Kiinteiden aloittaminen

Meillä poika syö kaiken mielummin kylmänä tai huoneenlämpöisenä kun kuumana. Irvistelee ennemminkin kuumalle, puurolle varsinkin.
Hedelmäsose menee parhaiten kylmänä ja sitä menee heittämällä purkillinen, menisi varmaan toinenkin jos antaisi, kasvis- tai kasvislihasosetta mittasin niin ei edes purkillista.
Peruskasvikset, kana ja possu on nyt aloitettu, nyt pikkuhiljaa alkaa marjoja kokeilemaan.
 
emoticon Piti tulla hehkuttamaan, että Nea söi aamupuurona "aikuisten annoksen" kauramannapuuroa emoticon  Siis purkin takana oleva 1:lle ohjeen mukaan(+1/3 osa mustikkainen sosetta ja vähäsen maitoa). Hämmästyin ihan, koska ite syön saman annoksen jos syön. Puurot taitaa kyl muutenkin meillä upota parhaiten kaikesta tarjotusta ruoasta.
 
nyt oli pakko kommentoida. miksi perunaa ei saa pakastaa?? kyllä mun 10v kokin ammattituntemuksella myös perunasoseen voi pakastaa. onhan niitä myynnissä pakaste altaassakin.
ja itte oon pakastanut viiville perunasosetta pienen pieniin pakastekuppeihin. tai sitten jääpalakoteloihin. näppärä siitä ottaa ja valita mitä sekoittelee keskenään. siellä on lihat ja kasvikset erikseen.

en muista oonko tänne jo kirjotellut
mutta meillä viivi alotti jo 3kk vellit. pakko kun tuttelia meni hurjia määriä ja se että nukkui yönsä heräämättä 10-12h teki sen että iltamaidon tilalle tuli velli. sekä aamumaidoksi velli. tuttelin märä väheni huomattavasti.
tissiähän viivi ei oo saanut hyvä jos sen 2kk ja rintapaise sai senkin homman loppumaan.
itetehdyt kasvissoseet alotettiin 4kk ikäisenä.hedelmäsoseet aloiteltiin kyllä jo aijemmin
lihat ja puurot aloteltiin 5kk.. sekä marjat.
kala ja kananmunaa alotellaan nyt maistelemaan.. lisäksi muistan kouluopinnoista että 6kk ikäisen täytyy saada kalsiumin tarpeeseen 6dl maitoa (korviketta tai tissiä) päivässä ja tähän lasketaan myös maitoon tehdyt puurot ja vellit. niinpä meillä ei enään ilta ruuaksi (17-19 välillä) syödä ruokaa vaan just hedelmäsosetta vähän ja päälle maitoputeli. alko olee tuttelin määrä huolestuttavan pieni kun tuntu että tohon ei vaan uppoo maito enään jos syö kahdesti tukevampaa sosetta.  
puuron mä teen veteen jotta ittekkiin pystyn sitä syömään ja se annos minkä toi vetelee aamusin oli myös iso mutta nyt pienensin sitä että uppois vielä se maitoputeli. meinaa olla haaste että jois sen 6dl maitoa.
 meillä alkaakin olee jo kaikki marjat/hedelmät maisteltuna ja mistään ei oo tullut mitään. ainut oli se mustikka mikä vähän sai näppyjä aikaan. mahakaan ei viivillä oo reakoinut mihkään. vesimeloni/hunajameloni on viivin herkku!!!
emmäkään neuvolasta hae mitään lupaa millekkään. itte mä tiijän lapseni mihin se on valmis ja mihin ei. muutenkaan en ohjekirjojen mukaan lastani kasvata.. ihmetyttää välillä äiteet ja iskät jotka hakee joka asiaan neuvolasta lupaa tai plärää kymmeniä oppaita läpi. mulla on vieläkin ne neuvolan ja muista tulleet kirjaset lukematta. en koe että mun pitäis niitä selailla. (muistan kun mun kaveri kesäkuussa panikoi että hän ei oo niitä lukenut ja la on jo käsillä!! meinasi vähän naurattaa)
hyvin tässä on pärjätty ilmankin. maalaisjärjellä ja äidin vaistolla. tosin mulla on varaiskasvattajan koulutus joten asiat ei tuu ihan puun takaa... :) paitsi toi sormiruokailu. se oli ihan uus juttu että sen voi jo alottaa näin pienillekkin. silloin ku mä opiskelin sitä suositeltiin vasta vanhemmille lapsille.
 
