'kiireiset' isovanhemmat

yks äiti

Vasta-alkaja
Alko harmittamaan tänään toisen ja omasta puolesta:

Ihan pieni vinkki. Kun on äiti ja isi, rakastaa lastaan, haluaa sille kaikkea hyvää, ja haluaa että se tuntee olonsa turvalliseksi ja rakastetuksi. Kaikki sen äidin ja isin lapsen asiat menee kaiken muun edelle. Jotenkin sitä hassusti äiti ja isi kuvittelee että äidin ja isän oma perhe ajattelisi edes vähän sinnepäin omaa lapsenlastaan kohtaan. Jotenkin sitä voisi kuvitella että heidänkin elämänsä tärkeysjärjestys jollain lailla muuttuisi. Kun elää tälläisessä äiti-isi-illuusiossa niin ei ole kiva kuulla kuinka jotkut -ainakin äidin ja isin mielestä vähemmän tärkeät asiat tai ihmiset menevät isovanhempien tärkeysjärjestyksessä usein lapsenlapsen 'edelle'. Siinä voi äiti ja isi jopa ajatella että isovanhempia ei voisi vähempää kiinnostaa lapsien tai lastenlasten asiat. Mutta aina voi vähän silotella totuutta tai vähän valehdella niille äiteille ja isille. Koska kun on siitä lapsenlapsesta kyse, ja isovanhemmat latelevat listan kaikkia muita tärkeitä hommia mitä pitäisi tehdä niin jokainen niistä luetelluista asioista menee sen lapsenlapsen edelle- äitin ja isin mielessä. Kun näitä tärkeitä asioita useasti luetellaan niin äitille ja isille tulee myös sellainen olo ettei edes halua viedä omaa rakasta lastaan sellaiseen paikkaan sellaisten ihmisen luokse joilla on se lista niistä muista asioista. Joten, kannattaisi valehdella äitille ja isille. Sanoa vaikka että on töissä. Sen äiti ja isikin ymmärtää. Mutta äiti ja isi eivät aina ihan ymmärrä jos aina PItää harrastaa, siivota tai tehdä jotain muuta vapaaehtoista toimintaa ennemmin kun viettää aikaa lastensa tai lastenlasten kanssa tai auttaa niiden lastenlasten hoidossa.

Ite ajattelen elämän ihmissuhdeasioita vähän samanlailla tavallaan kun raha-asioita. Tyyliin viimesen puseron helmassa ei ole taskuja. Jos miettii etukäteen omaa muistotilaisuuttaan että ketä siellä haluaa olevan, mitä haluaisi että ne mulle tärkeät ihmiset musta siellä sanoisivat. Oma mies/vaimo, sisarukset, lapset, lapsenlapset, ystävät. Ei mun työt tai muut saavutukset tule sinne musta kertomaan mitään. Jos joskus pysähtyy sitä vähän pohtimaan niin saattaa hoksata asioita joita voisi ehkä tehdä tai sanoa toisin. Jokainen elää omaa elämäänsä miten haluaa, kannattaa miettiä miten sen vähän ajan käyttää. Mää ainakin haluan olla onnellinen, hyvä ja välittävä ihminen muita ihmisiä kohtaan. Mulle tuo onnea se että mun läheisillä ihmisillä on kaikki hyvin ja ne on onnellisia. Haluan ympärilleni ihmisiä jotka välittävät musta ja mun perheestä. Haluan harrastaa sellaista mikä voimaannuttaa, ei stressaa tai uuvuta. Työkin voi olla kivaa (ainakin useimmiten :D) Siihen tähtään, välillä lipsuu, mutta kun pysähtyy tai joku pysäyttää niin pääsee takaisin sille haluamalleen tielle.

