Kilpirauhanen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sarina1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sarina1

Puuhakas puhuja
Joulukuunmammat 2015
Moikka! Onkos täällä muita jotka oireilee kilpirauhasen kanssa tai sairastaa vajaa -tai liikatoimintaa?

Mulla todettiin viime syksynä struuma kilpirauhasessa josta otettiin ohutneulanäytekin, oli hyvänlaatuinen. Hakeuduin alunperin lääkäriin kun meidän suvussa on paljon kilpirauhasongelmia ja mulla tuntui olevan kaikki oireet ja lisäksi paineen tunne kurkussa (joka paljastuikin sitten kyseiseksi struumaksi). Nyt mua edelleen vaivaa se palan tunne kurkussa ja useat muut oireet ja ajattelin kun raskaaksi tulin et ne arvot olis ihan hyvä tsekata. Tulokset olikin tullu heti eilen:

Tsh oli 0.300 (viite 0.5-3.6 mU/l)
T4-V oli 13 (viite 10-20 pmol/l).

Mitäs mieltä olette? Viime syksynä tsh oli ollut 1.9 ja T4 oli 14 eli selkeästi ainakin tuo tsh laskenut. En koskaan ole saanut lääkettä koska arvot olleet viiterajoissa vaikka vointi huono. Ärsyttää kun lääkärit tuijottaa vaan lukuja vaikka myönsi että lääkitys mm. hillitsee struuman mahdollista kasvua. Tällä hetkellä menossa rv 13+6.

Mulla siis päällimmäisenä matala kehonlämpö (n. 35), vakavat kuukautishäiriöt, ahdistus ja saamattomuus, keskittymishäiriöt, univaikeudet, järkyttävä hiusten lähtö tukoittain, paino-ongelmat yms yms. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, eikä tää oo yhtään helpottanut raskaaksi tullessa. Päinvastoin. Oon voinut todella huonosti.

Onks sun kilpparin vasta-aineita katottu? Siis oireethan sulla on ihan samat ku mullaki ja arvotkin tosin mä oon lääkityksellä. Se palan tunne lähtee multa vasta kun tsh on alle viite arvojen eli pienempi kuin 0,4 mikä on taas lääkäreille kauhistus koska olen muka liikatoiminnalla mikä ei voi pitää paikkansa koska t4v on 12-14 eli thyroxiinia ei ole liika veressä. Lääkärit ei vaan tunnu sitä oikeen ymmärtävän :( mun olo ei ole koskaan hyvä ja siihen oon jo tottunu et on vaan valittava mistä oireista kärsii ja ne nyt on ne liikatoiminnan oireet eli pääasiassa vaan liikahikoilu. Kun vien tsh:n mittaamattomiin pysyy paino kurissa, ei oo palan tunnetta, on energiaa ja voimia elää mutta lääkärin arvoilla itken sängyssä ja paisun joten säötelen ite lääkityksen.

Noi sun arvot on hyvät. Tsh on noin alhaalla koska olet raskaana ja se koittaa kiihdyttää kilpparia lisäämään t4v:n tuotantoa, eli siis arvoista en olis huolissani mutta kyllä sun kilpparin vasta-aineet pitäs tutkia koska jos sulla on tulehdus kilpparissa niin se ei ole hyvä juttu raskautta ajatellen.

Niin ja mulla todettu 2006 autoimmuuni tulehdus kilpirauhasessa ja vajaatoiminta sen johdosta.

Niin eli suosittelen että kinut lääkäriltä uusinta labrat 6viikon päähän niin näät mihin suuntaan arvot menee. Niiden pitäis olla sillon jo paremmat

Kiitos Cicado vastauksesta! Ei oo katottu vasta-aineita tietääkseni ikinä :O täytyykin kysyä niistä sit uudelleen ens kerralla!

Joo kyllähän noihin oireisiin "tottuu" ja ne on arkipäivää et ei osaisi ees kuvitella elämää normaalina mut harmittaa silti!

Multa ne vasta-aineet oli otettu mun tietämättä ja sain siis vasta kaks vuotta sitten tietää et ne oli sillon 2006 koholla ja että mulla oli autoimmuunitulehdus kilpirauhasessa. Yks mitä kannattaa kans ihan vaikka vaan kokeilla ni magnesium. Mulla se vei pois pahoinvoinnin ja lihasheikkouden ja sydämmen tykytykset... Sitten on seleeni joka osallistuu t4v:n muuntumiseen t3v:ksi eli käytettäväksi. T4v on varasto hormooni ja t3v se mitä solut pystyy hyödyntää ja t3v muodostuu t4v:stä.. Eli vaikka t4v arvo on hyvä niin olo voi olla huono koska se ei välttämättä muunnu käytettäväksi joka useinmiten johtuu jostain (seleeni on yks tärkein tässä prosessissa) puutostilasta. Kilpirauhanen tarvitsee myös jodia. Koko kilpirauhas systeemi on niin monimutkanen ettei ole ihme et terveyskeskuslääkäri ei kykene sellaista potilasta hoitamaan varsinkin kun ne on koulutettu määräämään lääkkeitä eikä niinkään seuraa ruokavalion vaikutusta kehon toimintaan. Kuulostaa varmaan tosi sekavalta tää mun teksti :D mutta suosittelen että luet luet ja luet erilaisia tutkimuksia yms niin osaat itse hoitaa itseäsi paremmin kuin lääkäri ja tiedät mistä vivusta vetää jos lääkäriltä jotain tarvitset :) ja sitten ihan tällain sivulauseena jos sulla olis se kilpparitulehdus niin gluteeni kannattaa jättää pois niin se tulehdus todennäköisesti rauhottuu..

Ihan super hyviä vinkkejä!! :) kiitos!

Mä itseasiassa viime syksynä sit kävin luontaistuotekaupassa kyselemässä näistä ku luin et sil olis jotai valmisteita jota auttanut ihmisille, ja sielt suositeltiin just tota seleeniä ja tyrosiinia (matkii sitä lääkkeenä määrättävää tyroksiinia) ja söin ne purkilliset niitä, ehkä mä jotain pientä piristymistä huomasin mut en tiiä sit miks en koskaan hakenut niitä uusia purkkeja. Vois melkeen kipasta hakemaan, samallahan ne menis kun vitamiinikin aamuisin. Toi magnesium oli uus tieto..

Ja ymmärsin kyllä hyvin sun selitykset! :D

Täällä kans yks kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava.. :) edellisissä verikokeissa arvot oli ihan päin prinkkalaa, lääkitys melkein triplaantu siitä mitä mulla oli. Parin viikon päästä uudet kokeet, katotaan miten käy.. :/

Takaisin