Kestovaippailijat

basura: Minä heitän vaipat ilmavaan pyykkikoriin (oma vaipoille) reunalle kuivumaan ennen pesua, kakat huuhtaisen ensin lavuaariin kuivaliinasta. Vaikka sillä etikkaliemellä varmaan kuitenki saakin hygieenisen säilytyksen (kun on tarpeeksi sitä etikkaa) niin minusta se ja ämpärin käsittely kuulostaa vaan jotenkin ällöttävältä, mieluummin pidän niitä kuivahtaneita ja hajuttomia harsoja silmieni alla kuin "pissaämpäriä". Oleellista on kuitenkin että saan kakat huuhdottua helposti kuivaliinoista, lopuissa vaipoissa on vain pissaa.

Nyt me ollaan oltu neljä päivää mummolareissulla, ja en jaksanut ottaa tänne mukaan kestovaipparuljanssia, vaan on menty ihan kertiksillä. Ja tyttöraukan pylly on nyt ihan kamala, karsea punainen rohtuma molemmilla pakaroilla, ei meinaa Bepanthenikaan tarttua siihen kun on niin ruvella. Ei ollut yhtään noin punainen kotoa lähtiessä, joten oletan sen johtuvan jatkuvasta kertakäyttövaipan käytöstä. Pitää heti kotiin päästessä siirtyä harsoihin niin kattoo paranisko se.

Niin tuosta vaippojen pesusta vielä: Pesettekö 60 asteessa? ainakin Basura sanoit peseväsi 40:ssä? Mä olen pessyt aina vaipat 60:ssä, koska luulen ettei pöpöt kuole vielä 40:ssä. Yhden kerran tähän mennessä olen pyöräyttänyt harsot myös 95:ssä, kuten käsittääkseni joskus suositellaan tehtävän. Tunkkainen haju hävisi sillä vaipoista. Villahousuja en oo vielä pessyt ja uudestaan lanoliinittanut kertaakaan, vain kuivattanut jos ovat olleet kosteita...

Mä säilytän nuo likaset vaipat vesi"ämpärissä" (siis oma säilytysastiansa) jossa on etikkaa. En ole kokenut hankalaksi tai likaseksi tai mitään muutakaan. Paitsi sen kerran, kun ämpäriin jäi vesi vaihtamatta kahdeksi viikoksi ja vedessä lillui yksi käytetty kestovaippa... emoticon
Älkää kysykö miten niin pääsi käymään... oli pieni tauko kestojen käytössä ja vähän väsymystä ja vähän flunssaa ja... ;-)

Ja vaipat pesen 60 asteessa, kun ei bakteerit tosiaan kuole tossa 40 asteessa. 90 asteessa en oo vielä pessyt, pitää sekin tehdä jossain vaiheessa. Ja villahousuja on meilläkin vasta tuuletettu, ei ole ollut tarvetta pestä.

mitäs käytätte kuivaliinoina? mulla on niitä riisipaperi? (en ikinä muista mitä hemmetin silkkiä se on mut sitä kuiteskin :) )niitä hetken jaksoin pyöritellä mutta aina meni ihan myttyyn vaan se paperi niin koin aika turhaksi..

mä oon kanssa monesta paikasta lukenut että pitäis pestä 60 mutta kun kävin kestovaippa kaupasta ostaa alotussatsin niin myyjä sano että hän pesi aina 40, 4 (vai viiskö?) lasta sillä oli ja kellään koskaan ollut mitään ihottumaa tai vaivaa ja ihan normaaleja lapsia ovat nykyäänkin. eikä kuulemma koskaan 90 pessyt. alkaa kuulema ekologisuus hiipumaan kestoista jos koko ajan 60-90 pesee. eikä meilläkään oo ollu mitään ongelmia vaippa alueella vaikka pesupähkinöillä pitkään pesin.(nyt ostin erisania muistaakseen oman mielen rauhan takia..) kyllä se esimerkinkin kerto et kuinka monta koneellista 40 voi pestä yhen 60 pesun energialla mutta ehän mä muista. kyl se sit sano et jos tulis just jotain haavoja/rupia niin vois pestä korkeemmassa lämmössä sitten.

ootteko käyttäny sappisaippuaa ja miten? mullakin pullo ja kerto vinkkejä miten voi käyttää mut ehän mä muista sitäkään enää :D sais tahroja putsattua noista huonolaatusimmista. bambu harsoon ei ees jää tahroja.

Kuivaliinaksi mä leikkelin mikrofleecestä sellasia suorakaiteita ja ne on ollu musta ihan hyviä. Päästää kosteuden läpi eli ne tuntuu pintakuivilta, ja kakat ei pääse läpi muuhun vaippaan. Ostin beigen väristä niin ei näy mitään tahroja, en tiiä tahrautuuko kangas. Muutaman kerran käyttäny myös sitä riisipaperia (tai jotain) mutta se ei pidä otteessaan löysää kakkaa niin hyvin kuin toi kangas, vaan menee tosiaan ruttuun helpommin.

