Kiirehtiviä toukovauvoja?

taistosissi

Oman äänensä löytänyt

Huh huh. Meillä oli keskiviikkona rutiinineuvola, ja koska supistellut paljon (joulusta asti kymmeniä joka päivä, mutta sanottu normaaliksi), niin lääkäri tsekkasi rutiinina kohdunsuun. Oli katsonut kohdunsuun viimeksi 2,5 vkoa aiemmin, ja silloin oli ollut kiinteä, kiinni ja 2,5 cm mittaa. Mulla oli loistava olo, kävin ennen neuvolaa normaalit salireenit aamulla (juoksumatto+crosstrainer lämmittelyksi, sit salille, oon käynyt n. 4 krt viikossa) ja sit shoppailin aamupäivän kaupungilla ja sit sinne neuvolaan. Lääkäri totesi tutkiessaan, että ohhoh, menepäs suoraan sairaalaan, lapussa luki uhkaava ennenaikainen synnytys.

Noh, koska mulla ei mielestäni ollut hätää, niin odoteltiin kiireettöminä siinä sairaalalla lääkäriä iltaan asti, venyttelinkin kunnolla odotustilassa. Sitten sairaalan gyne ehti katsomaan tilanteen ja totesi saman ohhoh kuin neuvolakin, ja sanoi, että teistähän saattaa tulla vanhempia vielä tänään. WHAAAAT? Itku pääsi, säikähdin hulluna. Viikkoja oli keskiviikkona siis 32+2. Lääkäri soitti kiireellä mulle ekan kortisonipiikin keuhkoja varten ja sanoi, että nyt ei voi kuin toivoa, että pysyy perjantaiaamuun asti, silloin toinenkin kriittinen kortisonipiikki on ehtinyt vaikuttaa ja keuhkot ”valmiit”. Lisäksi supisteluja estävät lääkkeet saman tien kehiin ja paikallaan maaten ”pää alaspäin” kärrättiin osastolle. Eli kohdunsuun tilanteen perusteella synnytys oli kuulemma käynnistynyt, vauvan pää jo ihan portilla tulossa, ei voinut edes mitata kunnolla ultralla (heitti sitten kuitenkin painoarvioksi 1900 g, mutta sanoi että todella karkea arvio). Ja siis kohdunsuu auki ja pehmeä (koitti olla tutkimatta ”liian tarkasti”, koska saattaisi edesauttaa synnytystä).

Nyt siis perjantai-iltapäivä, ja neiti edelleen masussa, ihanaa, keuhkovalmius siis ainakin todennäköisesti hyvä! =) Olen todellakin siis maannut täällä osastolla paikallani, jalat koholla, päätäkään ei saa nostaa kuin hetkeksi kun pakko syödä/juoda. Supistuksenestolääkkeitä antavat tiuhaan. Synnytystä pidätellään kuulemma kaikin keinoin vielä puolitoista viikkoa (kunnes kasassa 34+0), sitten annetaan tulla.

Ja mä kun olin varma, että toukokuun vikana päivänä ollaan yliaikaisina käynnistyksessä… Todella sekavat tunteet, ei voi kuin toivoa parasta. Onneksi tyttömme on TaistoSissi, aloittikin taipaleensa aika hurjan koeputkihedelmöityksen komplikaation aikana (äiti tehollakin), että kyllä tämä neiti pärjää, vaikka nyt maailmaan kiirehtiikin! =)

Muilla näin kiirehtiviä "touko"vauvoja? Toivottavasti saatte kaikki pidäteltyä vielä ainakin hetken…

 

TaistoSissi, 32+4

 

Hui! Tsemppiä sinne! Loistava sattuma, että sulla oli silloin heti se neuvola ja ehdit saamaan piikit. Onneksi vauvalla ei enää suurempaa hätää pitäisi olla, vaikka tulisikin jo nyt, mutta tietty parempi jos vielä sen 1,5viikkoa masussa pysyy.

Nyt alkoi vähän itseäkin pelottaa, kun kohdunsuun tilanne on katottu viimeksi viikolla 20 jotain ja seuraava neuvolalääkäri on vasta viikolla 35 tai 36..Supistuksia tulee aika tiuhaan päivittäin täälläkin, mutta kipeitä tietty harvemmin. Onko sulla ollut selkeästi kipeitä supisteluja?

