Kestovaippailijat

Me ollaan aloiteltu vielä noilla kerttiksillä, kun muksu on niin pieni ja ostamani vaipat jotenkin nostavat pepun paljon korkeammalle kuin pään ja selän. Eli on niin paksu... :/

3 kg:sta eteenpäin ne pitäisi mennä, mutta ovat mein rimpulalle kyllä turhan isot vielä.

Yksi kummeista ilmeni näppäräksi ompelijaksi ja on näitä ommellutkin jo aiemmin, joten sieltä kautta varmasti tuota varastoa sitten laajennetaan.

Meiillä on menty osittain kestoilla, osittain kertseillä ja sillä varmaan jatketaankin vielä. Alussa olin niin väsynyt ja sekaisin että en jaksanut ollenkaan miettiä kestoja, mutta nyt niitä menee joka päivä -lähinnä yöt kertiksillä ja mies laittaa mieluummin kertiksen.

Totesin saman, että harsoilla ja hahtuvapökillä tulee pyllystä niin iso pallo että voi olla epämukavakin, mutta hyvin se systeemi kyllä muuten on toiminut! Harso voi olla tippuvan märkä mutta villikset ihan kuivat eikä falskaa. Merinopöksyt on kivempia ku on ohuempia.

Hyviä on myös olleet sekalaiset sisävaippa+pul-kuori yhdistelmät joihin oon lisäillyt lisäimuja vähän mitä ny on sattunu käteen osumaan (flanellia, froteeta, harsoa). Esim ImseVimsen kuoria ja äippäpakkauksen BambinoMioja on käytetty, ne on toimineet tosi hyvin. juuri yhtään ei oo tullu ohivuotoja. Tuli haalittua sekalainen seurakunta erilaisia käytettyjä vaippoja joista osa vielä isoja ja kokeilematta.

Kuivaliinana on käytetty mikrofleecen palasia, joista sinapit voi huuhdella lavuaariin ja muu vaippa säästyy enimmiltä kakoilta.

Vaippapyykkiä tullut psetyä joka 2 päivä muun vauvapyykin ohella., Pesuaineena nestemäinen Erisan ja huuhteluaineena käyttäny sillon tällön etikkaa. + sappisaippuakäsittely kakkatahroille.

Tämmösiä alkukokemuksia erittäin aloitelevalta kestoilijalta! :)

kommentoinpa vielä omaa tekstiä kun taas kerkiää ;)

Että joutuuhan siinä vähän likaamaan käsiään kun likavaippoja purkaa pyykkikoriin ja huuhtelee fleecestä ne sinapit, mutta käsisaippua ja -desi on onneksi keksitty :)

Olin ostanu semmosen kannellisen peltisankon jossa tarkotus säilyttää likasia vaippoja, mutta se ol huono koska vaipat ei päässy ilmavasti kuivumaan. Nyt laitan ne ilmavaan joutilaaseen pyykkikoriin ja ei ne edes haise todellakaan yhtään!

Jotenki minusta on mukavampi laittaa vauvanki pyllyä vasten kangasta eikä muovia, vaikka kestoista onki enempi vaivaa. Ja kun yhessä yössä piti vaihtaa putkeen neljä kertavaippaa kun tyttö turautteli jättikakkoja joka vaihdon jälkeen, niin se jätteen määräkin jo rupes tympäseen. 

kovasti meinasin vaan kestoilla, mutta kyllä suosiolla kun lähtee esim kauppaan tai kylään pistän bio hajoavan vaipan ( joo ei se sen ekologisempi oo ku normikaan mut voipahan kuvitella et ois :) ) sit yöllä vaihdan bion ku kesto täytetty.

mä oon käyttäny harsoja ja lisä imuja. Noi "muovi"pintaset kuori vaipat pitää hyvin mäskit sisällä mut niitä mulla on vaan 3kpl enkä oo löytäny vielä mistään lisää niin sitten käytän noita tyhmänä kun ostin niitä söpöjä flaneelisia ja fleesejä kuoria jotka on ihan yhtä tyhjän kanssa.. kaikki on sylissä sitten niillä. pari OIO vaippaakin on mut ne on aika kökköjä kans. Et harsoilla, lisä imuilla ja "muovi" pintasilla kuorilla pärjää kivasti.

Nyt oon joutunu pesee kerran päivässä koneellisen pyykkiä kun kuoret ei riitä. oonkin vähän miettiny et onko se nyt sit kauheen ekologista pestä 40 joka päivä pyykkiä mut toisaalta on sitä muutakin pyykkiä. Mä oon pessy pesupähkinöillä ja sappisaippuakin on mut en oo vielä perehtyny miten sitä pitäs käyttää.. ostin sit semmosia värillisiä/kuviollisia harsoja puklu rätiks ja vaunuun suojaks jne ku ne kakan värjäämät valkoset on vähän irstaan näkösiä :)

Meilläkin on toistaiseksi kestoiltu paljon vähemmän kun oli alunperin tarkotus. Tyttö on vielä niin pieni, että suurin osa vaipoista on liian isoja tai ainakin tosi epämukavia.

