Kestovaippailuista

samovaari

Vauhtiin päässyt keskustelija
Aikooko Lokakuisista kukaan muu kestoilla mun seuraksi?[:)]ois kiva kuulla josko jollain olisi kokemusta kestovaippojen käytöstä?kuinka on homma pelittänyt,mistä ootte hankkinut ja ootteko tuskastunut pyykkivuoreen jne..
Eli mulle asia on täysin vieras oon perehtynyt asiaan kestovaippainfon sivulla..valmistin ite jo osan vaipoista ja oon kutonut villapöpiä vaipan päälle..
 
Minä ilmottaudun!
Olen opiskellut aihetta netissä ja oppaista eli ei vielä käytännön kokemusta. Vastasyntyneelle olen hankkinut ison kasan harsoja vaipoiksi ja sitten tietenkin kuorivaippoja. Pari eri mallista sisävaippaakin oon hankkinut kokeiluun, että mikä toimisi parhaiten. All-in-one systeemiin en aio lähteä, koska tuntuu vaivalloiselta joka kerta pestä koko satsi ja muutenkin hintaedut jää pienemmäksi. Mun ajatuksille sopii parhaiten tämä, että kaikki vaipan osat erikseen. Oon sitten hankkinut säädettävän kokoisia kuorivaippoja sekä ihan pikkuiselle muutaman kuoren. Siinä on sitten se etu, että voi löytää sen yhdistelmän, mikä omalle murulle parhaiten sopii.
 
Erityisesti askarruttaa vastasyntyneen kanssa kestovaippailu, että miten hyvin harsot estää ohivuodot ja kuinka täydellisesti kuorivaippojen täytyy istua. Olen päättänyt erityisesti alkuun olla itselleni kuitenkin armollinen. Eli hankin varuiksi kertiksiä ihan pikkuiselle, kun kaikki on itselle uutta (en aio tappaa itseäni vaippastressillä) jos vaikka onkin hankalaa, tai hankkimani kestikset eivät olekaan pitäviä vielä vastasyntyneelle tai jos yöksi tarvitsee alkuun kertistä.
 
Tavoitteena olisi kuitenkin täyskestoilu, kun alkuvaiheen vaikeuksista päästään.
 
Syyt: taloudellinen puoli, ekologiset syyt ja sitten se, että kestovaipat on paljon söpömpiä. ;) Huom. Viimeisen syyn tärkeys! [:D]
 
Mullakaan ei ole aiempaa kokemusta, mutta osakestoiluun olen valmistautunut hankkimalla Kushiesin AIO-vaippoja (niitä tuli äitiyspakkauksessa yksi) ja enemmälti BumGeniusin yhdenkoon taskuvaippoja. Itselleni ajatus yksinkertaisesta kestovaippailusta on parempi, jossa yksi satsi menee kokonaisuudessaan aina pesuun. En millään jaksaisi niitä harsojen taitteluita ja tiedän, että mieheni ainakin tuskastuisi siihen heti. Siksi siis lähinnä noita taskuvaippoja.
 
Osakestoiluun pyrin myös siksi, ettei asiasta ja pyykkivuoresta tulisi ainakaan alussa liian suuri kynnys. Eli öisin ja matkoilla käytetään kertiksiä ja päivisin sitten kestoja. Jos kestoilu tuntuu omalta jutulta, niin sitten hommaan lisää kestoja ja siirrytään vaikka kokokestoiluun.
 
Ai niin, äitiyspakkauksessa tuli BambinoMion kuorivaippasetti ja saatuna on ImseVimpsen kuorisetti toissa vuoden äitiyspakkauksesta, joten niitä ehkä kokeilen jossain vaiheessa. Näillä ajatuksilla mennään. Netistä olen lueskellut asiasta ja kavereilta kysynyt.
 
Ai niin, kannattaa huomioida se, että vastasyntynyt on monesti todella pikkarainen ja silloin harvoin ainakaan kaupasta löytyy sopivia kestovaippoja. Itsehän toki voi tehdä vaikka miten pieniä, jos osaa. Itse valmistaudun alkuviikkoihin ihan vain kertiksillä, sillä silloin on varmaan ihan tarpeeksi muuta miettimistä kuin sopivat kestovaipat ja pyykkivuori, mutta heti kun nuo BumGeniukset sopivat pienimmässä koossaan vauvalle, niin niitä sitten aletaan opetella.
 