Varmaan vähän turhauttavaa maata vaan paikallaan, mutta koita jaksaa! Toivottavasti kaikki menee hyvin! Kohta siis odoteltavissa vauvauutisia tänneemoticon

 
Tsemppiä,  sinne sairaalaan.
Täällä kans tytöllä kova kiire maailmaan.Supistellut koko viikon vähintään 25min välein ja edelleen vaikka lepoa koko viikko supistelee.nyt supistukset tuntuu pepun päällä ja painon tunnetta alapäässä.soittelen synnärille jos viel kovenee supistukset. Tiistaina ois neuvola ja katotaan sit (jos viel kokonaisena)mitä sanovat.Tuskin pysyy lähelläkään laskettua aikaa joka on 3.5

Pidän teiät ajan tasalla

niiva ja masukki 34+3
 
Tsemppiä Taistosissille oikein kovasti ja toivotaan että vaavi pysyisi vielä hetken siellä. Kyllä muakin alko samalla vähän hirvittää koska kohdunsuu on katsottu viimeksi viikolla 28 ja sen jälkeen on ollut kipeitäkin supistuksia, alaselässä polttanut yms. Ja tosiaan se seuraava lääkäri on sit joskus kolmen neljän viikon päästä. Tänäänkin on supistanut useasti, eilen oli hiljaista ja toissapäivänä useasti. Tosin mä olen tässä laittanut kämppää kondikseen ihan urakalla. Huomenna pitäis makkariremontin valmistua jonka jälkeen voi vähän rauhottaa tilannetta. 
 
Niin ja mulla siis tämä on kolmas lapsi ja aiemmistakin oon ollu kohdunsuu auki jonkun verran viikosta 30 lähtien ja viikon 28 lääkärissä oli nyt pehmeä mutta kiinni.
 
Jänniä aikoja :) Itse kävin tänään terveysasemalla hakemassa saikkua kun kassatyöskentelystä ei meinaa enää tulla mitään. (rv 31+4) tarkastuksessa kävi ilmi että supistelut saanu jotakin aikaseksi: 2,5cm kaulaa jäljellä, sormelle auki ja pehmeä. Toissa yönä oli siis jotenkin kummallinen olo, kuumia aaltoja, menkkamaista jomotusta ja pistäviä supisteluja. Määräsivät saikkua loppu kuuksi joten mamma loma alkoi nyt : )
Lääkäri sanoi tunnustellessa että tuntuu painetta eli poitsu on pää kiinnittyneenä, vielä maanantaina neuvolassa poitsu oli perätilassa. Kyljet on aika hellänä masuasukin jatkuvan riehumisen johdosta. Nyt vain sitten lepäilyä ja jos supisteluja ilmaantuu niin uudelleen vain näytille. Tsemppiä Taistosissille! : ) hyvillä viikoilla jo.
 
Hui kuullostipa hurjalta. Kuullostaa, että olet hyvässä hoidossa ja täältä toivottelen jaksamista. Varmasti todella vaikeeta vain maata pedissä mutta mitäpä sitä ei tekisi vaavinsa eteen.emoticon


RonjaM & "NaPPula" rv 32
 
Taistosissille erittäin paljon tsemiä sinne sairaalaan..

Täällä eilen oli kyllä niin sairaan kamala päivä.. Supisteli ihan jatkuvalla syötöllä aamusta iltaan ja kipeitä.. Illalla aloin jo miettiin et pitäiskö mun jo mennä käymään äitipolilla mut sit jotenkin tuli vaan sellanen fiilis ettei se viel voi tulla joten jäinpä kotiin... Massu on edelleenkin hieman arka mut tuollasia eilisii suppareit ei ainakaan vielä ole tullut, mut jos tulee niin pakko sit jo alkaa ottaa yhteyttä synnärille.. mut oon kyl vahvasti sitä mieltä et tuun vissiin olemaa yks viimosista toukokuussa.. Mun tuurilla menee sen 2 viikkoo yli.. Vaikkakin tällei antaa merkkii et vois tulla aikaisemmin en kuitenkaan jaksa uskoo et tulis :)
 
