Kiinteiden rytmitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Chipa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Chipa

Oman äänensä löytänyt
Hei,
Mie haluaisin keskustelua teidän muiden päivärytmeistä? Miten ihmeessä te saatte 5 ateriaa mahtumaan päivään? Neuvolatäti sanoi meille (tyttö 5kk), että voisi ottaa viidennen ruokailun mukaan. Tyttö ei syö aamulla mitään, juo vähän maitoa, 10-11 aikaan syö purkillisen kanaa tai lihaa, päikkäreiden jälkeen noin 15-16 aikaan purkillisen hedelmäsosetta ja illalla 19-20 aikaan noin 1-2dl maitoon tehtyä puuroa. Noiden välissä menee ehkä 2-3dl maitoa eli tosi vähän mun mielestä, sen takia pyrinkin kaikkeen ujuttamaan maitopitoisia juttuja mihin vaan saan.

Yösyöttöjä oon ajatellut jättää pois sitten, kun tuo flunssa tytöltä paranee, hän herää 1-2 kertaa yössä syömään 30-40ml maitoa, joten minun mielestäni se ei enää ole nälkää vaan pelkästään tapa. Kauanko teillä on mennyt vieroituksessa aikaa? Ja hyviä vinkkejä siihen otan myös vastaan :).

Hei!

Meillä menee päivä ruokailujen (ja unet lisään mukaan, niin saa ehkä paremmin selkoa päivärytmistä) osalta näin;

n.8-9.00 herätys ja aamupuuro(+maito usein maistuu puuron päälle).
n.10-11 maitoa, jos kelpaa, kun saa kerta usein puuronkin päälle maidon, ja päiväunille.
n.11.30-12.30 herätys ja lounas; perunaa+ sen kanssa esim.porkkanaa tai kukkakaalia ja lihaa tai kananmunaa.
n.13.30-14.00 maito ja päiväunille.
n.14.30-15.30 herätys, jonka jälkeen välipala, joka on joko purkista hedelmä/marjasose tai sitten tuoretta banaania, päärynää jne. Usein välipala syödään niin, että tyttö saa itsekin sotkea; syödä maissinaksuja tai muuta sormiruokaa samalla.
n.16.30-17.30 maito ja viimeisille päikkäreille.
n.18.00-18.30 herätys, jonka jälkeen päivällinen. (kuten lounas.)
n.20-21 yöunille, jota ennen iltapuuro ja maito.

Meillä siis päivällinen ja iltapuurokin on aika lähekkäin, mutta tankkaapahan illemmalla enemmän, että jaksaa yön ja hyvin se iltapuurokin silti aina maistuu. Näin meillä ja hyvin mahtuu kaikki viisi ateriaa. Kannattaisi se aamupuuro ainakin ottaa kehiin? Aamuisin usein nälkä on hirmuinen. Lisäksi varmaan voisi ottaa kaksi "lämmintä peruna/liha-ateriaa" päivälle? Siis lounas ja päivällinen. Itse tulee syötyä harvoin kaksi lämmintä ateriaa päivässä, varsinkin näin, kun on kotona koko ajan, mutta lapselle kaksi lämmintää ateriaa olisi mielestäni aika tärkeä asia.

Meillä tyttö on aina n. 2 tunnin pätkissä hereillä ja saa aina aamulla ensimmäisenä ja päiväunien jälkeen ensimmäisenä kiinteää ja sitten vasta ennen päiväunille menoa ja illalla ennen yöunia annan maitoa. Saa sitten vielä vähän mahaan täydennystä, että nukuttaa paremmin ja mukava rauhoittuminen se maito sitten aina ennen unia. Sitten, kun siirrytään kaksiin uniin, niin muuttuu taas vähän tämä rytmi, mutta suurin piirtein yritän samoihin aikoihin antaa ruuat, kun nytkin.

