Kilpirauhasen vajaatoiminta raskausaikana ja jälkeen?

Vieras
Onko täällä kellään todettu raskausaikana kilpirauhasen vajaatoiminta? Minulla todettiin ja sain siihen lääkityksen. Nyt jälkitarkastuksessa lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että thyroxinin voi lopettaa kerrasta, kun "arvot on normaalit". No kai ne on, kun oli lääkitys päällä?

Molemmilla vanhemmillani on vajaatoiminta ja epäilen että oma nuoruuden masennuskin johtui vajaatoiminnasta. Lisäksi olen ymmärtänyt, että thyroxin on sellainen lääke jota ei saisi noin vain kertalinttuulla lopettaa.

Miten teillä on ollut, onko lääkitystä jatkettu raskauden jälkeen pienemmällä annoksella vai lopetettu kerrasta?
 
Täällä myös todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta raskauden aikana. Lääkitystä ei kuitenkaan ole lopetettu, vaikka arvot olivatkin pudonneet. Thyroxinia jatketaan raskauden yli..
 
Minulla aloitettiin Thyroxin muistaakseni 7+ jotain viikoilla (olen sairastanut kilpirauhasen tulehduksen, joten verikoe osattiin ottaa heti alkuraskaudessa). Söin koko raskauden ja synnytyksen jälkeen n.4-5kk Thyroxiniä. Tämän jälkeen lääke kerrasta pois. Sitten kävin verikokeissa usein (seurattiin arvoja) ja lääkäri ohjeisti, että jos tulee jotain vajaatoiminnan oireita niin herkästi labraan ennen hänen määrittämää seuraavaa koetta. Minulle kerrottiin eka neuvolassa, että raskausaikana kilpirauhashormoonin tarve lisääntyy ja jos sitä ei ole tarpeeksi, niin vauva kärsii siitä. Eli ilman raskautta minun arvoilla ei olisi tarvinnut Thyroxiniä, mutta raskauden vuoksi se aloitettiin (muistaakseni terv.hoitaja sanoi, että WHO(?) on tiukentanut ohjeistusta kilppariarvoissa = herkemmin lääkitään raskaana olevia kuin aiemmin).
 
Mulla on seuranta päällä, vajaatoimintaa on epäilty jo toukokuusta lähtien ku arvot oli noussu yli rajojen, mutta seuraavilla kerroilla otetut verikokeet oli täysin normaaleja, ja  nyt taas raskauden aikana arvot noussu liikaa, jatkuvasti heittelee niin tässä seuraillaan että onko sille thyroxinille tarvetta.
 
Tavalliset lääkärit tietävät aika vähän kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Suosittelen käymään kilpirauhasfoorumeilla sekä vierailemaan ihan oikeasti kilpirauhaseen perehtyneellä lääkärillä.
 
Takaisin
Top