Kestovaippojen ekologisuus vähenee kun ne pesee aina kuumassa, se on totta. Mutta mä valitsen 60 pesun, koska en halua riskiä että vaipat ois epähygieenisiä. Vaipoista tuleva valtava jätemäärä on mulle se konkreettisin asia, miksi oon halunnut käyttää kestoja, ja jätemääräänhän vaikutan pienentävästi kuitenkin, vaikka sitten kuluttaisin energiaa vaippoja pesemällä. Samassa koneessa puhdistuu myös alushousut, pyyhkeet ja lakanat. Keittopesuja (95) en joka tapauksessa harrasta kuin korkeintaan kerran kuussa, jos sitäkään. Säännöllisestihän muutaman vk välein se olis hyvä kuitenki pyörittää se kuumin pesuohjelma, koska puhdistaa pesukonetta.

Sappisaippua mulla on (palanen) ja oon sillä hangannut vaippoja jos niihin on livahtanut kakkatahraa. En oo huuhdellu sappisaippuaa edes pois vaan olen hangannut kosteaa saippuaa tahralle ja sit heittäny vaipan koriin kuivumaan pesua odotellessa. En tiiä onko menny oikeaoppisesti. Aika hyvin on musta tahrat lähteny.

juu en mä sillä että kaikkien pitää nyt pestä 40 :) mutta tosissaan meillä näin kun lähtökohta on ekologisuus. Ja omat alkaritkin 40 pesen (tosin en kakkaa enkä pissaa niihin :D ) mutta kaiken maailman muita eritteitä niihin taitaakin silti tulla ;) niin oon sit aatellu että vaikka sinne muutama bakteeri jäiskin niin ei se haittaa taida pahemmin tehä. Kuitenkaan ei vaipat haise millekkään tai muuten oo likasen oloset niin näin mennään. Katotaan sit mitä tehään jos rupee tulee vaippa ihottumaa yms. Tuntuu kyllä oudolta olla muka ekologinen kun miettii miten paljon kuluttaa vettä nykyään! ihan uskomaton määrä menee ihan muutenkin ku vaan vaippoihin! Mutta on vaan aateltava että niin menee kertiksienkin valmistukseen ja siitä tulee vielä se roska määrä. Et kai se paras ois se vaipattomuus mut jos nyt ei kuitenkaan tekis elämäänsä liian vaikeeks :D eikä sekään ihan "saatetonta" oo :) Pitäneepä testata tota mikrofleeceä sitten..vois olla näppärää jos sais ne kakat tollei kätsysti pois..pääsis ehkä eroon tosta "kusiämpäristä" mikä kyllä mua ällöttää aika paljon edelleen..varsinkin se koneeseen siirto vaihe..yh.

Pesulämpötilavaaleihin oma ääneni: useimmiten 40 astetta, silloin tällöin 60 astetta. 

Vaipat odottaa pyykkiä ihan vaan korissa (oma kori vaippoja varten), isoimmat kakat pyrin huuhtelemaan käsisuihkulla vaipoista mutta aika keltaisina ne kyllä menevät koneeseen välillä. 

Vaippapyykkiä on pakko pestä joka päivä, muuten ei riitä vaippoja enää seuraavaksi päiväksi (mitähän arvioisin.... meillä ehkä 10 kuorta? ne melkeinpä vuorokaudessa kuluu vaikka yöllä tai ostosreissulla käyttäisi yhden kertiksenkin). Onneksi on iso perhe niin riittää aina vaippojen seuraksi jotain muutakin pyykkiä. Ja pyyhkeitä vauva kuluttaa suuuuuuren määrän vuorokaudessa, koska pieraisee pienet keltaiset läikät melkein joka kerta kun peppua pesun jäljiltä kuivataan :-D

Vessahätäviestintärintamalta kuuluu huonoa: vauva oppi jo tirauttamaan pottaan pienet pissat melkein joka kerta kun sen siihen nostin, vaikkei olisi ollut isompi hätäkään. Sitten - ilmeisesti ihan lisääntyvään ikään liittyen - pissatahti muutenkin harveni, ja hän ei enää pissannut pottaan ollenkaan. Sen sijaan pissa tuli erittäin usein pyyhkeelle pepun kuivauksen jälkeen. Ja nyt ei tule enää siihenkään. 