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua [:)]

Neuvolassa ei oo mitenkään neuvottu, mutta väkisinkin rytmi on alkanut menemään näin:

Klo 8 aamumaito tai puuro
Klo 11 lämmin lounas
Klo 14 marja/hedelmäsose tai jugurtti
Klo 17 lämmin päivällinen tai kello viiden maito
Klo 20 iltapuuro

Pitkät päiväunet jättää pois esim. klo 14 välipalan ja siihen tulee lämmin lounas. Klo 17 on silloin välipala tai maito. Yöllä ei syödä mitään.

Heippa. Meillä neuvola lääkäri sanoi kun poika oli 5kk, että voitaisiin ottaa 5 ateriaa mukaan. Aloitimme sitten näin:
8:00 - herätys, annan rintaa ja sen jälkeen puuroa. Välillä ei syö puuroa kokonaan.
12:00 - lämmin ateria
14:00 - välipala, hedelmäsosetta
16:00 - lämmin ateria
20:00 - iltapuuro

En laittanut päiväunia tuohon, enkä sitä mitä vauva syö. Imetän vielä, joten tarjoan vauvalle aina ennen ruokailua maitoa. Aamusin hän suostuu ottamaan, muuten hän ottaa samalla sitä kun päiväunille menee. Korviketta annan päivässä myös n. 300-400ml. Yöllä ei herää ollenkaan. Itse tarjoan myös niitä ruokia, missä olisi maitoa: puuro ja välipalana niitä vauvan jugurtteja. :)

Täällä näin:

Aamupuuro 7-8
Lounas 10.30-12
Välipala 14-15
Iltaruoka 16-17.30
Iltapuuro 19-20.30

Eli vaihtelee ruoka-ajat sen mukaan miten päikkärit nukkuu ja päikkärit taas menee sen mukaan, mihin aikaan aamulla poika herää. Meillä jäi aluksi aina välipala pois, koska poika nukkui ja oli jo iltaruuan aika, kun heräsi. Kyllä ne ruokailut pikkuhiljaa sinne mahtuu, kun rytmi alkaa olemaan säännöllisempää. [:)]

Oon mie tarjonnut tytölle aamulla heräämisen jälkeen puuroa, velliä tai maitoa, mutta mikään ei kelpaa. On vissiin tullut siinä äitiinsä, kun aamulla ei ruoka maistu. Sit onkin jo kymmenen aikaan kova nälkä. Emilia nukkuu kahdet 2-3h päikkärit, aamulla kymmenen aikaan ja sitten illalla 2-3 välillä käy nukkumaan. Ja yöunille menee 20-21. Me siis herätään 6-7 aikaan. No jos se tästä muokkaantuu joskus johonkin suuntaan :). Mie luulen myös kun saisi sen kunnolla syömään niin ne yölliset touhuilut jäisi myös pois.
Sit asiasta kukkaruukkuun, oon tosi huono laittamaan ruokaa, niin ootteko tehneet sellaista ruokaa itsellenne jota lapsikin voi syödä ennen maistamista? Ja jos niin mitä? Tosin meidän tyttö ei syö mun tekemää porkkanabataattia, omenasosetta, mustikkapuuroa.. toisin sanoen ei oikein mitään mitä mie teen :D.

Meillä rytmi seuraavanlainen:

7.00-9.00 herätys + maito sängyssä
aamutoimet, aamupuuro (kaura) hedelmä/marjasoseen kanssa/yosa-jogurtti, leikkiä, ulkoilua (joskus pienet unet rattaissa ulkoilun lomassa)

11.00 lounas (kasvis), vesi ruokajuomana + marja/hedelmäsosetta jälkkäriksi
puhdas vaippa, maito, päikkäreille

14.00 välipala (hedelmä-/marjasose + maissinaksuja yms.) + vesi ruokajuomana

15.00 maito
toiset päikkärit

17.00 päivällinen (liha, kala, kana, kalkkuna)+vesi ruokajuomana+ marja/hedelmäsosetta jälkkäriksi

19.00 iltapuuro (riisi/manna) hedelmä/marjasoseen kanssa

19.30 iltakylpy
iltamaito

20.00 omaan sänkyyn

Toki aina ei päivärytmi mene kellolleen, mutta suurinpiirtein näin. Välipalan jälkeiset päiväunet sitten joskus jätetään pois, kun muksu kasvaa eikä tarvitse niin paljon päikkäreitä.

