Kihomatojen häätösiivous

S

Seija78

Vieras
Toivottavasti joku voisi auttaa, olen tosi ahdistunut kun en ymmärrä miten ne matojen munat voi saada siivottua pois (mulla on erilaisia hahmotushäiriöitä ym. ja tarvisin tosi selkeät ohjeet). Häätölääkkeet otetaan tänään.

Olen lukenut netistä niin paljon ohjeita kuin löydän, mutta ne on niin epämääräisiä. "Vaihda petivaatteet ja tee normaali viikkosiivous". Haloo, jos niitä munia on tuhansia ja ne voi lehahtaa ilmaan jos vaikka pölläyttelee peittoa, ja ilmasta sitten pölyn mukana suuhun ja homma alkaa taas, niin miten muka tavallinen siivous voisi riittää. Jos on lapsia siis, ja nehän koskee joka paikkaan.

Pliis, auttakaa joku. Helpottaisi tosi paljon jos joku selväjärkinen tekisi ranskalaisinviivoin ohjeet, mitä kaikkea pitäisi huomioida.

Tuntuu ettei tästä selviä millään. Äskenkin kun keräsin petivaatteet pesuun ja laitoin koneeseen, oli monta vaihetta missä niitä munia olisi voinut tipahdella vaikka minne (kylppärin kaakeleiden väleihin lattialla, pyykkikoneen jonnekin rakoihin, minun vaatteille (pitääkö vaatteita vaihdella vähän väliä ettei itse levitä munia ympäriinsä?),..

Olen tosi epätoivoinen, vasta kävin jokaikisen tavaran läpi homeongelmien vuoksi ja hankin huonekalut jne. uutena, nyt taas tämmöinen tavaranputsaus/hävitys show :sad001

Ja miten nuo lemmikitkin putsataan, kissat oikein tykkää pesusta..?
 
Leikkaa ensitöiksesi kaikilta kynnet lyhyiksi. Pitäkää kynnet lyhyinä ja peskää käsiä ahkerasti ja huolellisesti.
Väliaikaisesti voi ottaa käsipaperit vessaan ja pyyhkeet pesuun. Pese kaikki vähintään 60 asteessa mitä peset.
Lääkkeen ottoa seuraavana päivänä vaihdetaan pyyhkeet ja lakanat.
Leluja voi saunottaa pari tuntia niin niistä kuolee munat tai takavarikoida kahdeksi viikoksi.
Hyvä perussiivous lisäksi riittää (tai pitäisi riittää), sillä eliminoidaan jo paljon.
Pikkarit kannattaa heittää vaikka suoraan pesukoneeseen niin ei leviä mahdolliset munat. Päiväkoti/koulupäivän jälkeen voi vaihtaa vaatteet, mutta en näe, että olisi välttämätöntä?

Näillä keinoin madoista pitäisi päästä eroon. Ei tarvi olla hysteerisen peloissaan. :)
Lapsille on tärkeää painottaa sitä, etteivät laittaisi sormia suuhun (jos on jo isompia kuin taaperoikäisiä) koska sillai ne munat kulkeutuu suolistoon. Tuhannen kertaa toistaa tätä. :D

Kun lääke on otettu ja mahdolliset madot kuolleet niin uusia matojen munia ei ilmaannu ennen kuin parin viikon päästä kun kuoriutuneet uudet madot pääsee munimaan jonkun peräaukolle. Tällöinhän uusitaan lääkekuuri, jotta saadaan tapettua loputkin madot heti.
Yöksi voi matoja kantaneelle laittaa paksusti sinkkivoidetta peräaukolle, jolloin madot ei pääse liikkumaan, ja yöpuku päälle niin, ettei käsiä saa unissaankaan laitettua peppuun.
 
