Kilpirauhanen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

ginessa

Kommentoinnin ninja
Heippati hei....

Lääkäri juuri soitteli verikokeistani juuri tuossa,ja höpisi matalista(hieman viitearvojen alapuolella)olevista kilpirauhas arvoistani.. sanoi että 3 kk:den kuluttua uusiin kokeisiin...Whaaaat?
Pitäiskö olla huolissaan?
Ja sittenkö vasta uusiin kokeisiin?
Sikiölle haittaa?
En tiiä mitä tehdä..muuta kuin mukamas kiltisti odotella.[&:]

Joku jolla kokemusta asiasta???[:-]

Rauhootus [:)] kilpirauhasen toimintaa tutkitaan usein, kun se voi vaikuttaa moniin asioihin ihmisessä. Et kuitenkaan ole kuolemansairas. Seuranta on hyvä juttu, kun noilla arvoilla on tapana heittelehtiä. Minulle lääkäri joskus totesi että kilpirauhasarvoni oli alarajoilla ja sitä olisi seurata, toinen lääkäri ei noteerannu asiaa ollenkaan. Tuo kilpirauhanen voi vaikuttaa esim. aineenvaihduntaan ja hormonitoimintaan. Jos matalasta arvosta olisi haittaa vauvalle, olisi se lääkäri siitä maininnut ja sinut haettu piipaa-autolla sairaalaan.

[:)] kiitos rauhoituksista,[;)]se vaan että en pidä tätä lääkäriä muutenkaan kovin pätevänä.
Se vaan lateli mulle mun arvot eikä edes jotain ite tajunnu,sano sen ääneen että mikähän ihme tää on?
Ei kysynyt voinnista eikä muuta,vaikka leukkarit oli koholla n.9 luokkaa.Ei paljon mut kuitenkin.
What?
No kai mä sit kipitän lekuriin taas ku on pää kainalossa asti.[;)]

Se vaan että lääkäri jätti mut hieman epätietoiseksi.[&:]
On meillä se kielimuurikin..hän kun ei ole suomalainen.......vähän epäselkoista.[:-]

Heips kukkuu

Mulla raskauden aikana todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, tosin lääkäri oli muu kuin neuvola lääkäri ja tarkkaa tietoa ei tietenkään ole koska nuo arvot on menneet vinksalleen.
Mutta vajaatoimintaan voi kuulua esim. väsymys, lämmönsäätely ei ole kohdillaan.
Lääkityksen siihen sain ja kontrolli verikokeissa käyn välillä. Mutta mulla oli kummatkin arvot yläkanttiin niin siksi määrättiin lääkkeet.

Jälkeenpäin yksi asia oli mikä jo kummastutti silloin, että kun kesällä oli helle niin kaikki mamit hikoilivat ja kärsivät kuumuudesta niin mulla ei ollut kuuma yhtään eikä tuskainen hikinen olo.

Kannattaa kysyä neuvolakäynnillä noista arvoista, kyllä hekin tietävät niistä ainakin vähäsen ja neuvolan lääkäri ainaskin (ellei se ollut se ulkomaalainen) jos haluat lisää tietoa ja ainahan on sitten tuo googlekin olemassa[:)]

Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kesän 2009 alussa. Sain lääkkeet ja tähän saakka arvoja on seurattu noin 1 kk:n välein johtuen siitä, että lääkeannosta on nostettu hitaasti. Kävin alkuraskauden aikana yksityisellä gynellä, joka sattumalta oli tutkinut erityisesti raskauden ja kilpirauhasen yhdistelmää. Hänen mukaansa TSH-arvo pyritään saamaan noin 2,5 paikkeille raskauden aikana. Työterveyslääkäri sen sijaan oli tyytyväinen TSH-arvoon 3,9, vaikka tiesi raskaudestani. TSH-arvon lisäksi  on otettu kuukausittain T4V-arvo. Kilpirauhasarvot tuntuisi olevan sellainen aihealue, josta jotkut lääkärit tietävät huomattavasti toisia enemmän. 

niin ja Joris: Minulle lääkärikin sanoi, että missään tapauksessa ei saisi ylittää arvot yli 2,5!!!

En edes onnistunut tulemaan raskaaksi kun arvot oli pielessä. Onneksi sitten väestöklinikalla selvisi vuoden yrittämisen jälkeen että  arvot on pielessä TSH 5.7. Lääkityksellä pyrittiin saamaan arvot alle 2, ja kas niin vain 2 kk lääkitystä ja meikäläinen oli raskaana [:D]

Kilpirauhasarvojen pitäminen normaalina raskausaikana on erittäin tärkeää. Biokemistinä pääsen lukemaan noita alan tutkimuksia ja niissä selvästi todetaan että keskenmenon riski on monenkertainen jos arvot on pielessä. Lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa henkistä jälkeenjäämistä myöhemmin lapsella. Ite oon vaatinu koko raskausajan, että arvot katotaan kerran kuussa ja ne pysyy alle 2. Annostus on jouduttu tuplaamaan raskausaikana, kun paino nousee ja vauva vie omansa. Lisäksi suomen viitearvot on ihan hanurista. Muualla maailmassa raja-arvo lääkitykselle on 2.5 kun se suomessa on jotai naurettavaa 4.5, jolloin esim mun olo on jo ihan hanurista. Eli sanoisin, että jos alkuraskaudesta todetaan jotain häikkää niin vaatikaa tarkempaa kontrollia ja lääkitys jos arvot on yli 3. Mulla T4V on hyvä kun se on 16 paikkeilla.

Heippa.
Mulla tossa todettiin joskus kakskymppisten yhteydessä että mulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ja no sitten alotetiin lääkitys siihen ja sitten siitä kuukaus pari ni olin raskaana. No nyt sitten valittelin neuvolassa kun väsyttää entistä enemmän. Et voiko johtuu kilpirauhasesta ni se terkkari ei oikeen sanonu siihen mitään. Ja tossa viime viikolla kun olin lääkärin tarkastuksessa ni sano sit vaan että se vaikuttaa ja raskauden aikana sitä lääkitystä nostetaan. Ja hetihän mullakin nostettiin puolella tabletilla. Ja no verikokeissa saa kyllä käydä kuukauden välein.
Mut pää asia se että vauvalla kaikki hyvin <3

Takaisin