Kestovaippailua

iisi

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lyhyesti ja ytimekkäästi: kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä kyseiseen aiheeseen liittyen.

Aloitan: Olen päättänyt ainakin kokeilla kestoilua. Osaksi syyt ovat rahallisia, osaksi vakaumuksellisia (ehkäistä jätemäärää). Jonkun verran osaan ompelukonetta käyttää ja semmoinen kotoa myös löytyy. Olen ajatellut ostaa käytettynä ja sitten yrittää ihan itsekin väsäillä. Mitään taideteoksia ei näistä kätösistä kyllä synny, kunhan ovat toimivia. Jonkun verran olen kestovaippainfon sivuja selaillut, mutta ainakin noi erilaiset lyhenteet on vielä aika hepreaa [:D] Kaveri kestoilee, joten sieltä toivon myös jonkunlaista opastusta löytyvän.

Oletteko vielä ostelleet vaippoja? Onko kellään kokemusta kestoilusta? Minkälaisia vaippoja olette käyttäneet ja mitä kankaita? Yms, yms.
 
iisin kanssa samoilla aalloilla. Eli minäkin aion kestoilla. Päätös oli aika helppo kun sain kiertolahjaksi jo kolmet (vai olisko neljät?) lapset läpikäyneet kestot. Eli siskon ja veljeni lapset. Onneksi siinä on aika monta. Syyt tähän on
a) rahalliset (vauva käyttää elinaikana n 5.000 vaippaa, jos on tarjouksessa niin à 0,16 eur = n 880 eur)
b) jätteet (vaipat maatuu tooooooosi hitaasti! ja sitten kun vaipat laitetaan vielä extrapusseihin kun on nämä näppärät (?!) vaipparoskikset jossa jokainen vaippa kääritään vielä extramuoviin [:o] [:o] [:o]
 
Muutama vinkki (sain kälyltä nämä):
  • riisipaperi: eli laittaa yhden arkin sitä riispaperia siihen imun kohdalle (mihin kakka päätyy) niin sitten ottaa vaan sen riisipaperin ja heittää roskiin, niin sitten itse vaippa ei ole ehkä yhtä kakkainen?
  • Älä osta/tee liikaa vaippoja, sun pitää kuitenkin pestä ne vähintään 2 päivän välein!

 
 
 
Jenni, mä olin aivan varma, että sä tänne ekaksi eksyt [:)] Onneksi sulla on kokemusta sukulaisten puolelta ja noi vinkit (omat tai toisten) on kyllä ihan korvaamattomia! Sain kaverilta läjän Vauva-lehtiä vuosilta 2008-9, mutta puuttui juurikin se numero, jossa oli kestovaipoista juttua. Onneksi on netti!

Mun täytyy nyt tehdä totaalinen selvitys, josko noita vaippoja olis jollakin tutulla saatavana. Huuto.netistäkin olen jonkun verran katsellut ja melkein sorruinkin jo yhdet huutamaan. Onneksi hillitsin itseni ja päätin odottaa äippäpaketin saapumiseen asti, että pääsis ihan sormin hypistelemään.
 
iisi: juu, olen ehkä hieman "saarnaajana" tässä. Se on minusta vaan niin tärkeä asia [:D] Ja tosi kiva että on muitakin! Ei tarvitse olla hippiretkuviherpiipertäjä että toteaa Kestojen olevan fiksu veto.
 
Toivottavasti tänne eksyy lisää. Huuto.netissä todellakin on näitä vaippapaketteja - suosittelen huutaa! Omat ovat lähinnä näitä All-In-One, eli näyttää niin helppokäyttöisiltä että!
 
1500 kg!!!! Niin paljon jätettä tulee yhden lapsen kertakäyttövaiposta http://www.vihreapolku.info/kestava_kehitys/parempia_valintoja_-_turkulaisen_toiminta-_ja_kulutusopas/valitaan_ekologisia_ja_reiluja_tuotteita/lapsiperheet
 
 
 
Voi ei, haluaisin niin kestoilla, mutta..

Peseminen: Meillä on yhteinen pesukone okt:n kellarissa alakerran isännän kanssa (hän on vuokraisäntä myös samalla). Kellari on aika kostea/viileä paikka etenkin talvella, huomaa ettei nyt enää tavispyykitkään kuivu kunnolla. Pesukone on aika vanha ja siis linkoustehot esim. vähän mitä sattuu. JA on alkanut haista pyykit pahalta, ei auta edes etikka.. Kuivausrumpua ei tod.ole. Enkä voi kuvitella pitäväni vaippapyykillä konetta varattuna jatkuvasti. [&:]

Hermot: Pesurumba tuntuu jo etukäteen järkyltä ja aika mahdottomalta juuri em. tilanteesta johtuen?