Ihanaa että on muitakin kestoilijoita!
Mä oon valmistanut taskuvaipat..ajatuksena tosiaanki se et se irrallinen imukangas kuivuis nopeanpaan kuin koko paksu setti..ihan kässälehden valmiskaavalla oon tehny..katotaan sit miten pojalle istuu tuo kun eihän sitä kokoo tosissaan tiedä etukäteen..oon tehny s-kokoo 5-7kg siis 18kpl ja tarkotuksena ois viä vääntää M-koon vaipat 7-10kg ja sittehän on äippäpakkauksen vaipat!
Kutonut en oo siis 20wuoteen,mut nyt hurahdin noihin vaipan päälle laitettaviin villapöpiin,kudoin Ullan villapöpät ohjeella joka oli tosi helppo,niitä on jo neljät ja viä ainakin yhet teen hahtuvasta.villapöpien tarkotushan on imee kosteutta jos vaippa sattuu valskaamaan ja on ne niin sieviä että niitä voipi ihan kotona pitää myös(oon tehny myös pitkä lahkeellisia)olohousuina
Jep mä kans aattelin alus käyttää kerttiksii jos poika on liian pieni noihin valmiisiin..eipäs kannata tressii ottaa!
Laitan kuvii noista tekeleistä myöhemmin[:)]
 
[:)]Mukava kuulla jotain käytännön tietoa Viirukhan!
kun oottelee ensimmäistään on ihan ulkona ku lumiukko aika monesta asiasta[:D]
 
Minä käytin jo esikoisellani (14v. tyttö) harsoja ja vaippamuovia sekä kuoria. Tuohon aikaan kestoilu ei ollut mitenkään muodikasta. Pyykkiä tietysti tuli, mutta en kokenut sitä mitenkään ylivoimaiseksi. Seuraavalla lapsella meinasin käyttää myös harsoja ja muoveja, mutta sitten jotenkin aika ei riittänyt siihen rumbaan kun toinen lapsista oli 1v 8kk ja sitten oli vielä vauva. Kolmas lapsemme käytti sitten kokonaan kertakäyttöisiä vaippoja en edes yrittänyt harsojuttuja. Vanhin lapsememme oli silloin vajaa 4v. keskimmäinen vähän yli 2v ja sitten oli vauva.
Mutta mutta... aika kultaa muistot nyt katraamme on todella ajat sitten ohittaneet vaippa iän ja meille on tulossa iltatähti. Hänelle olen ostanut huutonetistä Tsi-taskuvaippoja, imuja, Imse Vimse kuorivaippoja yms. Itse olen tehnyt muutaman taskuvaipan, harsokangasta olen ostanut 19m. muistaakseni sekä muita kankaita taskuvaippoihin. Yksi ystäväni on kutonut myös Ullan villapöpät ohjeella 5 villahousut hahtuvalangasta pojallemme ja niitä ajattelin käyttää sisävaippojen ja harsojen kanssa.
Minulle neuvottiin että ei kannata hommata kaikkia vaippoja valmiiksi, sillä ei voi tietää minkä mallinen lapsi tulee. Jos hommaa aluksi muutamaa eri mallia ja sitten lisää kun tietää mikä malli sopii parhaiten. No harsot ja villikset tai kuoret sopii varmaan kaikille lapsille, mutta noissa tsi-vaipoissa yms. valmiskestovaipoissa on eroja malleissa. Se mikä sopii hoikalle lapselle ei sovi pullealle jne. Meidän lapset kaikki ovat olleet eri mallisia, on ollut pullea lapsi, hoikka lapsi ja yksi siltä väliltä.... Katsotaan nyt sitten millainen tämä uusi tulokas on, varmaan kuitenkin joku noista kolmesta....
No en ole aivan ehdoton kestoilun suhteen, luulen että mieheni ei ole halukas vaihtamaan kestoja lapselle joten hän käyttäköön vaipan vaihdossa kertakäyttöisiä, minä joudan varmaan paremmin rustailemaan noiden kestojen kanssa.
Olen ajatellut tehdä itselleni vielä kesto liivisuojia ja siteitä, jos jaksan ja ennätän. Nyt kun vielä olen töissä en iltaisin kykene kyllä ompelemaan tai paljon muutakaan tekemään. Saa nähdä mitä sitten jaksaa ja pystyy kun jään äippälomalle. Ja kuinka kauan sitä ennättää lomailla ennen vauvan syntymää, meillä kun kaikki ovat syntyneet 3,5-1 viikkoa ennen laskettua aikaa. Tsemppiä kaikille kestoilijoille
 
Minäkin ilmoittaudun kestoilijaksi [:)] Aikaisempaa kokemusta ei ole, paitsi tuttavilta olen kuullut sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia.