Kiitos paljon vastauksesta! Sitä vain mietin, kun niitä muniahan voi olla ihan missä vain, niin mitenkä sen estää ettei vaikka joku pesty vaate "saastu" uudelleen jos sen laittaa vaikka sängylle, josta lapsi otti vasta pois lelun, jota ei vielä oltu pesty. Nytkin mulla oli ongelma kun kävin tuulettamassa petarit, ja sitten kun toin ne takaisin, en tiennyt mihin ne laskisin: ovea en vielä ole pyyhkinyt, dänky oli vielä imuroimatta jne. Siis vaikea tietää mihin mitäkin uskaltaa laittaa, ahdistaa :sad001

Ja tulen hulluksi kun mietin mitä ihmettä noille eläimille teen, niillähän voi turkissa olla munia ja levittävät niitä sitten kaikkiin puhtaisiin paikkoihin. Auttaisikohan teippiharja mitään? Ainaki kissat hyväksyy sen, oon joskus testannu. Ei revi karvoja vaan nappaa vaan uloimmat irtokarvat.

Miten puhdistaisitte tietokoneen näppiksen, puhelimen, pelikonsolit..?

Ja kiitos vielä! Kiva kun joku haluaa auttaa :Heartred
 
Ja vielä tuo, kun monessa paikassa puhutaan siitä pintojen pyyhkimisestä, niin sopisiko siihen vauvojen puhdistuspyyhkeet? Olen hajuherkkä, saan päänsärkyä tavallisista puhdistusaineista.

Ja pitäisikö pyyhkiä ihan kaikki, siis kirjat, lamput, kaiuttimet,... koska niitä matojahan on voinut olla jo tosi pitkään, ei voi tietää mihin kaikkeen on sinä aikana koskenut.
 
Pyyhkimiseen riittää ihan mikrokuituliina ja vesi, jos tavallisestikaan ei ole käytössä pesuaineita.

Tietokoneisiin ja puhelimiin olen käyttänyt silmälasinpesuainetta, mutta nihkeä pyyhintä liinalla ilman pesuainetta käy myös.

Jos ei luota siihen, että imurilla saa matoista munat pois, niin ne voi myös viedä pariksi viikoksi varastoon tai parvekkeelle.

Kissat pitävät varmasti itse huolen turkin siisteydestä eikä ihmisten madot tartu eläimiin. Koirat on vähän hankalampia, mutta voihan nekin pestä :D vaikka ei sentään kuumassa.

Minä tein täisiivouksessa niin, että vein likaiset tavarat kaikki ensin saunaan. Pesin ja pyyhin kaikki pinnat muualta ja sitten sieltä saunasta pesin kaikki, mitä pestä pystyy ja loput saunotin useita tunteja. Ja aivan viimeisenä pesin saunan.

Kova homma se on joka tapauksessa. Tsemppiä!
 
Kiitos paljon, hyviä neuvoja. :) Varsinkin tuo näyttöjen puhdistus! Vielä muutamia asioita pähkäilen:

1. Kestääkö esim. vaatteet ja verhot olla muovipussissa ulkona monta päivää, vai voiko ne homehtua (talvella)?

2. Pitäisikö imuroinnin riittää, esim. puinen sängynkehikko? Vai pyyhintä parempi?

3. Se siivous suositellaan tehtäväksi lääkkeenottoa seuraavana päivänä, mutta mitä jos ei ehdi tehdä kaikkea vielä silloin? Onko jotenkin suurempi vaara saada tartunta toisena kuin ekana päivänä lääkkeen jälkeen?

Olen siivonnut koko päivän mutta vielä on paljon kamoja joita en ole ehtinyt putsata. Olen aivan poikki. Lapsethan on koskeneet vaikka mihin, en voi tietää missä on munia ja missä ehkä ei. Enkä jaksa enää tehdä päätöksiä, että mitä voisin laittaa suljettuun laatikkon pitemmäksi aikaa, en jaksa enää miettiä mitä ilman voitaisiin pärjätä :sad001
Ja monessa paikassa luki, että pitäisi olla 2 KUUKAUTTA pois käytöstä, sillä munat voi säilyä niinkin kauan??