Meidän ruokailut [:)]:

Aamiainen n. klo 8 (noin puoli tuntia heräämisen jälkeen eli aika vaihtelee)
Lounas klo 11-12 riippuen harrastuksista ja vireystilasta
Välipala klo 14
Päivällinen klo 16-17 välillä
Iltapuuro klo 19.20 (kylpy klo 19 niin sen jälkeen)

Korvikkeen kanssa on taas ollut ongelmia, hyvä kun saan 3dl neidin kurkusta alas nokkamukiruokinnalla (6dl olisi suositus puoli vuotiaalla). Yritän sitten puuroja laimentaa korvikkeella että tulis vähän ekstraa... Aamupuuron kanssa meillä on ollut samaa ongelmaa kuin Chipalla mutta kun yöruokinta jäi sekin maistuu ja hyvin maistuukin! Puuroa menee nyt aimoannokset aamuin illoin, en ihan just herättyämme anna puuroa vaan ootetaan hetki. Nukkumaan mennessä tarjoilen neidille vielä vellin, mutta ei se sitä juurikaan juo, lutkuttaa vain hetken nokkamukin nokkaa.

Välillä tuntuu että pikkuneidin elämä on yhtä syömistä mutta niin se vaan menee! Eipähän tule tekemisen puutetta... mä pidän ruoka-ajoista kiinni harrastuksista ja menoista huolimatta. Tänään lounastettiin shoppailun lomassa keskellä Kärkkäistä (semmonen iiiiiiso tavaratalo..) ja välillä mutustellaan autossa jne jne [:D]

Kandee olla kyllä ne 5 ateriaa ennenkuin jättää yösyöttöjä, niin tietää sitten ainakin että vauva saa tarpeeksi ruokaa eikä luulis tulevan nälkä. Mun mielestä siis... Mä vaihdoin yömaidon veteen mutta neiti tykkäs vedestä sitten yhtälailla joten sekin koitui "ongelmaksi".. toiset kuulemma ei jaksa herätä veden takia eli toisilla se toimii vierotuksessa. Ei meillä [:D] No sitten vaan lopetin yötarjoilut ja yllättävän hyvin se meni. Tästä on nyt reilu viikko ja kyllä se jo tietää että maitoa ei heru vaikkakin heräilee muista syistä. Oppi siihen kyllä mun mielestä aika nopeesti.. kyllä se huusi jonkun kerran mutta sitten ei enää maidon perään. Valvotaan jostain muusta syystä vaan [&o]

Meilläkään ei kyllä mee viittä ateriaa, poika 9kk...

7 herää juomaan maitoa, nukahtaa heti pullon jälkeen uudestaan
8-9 herätään oikeesti ja noustaan hiljaksiin tekemään aamupesua
10 vasta maistuu puuro, sen kanssa vettä
11 maitoa ja päikkäreille
13-15 lounas liha-kasvis + vettä
16 maitoa
17-18 hedelmäsosevälipala ja maitoa, jonka jälkeen päikkärit
20.30 iltapuuro ja maito + unille (ja tästä siis nukutaan maidoitta tai vesittä sinne seiskaan)

Ja itseasiassa jopa neuvolalääkäri sanoi viimeksi, että ei edes pitäis antaa kahta lämmintä ateriaa... Mun mielestä se kuulosti oudola ja jos poika olis nälkäinen, niin aivan varmasti antaisin lounaan + välipalan + päivällisen ja aamu/iltapuurot! Tietysti jos noustais jo tollon seiskalta ylös, eikä sais heti maitoa vaan otettais puuro, niin ehkä se sitten söis kaks lämmintä ateriaa? (Neuvolatädin kanssa ei päästy keskustelee, ku oli vaan joku sijainen ottamassa mitat ennen lääkäriä ja seuraava neuvola onkin vasta vuoden aikana... Eli aika ominpäin mennään ;))

Suosittelen siis kyllä ketjun aloittajaa kokeilemaan, josko sais ton aamupuuron menemään vaikka tollain tunnin päästä siitä heräämisestä. Meilläkään ei tosiaan maistu heti herättyään, vaan eka köllitään sängyssä ja tehdään rauhassa aamutoimet, jonka jälkeen laitan vasta puuron jäähtymään ja leikitään sen jäähtymistä odotellessa.

