Kilpirauhasen liikatoiminta ja imetys/ uusi raskaus?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annie81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Annie81

Vasta-alkaja
Nyt kaivataan vertaistukea. Sain tänään tiedon, että kärsin ilmeisesti kilpirauhasen liikatoiminnasta. Menen huomenna vielä uudestaan kokeisiin ja sen jälkeen katsotaan mitä tehdään. Vaiva on tullut synnytyksen jälkeen. Tyttö on nyt 10kk ja kesän aikana olen huomannut oireita, joiden takia menin tarkistuttamaan perusveriarvot, kun epäilin anemiaa. Kilpirauhasarvo oli 45 kun sen kuulemma pitäisi olla alle 22.

Varsinainen vertaistukitoive koskee imetystä ja varsinkin uutta raskautta. Minun oli tarkoitus jatkaa imetystä vuoden ikään asti ja vuodenvaihteessa oli tarkoitus alkaa yrittää uutta lasta. Nyt kuitenkin lueskelin, että kilpirauhaslääkitys saattaa kestää jopa puolitoista vuotta ja sen aikana ei imetys eikä varsinkaan uusi raskaus ole välttämättä hyvä idea.

Joudunko nyt siis hautaamaan haaveeni pikkukakkosesta ainakin puoleksitoista vuodeksi, vai onko täällä jollain kokemusta kilpirauhasen liikatoiminnan selättämisestä pienemmällä aikavälillä?¨

Kiitokset kaikista jaetuista kokemuksista! :)

Moi! Ihan kun olisin lukenut omaa tekstiä! Mä sain saman tiedon viime pe ja itkulle ei meinaa tulla loppua. Mulla on täällä 7,5kk vanha poika ja imettää olisi. Vielä halunnut. Jos vielä vertasi tuki kiinnostaa niin laita vaikka viestiä :) tai Facebookissa wanna silfverhuth

Kannattaa huolehtia omasta terveydestään nyt ensisijassa ja murehtia imetyksiä yms. vasta sitten, kun omat ongelmat on hoidettu. Kilpirauhaslääkitys saattaa olla jopa pysyvä, ellei kilpirauhasen toiminta muutoin normalisoidu ja kyllä raskaudet ja imetykset onnistuu lääkityksenkin kanssa, kunhan arvot ovat kohdillaan.

Itsellä esikoinen syntyi alkuvuodesta 2011 ja loppuvuonna todettiin liikatoiminta. Arvot oli jotain 6 kertaiset normaaliin verrattuna eikä sitä saatu lääkityksellä kuriin. Alkoi myös silmäoireilu (Basedow), joka edelleen pahentui sen jälkeen, kun koko kilpirauhanen poistettiin, koska lääkitys oli tehotonta. Silmäoireiden vuoksi olenkin sitten joutunut käymään läpi yhden 8 tuntia kestäneen massiivisen leikkauksen, jossa kallosta poistettiin luuta sekä yhden luomikorjausleikkauksen. Toinen on vielä tulossa. Nyt siis napsin kilpirauhashormonit purkista. Tasot oli pitkän aikaa hakusessa, joten kiertokin oli sekaisin ja kaipa elimistökin sen ymmärsi, ettei siihen tilaan olisi raskaus sopinut. Nyt sitten kun homma on tasapainossa, tärpäsikin heti ensimmäisestä kierrosta ja nyt odotellaan sitä pikkukakkosta.

Ei nyt liity teidän kysymyksiin imetyksestä, kun olin jo imetyksen siinä vaiheessa lopettanut, kun liikatoiminta todettiin, mutta näin jälkikäteen ajateltuna ymmärrän, että maidontulokin lakkasi juuri sen liikatoiminnan vuoksi, kun keho kävi niin ylikierroksilla, paino putosi ja minä kuihduin. Ei olisi enää ollut mitään varantoja, mistä rasvoja siihen maitoon saada.

Ja kaikkia liikatoiminnan kanssa tuskailevia kehotan seuraamaan silmien tilannetta ja heti jos outoja tuntemuksia, hiekkaa silmissä, kuivuutta, vuotoa tms. ilmestyy, ottamaan yhteyttä lääkäriin ja pyytämään tarkistamaan, josko Basedowin kriteerit täyttyisivät. Se on syytä saada mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kiinni, jotta pysyvimmiltä muutoksilta vältytään.

Takaisin