4. Mites ruokapuoli? Niitäkin pakkauksia ollaan käsitelty pesemättömin käsin (esim. kun purettu kauppakassit) ennen kuin saatiin tieto noista loisista. Pitääkö ne ruokapakkauksetkin puhdistaa? Vai onko se pääperiaate, että putsataan vain ne joihin useimmiten päivän aikana lapsetkin koskeneet (ovenkahvat, hanat, lelut,..)?

Jospa tämä vielä joskus päättyy! :Heartred Juuri nyt eniten mietityttää se että mitä jos/kun en ehdi ja jaksa siivota tänä päivänä kaikkea..
 
Jos vaatteet ovat kuivia siellä muovipussissa, eivät ne homehdu. Pakkaskeli olisi paras, mutta sitähän nyt ei ole luvassa.

Imuroinnin pitäisi riittää sängyn kehikolle. Itse varmaan pyyhkisin reunat ja päädyt, mutta en pohjaa.

Jos siivoamattomia paikkoja jää, niin varmaan kannattaa yrittää pitää lapset poissa sieltä siihen asti, kunnes ehtii siivota.

En ole koskaan tullut ajatelleeksi ruokapakkauksia.

Kun kynnet on leikattu ja panostetaan käsien pesuun eikä syödä sormin eikä sormia, niin eiköhän ne madot häviä taistelun. Jos jollain perheenjäsenellä on paha tapa tunkea sormia suuhun, niin kynnelille olisi tässä käyttöä.
 
Okei, kiitti tosi paljon! Enköhän nyt saa nukuttua yön :) Huomenna varovasti jatkan siivoamista. Päätettiin yksi huone pitää semmoisena ettei päästetä sinne lapsia nyt, sinne kaikki käsittelemättömät kamppeet jemmaan.
 
Luulin että se lääke auttaisi 1-2 vrk:n aikana, mutta tänään 3 päivää lääkkeen oton jälkeen löysin pojalta eläviä matoja kakassa! Siis pyrvinhän ei tapa matoja vaan halvaannuttaa ne niin että ne tulee ulos, mutta jos ne ois halvaantuneet niin ei kai ne silloin liikkuisi?? Eikö tämä lääke tehonnutkaan :sad001 Pitääkö sitä hullua sänkyjen imurointia ja lakanoiden pakastusta ja pesua jatkaa niin kauan ettei matoja ulosteessa enää näy? Niin kai.
 
Ja nyt mietin sitäkin että oliko imurointi virhe, mitä jos se onkin myös levitellyt niitä munia ympäriinsä, sellaisiinkin paikkoihin joissa ei muuten olisi ollut..

Onko muita kokemuksia kihomadoista, pääsitkö heti eroon kun otit lääkkeen?
Yritän tänään saada reseptiä siihen vermoxiin, jospa sillä lähtisi..
 
En usko, että imurointi oli virhe. Siinähän kuitenkin suositellaan ihan normaalia siivousta, se aika varmasti sisältää Imuroinnin.

Minä olen osallistunut vain siivoustalkoisiin, ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tiedän, että joillakin madot kaikkoavat kerrasta ja joillakin ongelma uusiutuu. Jos kuulutte näihin epäonnekkaisiin uusiutujiin, niin en silti syyttäisi huonoa siivousta. Tartunnan voi saada mistä tahansa. Tärkeintä olisi oppia huolellinen käsipesu ja ettei käsiä laiteta suuhun.
 
Minun ymmärtääkseni ei tarvita mitään erikoisia siivouksia, ihan siis tuo kynsien leikkaus, käsienpesu, normaali viikkosiivous (sisältäen myös imurointia), lakanoiden vaihto ja lääkekuuri riittävät. Jos madot tulevat takaisin, on teillä lähellä joku oireeton matojenlevittäjä, esim. kerrostalossa naapuri, jonka käsistä ne tulevat ovenkahvoihin, valonappuloihin, hissinnappuloihin porraskaiteisiin, jne. Tai töissä tai päiväkodissa.
 
