Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nipa79
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nipa79

Silmät suurina ihmettelijä
Onko täällä ketään muuta, kenellä olisi nyt tai aiemmin raskausaikana todettu kilpirauhasen vajaatoiminta?

Kävin sokerirasituksessa alkuviikosta ja siinä samalla tuli ilmi, että aikaisempien verikokeiden yhteydessä oli jäänyt kilppariarvot ottamatta, lähete oli kyllä tehty. No harmillisesti "narahdin" molemmista ja neuvolalääkäri kirjoitti samantien thyroxin 25mg lääkityksen. Huomenna saan hakea neuvolasta verensokeri mittarin...

Nyt vaan mietityttää, onko pienelle ehtinyt jo tapahtua jotakin vahinkoa tuon vajaatoiminnan vuoksi, varsinkin kun se viivästyi itsestä riippumattomista syistä. Entä tuo lääkitys, onko se nytkin elinikäinen, vai voiko tilanne korjaantua raskauden jälkeen, kun tilanne ns. normalisoituu?

Täällä yksi vajislainen. Mulla elinikäinen lääkitys, mutta sekin on mahdollista, että tyroksiinia tarvitsee vain raskausaikana. Näin yhden ystävän kohdalla ja hänellä huomattiin raskausaikana vajis. Elävän, terveen lapsen sai. :)

Mulla on raskaudenaikainen kilpparin vajaatoiminta. Toisen lapsen odotuksessa huomattiin 11. viikon kohdalla kun itse pyysin testiä ihan mielenkiinnosta, kun on sukurasitusta, ja mulla olikin vajaatoimintaa ja sain lääkkeet. Annosta nostettiin säännöllisesti loppua kohti. Toinen raskaus olikin virkeämpi kuin ensimmäinen. Ekassa raskaudessa olin ihan kuoleman väsynyt jne. ja istukka oli kalkkeutunut. Eli ensimmäisessä mulla luultavasti oli kilpparin vajaatoimintaa mutta siitä ei tiedetty kun ei oltu testattu. Terve lapsi tuli kuitenkin :) Lapsen synnyttyä hänellä itsellään oli kilppariarvot ihan hitusen liian korkeat mutta ne tasaantui normaaleiksi muutama päivä syntymän jälkeen kun käytettiin häntä kontrolliverikokeissa.

Nyt kolmannella kerralla vaadin verikokeet heti plussan jälkeen ja niiden perusteella mulla on nyt 50 mikrog. annos ja käyn verikokeissa tarpeeksi usein että huomataan jos/kun muuttuu taas arvot. Elikkä mulla oli normaalit arvot synnytyksen jälkeen viimeksi niin ei tarvinnut jatkaa lääkitystä :)

Mulla on kans kilpparissa vajaatoimintaa. Nyt en oo raskaana kun meni kesken valitettavasti. Mutta sen käsityksen oon saanu, että vajaatoiminta vaikuttaa alkion kiinnittymiseen ja vaikeuttaa näin raskaaksituloa. Mulla huomattiin hypotyreoosin oireet edellisen km jälkeen(tsh 6,5). Lääkäri määräs heti 100mikrogrammaa lääkettä ja sit olikin kohta liikatoiminta. Et kertonut mitkä arvot sulla heitti, miksi sait lääkityksen. Oliko tsh koholla vai muut arvot pielessä?
Joskus voi olla että lääkettä tarvii syödä vaan raskausaikana, myös synnytys voi laukaista ohimenevän hypotyreoosin oireet.

Lisäks mulla on sellanen tieto, että rv 20 paikkeilla tsh.ssa tulee notkahdus jonka takia lääkitystä yleensä nostetaan raskausaikana. Mulla tosin puolitettiin, koska oli niin hurja liikatoiminta.
Luultavasti sun vajaatoiminta ei oo tehny sikiölle mitään haittaa. Ainakin annos jota nyt saat lääkettä on mimimi. Mutta lääkärithän ne osaa parhaiten vastata, koska heillä on kokonaiskuva ja ne on perehtynyt parhaiten.

Takaisin