Nyt en ole ehkä neljään päivään enää nostanut häntä potalle ollenkaan, motivaatio menee kun ei tule tulosta. Toivottavasti jaksaisin vielä yrittää alkaa vauvan kanssa opetella! Kavereiden kokemukset vaikka osittaisestakin potattamisesta on olleet niin positiivisia, että harmittaa jos ei päästä ollenkaan sellaisista nauttimaan. 

Ihme juttu tämä, että välillä vaipat pitävät hyvin ja vaihtovälikin on pitkä ja kaikki menee erittäin hyvin.... ja sitten on tällaisia kuin viime yö ja tämä aamu, kun viisi vaippaa perätysten vuotaa niin että joka kerta menee vaihtoon vauvalta housutkin, ja sänky on täynnä märkiä länttejä. Aaargh. 

Mentiin vielä pilaamaan ne ainoat villahousummekin, menivät vahingossa koneeseen ja vaikka ne kyllä edelleen imevät riittävästi, ne KUTISTUIVAT niin pahasti, että niiden päälle pukeminen on ärsyttävää kiskomista. Jää kiskomatta. 

Juu, vaippahommat ei ole minun suosikkijuttuni tässä vauvan hoivaamisessa. Ei, ei ja ei. 

Nyt kun kestoilua on takana jo jonkun aikaa, niin kertokaahan minkälaiset vaipat teillä on käytössä, mitkä on parhaat kokemusten perusteella ym...?
Meillä on monia tuommoisia yhdistelmiä, jossa sisätaskuvaippa + siihen imut + kuori/villahousut. Ja mä inhoan näitä, nuo kun laittaa päälle, niin siitä tulee ihan mielettömän iso paketti ja vauvasta tulee ihan semmonen tönkkö. Ei sitä itseään haittaa, mutta mua inhottaa... harkitsen siis myyväni nuo kaikki pois.
Sitten on muutama AIO vaippa, joista vasta toinen on sopivan kokoinen, mutta sekin tuntuu päästävän aika usein pissit läpi. Varmaan vuotaa tuolta reisien kautta, ainakin pidempien päikkäreiden aikaan.
Tällä hetkellä parhaita Fuzzi Bunz taskuvaipat lisäimuilla, niitä sitten harkitsen hommaavani lisää, ellei tule parempia suosituksia. :)

mä oon käyttänyt harsoa jonka taitan "pötköksi" ja päälle muovinen kuorivaippa. en oo jaksanu hirveesti perehtyä muihin ku tää toimii hyvin meillä ja pakettikaan ei liian suuri ole. kuoria pitäs kyl hommata lisää.. yks aio on ihan turhanpäivänen ja myös noi fleese hommat, tulee läpi heti. toi muovinen kuori ei varmaan paras vaihtoehto iholle oo, mut samaa kertikset tekee, jostain syystä on kyllä iho pysyny tosi hyvänä. Aattelin myös kun hirveesti on huonoja pyyhkeitä niin niistä ompelis imuja..Taskuvaippoja en oo kokeillutkaan.

Mä kans käyttäny aika paljon ihan harsoja origamitaitoksella, ja kuorena joko muovikuori tai villapökät; kertaakaan ei niistä ole tulleet pisut läpi. Kakat vain yhesti karanneet villahousun lahkeeseen. Muovikuorista tulee ihan kohtuullinen paketti, ei yhtään liian tuhti. Harson sisälle mahtuu vielä joku lisäimukin. Jossain vaiheessa jää neitillekin muovikuoret pieniksi, pitää niitä hankkia lisää.

Taskuvaippoja oon käyttäny myös paljon, siis joissa on pul-kuori. Ne on ollu tosi kätsyjä. Parhaimmat on kirpparilta ostettuja jonku itse tekemiä eli en pysty suosittelemaan mitään tiettyä merkkiä. Nuo eivät ole yhtään falskanneet kertaakaan. Nyt vasta otin käyttöön myös fuzzibunzin onesize-vaipan, yhen käyttökerran perusteella ihan hyvä.

Satsuma, käytätkö erillistä kuivaliinaa? Voisiko pissan lahkeeseen karkailua vähentää kunnollinen kuivaliina peppua vasten. Mulla käytössä ne fleecesuikulat, imaisee pissan nopsaan ja ohjaa alempiin kerroksiin, varmaan sekin vähentänyt ohivuotoja. (en muuten voi käsittää voiko harsovaippoja käyttää ilman kuivaliinaa; en tajua miten liisterikakkojen huuhtelu kokonaisesta isosta harsosta onnistuisi helposti = Mission Impossible)

Meillä on osakestoilu toiminu ihan hyvin, mies käyttää kertiksiä ja minä kestoja päiväsaikaan, ja reissussa ja yöaikaan on käytetty kertiksiä. Tosin yökestoilukin onnistuisi, mulla on isompikokoisia harsoja sitä varten. Ihan kokonaan ei nyt maailma pelastu mutta on vähän parempi mieli kuitenkin :) Ja se rahansäästö, aina kun kertiksen välillä laittaa, niin tuntuu että käärii vauvan pyllyä seteliin :)

