikertaa raskaana ja kaikki uutta ja outoa . Ajattelin aloittaa keskustelun siitä onko muillaa millaisia ¨kipuja¨tai vihlontoja yms.?? [&:]

Eilen illalla olin vessassa ja siinä sitte pieraisin paineella [:)][:D] ja samalla vihlaisi todella pahasti oikealta alhaalta mahan alaosasta.. Säikähdin todella paljon koska kipu ei ollut pieni.. [:o]
Loppuillan vatsaa hiukan koski ja tänään samaan kohtaan on tullut pienempiä vihlaisuja useasti....
Sama kohta on ollut kipeä kauemminkin, esim. aina jos on kova pissahätä..
Mitään vuotoa ei ole eikä kipu ylly, mutta silti oon huolissani [8|]

Kokemuksia vastaavanlaisista tuntemuksista...?
 
Mulla välillä tuntuu alavatsaan jommalle kummalle puolelle esim. aivastaessa tai äkkinäisessä liikkeessä, siis vihlasee nopeasti. Viime viikolla tuntu jonakin päivänä vähän pitempään jomotusta toiselle puolelle alavatsaan, mutta ei sitä kivuksi voi sanoa, kunhan välillä sillai tuntu sinne ja meni sit jonkun ajan päästä ohi.

En voi siis sanoa, että onko vastaavanlaisia tuntemuksia, kun ei noi itsellä ole varsinaisesti kipeeää tehny, mutta neuvolaan voi varmaan aina soittaa ja kysyä jos huolestuttaa! [8|] Minusta ei tainnut nyt olla paljon apua [&o]
 
Josefiina: Mä en ihan niin huolissani olis tuosta kivusta. Syitä voi olla monenlaisia: Ihan ilma ja suolisto vaivatkin voivat aiheuttaa yllättävän isoja kipuja. Omalla kohdallani ainakin kun raskaus tekee vatsan kovaksi. Yksi mahdollisuus on kohdun kannattajien venymiseen liittyvät kivut, jotka voivat myös ilmetä ihan missä tilanteessa tähänsä ja yleensä juuri vatsan sivuilla alhaalla. Ja sitten jo Miu82 mainitsemat liitoskivut, kun lantion luiden nivelsiteet ja rustot löystyvät niin se aiheuttaa jo jonkinlaista kipua lantion alueelle. Itselläni arin paikka on tuossa häpyluunpäällä ns häpyluuliitos. Mutta nivusissa tuntuvat kivut ovat hyvin yleisiä.

Ja sitten vielä. Se mistä munkin piti kysyä neuvolantätiltä ku en olis uskonu et vauva voi "pungata" niin kovaa jo näin pienenä. Eli vauva kun saattaa venytellä kohdussa iha kaikella pienellä voimallaan. Tämä omani on tehnyt sitä jo jostain viikolta 14 asti. Ja sen venymisen tekemä kipu voi olla aika inhottavaa. Usein sen huomaa siitäkin kun vatsaan tulee iso kohouma siihen kohtaan mitä vauva työntää joko päällään selällään tai pyllyllään. Silleen niinkun masu tulee hynin pinkeeksi toispuoleisesti ja nousee silminnähden tai kädellä tuntien koholle. neuvolan tätin mukaan se on mahdollista jo pienillä viikoilla niinkuin mä sen koin. kun kohtu ei kuulemma ole niin paljon vauvaa suurnepi koko aikana, ettäikö se pystyisi sitä reippaasti venyttämään.

