Kestovaippailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mä77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mä77

Näppärä viestien naputtelija
Tuolla oli muualla jo kysymyksiä ja niihin vastauksiakin.
Parasta varmaan laittaa ihan oma ketju, niin ei tämä aihe huku muiden joukkoon.

Me osakestoilimme jonkin aikaa esikoisen kanssa. Ihan pienellä ei meillä kestovaippojen käyttö onnistunut. Pissa meni ohi, meillä oli pitkä reissu ulkomailla jne. Kun tyttö oli 4 kk, niin otin kestovaippoja käyttöön. Aina kaupungilla menossa ollessa ja öisin oli kertakäyttövaippa, muuten kotona kestovaipat. Meillä tuo systeemi toimi oikein hyvin. Minusta jokainen käyttämättä jätetty kertakäyttövaippa on vain plussaa, vaippoja ei tarvinnut raahata niin paljon kaupasta ja se oli myös ihan rahallisesti hyvä vaihtoehto. Mutta en ottanut mitään paineita ja menimme tilanteen mukaan. Taskuvaippat olivat minusta parhaimpia. Käteviä, kun täytti etukäteen valmiiksi ja kuivuivat nopeammin. Imuja voi siten lisätä vauvan kasvaessa. Kestoilusta tullutta työmäärää en kokenut mitenkään rasittavaksi.

Jos kestoilua haluaa yrittää, niin ei todellakaan kannata lannistua heti. Varsinkin aivan pienellä tulee ohivuotoja. Kuukauden tai parin päästä voi kestoilu onnistua paljon paremmin.

Kestovaippoihin tulee ajan kanssa pissasta hajua. Etikkaa vähän pyykkiveteen tai pieni liotus etikkavedessä ennen pesua, niin haju lähtee pois. Sappisaippua on myös hyvä - kaikkeen tahraan! Sillä lähtee myös marjatahrat valkoisesta todella hyvin! En tulisi toimeen ilman sappisaippuaa!

Muokattu viimeksi:
Mulla on ollu mielessä että aion kokeilla kestoja. Mies sanoi ettei aio edes kokeilla mutta samapa tuo :) mulla ei oo minkään näköstä kokemusta edes niistä kertseistä ja tällähetkellä on ainoastaan 2 niitä äitiyspakkauksessaki olevia taskuvaippoja. Kaikki ne termit kuten kuoret yms on utopiaa, mite semmoiset sit täytetään?? =) eli kaikki vinkit ja niksit on todella tervetulleita! Opastaako ne muuten synnärillä niiden käyttöä jos kysyy? =)

Minä ajattelin osakestoilla. Minulla on nyt kaksi äitiyspakkauksen vaippaa ja kaksi kuorivaippaa johon on 7 sisävaippaa. Kannattaa katsoa läpi kirppikset. Niissä on monesti ilmaiseksi tai parilla eurolla äippäpaketin vaippoja uutena jos ei raaski alkuun satsata :)

Mullekin nuo kaikki termit ovat aika hakusessa. Ja siis itse olen jo "kestoillut". Ei kannata välittää Miuq!

Noi ihan pienten kuori ja sisävaipat ei meillä sitten juuri ollenkaan toimineet heti alussa ja sitten olimmekin jo matkoilla. Mutta ihan perus taskuvaippa + imu oli ihan ymmärrettävä systeemi. Mieskin varmasti osaa, jos vain edes viitsii. Varsinkin jos on jo valmiiksi laitettuna. Vaipan laitto on silloin ihan samanlaista kuin kertakäyttövaipankin.

Kirppiksiltä kannattaa todellakin katsella! Ja ostella vähän erilaisia, sillä jotkut mallit sopivat paremmin ja toiset vähän huonommin. Vauvat ovat vähän eri mallisia ja jotenkin vain noissa kestovaipoissa sillä on väliä. En tiedä miksi. Käytetyt ovat muutenkin parempia, sillä se imuteho vain paranee käytön jälkeen. Joskus netissä tai kirppareilla on myynnissä vaippapaketteja, jolloin saa ihan hyvään hintaan kunnon satsin. Minä menin ihan rahaedellä-mentaliteetillä. Jotkut keräilevät kivoja kuoseja ym. mutta eihän niitä näy vaatteiden alta.