Minäkin jouduin supistusten vuoksi jo jäämään sairaslomalle keskiviikkona. Äitiysloma olisi alkanut 15.4., mutta lääkäri oli sitä mieltä että nyt pitäisi alkaa jo ottaa iisimmin. Tämä tyttönen on meidän kolmas lapsi ja kaksi ensimmäistä on tullut syöksyllä maailmaan. Minä en tunne avautumis supistuksia kivuliaina joten en osaa erottaa koska aukean ja koska vaan harjoittelee tuo kohtu supistelua. Tämän vuoksi kaikki ovat varpaillaan, koska minun pitäisi lähteä synnyttämään. Ensimmäisen lapsemme kanssa ehdimme 15 min ennen synnytystä sairaalaan ja olin jo 7 cm auki, ja olisin ihan hyvin voinut olla kotona supistusten kanssa koska  minua ei sattunut kauheasti. Kipuasteikolla ehkä 2-3. Hän syntyi tasan laskettuna päivänä 40+0. Toisesta kanssa menin kun vähän oli outo olo ja mies pakotti tarkistuttaan, ettei tuu kotiin ja olin taas auki ja vielä kaiken kukkaraksi selvis että poitsu oli perätilassa... tuli hieman kiire.. viikkoja oli 38+0 kun hän sitten syntyi vauhdikkaasti peppu edellä... Ja nyt sitten lääkärit ja terkkarit ovat ehdottaneet minule käynnistystä, jotta ei tarttis kotiin synnyttää.. Saas nähdä kuin käy, jaksaako tyttö olla 38+ viikolle masussa jolloin sairaalassa otetaan vasta vastaan käynnistykseen... vähän taasen jännittää... Syytyykö huhti- vai toukokuussa??? No kunhan pari viikkoa jaksaa olla niinollaan jo turvallisemmilla vesillä...
 
Huh, kuulostaapa hurjalta! Toivottavasti vauva vielä hetken pysyisi yksiössään. Ja jaksamisia sairaalassa&vuodelevossa oloon!

Tällaiset uutiset kyllä herättää ajattelemaan sitä, kuinka pahasti vaiheessa itsellä on järjestelyt. Vielä ei vaatteita pesty, tai edes haettu anopilta (siis esikoisen vanhoja), pinnasänky on vielä hiomatta ja maalaamatta, patja hankkimatta... täytyis varmaan vähitellen aktivoitua. Ja viime viikon vaukirjassa isän puolella luki jotain sairaalakassin pakkaamisesta: ei kai nyt vielä.

Just juttelin muuten yhden kaverin kanssa, joka oli jäänyt saikulle ennen äitiysloman alkua supistusten takia. Lapsi syntyi ihan 'normaaliaikaisena' (olisko mennyt ylikin?), ja synnytys ei meinannut millään käynnistyä lapsivesien menosta huolimatta. Et ei ne supistukset aina merkkaa mitään.
 
Täällä tänään pyörähdetty Vaasassa synnärillä. Soitin aamulla neuvolaan, kun torstaista asti ollu menkkamaisia kipuja, painetta alavatsassa, supistuksia ja muutaman kerran tullut verta pyyhkiessä, kun vessassa olen käynyt.Pääsin neuvolaan saman tein käyrälle ja 25 minuutin aikana 3 supistusta. Neuvolantäti meinas et tehään sisätutkimus ja toteskin et paikat aivan pehmeet, ulkosuu 2 sormelle auki ja kohdunkaulaakaan ei paljon jäljellä. Täti soitti siitä Vaasaan synnärille ja käskivät lähteä sinne. Siellä käyrillä, ultrassa ja lääkäri totes et 1,5 cm kohdunkaulaa jäljellä ja pää laskeutunut lähtövalmiuteen. Lähettivät kotiin huilaamaan ja odottamaan et synnytys käynnistyy. Vaavi saa syntyä jo jos maailmaan tahtoo tulla et enää ei estellä. Et nyt vaan odotellaan emoticon
 
Ihanaa pipatzu!! : )
Eilen menin yöllä synnärille tarkistukseen kun supistelut ja menkkajuilinnat jatkui jo toista yötä ja viikkoja oli vasta 32. Supparikäyrille piirty ihan mukavaa lukemaa vaikka en niitä kaikkia huomannukkaa. Supistelut ei kivuliaita mutta paineen tunne kova juurikin kohdunsuulla. Läääri jos toinenki tutki ja sain aina eri vastauksia kaulan pituudesta ja avautumisesta. lopulta vain pilleriä nassuun jotka lopetti supistelut ja jäin seurantaan yöksi. Aamulla sitte ultrattiin alakerta viellä ja pääsin kotiin. Tehtiin viellä testi joka kertoo onko ennenaikaisen synnytyksen uhka ja se oli nega. Kuulemma pitäisi pitää jalat ristissä viikoille 36 asti tai muuten synnytys on helsingissä. Haluaisin mielummin synnyttää hesassa kun porvoo ei oikein houkuta.. :S oli vähän kärttysiä lääkäreitä. voi että, oli ihana kuunella viereisen salin touhuja. 10 vaille 7 aamulla maailmaan synty kaksoset metelistä päätellen. ensin yksi parkasu ja hetken päästä kuuluikin jo kahden vauvan huuto samaan aikaan : ) Näky myös väsyjä tuoreita mammoja kävelemässä pieni nyytti vauvasängyssä ja isit vieressä hymy kasvoilla. ai että, tahtoo jo oman nyytin tuhisemaan syliin!!
 