Imse Vimsen vaippoja kuorineen on käytetty jonkun verran, ohivuotoja ei ole tullut kertaakaan. Nuo on oikeastaan ainoita, jotka tällä hetkellä istuu ihan hyvin noin pienellekin.

Yksi AIO-vaippakin olis, mutta siitä näki heti, että vuotaa lahkeista ainakin noin pienellä, joten on jäänyt käyttämättä.

Meillä kestoillaan päivät, yöt olen vielä käyttänyt kertiksiä. Ihan vaan pitääkseni oman elämäni edes vähän helpompana... Lisäksi, kun noita kertiksiä on rotinoina tullut, niin käytetään pois :) (itsensä huijaaja..)

Mulla käytössä ImseVimsen vaipat ja kuoria, lisäksi villaisia vaippakuoria. Hyvin on pärjätty. Tytön superpäikkäreillä (yli 4h) tullut muutaman kerran pissat yli, johtunut kyllä joka kerta omasta virheestä. Eli olen unohtanut nostaa ulkovaipan reunukset suoraksi.

Jatkossa on tarkoitus siirtyä kokonaan kestoihin, kuhan nyt totuttelen ensin.

Meillä on menty kestovaipoilla paitsi kolme kertaa ulkoillessa on laitettu kertis, vauva kun on sitä tyyppiä joka hermostuu aivan heti märästä vaipasta (ja kertiksethän ei ole märkiä ikinä). 

Älytön määrä noita vaippoja saisi olla, sen verran paljon tulee pissaa ja kakkaa ja tosiaan jokaisen jälkeen on vaihdettava. Kerran päivässä pitää pestä vaippapyykki ja ennen kuin ne ovat kuivuneet, ollaan ihan viimeistä vaippaa viemässä. 

Kuoria meillä on erilaisia, parhaina pidän niitä joissa ei ole mitään imevää kerrosta ollenkaan, koska niihin voi usein laittaa vain uudet täytteet ja käyttää samaa kuorta useamman kerran (varsinkin yöllä hyvä). Kuoria on ehkä 8 kpl (tätä pientä kokoa, M-kokoa on sitten enemmänkin odottamassa). Täytteitä on kans vaikka minkälaisia, noista fleecevaipoista (minä luulen ettei niiden ole tarkoituskaan pitää.... ne ovat täytteitä vaikka ovat niin söpön värisiä!) harsoihin ja erilaisiin froteenpalasiin ja kankaisiin. 

Eniten pidän Imse Vimsen sisävaipasta joka on sellainen kokonainen vaippa, jossa ei kuitenkaan ole mitään kiinnityssysteemeitä, vaan sitä pitää paikallaan vain kuori joka laitetaan sen päälle. Imse Vimsen kuoret on parhaita myös muiden täytteiden kanssa käytettynä, niitä on meillä kolme. 

En YHTÄÄN tykkää vaipanvaihdosta, yöllä sitä saa tehdä tunninkin välein ja ottaa tosi paljon päähän ja rasittaa - toisin kuin imetys jota siedän hyvin vaikka sitä olisi monen tunnin maratoni (ei tosin tämän vauvan kanssa ole toistaiseksi ollut). Niinpä yrittelemme vähän opetella myös potalla käymistä (VVV eli vauvojen vessahätäviestintä jos olette kuulleet), jotta vaippojen tarve vähenisi. 

Niin, ja aika usein tulee vaipoista läpi vaikka miten olisi hyvin asetellut. Ihan jo siksikin, että vauvapolo on vaippoihin nähden vähän liian pieni. 

Onneksi vauvan pisi ja kaki on mun mielestä "puhdasta", en koe sitä ällöttävänä mitenkään. Vaikka olisi omassa lakanassa muutama tahra :-P (nukutaan vierekkäin). 

Kressida, olisin kiinnostunut kuulemaan (lukemaan :D) enemmänkin VVV:stä. Joskus uin siitä lyhyen artikkelin ja se vaikutti mielenkiintoiselta. Olen vain laiska etsimään tietoa... Jos siis haluat jakaa hyviä linkkejä tai muita tietolähteitä, täällä otetaan innolla vastaan.

Wii hauskaa että VVV kiinnostaa :-) Me ei mitenkään järjestelmällisesti pottailla, mutta "jos tuntuu siltä ja jaksan", nostan vauvan pienen sylipotan päälle (ja imetän samalla, koska muuten tulee aika iso itku kylmän potan päällä pitämisestä....), ja kyllä sinne on jo monet kakat ja monemmat pissat saalistettu. Erityisen kivalta on tuntuneet hetket, jolloin vauva on ollut levoton (ei huoli rintaa mutta itkeskelee), ja avaan vaipan katsoakseni onko se kostea, eikä se ole ollut.... ja SILLOIN potatetaan, ja on tullut pissa melkein saman tien pottaan. 