Taskuvaipoissa taittelin vain sen imun sinne taskuun sisälle pitkulaiseen muotoon. Siinä ei taittelulla ole niin väliä. Vauvan kasvaessa sitä vain huomaa, että nyt pitää laittaa lisää tehoa imuihin, sillä vaipan vaihtoväli tulee niin lyhyeksi tai sitten tulee pissa läpi. Sitten vain lisäsin vähän täytettä taskuun. Lapsen kasvessa katselin, että ei tulisi sitten vain liian paksuksi se imu. Kestovaippa on vähän paksumpi jalkojen välissä kujin kertovaippa, mutta ei se vauvan menoa haittaa. Meillä toimi bumgenious merkki, mutta kaikki ovat aika samanlaisia. Nyt kun tuossa selailin nettiä, niin näyttävät olevan vähän erilaisia, kuin meidän tytön kolme vuotta sitten käyttämät. Meillä oli käytössä n. kymmenkunta vaippaa, ehkä vähän yli. Sillä määrällä selvisi, niin että sai pestyä koneellisen vaippoja kun oli vielä pari puhdasta jäljellä. Ihan parilla ei kyllä pärjää, jos aikoo yhtään enemmän kestovaipppojan käyttää.

Öisin meillä on kyllä ihan kertakäyttövaippa, sillä niin pystyi kaikki nukkumaan paremmin.

Joillakin vauvoilla voi iho tykätä kestovaipoista enemmän ja joillakin taas voi tulla pahoja oireita. Olen lukenut kumpiakin kommentteja äideiltä. Tilanteen mukaan mennään! Katsotaan ym!

Luonnon takia, minusta kannattaa ainakin kokeilla ja vähän testailla. Rahan säästyminen ei myöskään ole huono juttu!

Varmaan juurikin tuo osakestoilu ainakin näin alkuun on mielessä, eli kotona kokeilen miten onnistuu ja reissussa tms sitten kertsit. Ehkä se mieskin innostuu kunhan oon ite oppinu mite homma toimii ni helppo sitten näyttää.. ja kun tietää mikä vaippa paras niin säästyis vähän niiltä vahingoilta.

Kirppiksiltä tosiaan oon katellu, ja just semmosen paketin ostais mielellään ni tulee varmasti ainakin pari erilaista =) =)

Ja noita mielipiteitä on tosiaan paljon, täytyy vaan sit kokeilla ja opetella ja sovitella :) eiköhän se mene siinä samalla tuo opettelu pkun kaikki muukin tulee olemaan opettelua!

Avoimin mielin kohti uusia haasteita! =) kiitti tsempistä mä77!

Mulla on suunnitelmissa pääasiallisesti käyttää kestovaippoja, katsotaan miten lähtee sitten sujumaan ja mennään sen mukaan :)
Olen haalinu tässä talven mittaan melkoiset määrät harsoja, imuja, kuoria ja taskuvaippoja, muutamat all-in-onet, kun on saanu täysin tai lähes ilmaiseksi. Oon ihan pyörryksissä niiden kanssa vielä, mutta josko tässä loman aikana ehtis vähän perehtyä tarkemmin :happy:

Kiitos kaikista vinkeistä @mä77..oon kans ymmärtäny että on sitten vähän vauvasta kiinni miten ja minkälaisilla vaipoilla se lähtee onnistumaan, että siksikään en nyt ole ladannu kauheasti odotuksia kestoiluun, vaikka suunnitelman tasolla pidänkin siitä vielä kiinni :joyful: Oletko kokeillu ihan pienellä vaan harsoa ja siinä kuorta päällä?

Ostin pesupähkinät, sappisaippuan ja villanhoitoainetta villaisia kuoripöksyjä varten, mutta jäin miettimään tuota etikkaa ja lisäksi soodaa, josta luin, että sillä sais kirkastettua välillä harsoja ja vaaleita sisävaippoja. Ootko @mä77 käyttäny soodaa tai kuullu sen käytöstä ja ootko heittäny etikat ihan koneeseen vai huuhteluainelokeron kautta?

Kahta versiota kuulee vaippojen säilömisestä ennen pesua, osassa neuvotaan säilömään tiiviisti kannen alle, mahdollisesti etikkavedessä hajujen ehkäisemiseksi, ja toisaalla neuvotaan, että kun antaa kuivaa vaan ja säilöö ilmavasti, niin eivät edes haise?!? :wideyed: Osaatko tähän vinkata jotain? Pyörittelin mielessä potentiaalisena vaihtoehtona semmosta PUL-kankaasta tehtyä säilytyspussia, jonka ohjeeseen törmäsin jossain, että se olis periaatteessa tiivis, sen aikaa mitä noita nyt tarvii säilöä ennen pesemistä, eiköhän niitä imuja ainaki sen verran kulu, ettei kauaa tarvi odottaa koneen täyttymistä? o_O

Takaisin