Joopa joo on taas niin kovat vihlonta/jomotuksia alapäässä ettei tiedä miten päin olis supistuksiakin tulee kivuttomia ja kivuliaita.. Olo on ku olisin selkää saanu.. Neuvolaan kyllä soitan heti aamusta kun vaan aukeaa.. Näitä nyt ollu lauantaista asti ja eilen ne paheni... Yöllä näin unta et supisti ja sattu ja sit heräsin ja oikeasti supisti ja vihlos ihan hulluna.. nyt ollu 4 asti hereillä.. Oksettaa satuu ja on kaamee olo :/ viikkojakin on vasta 34+4
 
Nyt on neuvolaan soitettu ja sano neuvolantäti heti ettei ole normaalia joka päivänen kova vihlonta alapäässä.. Joten tänään lähdetään sairaalaan katsomaan tilannetta.. sano että silloin tällöin pieni vihlaisu on ihan normaalia mut ei pitkäaikaiset ja sillon kannattaa hakeutua kyllä lääkäriin.. Monet kuulemma sekoittaa niitä liitoskipuihin mutta ei välttämättä ole sitä.. Vaan voi olla piikkisupistuksia jotka voi johtua tulehduksen aiheuttamasta kohdunkaulan pehmenemisen tähden... Mulle ku tuo streptokokki bakteeri jo todettu ekassa raskaudessa joten epäilen et se siel kummittelee.. Toivottavasti nyt ei liikaa tuhoo jo aiheuttanu et pystyy viel sit antibiootilla ehkäsemään tuon ennenaikaisen synnytyksen..... Nyt kyllä alko jännittään... toivon vaan ettei kyseessä ole mikään raskausmyrkytys.....
 
Tuntuu oudolta käsittää et vauva voi tosiaan olla hetkenä minä hyvänsä päivänvalossa. Täällä sitä kotona ollaan tekemättä mitään yrittäen välttää supistusten tulemista. Lääkäri sanoi, et jokanen päivä on plussaa mitä sisälläni pystyn vauvaa pitämään. Tänään ollu veto täysin pois, tuntuu ku eilinen olis ollu sellanen "esisynnytys", paljon supistuksia, vanhemmat lapset äkkiä hoitoon ja matkaa meiltä synnärille on 95km ja se tuntui ikuisuudelta.Oon maannut koko aamun sängys, painetta tuntuu alapäässä ja väil sellasia vihlaisuita, sit ku nousee pystyyn ni tuntuu "valahtavan" vauva alaspäin ja tulee muutamia supistuksia, mut nyt vaan kattellaan hetki kerrallaan eikä tarvi suunnitella enää mitään menoja, viihtyis nyt ainakin viikon viel ni sais pikkuinen kasvaa rauhassa.
 
Jaksamista ja rohkeutta ja kaikkea hyvää Pipatzu! =)
Täällä siis samoissa tunnelmissa, eli kotiuttivat (edelleen tosin makaan pää alaspäin) ja sanoivat, että sitten tällä viikolla tervetuloa synnyttämään, vauva kuulemma valmis, eivät enää ala pidättelemään (vaikka tänään vasta 33+1). Ne "keuhkopiikit" kun ehdittiin antaa ja neiti on kuulemma jo niin huulilla.
Kuulostaa hurjalta tuo teidän matka synnärille, 95 km! Meille kun sanottiin, että nyt merkitsevästä supparista kestää 1 h, niin meidän neiti ulkona, eli että 20 min ajomatkamme sairaalalle on ok. Sekin kyllä hirvittää, eli meillä on kaikki kamat ulko-ovella/autossa odottamassa...
Muille pieniviikkoisille, koittakaa vielä pidätellä hetki ja menkää ihmeessä tarvittaessa tarkastuttamaan tilanne, ainakin ehtivät laittamaan sitten nuo keuhkojenkypsytyspiikit kuntoon, jos vauva tosiaan jo tuloillaan! =)
Jännittää meidän kaikkien puolesta, mutta hyvin me pärjätään, eikö! :)
 
Sitten kotiuduttu lekurista... Käyrillä olin ja supisteli koko ajan sitten otettiin kokeita ja tulehduksesta kropassa sitten siittä johtu nuo supparit.. Kohdunkaula oli kerenny pehmentymään mut onneks ei auki .. Antibiootti kuuri tuli et napsahti :) nyt voi taas hyvillä mielin olla.. Ps.. Eli viikkoja tänään 34+4 ja vauva paino 2536g <3
 
Takaisin
Top