Pakko nopeesti kommentoida tohon neuvola asiaan, että mua ihan ärsyttää meidän neuvolatäti joka kauheen tarkkaan kyttää ja kyselee mihin ikään ollaan mitäkin aloteltu syömään ja aina saarnaa että sitten vasta se ja se. Höh, kyllä mä itse tiedän mitä mä haluan lapselleni syöttää ja missä järjestyksessä ja tahdissa, en mä tarvitse siltä lupaa. Oon kuitenkin aikuinen ja itse vastuussa lapsestani, ärsyttää emoticon  Mä oonkin ihan pokkana vaan valehdellu sille päin näköö niin että pysyy täti tyytyväisenä ja minä teen niinku ite tykkään :D Meillä nyt ensi kerraksi sitten vaihtuukin neukkutäti kun tämä rouva jää mammalomalle, toivotaan ettei tuo uusi olis niin tarkka..

Ja mulla myös jää aina kaikki neuvolan lehtiset ja muut lukematta, mun lapset mun tyyli kasvattaa emoticon
 
meil kans ollaan aloteltu kaikkea vähä missä järjestyksessä sattuu.. :D neuvolalehtiset myöskin lukematta. ja varsinkin kun oli syömises meil hieman ongelmia niin seki teki meil hieman hitauttta alottaa.mut nytkun syöminen onnistuu on neiti saanu vaikka sun mitä,ja ei mitää oo tullu. jossain oli tääl vissiin myöskin puhe et sianlihal pitäs alottaa,no meil ei sianlihaa syyä,joten se jäi automaattisesti pois.puurot menee nykysin kans ihan hyväl ruokahalulla. :) joo. mutta eiköhän jokainen omalla tyylillää.

oma tyyli,paras tyyli. (tai tapa,tavallaan) :D
 
Hyvä idea toi liemi, miks en oo ite hoksannu emoticon emoticon emoticon  Tosin meillä kyllä puurot uppoo hyvin muutenkin mutta kaikkeen muuhunki tota voi käyttää..

Kertokaas millasia makuyhdistelmiä ootte tehny soseiksi? Yritin tossa selailla näitä keskusteluja mutta en mää löytäny, on niin paljon sivuja ja tolla pikkulikalla menee hermo jos äiti ei kiinnitä huomiota häneen :D
Tuntuu että itellä alkaa ideat loppuu ja sitten tulee laitettuu sitä samaa mössöä aina.. jotain vaihtelua kaipais.

Meidän 2 ykköslempparia puuron lisäks tällä hetkellä on ollu bataatti, porkkana, kukkakaali, omena, täysjyväriisi ja porkkana, paprika, tomaatti, basilika, täysjyväpasta mössö. Näihin oon sitten sekoittanut joukkoon yhden kuution possuu tai nautaa.
 
Esim. Persiljalla, purjolla, palsternakalla ja hyvin makua ruokaan.  Nyt uutena kasvisoseeseen laitoin sitruunamelissaa. En ole montaa ruoka-ainetta kerralla sotkenut niin helposti saa tehtyä eri variaatioita.