Vaipat olen ostanut kirppareilta ja huuto.netistä. Olen ostanut harsoja, kuoria, sisävaippoja sekä aio vaippoja. Lisäksi riisipaperia ja lisäimuja. Saas nähä miten sitten käy loppupeleissä. Innostunut olen ainakin [:D]
 
Voin ilmoiuttautua, mutta sanon että ostan varalta myös kertakäyttö vaippoja koska esikoinenkin tulossa..[:D] Olen ostanut ImseVimsen kestovaippoja, tai siis olisikohan nyt 4 kuorta ja ainakin 16 sisäimua. Kirppikseltä minäkin olen ostanut ja tämän foorumin kautta. Kohta lähden lastentarvike kirppikselle jossa en olekaan enne käynyt kun avattu 10.päivä vasta, jos sieltä löytyisi tosiaan harsoja ja lisäimuja ja muuta tarpeellista. Kokeillaan kokeillaan, toivottavasti tosiaan sujuisi ilman että järkeä tarvii menettää..[:)]
 
Toivotaan et mun tekemät vaipat sopii kun niitä on jo aika määrä..onneks niis on aikamoinen säätövara kuitenkin ja voihan niitä sit fixata..mäki aattelin ommella liivinsuojia noista vaippajämäkankaista..paljokohan niitä menee päivässä..ei hajuukaan..kiitos tsemeistä!tullaan tänne sit purkamaan hermoja jos kestoiluun menee hermot[;)]
 
Samovaari, jeps perustetaan oma tukiryhmä. Oletan että alku tässäkin asiassa voi olla haastava, mutta jos alun jaksaa, niin lopussa kiitos seisoo. [:)]
 
Oho, kahdeksat liivinsuojat päivässä?
Onneksi meillä on uusi pyykkikone. Mulla on vasta kolmet liivinsuojat ostettuna. Pitäis kai mennä ompelemaan lisää kaverin luokse tai katsella kirppareilta lisää.
Tai ostaa kertiksiä? Liivinsuojat ei kai kuitenkaan oo ihan niin "pahaa" jätettä kuin enempi muovia sisältävät kakkaiset kertakäyttövaipat?

Me meinataan kestoilla osan ajasta. Ainakin sitten kun kakka alkaa olla kiinteämpää, niin viimeistään silloin päivät ois tarkoitus mennä normaalioloissa kestoilla. Reissussa ja öisin kertiksiä.
 
Jeps näin me tehdään Zil!Kallonkutistusryhmä rättiväsyneille kestorättejä aamusta iltaan ry HAH!
 
Hei!

Liivinsuojien tarve on tosi yksilöllistä: mulla on rinnat vuotaneet oikeastaan vain ihan parina eka päivänä ja sitten imettäessä se toinenkin rinta (eikä sitäkään vaivaa muistaakseni kestänyt muutamaa viikkoa enempää). Siihen käytin maidonkerääjää (siis semmoista muovista 'kuppia'). Ja kuitenkin maitoa on tullut hyvin joka lapselle, eikä lisämaitoa tarvinnut antaa. Ekan kanssa jopa luovutin pari kuukautta (alkoi siitä kun vauva joutui keskolaan aluksi ja lypsin sinne).

Mut mistäs sitä etukäteen tietäisi kuinka omat meijerit reagoi...

Mä olen kestoillut kolmen lapsen kanssa, ja Rypyn tavoin aloitin jo 90-luvulla, jolloin se ei ollut ollenkaan näin kehittynyttä eikä 'muodikasta' kuin nyt. Pyykkiä tulee, mutta lapsiperheessä sitä tulee joka tapauksessa.

Nyt olen ihan innoissani ommellut kuoria ja taskuja, ja tehnyt imuja mm. bambusta ja mikrofroteesta, sekä vanhoista froteepyyhkeistä. Laiton joku aika sitten kuviakin Hankinnat vauvalle -osioon. Mun vanhat vaipat on lainassa siskolla, (vauva syntyi kesäkuussa) ja uskon että pienimmät kotiutuu takaisinpäin ennen kuin meillä niitä tarvitaan.