Erillinen kuivaliina on ollut käytössä, jos vaipassa itsessään ei moista ole. Noissa meidän monissa vaipoissa (itsetehtyjä, tosin ei mun tekemiä...) on sisäpinta jo valmiiksi kuivaliinaa.
Mutta siis harsot pitäisi ottaa käyttöön myös vaippatarkoituksessa, meillä ne on tähän asti ollut pelkkinä pukluliinoina. :-)
Riittääkö tosiaan tuommoinen harso imultaan, tuntuu niin ohuelta? Millanen vaipanvaihto väli teillä on noiden harsojen kanssa?
Meilläkin on osa-kestoilu menossa ihan samalla kaavalla kun teillä Sadepilvi, yöllä ja reissussa kertikset, samoin mies laittaa aina kertiksen, ja itse sitten käytän päivät kestoja. Ja kyllä -jokainen kertakäyttövaippa tuntuu kun heittäs suoraan rahaa siihen vaipparoskikseen. :-D

heippa !
Haluaisin kokeilla noita kestovaippoja vaikka päivisin. olisko teillä antaa jotain hyviä vinkkejä miten aloittaisin ja mitkä toimii hyvin? ja mistä niitä saa? mulla on muutama kestovaippa tullut joidenki vaatelahjoitustn mukana ja sitte tietty äitiyspakkauksen kestovaipat.

harsot toimii imuna hyvin ja meillä ei valiteta vaikka ois koko päivän sama vaippa. Eli vaihto väli jää joskus melko pitkäksikin kun ei muista aina ite olla juoksemassa vaippa osastolla. Tietysti kakka tietyssä pisteessä alkaa harmittamaan mut sekin sais muhia siellä aika pitkään jos ei hajusta vois päätellä et nyt mentiin vaihtamaan. öisin oon pyrkiny pitämään että vaihtasin ees kerran harson mutta oon monena yönnä todennut että oon nukahtanut ennen kun oon toteuttanut tän suunnitelman. ropo ei kaki yöllä oikeestaan ollenkaan enää

ja ei tota liisteriä niistä harsoista saakaan huuhdottua pois :/ oon vaan niin laiska noita kuivaliina juttuja miettimään. suoraan heitän siis vaan likoomaan. meillä kertikset käytössä vaan reissussa. en kestä sitä kakkasen kertiksen hajua..vähänkin ku roskis raottuu niin tulee jäätävä löyhkä. et sinäänsä jos ei rahan säästö ja ekologisuus riitä syyks niin ainakin toi hajuttomuus on ihan kiva juttu :) en tiiä mitä myrkkyjä ne niihin kertiksiin laittaa ku ei kakka harso kuivanakaan oiken haise..

mä en osaa citronella vinkata ku just tota harso pötköö ja muovista kuori yhdistelmää.Sinäänsä ehkä kohtuu halpakin alotus paketti kun harsoja varmaan on ja ostaa koko vaippa ihan menevän kuoren niin jos ei innostukkaan niin ei ainakaan hukkaan mee sit. Mä ostin niitä värillisiä/kuviollisia puklu harsoks yms "edustus" rievuks kun noi värjääntyy noi valkoset harsot kivasti.. 

Meillä harsojen kanssa on lyhyemmät vaihtovälit kuin kertiksillä, koska tyty valittaa kyllä melkeen heti märästä vaipasta. Eli jos kunnon pisut tulee niin harso menee vaihtoon vaikka olis äsken laitettu. Mutta sehän riippuu tosiaan vauvasta, miten ne sietää märkyyttä. Märkäkään harso ei tunnu kylmältä peppua vasten koska se pysyy ruumiinlämpöisenä, varsinkin villapöksyjen kanssa. Harsohan imee kuitenki todella paljon kosteutta (testaa vaikka Satsuma parilla rkl:lla vettä :)) kunhan on kunnon toimiva kuori sen päällä niin ei tule "vesivahinkoja".

Mä kans käytän kuviollisia ja värillisiä puklu- ym. liinoina ja valkoset (nykyään monet kelta-valkoisia) on sitten vaippakäytössä.

Kokeile citronella myös äippäpakakuksessa tullutta BambinoMio-vaippaa, se valkonen kangas taitellaan pötköksi ja päälle se muovikuori. Musta se on istunut hyvin ainaki meiän tytölle. Huutonetistä kantsii kokeilla vaippapaketteja. Mutta eniten tietoa ja vinkkejä löydät netistä, kestovaippainfo.fi :)

Takaisin