Voi sinä yks äiti,
Mulla on rakastavat vanhemmat. Valitettavasti he asuvat jonkun matkan päässä. He 'haluaisivat' nähdä lastani useammin mutta toiset lapsenlapset syövät kaiken ajan. Toiset 300 metrin päässä, toiset 3000 km päässä. Meidän pienelle ei näytä löytyvän tästä yhtälöstä kovinkaan paljoa aikaa. Olen siitä surullinen. Tiedän siis tarkalleen miltä tuntuu olla olemassa olematta...
Täällä työ ei ole este, täällä vain yksinkertaisesti sisaruksen vaativat niin paljon aikaa itselleen ja lapsilleen että me myöhässä siinneet emme ilmeisesti ehtineet samaan kelkkaan. On tosi hassu fiilis kun 3000 km päässä asuvat lapset saavat huomiota huomattavasti enemmän kuin 100 km läheisyydellä oleva pieni mies joka pohtii päivittäin mummoa ja vaaria joita ei näy...

Mua on harmittanut miehen vanhempien toiminta jo yli puoli vuotta, mä oikeestaan alan jo vihata heitä.

Meillä on vajaa 8kk ikäinen vauva. Mies on heidän ainoa lapsensa joten meidän tyttö on heidän ainoa lapsenlapsensa, mutta heitä ei lainkaan kiinnosta meidän tyttö. Anoppi ei edes käy töissä, heillä ei ole mitään harrastuksia tai mitään mikä veisi aikaa, ei vain ole kiinnostusta. Välimatkakaan ei ole ongelma, noin 300m. Silloin kun tyttö syntyi, ainoa asia mitä he sanoivat "onpa iso" ja kun muodon vuoksi tulivat vauvaa katsomaan, anoppi hoki koko ajan noita kahta sanaa ja appiukko ei edes katsonut, kissoista kyllä olivat kiinnostuneita. Ristiäisissäkään ei osanneet käyttäytyä, anoppi ei suostunut kuvaan ja appiukko vittuili tytön nimestä. Heidän ei sovi meille tulla, siihenkin on tullut mitä ihmeellisempiä tekosyitä miksi eivät tule, he eivät edes tiedä missä asumme kun 3kk sitte muutettiin, eivät ole kuunnelleet poikaansa. Kylällä kun olen mennyt tyttö vaunuissa, kaukaa on saattaneet morjestaa jos heidät ob nähty mutta ei ole tulleet katsoon tyttöä. Appiukko soittelee miehelle joka päivä monet kerrat mutta sanaakaan tytöstä ei ikinä ole sanonut, pari kertaa tyttö on jutellut vieressä ja varmasti on kuulunut linjan toiseen päähän mutta ei ole siihenkään mitään sanonut. Ihmiset kylällä on onnitelleet appiukkoa, ainakin yhden kohdalla appi oli vaihtanut saman tien puheenaihetta. Viikko sitten tapahtui ihme kun appi pyysi tytöstä valokuvaa, selvisi heti että ei pyytänyt heille vaan anopin äidille kun hän oli sitä pyytänyt.

Näin meillä, välillä toivoisin että olispa edes 'kiirus', mä en ymmärrä mikä helvetti tässä oikeen on.. mua he ei varmaan vieläkään siedä mutta luulis että lapsenlapsi edes vähän kiinnostaisi. Oon tosi surullinen..

Mulla on kokemusta myös tuollaisista "kiireisistä" isovanhemmista, miehen puolelta. Asuvat ihan muutaman minuutin kävelymatkan päässä vaan eipä ole meillä näkynyt, tokihan aina meidän täytyisi olla siellä käymässä. Heillä rakkain harrastus alkoholi.

Olen huomannut parhaaksi olla vain noteeraamatta ihmiset joita ei kiinnosta, jos ei meille kelpaa tulla niin ei mekään mennä käymään. Jopa synttäri- ja nimipäiväonnittelut ovat kortilla kun ei sieltä puolelta kukaan lastamme muistanut ekan elinvuotensa aikana eikä näköjään jatkossakaan. Kyllä lapsi isompana ymmärtää sitten kuka hänestä todella välittää ja siinäpä voivat kiireiset isovanhemmat miettiä yksinään miksi lapsenlapset eivät muista. Onneksi lapsellamme on edes yksi isovanhempi omalta puoleltani joka näkee vähän vaivaa tutustuakseen lapseen.

Meillä vähän samaa, että tänne ei voi tulla mutta heidän luona pitäis käydä. Mikä ihme sii on. Ensinnäkin heidän olis paljon helpompi lähteä meille kuin meidän vauvan kanssa sinne. Sit vingutaan et millon tuutte kylään. Hei, meillekin saa tulla.