Ihan noin yleisenä asiana: raskaus aiheuttaa jos jonkin moista kipua ja vaivaa. Ja sitä on tosi vaikea aina erottaa mistä mikin kipu johtuu. Kannattaa ajatella maalaisjärjellä ja kuunnella omia tuntemuksia. Synnytyskivut ovat jo sitten niin tuskaisia, että ne erottaa ihan varmasti. Se joka tapauksessa sellainen kipu mitä et ole voinut kuvitellakkaan. Pitää vaan koittaa uskaltaa suhteuttaa kivut siihen, että ne oikeastaan kuuluvat raskauteen. siis pienet kivut. Ne oikein voimakkaat kuuluvat vasta siihen ihan loppuun. Se mikä on oikein kovaa kipua on tietysti hyvin vaikea arvioida. Mitään sääntöä siihen ei ole. Mutta jos kipu on niin kovaa, että huolestuu oikein todella niin sit on parasta kysästä neuvolasta et saa mielenrauhan.

Tai täällä niinkuin nyt. Tosin mielenrauhan saamiseksi neuvola on varmasti luotettavanpi. Ammattilaisia kun ovat.

HUH tulipahan pitkän kaavan mukaan. Toivottavasti jaksoit tavata[:)].
 
mulla on oikeastaan päivittäin noita vihlaisuja ja kuukautiskipujen kaltaisia tuntemuksia. varsinkin jos päivän aikana on ollut normaalia enemmän fyysistä rasitusta, niin illalla levossa alkaa melko voimakaskin vihlonta. mulla oli varsinkin viikolla 17 kovia kipuja, jotka huoletti. kysyin neuvolassa noista vihlaisuista, ja niistä ei kuulemma tarvitse olla huolissaan. vaikeaa se on kuitenkin aina itse tietää, kun on ensimmäinen raskaus kyseessä [:)]
 
Yhdyn täysin Eemi03:n sanoihin. Kohtu kasvaa ja myös paikat sen ympärillä venyvät ja paukkuvat samalla. Minullakin on melkoinen kirjo tuntemuksia mahassa, välillä pistää, viiltää, repii, polttelee.. Nou hätä, kunhan kipu ei ylly ja menee ohi. Pissaaminen tuntuu inhottavalta, vasemmalle puolelle mahaa pistää kovasti enkä pysty ponnistamaan ollenkaan ja tuntuu, ettei rakko tyhjene kunnolla tuon takia. Normaalia kait(?) Taidan kysyä huomisessa rakenneultrassa asiasta, jos suinkin vain muistan.

Ahaa, nyt sain selvyyden yhteen asiaan Eemin ansiosta, tänks [:)] Olen luullut, että minulla on jonkin sortin supistuksia kun kohtu menee pinkeäksi ja pomppaa esiin. Nyt tarkemmin ajatellen, eiköhän se johdu vauvan liikkeistä ja punkeamisesta. Kädellä tunnustellessa tuntuu jokin möykky, jospa se sitten on vauvan pylly tms [:D]

On tämä raskaus sitten jännittävää aikaa! Joka päivä saa kokea uusia juttuja ja tuntemuksia [:)]
 
Kiitos viisaista sanoista [:)]
Näin mä itsekkin asian järkeilin mutta halusin vain muidenkin mielipiteitä [:)]

¨Pissaaminen tuntuu inhottavalta, vasemmalle puolelle mahaa pistää kovasti enkä pysty ponnistamaan ollenkaan ja tuntuu, ettei rakko tyhjene kunnolla tuon takia. Normaalia kait(?) ¨

Mulla ihan samoja tuntemuksia, ja maha muutenki kovalla ja vaikea ponnistaa kun sattuu.. [:@]

Mutta onhan tämä raskaus silti ihanaa aikaa [:D] [:D] [;)]
 
Mulla menee maha tosi helposti nykyään kovaksi jos en juo riittävästi (eli paljon, paljon) ja sitten tuntuu kyllä koko mahaan ja pahasti! Joskus töissä teki mieli mennä lattialle makaamaan kun oli niin maha kovana ja siks jotenkin sattu oudosti. Nyt oon yrittäny huolehtia, että juon riittävästi vettä ja syön kuituja - joka päivä puuroa (johon on lisätty jotain kuitujuttuja) niin johan toimii! [:D]
 
Takaisin
Top