Hei taas. Jonkun aikaa oli oireetonta, kunnes madot tuli taas (12pvää ekan kuurin jälkeen, just seuraavana päivänä oli tarkoitus ottaa se toinen häätö). Otettiin lääkkeet ja kyllä niitä kuolleita kihiksiä alkoi taas potassa ja pöntössä näkyä. Ja näkyy vieläkin, yli viikko tuon lääkkeen jälkeen! Kuinka tajuttoman paljon niitä oikein on.. En ymmärrä miten niitä vieläkin voi tulla, Pyrvinhän on elimistöstä poistunut jo ajat sitten? Auttaisikohan joku ulostuslääke, saisikohan sillä ne nopeemmin pois. Väsyttää tämä jatkuva tuotosten vahtaaminen :dead:

Mulla kutinaakin jonkun verran on vieläkin, silloin tällöin, mutta aina kun tarkistan niin ei mitään näy.. Hulluksiko tässä on tullut vai onko se jotain haamukutinaa. Samanlaisia kutinapiikkejä mulla tulee kyllä muuallekin kehossa, esim juuri nyt jalassa ja selässä tuntuu. Ehkä vaan kuiva iho jatkuvasta pesemisestä?
 
Ai niin ja sekin, kun eihän se Pyrvin TAPA niitä vaan halvaannuttaa, kuinkahan pitkäksi aikaa? Että jos ei koko lössi ehdi ulostautua niin taipuuko ne siitä halvaantumisesta ja jatkaa taas juhlia.. Ihan niin perseestä koko homma kuin olla vain voi! Ei oo todellista. Ihme miten huonosti löytyy tietoa noista madoista, kuitenkin monen mielenterveydelle aika iso haitta.
 
Kutina voi johtua kuivasta ihostakin. Tai siitä että miettii sitä kutinaa. Ihmisen mielellä on uskomaton voima, eikä se että kutittaa siksi että ajattelee sitä tarkoita sitä että olisi hullu. Vähän sama kuin se että monille tulee raskausoireita ilman raskautta ihan vain siksi että uskoo/toivoo niitä olevan. Voimia matojen häätöön!
 
pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin.
 
Last edited by a moderator:
Jännä juttu, että meille ei ole koskaan noita matoja tullut, ei päiväkodista eikä koulusta ( koputa puuta) vaikka varoituksia on ollut ovissa.

Myös täit ovat pysyneet poissa, kun estolääkitys on aloitettu ajoissa.

Meillä ei lemmikkejä ole ( akvaariokaloja ei lasketa lemmikiksi )

Ja minulla on omakohtainen kokemus homeesta. (Seinänaapurin vesivahingon seurauksena.) Tunnistan homeenhajun edelleen, vaikka sitä olisi vain vähön.
 
En usko, että imurointi oli virhe. Siinähän kuitenkin suositellaan ihan normaalia siivousta, se aika varmasti sisältää Imuroinnin.

Minä olen osallistunut vain siivoustalkoisiin, ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tiedän, että joillakin madot kaikkoavat kerrasta ja joillakin ongelma uusiutuu. Jos kuulutte näihin epäonnekkaisiin uusiutujiin, niin en silti syyttäisi huonoa siivousta. Tartunnan voi saada mistä tahansa. Tärkeintä olisi oppia huolellinen käsipesu ja ettei käsiä laiteta suuhun.
Tärkeää olisi muistaa, ettei pesemättömillä käsillä koske ruokaan esim irtokarkkeihin, jotka laittaa suuhun.
Jos vaiva uusii niin kannattaa miettiä perheen kaikkien jäsenten työpaikat mahdollisina tartuntapaikkoina, ja esim kahvihuoneessa huuhtoa itse oma kahvikuppi ennen kuin kaataa siihen kahvia... Tartuttaja voi olla kuka tahansa, joka koskee niihin pintoihin joihin itse kosket ja jätät sen jälkeen kädet pesemättä ennenkuin syöt niillä jotain.
 