Liikkuminen: Mihin käytetyt vaipat laitetaan kaupunki-/kyläreissulla? Jos on muutamankin päivän tai edes tunnin reissun päällä, kiva kantaa kakkavaippoja mukana. Tai siis voihan tietysti tuollaisiin tilanteisiin ottaa kertak.vaipat tietty...

Just tämä avaruus, joka tuntuu olevan täynnä termejä ja hepreaa josta en mitään tajua. AArgh, ahdistaa, huono epäeko-äiti en haluais olla. [>:]
 
Tää onkin hyvä topikki, vaikka meillä meinattiin kertakäyttösillä mennä. Enkä kyllä ota huonoa omaatuntoa siitä.. Mutta jospa teidän jutut saa mun pään käännettyä [;)]
 
En menisi sanomaan että on epäeko jos ei kestoile [:D] Jos ei ole mahdollisuutta helppoon pesuun ja suht ok kuivaukseen, niin silloin kestoilu ei ole valitettavasti optio. Meillä tilanne on juuri se että rivarissa asutaan jossa vielä kuivuu pyykit alle vuorokaudessa jopa talvella, niin ei ole mitään syytä ei kestoilla.

(Päivä)reissuilla aion kylläkin käyttää kertakäyttöisiä, enkä aio ottaa siitä stressiä.

Uskon myös että termiviidakko selkiintyy kun tutustuu niihin. Ei se ole rakettitiedettä. Pointti on se että vaipassa pitää olla jotain joka imee kosteutta (=imu tai harso) ja sitten jonkinlainen kuori (villa tai kankainen). Tai sitten on AIO, eli all-in-one, joka on niinkuin ihan kuten mikä tahansa kertakäyttöinen vaippa. Eli näyttää ihan samalta.

Jos joka toinen päivä pesee vaipat, niitä tulee n 6 kpl / päivä, niin niitä on 12 kpl kerralla. Niitten ripustamiseen ei mene puoli ikuisuutta. Kun ihmiset puhuu kestoilun horrorista niin ne maalaa kuvan (yleensä miehet, esim mun kolleegat) että vaippoja pursuu ovista ja ikkunoista, vaippavuori kasvaa hallitsemattomaksi ja hajut tyrmää karskeinkin sällin. Huh huh... [:D] [:D] [:D] Ei nyt sentään ihan sillee...

Olen seurannut vierestä kun sisko & veljen perhe ovat jo käyneet tämän läpi, ja ne on ihan järjissään edelleen, eikä heidän kodeissaan koskaan haissut kakalle!!
 
Täällä olis kans tarkoitus kokeilla kestoilua. Mitään varmuutta en osaa sanoa jaksanko alkua pidemmälle ja mies on jo valmiiksi vastaan ajatusta, mutta yrittänyttä ei laiteta. Meinaan vaan kotona kestoilla, eli reissuun aina kertiksillä. Samoin ajattelin ihan alkuun käyttää kertiksiä, kun ei viitti niin pieniä kestoja ostaa, mitkä menee ehkä kuukauden. Ajattelin panostaa 5-10kg:n vaippoihin, olenkin kirppareilta jo haalinut muutamia. Yhden BumGenius-vaipan, joka menee koko vauva-ajan, ostin uutena ja sitä esikolla käyttänyt, vaikuttaa hyvälle.

Kävin myös kestovaippainfo-tilaisuudessa, jossa sain hypistellä eri materiaaleja ja erilaisia vaippoja. Luulen että minun juttuni on tuo taskuvaippa. Ensin ajattelin aio-vaippaa, mutta kuulema ne kuivuvat niin hitaasti, kun niistä ei saa imuosaa pois. Joten taskuvaippa on parempi, kun imun saa pois ja sen voi kuivata kuivausrummussa. Riisipaperista myös kertoivat ja sanoivat että senkin voi kerran pestä. Toinen hyvä vinkki oli ommella itse vanhoista pyyhkeistä tms. lisäimuja tai juuri näitä suikaleita mihin ne pienet plöröt jää, niin ei tarvii koko vaippaa laittaa pesuun. Sitten kaikista helpoimmalla pääsee, jos ei jaksa ommella niin ostaa fleecekangasta ja tehdä siitä niitä suikaleita. Se ei lähde purkautumaan, joten ei tarvitse ommella.