Mihin se neuvolalekuri perusti tuon, että ei pitäisi antaa kahta lämmintä ateriaa? Sen ymmärrän, että jos aikuisesta kyse, niin voi jättää väliin. [:)]

Kahta lämmintä ateriaa myös ihmettelen.. Miksi ei pitäisi antaa?? [:-] Mä oon ainakin pitänyt sitä tärkeimpänä! Ja juuri samoilla linjoilla Riikkan kanssa, että aikuisella se toinen nyt voikin jäädä väliin, niinkun itsellä ainakin näin kotona ollessa jääkin usein toinen syömättä... 

Osaisinpa teille vastata, vaan en osaa. Menin ite niin hämilleni siitä kommentista, että jäi kysymättä.. Jälkikäteen itekseni siis asialle naureskelin ja totesin, että sanokoot mitä sanoo, meillä syödään kyllä tasan tarkkaan pojan nälän mukaan. Jos nyt lähtisin spekuloimaan, niin neuvolalääkärin mukaan pojan paino on nousujohteista (paino +1 käyrällä, pituus +3), ja sanoi, että sitä ei pitäisi päästää nousemaan. Mutta pöh sanoisin minä, kuitenkin kyse vauvasta, joka tuolloin ei vielä edes liikkunut kontaten tai ryömien (8kk iässä, siitä lääkäri ei yllätyksekseni ollut yhtään huolissaan vaikka odotin jo ties mitä lähetteitä fyssarille), eli en näkis tollasta pientä pulskuutta pahana asiana viel tässä vaiheessa.

Aiemman viestin lähetin lähinnä sen takia, että välttämättä ei kannata kovin tarkkaan näköjään noita terveydenhuollon ammattilaisiakaan kuunnella... (vaikka väittäisin, että useimmat kokeneet neuvolantädit ja lastenlääkärit varmasti antavat hyviä neuvoja, niiden liipalaapa THL:n ohjeiden ulkopuoleltakin!)

SannaKoo - teidän poikahan on niin sopusuhtainen pallero, jotta. [:)] Aina ei oikein osaa ymmärtää noiden ammattilaisten höpinöitä.... [:D]

Hmm. Meillä ei syödä kahta lämmintä ateriaa, eikä myöskään kahta puuroa päivässä. Asun siis maassa, jossa suositukset tuntuvat menevän ristiin suomen suositusten kanssa... Tässä Benjin ruokailut, poika nyt 9,5 kk vanha:

kellonajat on 'noin'-aikoja, sillä päivän rytmi riippuu meilläkin siitä, mihin aikaan aamulla herätään

6-8 Maitoa.
9-10 Aamiainen. Kotona aamupuuroa/hoitopaikassa hedelmää
12-13 Lounas (leipää ja levitettä, joskus leivän sijasta tai lisäksi vaikkapa banaania, avokadoa tms.)
13-14 Maitoa.
15-16 Välipala. Jogurttia, sormiruokaa jne.
18 Lämmin ruoka (tämä on yleensä melko täsmällinen aika). Hiilareita, proteiineja, kasviksia niin paljon kuin napa vaan vetää
20 Maitoa.

Vettä juo ruokaillessa ja välillä hörppii muutenkin.
Lapsi kasvaa oikein hyvin, on mielestäni ihan sopusuhtaisen kokoinen (n. 75 cm ja 9,5 kg), on pirteä ja reipas.

Tuohon yösyömisen lopettamiseen me saatiin neuvolasta vinkki, että laittaa tuttipulloon vettä ja aina kun herää antaa sitä vettä. Meillä toimi oikein hyvin. Muutaman päivän ajan heräsi eikä sitten enää viitsinyt pyytää maitoa. Nykyään nukkuu oikein hyvin yöllä :)

Takaisin