Ihan pienelle saattaa harso ja villahousut olla toimivampia, tosin itse olen aiemmin käyttänyt kuoria lähes alusta asti. Itse olen muutenkin tykännyt käyttää harsoa tai muuta imua kuoren kanssa, muista ei sitten olekaan juuri kokemusta. Noihin taskuihin uskon ihastuvani [;)] ja bambu vaikuttaa tosi imevältä kun tein uusille kankaille 'imutestin' (kaadoin lämmintä vettä vaipalle puolen desin erissä ja seurasin mitä tapahtui... -halvat huvit [:D]) Nyt toivon, että löytyisi niin hyvä imupaketti, että riittäisi isommankin vauvan kanssa myös yöllä.

Tsemppiä kaikille kestoilijoille, mulla ainakin on ollut asiasta hyvä mieli, ehkä tavallaan hyvä omatunto ympäristön vuoksi. Ja vinkiksi, että myynnissä on myös kertiksiä, joiden kalvona on maatuvaa maissikalvoa (samaa kuin Bioska?). Itse ehdin käyttää näitä nyt 4-vuotiaalla loppuvaiheessa yövaippoina ja toimivat hyvin.
 
Minä myös olen käyttänyt silloin aiemmi kertakäyttöisiä liivinsuojia sekä maidonkerääjää. Eli kun imetin toisesta rinnasta niin toiseen laitoin sen maidonkerääjän liivin sisään. Muuten todella olisi saanut joka imetyksen yhteydesä vaihtaa liivinsuojat. Minä en ollut kuullutkaan silloin -90-luvulla mistään kestoliivinsuojista joten sen vuoksi ostin kertakäyttöisiä. Ei minun tarvinnut niitä vaihtaa yleensä kuin kerran päivässä juuri tuon maidonkerääjän vuoksi.
Minä olen kerinnyt hävittämään jo kaikki vauvatarvikkeet joten nyt pitäisi jostakin löytää uusi maidonkerääjä ja aion ommella noita kestoliivinsuojia itselleni mikäli vain jakasan ja ennätän ennen vauvan syntymää. Lisäksi maidon kerääjässä on se hyvä puoli että jos on vähän matalat tai pienet nännit niin kun käyttää maidonkerääjää liivin sisällä, se jotenkin tuo nännin paremmi esille ja vauvan on helpompi alkaa imeä rinnasta. Eli monesti jätin kerääjän liivin sisään siihen rintaan kumpaa oli vuoro imettää ensin ja vaihdoin se imetyksen ajaksi sitten toiseen rintaa, sitten röyhtäytin vauvaa välillä ja vaihdoin sitten tähän toiseen rintaan. Sitten vain kaadoin valuneen maidon viemäriin, huuhtelin maidonkerääjän, kuivasin ja laitoin takaisin liivinsisään taas siihen rintaan mistä olin viimemmäksi imettänyt. Ainakin siinä vaiheessa kun vauva on ihan pieni niin se rinta jää täydemmäksi mistä viimeksi imettää sillä vauva ei jaksa imeä molempia rintoja tyhjäksi aluksi (ainakin minulta on tullut niin hirveästi maitoa että olen lypsänyt sitä käsikäyttöisellä pumpulla ja sitten suihkussa vielä lypsänyt käsin maitoa rinnoista pois. Minulla on ollut niin paljon rintatulehduksia, että sen vuoksi on ollut tärkeää saada rinnat tyhjäksi....
 
Pakko tulla kuokkimaan kun on niin lähellä sydäntä aihe <:)

Meillä on kestoiltu heti laitokselta kotiutumisen jälkeen. Mulla oli iso vauva, päälle 4kg syntyessään. Ollaan alusta asti käytetty yhdenkoon taskuvaippoja. FuzziBunz ja Babyland. Alussa mulla oli yksinomaan noita Fuzzeja. Pientä falskausta oli alkuun mutta pitää muistaa että vaipat oli ihan upouusia eli niiden imukyky ei ollu vielä parhaimmillaan. Testasin myös äp-ImseVimsejä mutta mulla ei riittäny energia niiden pesemiseen (ovat kuulemma hyviä ja imukykyisiä jahka on pesty miljoona kertaa) eikä ne edes tolle jättiläisvauvalle kauan mahtuneet. Noihin Babylandin yhdenkoon taskuihin olen tykästynyt nyt tosissaan. Käytän imuna Fuzzien imua kun Babylandissa oma on niin hepponen. Babyland sopisi silmämääräisesti Fuzzeja paremmin myös pienemmälle vauvalle (mä ostin niitä kun oma oli jo 8kg). Yöksi ei meinannu löytyä pitävää vaippaa ensin. Vaihdoin aluksi vaippaa siis myös yöllä mutta lapsi alkoi siihen toimenpiteeseen sitten heräämään niin kunnolla että pakko oli keksiä muuta. Ostin pari kuorivaippaa sitten ja aloin taitella harsoa. Nyt on käytössä seuraavanlainen härveli: harso origamitaitoksella, sisällä mikrokuituimu (<-tärkeetä ettei ole ainakaan ilman kuivaliinaa suoraa ihoa vasten) ja sitten ihoa vasten Jutan kuivapintainen yöimu. Kertaakaan ei ole tällä virityksellä tullut pissat läpi vaikka vaippa on päällä sen 12h. Isohan tosta paketista tulee mutta eipä tuo niin nukkuessa haittaa.

