Kiinteät

Sain neuvolasta yhden oppaan, siinä luki kans että voi antaa mansikkaakin :)

Mitä soseita te ootte antanu, millasia sekotuksia, mitä makuja?

Meillä on nyt ollut

bataatti-porkkana/kukkakaali/parsakaali/peruna/kesäkurpitsa

peruna-parsakaali (ei kelvannu vaan oksensi...)

mustikka

omena

mango

persikka

päärynä

luumu

Jotenki  vaan tuntuu etten enää keksi mitä tekisin vaikka varmasti löytyy vaikka mitä... Lihaa ei olla vielä alotettu. Neuvolan ohjeen mukaan käymme ensin viljat läpi. 

Ja tosiaan tuo peruna aiheuttaa oksennusreaktion.... Vaikka sekotin bataattia joukkoon niin silti kun tuli vähän enempi lusikkaan perunaa niin yökki vaan. No, kait sen voi suosiolla jättää tuonnemmaksi.. Samoin kaikki pienetkin kökkäreet pistää yökkimään. Mutta kai se joskun oppii niitäkin sietään :)

 
Mä oon niin laiska tekemään noita yhdistelmiä, että meillä mennään kahden vihanneksen seoksella:
Peruna/porkkana
Bataatti/ porkkana
Bataatti/ kesäkurpitsa
Peruna/ kukkakaali
Parsaa en oo vielä kokeillut. Hedelmäsoseita en oo tehnyt itse enkä lihasoseitakaan. Tosin nyt alan tekee itse broilerisosetta. Teettekö lihasoseen jauhelihasta vai ihan paistilihasta? Mä oon ostanut nyt niitä HIPP-luomusoseita. Meidän kaupassa niitä on vain aika vähän. Taitaa olla kolmea tai neljää erimakua.Meillä ei enää riitä pikkupurkita vaan pitää olla isoja purkkeja. Samoin itsetehtynä kasvissoseisiin menee esim. 1iso porkkana ja 1 bataatti ja siitä saa vain kaksi sosekertaa. Teen siis aina vain tuon 1-2 annosta kerralla. En jotenkin osaa pakastaa niitä.
 
Mä nyt kommentoin vaikka ei tehdäkään soseita vaan tarjotaan sormiruokana lihakin. Paistilihan saa pienemmäksi hienonnettua, kun veitsellä leikkaa tosi ohuesti poikkisyin. Tulee sellaista pehmeää. Jauhelihaa on vaikee saada kovin pieneksi. Samoin kana on helppo jauhaa. Onhan paistiliha myös laadukkaampaa, kun jauhikseen saatetaan tunkee kaikkee muutakin.
 
Meillä on tehty soseet broilerista ja possusta siten, että laitan veteen ne lihat (fileet) ja vähän porkkanaa, possun kanssa myös luumua ja omenaa kiehumaan. Kiehutan kypsäksi ja lopuksi soseutan vähän liemen kanssa tehosekoittimessa. Sitten pakastan lihan jääpalarasioihin ja näin on helppo ottaa kasvissoseen kanssa aina kuutio sulamaan.

Naudan liha ei sopinut meille, kokeilin ihan pilttiä ekana antaa. Lihoissahan saa ihan edullisesti esim. suikaleita, joista näkee mitä ne pitää sisällään. Ja jos tekee itse niin kannattaa huomioida ettei tuote oo esim. "naturel, miedosti suolattu" niinkuin noissa uusissa rypsiporsaissa joku tuote oli.

En ole vielä uskaltanut tehdä soseita siten, että laittaisin lihat ja muut samaan sörsseliin, kun en oikein tiedä miten paljon sitä lihaa sitten pitäisi laittaa mukaan...

Eli siis me tykätään kuutioruoasta, jota pakastelen mieluusti :)
 

Lihan määrä on teelusikallinen alkuun ja yksi vuotiaaksi asti vain ruokalusikallinen päivässä. Näin sanotaan neuvolasta saadussa oppaassa. 

Kyllä mä aattelin kans tehdä jostain paistilihasta ennemminki kun jauhelihasta. Mutta enpä tosiaan ookkaan aatellu tota suolajuttua..

 
Tässä pieni reseptivinkki kun oli niin maukasta:
Haudutin uunissa naudan palapaistia!
Palapaisti, pari sipulia, monta kynttä valkosipulia, 10 mustapippuria, palsternakkaa siivuina ja herkkusientä viipaleina (voi laittaa muitakin kasviksii tai juureksia, meillä vaan ei ollu) pataan, vettä niin et melkein peittyy.
200C 30min jonka jälkeen 100C 2h tai niin kauan et liha on pehmeetä! Välillä kannattaa sekotella, ettei pinnan yläpuolelle jääneet lihat tai kasvikset kuivu.

Laitoin aamulla uunii ja lounaalla oli murea liha valmista! Vauva sai lihan paloja sormiruokana ja aikuisten annoksen otin erillee ja suolasin sekä suurustin liemen kastikkeeksi, mut tosta tulis varmasti maukasta lihasosettakin!
 
Miten te ootte ajoittanu ruokailut? Meillä on nyt syöty 12.00 ja 17.00 ja sit 19.00 puuro. Mut tuntuu et puuro ei sit ehkä maistukkaan... Pitäs varmaan aikaistaa..
 
Me ollaan nyt tihennetty ruokailuja niin on tullu 5kertaa päivässä. Oon sitte pienentäny annoksia.
9-10 aamupuuro
12-13 liha/kala/kana sose
15-16 hedelmäsose
18-19 kasvis tai hedelmäsose
20-20.30 iltapuuro
Ei oo niin hullun nälkäinen ku on ny menty tällee jokunen päivä. Välimaidot on jääny pois. Joskus saattaa ottaa ku menee nukkumaan, mutta useimmin ei huoli. Iltapuuron päälle vetäsee pullon maitoa. Ja yöllä neljän maissa pullon.
 
Meillä suunnilleen näin: 

06 aamutissi ja yleensä vielä unta
07.30-08 aamupuuro
11-12 kana/liha sose
(14 vähän hedelmäsosetta)
16-17 kasvis- tai hedelmäsose
19.30-20 iltapuuro

Toi välipala on meillä viel uus juttu,  mut oon nyt tarjonnut, ku poika on alkanut syömään iltaa kohti hirveesti :) Maitoa menee yleensä ruoan päälle, mut kyllä muutenki. Ja vettä annan vähän ruoan päälle, jos tiiän, ettei maitoa menis ku siemaus.
 
Meillä kans kolme kertaa päivässä
klo 11-12 sose
n. 17 sose
21-22 puuro (joo meillä on yökyöpeli, jota on turha koittaa nukuttaa ennen klo 22!)

Nyt tosin ollaan alettu ottaa iltapäivällä toisinaan hedelmäsosetta tms. Ja muu aika mennään maidolla. Näin helteellä koitan antaa ruuan vellinä, jotta tulee nestettä riittävästi.Vettä on turha tarjota, se on vaan leikkimistä varten... Aamupuuro otetaan sitten myöhemmin ohjelmaan.
 
Takaisin
Top