Kuulema kestovaippakaupasta saa myös vuokrattua erilaisia kestovaippoja, niin voi kokeilla mikä sopii omalle lapselle, ennen kuin ostaa omaksi. Olenkin yrittänyt etsiä kirppareilta erilaisia ja -merkkisiä vaippoja, josko sieltä sitten löytyisi se sopiva. Tilasin myös Neppulan-sivuilta kolme erilaista vaippaa eri materiaaleilla ja kiinnityssysteemeillä, ei vaan ole vielä saapunut.

Vielä ainakin intoa riittää, katsotaan miten meikän käy[;)]!
 
Meilläkin on ajatuksena kestoilla. Mies on aika neutraali asian suhteen, mutta kun hänen kaverinsa sanoi, että hänen vaimonsa kun päätti kestoilla, hän oli suoraan sanonut, ettei niihin vaippoihin koske. Mieheni siihen sitten, että "toi kuulostaa toimivalta suunnitelmalta". Noh, nyt kun saatiin äippäpakkaus ja siinä oli kestovaippainfolehtisessä kerrottu minkä verran kestoilulla säästää, niin karisivat viimeisetkin epäilyn rippeet insinööriltä :) Ne on ne luvut, jotka ainakin meillä vakuuttivat :)
 
Heipparallaa, täällä eräs tammimamma joka aikoo kestoilla!

Villahousut + harso -yhdistelmä kiinnostaa kovasti, kun se on kuulemma etenkin vastasyntyneillä paras konsti pitämään maitokakat kurissa, kunnes taskuvaipat ja muut istuu paremmin. Eikä mikään estä käyttämästä niitä vaikka lisäimujen kanssa vaikka koko vaippaiän. Oon kahdet lyhytlahkeiset villikset kutonut itse ja tilasin justiin uusia lankoja jotta voin tehä myös pitkälahkeisia villiksiä - niin talvivauvamme voi mönkiä kotosalla sitten ihan pelkissä harsoissa + villahousuissa. Ajattelin käyttää vaippaharsoina yksivärisiä ja puklu-ym. harsoina sitten kuviollisia.

Kirpparilta ja huutonetistä oon hankkinu useita kestovaippoja ja imuja, sekä kuoria että sisävaippoja. Huutonetin valikoimahan on valtava.

Ja tuota viirukhanin mainitsemaa fleeceä (mikro-) tilasin myös kankaana, ajattelin siitä justiin leikellä sopivan kokoisia kuivaliinoja vaippoihin.

Sitten vaan ostamaan sopivan kokoinen kannellinen vaippasanko, ja teepuu- tai sitruunaöljyä estämään hajuhaitat.

Kestoilu oli mulle aika selvä ekologinen valinta. Mies on hyväksynyt sen mukisematta, koska minä kuitenki hommaa joudun enemmän hoitamaan. Oon kuullu kestovaippailusta pelkästään hyvää, pitää vaippaihottumat loitolla paremmin ja säästää rahaa ja ennen kaikkea säästää ympäristöä. Jostain luin että yksikään maailmassa tähän asti käytetty kertakäyttövaippa ei ole vielä maatunut...[&o] Mutta toki tarvittaessa mennään kertiksillä, ei oo mitään järkeä tehdä hommasta liian vaikeeta hankaloittamaan jokapäiväistä elämää esim. matkoilla.
 
Aivan loistavia juttuja Viirukhan ja Sadepilvi! Tässä innostuu ihan entistäänkin [:)] Niinkin paljon, että eilen illalla nukkumaan mennessä koitin laskeskella, kuinka paljon meidän viimejouluna saamasta fleece-lakanasetistä (joka on siis tosi hieno ja hyvä, enkä todellakaan aio heittää menemään [:)] ) saisi liinoja pöksyihin [:D]

Niin, ja tuo Kestovaippayhdistyskin vuokraa vaippoja ja ajattelin, että sieltä vois kans hakea erilaisia ja kattoa, mitkä tuntuu omaan käyttöön sopivimmilta.

Ja tosiaan yksi lisäsyy tuohon kestovaippailuun olisi myös mun atooppinen iho (periytyvä), jota en todellakaan pojulle toivo. Sillä varauksella, että pikkuisen iho on kanssa hyvin ärtyvää sorttia toivon, että kestikset edes vähän asiaa helpottaisivat. Olipas sekavasti ilmaistu... [:D] [&o] [8|]
 
Takaisin
Top