Meillä mies suhtautui ihan hirveän epäluuloisesti kestoihin. Senkin takia päädyin hommaamaan noita taskuvaippoja kun ovat niin yksinkertaisia käyttää että mieskin osaa. Lisäksi kuivuvat todella nopeasti. Kiinnitys on meidän käyttämissä merkeissä neppareilla. Ne pysyvät hyväkuntoisina tarroja pidempään eikä lapsi saa itse niitä nyhdettyä auki (toisin kuin tarroja).

Liivinsuojia hommasin ennakkoon 10 paria ja hyvin riittivät jopa alussa jolloin maitoa suihkusi jatkuvasti.

Tota pyykkiä tulee tosiaan, etenkin aluksi. Nykyään meillä pyörii vauvapyykkiä kaksi koneellista viikossa enkä osaa pitää sitä paljona. Samassa koneessa vaippojen kanssa menee siis vauvan vaatteet ja liivinsuojat ja vaikka pyyhkeetkin. Jotenkin tuntuu että noita lapsen vaatteitakin pitäis olla miljoona ennen kuin niistä koneellisen saisi (ja puhtaat loppuis sillä aikaa kesken) joten hyvä että vaippapyykki pyörii joka tapauksessa.

http://forum.vau.fi/tm.aspx?m=21244
^tuolla on muuten keskustelua ja kokemuksia kestovaippailusta. Aika pitkälle oli tuokin keskustelu hautautunut.

Mä oon hirmutyytyväinen siihen että oikea vaippamalli löytyi meillä kertalaakista. Sääli kun monille käy niin ettei aluksi ole omalle lapselle sopivia kestoja ja sitten jää helposti koko kestoilu.
 
Meillä kestoillaan kotona ja oon Moonin tavoin osunu oikeaan vaippaan ekalla kerralla. Ostin Fuzzibunzeja ja oon ollu niihi tosi tyytyväinen. Äitiyspakkauksen Imsevimset laski mei rimppakintun haaruksista läpi mut nuo fuzzit saa hyvin "kiristettyä" oikean kokoiseksi.

Meillä oli mies ensi vastaa mut nyt on ihan intopiukeena ettimässä kirppareilta lisää kestoja... [:D]
 
Sipster,
Onko teillä niitä uusia yhdenkoon FuzzyBunzeja?
Moon:illa ilmeisesti on, mutta mietin ovatko isoja vastasyntyneelle? Mitä mieltä olette yhdenkoon vaipan säätövaroista? Äkkiseltään kuullostaisi hurjalta, että yhdellä vaipalla vois mennä koko vaippaiän...
 
On meilläkin ne yhden koon. Niissä on tosi hyvät kiristysmahdollisuudet, osassa oli niin että sai niitä läppiä päällekäin ja reisissä on kumppari kiristys. Jopa meitin rimppis ei saanu pissittyä niistä ohi! [:D]

Kyllä pistää vihaks. Kävin just kirppiksel ja oli 2 kuorta myynnis ni molempii oli vedetty nuppineula läpi eli 2reikää siinä muovitetussa päälliskankaassa. Joutu kato purkaa tänne... Sorry![:)]
 
Meilläkin siis yhdenkoon Fuzzeja. Ainakin meidän pojalle kävi siis vastasyntyneestä alkaen mutta se olikin valtava jötkäle jo silloin. Varmasti pikkusemmallekin vauvalle saa noista sopivan, ei vaan pidä säikähtää kun se vaippa näyttää pienen päällä toooosi isolta. Vastasyntynyt ei kuitenkaan hirveesti vielä liiku joten suhteessa iso vaippa ei menoa haittaa (kunhan istuu napakasti vyönkauluksesta ja reisistä ettei falskaa)
 
Takaisin
Top