Olen pienen 7kk ikäisen tytön äiti. Mieheni on thaimaalainen.. Isäni on rasisti eikä siis pidä miehestäni. Aina kun kävin vauvan kanssa heidän luona sain kuulla kuinka lapseni isä on neekeri. Sain tarpeekseni, kun he eivät tulleet ristiäsiin , mieheni takia. Sanoin, että jos he eivät voi hyväkysä lapseni isää niin heillä ei ole asiaa minun tai lapseni elämään. Niinpä heistä ei enää kuulunut mitään muuta, kuin jatkuvat perättömät lastensuojeluilmoitukset. Ilmoitukset onneksi loppuivat, kun sossu antoi lausuntonsa rikosilmoitusta varten. Olen 23-vuotias eli nuori itsekkin ja olisin monta kertaa tarvinnut heitä, mutta kuinka voin koskaan luottaa ihmisiin, jotka sanovat että aikovat järjestää lapseni meiltä pois... Päällimmäisenä kysymys: Mitä kerron lapselleni, kun hän alkaa tajuta asian? En halua hänelle valehdellakkaan...

Täälläkin pikkuisen samaa miehen vanhempien puolelta. Meillä on 1v9kk tyttö, joka on ilmeisesti syntynyt väärästä äidistä. Ei heitä kovinkaan usein meillä näy ja sen mitä 3-4krt vuodessa käyvät, arvostelevat minun lastenhoitoa ja suoraan myös tytärtämme. Nyt kun toinen lapsi on tulossa, olen ilmeisesti tehnyt heidän silmissään jo niin suuren rikoksen, että minun kanssani ei voi oikein olla samassa paikassa, mikäli mies ei ole vartioimassa. Miehen pitäisi myös ajaa 140km heille kahdestaan tytön kanssa, vaikka on kyllä tiedossa, että hän ei saa tyttöä nukkumaan, joten yöksi eivät voisi jäädä. Eikä pimeässä hyvin usein itkeskelevän pikkuisen kanssa noin pitkää matkaa takaisinkaan ehdi hyvissä ajoin ajella. Eikä liioin ole mukavaa lähettää lasta paikkaan, jonne ei itse ole tervetullut.

Olen yrittänyt ajatella, että heiltähän se on pois, meillä on minun puoleltani hyvin paljon osallistuva mummu ja muista sukulaisista löytyy myös "varamummu", joten meidän tytyllä on oikeastaan asiat aika hyvin :) Vaikka toki harmittaakin kun, esim anopin veljen lapset ovat täydellisiä ja heille kyllä riittää aikaa. Oli mm. auttamassa veljensä vaimoa kun heidän kuopuksensa syntyi yli viikon heti kun he pääsivät sairaalasta, meillä he ehtivät käymään päiväseltään vasta melkein kuukauden kuluttua...

Olen pienen 7kk ikäisen tytön äiti. Mieheni on thaimaalainen.. Isäni on rasisti eikä siis pidä miehestäni. Aina kun kävin vauvan kanssa heidän luona sain kuulla kuinka lapseni isä on neekeri. Sain tarpeekseni, kun he eivät tulleet ristiäsiin , mieheni takia. Sanoin, että jos he eivät voi hyväkysä lapseni isää niin heillä ei ole asiaa minun tai lapseni elämään. Niinpä heistä ei enää kuulunut mitään muuta, kuin jatkuvat perättömät lastensuojeluilmoitukset. Ilmoitukset onneksi loppuivat, kun sossu antoi lausuntonsa rikosilmoitusta varten. Olen 23-vuotias eli nuori itsekkin ja olisin monta kertaa tarvinnut heitä, mutta kuinka voin koskaan luottaa ihmisiin, jotka sanovat että aikovat järjestää lapseni meiltä pois... Päällimmäisenä kysymys: Mitä kerron lapselleni, kun hän alkaa tajuta asian? En halua hänelle valehdellakkaan...
Voi ei, onpa kurja tilanne. :( Uskomatonta, että yrittävät noin tehdä teille hallaa. Lasu ilmoitukset ei varmasti tunnu kivalta vaikkei mitään sellaista ole. Tsemppiä hurjasti.

Takaisin