Kilpirauhasen vajaatoiminta

omrA

Näppärä viestien naputtelija
Elokuunmammat 2015
Onko muita, joilla kilpirauhasen vajaatoiminta? Miten vaikuttanut raskauden kulkuun?

Minulla oli vajaatoiminta jo ennen raskautta. Sitä on tarkkailtu heti raskauden alusta asti. Koko ajan on pitänyt nostaa lääkitystä, ja THS ei meinaa laskea millään alle sen 2,5. Viimeksi arvo oli 2,93 ja nyt 2,66, eli on se vähän laskenut mutta ei tarpeeksi. Jospa seuraavassa kontrollissa oltaisiin jo hyvissä lukemissa :)
 
Mulla oli edellislabroissa t4v viitteen yli ja laskin annosta. Nyt kun kävin 7 viikon jälkeen niin olikin tippunut viitteen puoliväliin ja nostin annoksen taas takas... Täytyy koittaa käydä vähän tiheämmin jatkossa.
 
Hei vaan kohtalotoverit!
Mut on diagnosoitu reilu vuosi sitten ja popsinut tyroksiinia purkista siitä lähtien. Raskautuminen onnistui vähän sen jälkeen, kun kokeeksi nostettiin annosta, lieneekö osatekijä? Nyt mä täällä vähän skeptisenä seuraan omaa tilannettani. Mulla lekuri käski äskettäin laskemaan annostusta takaisin, kun arvot "liian hyvät" (vaikka voin siis ihan hyvin) ja viime veriarvoissa TSH olikin noussut jo 1,9:ään ja t4 tippunut just viitteiden alarajan ylle, t3 jostain syystä tosi korkea. Tämä oli kuulemma hyvä tulos, jatketaan tällä :eek:

Käyn nyt noin 6 viikon välein tarkastuttamassa arvot, ja lääkärille puhelinaika tulosten tultua. Jos tää kehitys jatkuu näin kummallisesti niin voipi olla että lähden kuulemaan toisen mielipiteen asiaan... ihan endokrinologi tässä siis asialla. Toivottavasti en mene ihan vajakiksi, pelkään että siitä on haittaa toukalle.
 
Minäkin muuten raskauduin siinä kierrossa kun vaadin annostuksen nostamista. Kyllähän se hormoni vaikuttaa niin moneen tärkeään elintoimintoon.
Raskaus kohta jo puolessa välissä eikä vieläkään olla saatu lääkitystä kohdilleen :/ vaikka kontrolli on 4 viikon välein. Mietityttäähän se, mitä vaikutuksia tällä on pikkuiseen.. vaikka toistaiseksi pieni ollut virkeä ja voinut hyvin.
 
Ei munkaan vauvelilla tunnu huonosti menevän, joten kai sitä pitää luottaa siihen, että vauvalle riittää hormoneja ja ravintoaineita, vaikka äidillä ei arvot olekaan optimissa. Ainakin meillä on lääkitys, se on jo jotain...
 
Neuvolasta lahetettiin gynekoogille, joka halusi endokrinologin seurantaan. Endo sanoi TSH on hyva kun se on 1 kieppeilla (sikiolle paras). T4 voi vaihdella paljonkin. Olen nostanut yhteensa annostusta 36% jotta olen paassyt hyviin ja itselle sopiviin arvoihin. Kaikki ollaan erilaisia mutta pitakaa arvoista huolta koska tama todella on yhteydessa teidan pienen vointiin.
 
Mulla kanssa diagnosoitu joskus reilu 10 vuotta sitten ja hyvin pienellä annostuksella ollaan menty. Esikoisen kanssa oli arvot niin hyvät, että lopetin lääkityksen kokonaan, mutta olin varoiksi seurannassa 6 viikon välein ja tietysti itseäni tarkkaillen. En tarvinnut lääkitystä enää edes lapsen synnyttyä. Nyt heti plussauksen jälkeen testeihin ja ei kai niissä mitään ihmeellistä ole ollut, kun lääkäri ei käynnillä niistä mitään maininnut, muttan enpä minäkään muistanut kysyä. Ensiviikolla pitää neuvolassa muistaa kysyä näytille tuloksia, että saa ne edes itse luettua.
Raskautumiseen käsittääkseni tuo vajaatoiminta vaikuttaa hyvinkin paljon ja esikoinen lähtikin tulemaan juurikin annostuksen noston jälkeen...
 
Multa on poistettu kilpirauhanen kokonaan 1/14 ja syön siis tyroksiinia. Annosta nostettiin 25% rv 6 ja sen jälkeen arvot ovat pysyneet hyvinä. TSH vähän alakanttiin, T4V lähellä ylärajaa, jotka raskauden kannalta on hyvät. Tällä viikolla kävin kokeissa ja ensi viikolla taas endon soittoaika. Vointi on kuitenkin sen verran hyvä, etten usko, että suurta muutosta arvoissa on tapahtunut.
 
Mulla nostettiin nyt annostusta, mikä toivottavasti auttaa tähän julmettuun väsymykseen ja nuupahdukseen. En nähnyt arvoja itse, puhelimessa lekuri totesi vaan että vajaalla mennään ja nosto on aiheellinen. Ei kyl ole helppoa tää tyroksiinin, raudan ja vitamiinien yms. yhdistelmä, kun varsinkin rauta ja kilpparilääkkeet pitää ottaa kunnon aikaerolla. Kohta saa varmaan tosiaan dosetin ostaa ja kellon kanssa nappailla tabletit naamaan :rolleyes:
 
Minullahan on jo dosetti käytössä^^ :D kätevä koska minulla tyroksiinissä lääkitys nyt niin että kolmena päivänä viikossa 1,5 tbl ja muulloin 1 nii eihän sitä voi muistaa milloin minkäkin verran ottanu. Tosiaan hankaloittaa tuo rauta tässä ja välillä napsin kalkkia, sekin kun vaikuttaa. Itellä oli nyt arvot kohillaan mutta väsymys silti raastavaa.
 
Takaisin
Top