Viimeksi tein bataatti, kesäkurpitsa, tomaatti ja sitruunamelisssa. Tuli ainakin ihanan väristä ja kiva koostumus. Upposi kivasti tytölle:)
 
kyllä ravintoloissa ja keittiöissä sitä perunaa pakastellaan valmiina soseena (siis lisättynä kermat/maidot ja voit ja suolat)sekä ihan vaan raakasoseena.. eikä siihen mun mielestä oo mitään poppaskonstia. tosin itte omalle kohalle ei oo tullut sen pakastamista muutaku leivontaa varten..mm, itte laitoin päiväkodin keittiöllä perunasoseen levynä pakkaseen rakenne ei muuttunut eikä maku. tosin mä en sitä uudelleen syöttänytkään vaan tein rieskoja.
viiville oon pakastanut peruna-pataatti tai peruna-kukkakaali soseita.ja ne ainakin on maistunut ihan normaalille. tietenki ois kaikista parasta jos pystyis tekee joka päivä tuoreen soseen. pakastaminenhan ja sitten vielä mikrottaminen tuhoo kaikki ravinteet....

meillä nousi nyt sitten siitä tomaatista se punainen äkäinen ryyhelmä poskiin ja ipana oli kärttynen ja unelias.mä oon vauvana reakoinut tomaattiin samanlain.
meillä neuvolassa onneksi täti on sellanen maalaisjärkee käyttävä eikä ohjeista ihan pilkun tarkkaan vaan kehoittaa äiteetä tekemään niinku parhaaksi näkee. (ellei tee sitten jotain ihan kummallista kuten anna jo pari kk ikäiselle soseita) ainoo oli ton kalan ja kananmunan kanssa tarkkana että ne vasta 6kk ikäisenä. mulla on yksi tuttava joka oikeesti soittaa joka ikisestä asiasta neuvolaan.. pitääpä kysyä neuvolasta, joo kysyä neuvolasta.. no kysy sääkin.. joo.. siis ihan sellasissa ihme asioissa joissa ei nyt oikeesti oo niin väliä miten sen tekee... varmaan kiva neuvolantätin katella puhelinta että voi kääk taas se soittaa ja kysyy mitä ja miksi ja milloin...

 me ei olla vieläkään sitä kanamunaa eikä kalaa maisteltu. itte en oo niiden ystävä, paitti rapujen ja graavatun kalan jotka ei ihan vielä kuulu ipanan suuhun... joten en oo hätäillyt niiden kanssa. kyllä tässä kerkee vielä.
tosta puuron uppoomattomuudesta että mä kokeilin ite tehtyyn sokeroimattomaan mehuun. kyllä uppos. :) mutta viiville kyllä uppoo puurot muutenkin.
mutta se mua harmittaa ihan kauheesti että siis jugurtteja ei pysty antamaan vielä. viivi tykkäsi kauheesti maustamattomasta luomujugurtista... parina päivänä sitä syötin sille kunnes joku mulle sanoi että eihän niitä saa antaa ku yks vuotiaille. tää on musta kyllä vähän outoo... enkä tosiaankaan halua niitä  valmis pilttijugurttiherkkuja antaa viiville..
greipistä toi ipana tykkäsi kans. oli ihan hiilenä kun lopetin sille suuhun hedelmälihan puristamisen.. suuttu ihan tyystin. ja lopetti heti kun sai lisää.. oo siinä sitten antamatta..... :)
 
Pakko vastaa kans tohon perunakeskusteluun että oon kans ihmetelly miksi sitä ei sais pakastaa? Esikoiselle kyllä pakastelin perunaakin enkä huomannu että olis jotenkin huonompaa ollut.. ja nyt vasta hoksasin että hani on kokki (miten niin oon vähän hidas) emoticon  Minäkin oon.. tai en kyllä oo nyt vähään aikaan ollu kunnon keittiössä duunissa, enkä tiedä oonko enää menossa takaisin, sen näkee sitten ensi syksynä minne päädyn. Meinasin että voisin yrittää päästä opiskelemaan leipuri-kondiittori linjaa, se taitaa olla vähän enempi mun juttu :) Sori, meni vähän ohi aiheen :D
 
Takaisin
Top