Omasta mielestäni kihomatojen häätösiivous on turhaa, stressaavaa ja hyödytöntä. Halutessaan voi lakanat vaihtaa ja lempilelut pestä, ovenkahvat pyyhkiä, mutta ei sekään ole välttämätöntä.

Tärkeintä on estää kierteen jatkuminen. Aikuinen pystyy tähän hyvällä käsihygienialla ja miksei vanhempi lapsikin, kunhan yöllinen pepun raapiminen on estetty esim. hanskoilla. Meillä on pari kertaa häädetty kihomadot lääkkeettömästi yksinkertaisesti pyyhkimällä madot pois yöllä kutinan ilmaantuessa, mutta ymmärrettävästi tämä keino ei ole kaikille. Jos matoja on paljon, se on myös raskas. Yksi keino on pestä kädet ensimmäiseksi aamulla, mutta lapsilla tuppaa menemään ködet unissaan suuhun. Kihomadon elinkaari on noin kolme kuukautta, jos tartuntakierteen saa katkaistua, madot poistuvat itsestään.

Miksi siivouksesta ei ole hyötyä? Kihomadon munat ovat niin pieniä, että ne leijuvat huoneilmassa. Ne säilyvät useita viikkoja, tosin tahmeina vain muutaman päivän. Lisäksi vaikka oman kodin päättäisi steriloida, koulussa ja päiväkodissa munia saa taas. Kesällä voisi kyllä olla mahdollista tappaa madot lääkkeillä ja lähteä pitkälle lomalle. Jos on kotoa pois kuukauden, munia ei pitäisi olla enää. Tosin joidenkin lähteiden mukaan ne säilyvät tätäkin pidempään.

Niellystä munasta kasvaa muniva toukka noin kuudessa viikossa. Omasta mielestäni suositeltu 2 viikon lääkkeenottoväli on liian lyhyt, silloin voi vielä olla huoneilmassa munia, jolloin tartunta jatkuu. Paras keino on ottaa lääke, odottaa neljä viikkoa ja ottaa toinen. Ensimmäinen lääke pysäyttää uusien munien tulemisen ja seuraava hoitaa mahdolliset uudet kuoriutuneet madot. Joskus täytyy ottaa kolmaskin kerta.

Kihomato siis tulee yöllä peräaukon suulle munimaan. Joillakin tämä ei tunnu mitenkään, mutta monille aiheuttaa kutinaa, jota sitten raavitaan, ja sitten muna kulkeutuvat sormista suuhun tai muualle, josta ne taas tartuttavat muita. Käytännössä kouluista tai päiväkodeista on vaikea saada kihomatoja kokonaan pois, koko laitos pitäisi lääkitä kerralla. Kihomato ei varsinaisesti ole vaarallinen, vain inhottava. Tietenkin kutina voi häiritä pahastikin unia ja aiheuttaa yökastelua.

Apteekista saa ilman reseptiä Pyrviniä, joka veltostuttaa aikuiset madot, ja ne tulevat näin ulos. Jotkut matokannat saattavat tulla vastustukykyiseksi Pyrvinille. Reseptillä saa tehokkaampaa (ja edullisempaa) lääkettä, Vermox, joka tappaa elävät madot, myös toukat. Oman kokemukseni mukaan reseptin saa helposti soittamalla, varsinkin jo madoista on näköhavainto.

Älkää siis turhaan panikoiko madoista, lääkkeellä ne kyllä lähtevät, ja jos ymmärtää madon kiertoa, vaivan saa pois yhtä helposti kuin päänsäryn. 😁
 
Takaisin
Top