Ketipinor ja olanzapin raskausaikana

Kyfi8991630

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!

Haluaisin kuulla kokemuksia kyseisten lääkkeiden/lääkkeen käytöstä raskausaikana. Eniten kiinnostaa onko lapsesi terve lääkkeen syömisestä huolimatta?

Itsellä siis Ketipinor 25-50mg unettomuuteen, Olanzapin 5mg ahdistukseen, tarkoituksena jättää kokonaan pois.

Itselläni oli 10 vuotta 300mg ketipinor lääkityksenä. Lopetin kyseisen lääkityksen onnistuneesti seinään puolivuotta sitten, ennen kuin aloimme yrittämään lasta. Ketipinoria määrätään noita pieniä määriä unettomuuteen, mutta sinulla myös olanzapiini ketipinorin kylkiäisenä. Jos nämä lääkitykset ovat muuhunkin kuin pelkkään unettomuuteen, niin sinuna keskustelisin lääkärin kanssa mahdollisesta lopettamisesta. Jos ei ole psyykkisesti kunnossa lopettamaan lääkitystä, niin silloin sitä ei mielestäni pidä lopettaa.
Itse olen sitä mieltä että mitään vahvempia psyykelääkkeitä ei tulisi syödä raskautta yrittäessä tai raskaana ollessa. Ketipinor on aiheuttanut monille kuukausienkin pituiset "vieroitusoireet" joten lapseen se myös vaikuttaisi tottakai. Mutta nämä olivat minun mielipiteitäni kokemuksiani ja neuvojani. Keskustele asiasta lääkärin kanssa on neuvoni.

Minä söin seroquelia (ketipinorin kalliimpi muoto) ennen raskautta 14 vuotta. Ollut toimiva lääke pahimmassa hädässä. Kuitenkin kun sain tietää olevani raskaana,lopetin heti. Jo se millaiseksi lääke minut teki= väsynyt,zombimainen,yöllä herätessä täysin humalassa olevan oloinen ja sydämen tykytykset riitti minulle syyksi.
Jos lukee neuroleptien haittavaikutuksista tavallisessa aikuisessa ihmisessä,niin voin vain kuvitella vaikutusta kehittyvään sikiöön. Missään nimessä en kannata syömistä,ainakaan pelkkien uni ongelmien takia.

Lopetuksen jälkeen olen voinut hyvin ja en aijo palata seroqueliin enää. Syön masennuslääkettä joka yhdessä äippähormoonien kanssa riittää vallan mainiosti :)

Minulla on Ketipinosr 25mg unettouuteen sekä Metohexal (beetasalpaaja) moniin vaivoihin, mm ahdistukseen.

Päivää ennen kun kuukautisten piti alkaa niin kroppa kertoi, etten voi syödä beetasalpaajaa, rupesi pyörryttämään todella rajusti. Viikko tuosta niin nukahdin ennen kuin piti ottaa ketipinor ja siitä asti, eli kaksi viikkoa en ole tarvinnut lääkkeitä nukkumiseen, olen ollut niin väsynyt muutenkin.

Raskautta ei ole vielä varmistettu kun testi antaa negatiivista, mutta oireet ja ennenkaikkea tuntemus siitä, että olen raskaana on niin vahva, etten syö lääkkeitä ennen kuin varmuus tulee.

Minä en ole kyllä raskauden myötä olisi edes tarvinnut mitään väsyttävää kun on muutenkin niin väsynyt koko ajan :shy:

mietin että kun sulla on lääkitys ollut ahdistukseen niin siihen kannattaa tilalle ottaa varmaan jokin lääke.. lääkärin kanssa kannattaa jutella... tietysti jokainen tuntee itsensä parhaiten :happy:

Lääkkeistä kannattaa kysyä teratologisesta tietopalvelusta. Tietävät siellä paremmin kuin monet lääkärit ja sieltä saat oikeaa ja tutkittua tietoa. Kannattaa muistaa myös se, että joskus lääkkeen ottamatta jättäminen on pahempi asia kuin ottaminen eli aina kannattaa kysyä neuvoa teratologisesta tietopalevlusta ja keskustella sinua hoitavan lääkärin kanssa, mielellään sellaisen, joka sinut tuntee pitemmältä aikaa, jos suinkin mahdollista. Lääkärit vaihtelevat lääkkeitä ja tekevät niin paljon virheitä että niihinkään ei kannata sokeasti uskoa. Ainoa paikka mihin tietoihin uskon, on alla oleva.

Teratologinen tietopalvelu - äidin lääkeneuvonta
Avoinna arkisin klo 9-12

09 4717 6500

(normaalihintainen puhelu)

Teratologinen tietopalvelu, äidin lääkeneuvonta, antaa tietoa hedelmällisyyteen, raskauteen ja sikiön kehitykseen haitallisesti vaikuttavista lääkkeistä ja muista ulkoisista tekijöistä sekä neuvoo imetyksen aikaista lääkitystä koskevissa kysymyksissä.

Teratologiseen tietopalveluun voivat ottaa yhteyttä raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat äidit ja isät, terveydenhuollon ammattihenkilöt, apteekit ja viranomaiset sekä tiedotusvälineet.

Takaisin