Kilpirauhanen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Noopi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Noopi

Jostain jotain jo tietävä
Nyt jurppii ja pännii juu..
Mulla todettiin raskausaikana kilpirauhasen vajaatoiminta (kaiken muun ikävän ohessa, mitä oli), joten söin lääkkeitä koko ajan.
Lopetin niiden syönnin synnytyksen jälkeen ja kävin kontrollissa viime viikolla.
Eilen soitti lääkäri ja sanoi että joudun sairaalaan lisätutkimuksiin koska nyt minulla on liikatoimintaa!
Miten on mahdollista :(
Netistä luin että prosentti väestöstä vaan sairastaa tätä.. ihme että olen siinä mukana.

Täällä yks kroonikko huikkii....eli kilpparipotilas olen ja lääkityksellä (Thyroxin) todnäk loppuelämäni. Sen verran kiinnostuin, että tuo prosentti sairastaa mitä? Kilpirauhasen liikatoimintaa? Ei pidä paikkaansa. Suomi on kehitysmaa, mitä tulee kilpirauhassairauksien diagnosointiin ja hoitoon. Valitettavasti. Toisekseen, raskaus ja synnytys laukaisevat herkästi kilppariongelmat muuttuneen hormonitoiminnan seurauksena ( näin kävi itsellenikin n. 11 vuotta sitten), joten mistään tavattomasta asiasta ei ole kysymys. Itse taistelin nelisen vuotta, ennen kuin sain oikean diagnoosin ja sen myötä lääkityksen....mielialalääkkeitäkin kirjoitetaan herkemmin kuin tyroksiinia, surullista, mutta totta. Toivon, että saat asianmukaisen hoidon ja seurannan. Saitko TSH- ja T4V-arvot? Ihan mielenkiinnosta vain kyselen, koska tulkintoja noista hormonipitoisuuksista ja niiden vaikutuksista on moneen lähtöön. Toisin sanoen, vaikka arvot olisivat viitealueella, vointi on ratkaisevampi.

Takaisin