En halua ottaa tästä isoa stressiä, ja minua helpottaa lukea foorumeilta ja kuulla tuttavien kokemuksista, että monet ovat aloittaneet vasta useamman kuukauden ikäisenkin vauvan kanssa ja silloinkin vauva on nopsasti oppinut mistä on kyse ja vaippojen tarvetta on vähennetty huomattavasti vaikkei täydelliseen vaipattomuuteen olisi pyrittykään. 

Tässä on yksi perusartikkeli:

http://www.kestovaippa.fi/vaipaton.htm

...ja tässä perusteellinen esitys jossa on "kaikki":

http://kiintymysvanhemmuus.fi/files/2009/08/vaipattomuus-eli-vauvojen-vessahataviestinta.pdf 

...ja googlaamalla löytää keskusteluja eri foorumeilta. En ole vielä itsekään lukenut tuota Katri P-M:n pitkää esitystä kokonaan, tässä vasta pikkuhiljaa mietiskelen ja tuumailen tätä aihetta. Yksi tuttava on luvannut olla tutorina, mennään joku päivä kahville sinne ja kyselen vinkkejä, on aiheeseen perehtynyt paremminkin. 

Ootteko joutunut ottamaan käyttöön lisäimuja?

Meillä tyttö pissaa niin paljon, että oman kokoiset vaipat ehtii fuskata unien aikana. mitä olette käyttäneet? Viisaampien kokemuksia kaivataan!

Meillä ei vielä ole lisäimuille tarvetta (no, kokoan vaipan muutenkin erilaisista kankaanpaloista niitä on meillä niin monenlaisia, esimerkiksi tavallinen yhdistelmä on sellainen perus puuvillainen vähän tiimalasin muotoinen "irtotasku" johon olisi tarkoitus laittaa lisää imuja vielä sisälle, mutta käytän sitä sellaisenaan vaippakuorta vasten ja sen päälle esim froteinen kapeampi ja pienempi irtoimu - nämä riittävät hyvin, koska yleensä vaipan saa vaihtaa yhden pissan jälkeen....).  Kun vuotovahinkoja sattuu, ne johtuvat enemmänkin siitä, että vauva on liian pieni joihinkin vaippoihinsa joten niitä ei saa puettua ihan tiiviisti reiden ympäri. Huoh.

Tein googlen kuvahaussa haun "lisäimu" ja sain näkyviin aika kivan kokoelman erilaisia vaihtoehtoja! Kyllä niitä riittää... itse tykkään jo nyt ihan perus harsoista, mutta haluaisin niitä pienempinä kuin se normaalikoko (enkä kuitenkaan raaski leikata harvoja harsojani puoliksi!) tässä vaiheessa. Harsot imevät tosi hyvin.

Neuvolatädiltä sain vinkin, että nykyään käyttävät monet vaipoissa mikrokuituisia SIIVOUSLIINOJA :-o Ovat kuulemma pehmeitä ihoa vasten ja imevät valtavia määriä vettä päästämättä sitä vuotamaan. Jos joku on kokeillut tai kokeilee niin raportoikaa!

Piti pari päivää oikein tarkkailla tilannetta, ja kyllä vaippavuotaa aina jommankumman reiden "alta", eli jos kuori ei ole riittävän kireällä.

Meillä ei toimi vielä tuo vaihto joka pissan jälkeen, kun neiti käy nukkumaan, ja tekee sinä aika kahdet, jopa kolmet pissat. Huomaan kyllä kun havahtuu pissalle, mutta en raaski repiä ylös vaipanvaihtoon, kun nukuttaminen päivä aikaan tahtoo olla taistelua. Varsinkin kun ulos ei pääse..

Huomasin myös, että noi kankaista kootut vaipat on parempia kuin valmiit. Mulla on käytössä ImseWimsen kuoret ja sisävaipat 3-6kg, ja jatkossa itsetehtyjä taskuvaippoja sekalaisella imuarsenaalilla. Laittelin Imsen kuoriin froteeimuja fleecepinnalla, ja tuntuu toimivan paremmin. Ainakin vauvan iho pysyy kuivempana.

Taidan olla utelias ja kokeilla tuota mikrokuituliinaa. Laittelen kokemuksia, kunhan ensin testailen!

Ei se meilläkään minun valintani ole, että joka pissan jälkeen vaihdetaan, mutta vauva on siitä tosi tarkka. Ei YHTÄÄN tykkää olla märässä vaipassa, eikä kerta kaikkiaan rauhoitu unia jatkamaan jos vaippa vaivaa. Tästähän tulikin mulle aikamoinen piina muutamaksi yöksi, kun piti ihan tunninkin välein vaihtaa vaippaa....

Yritin sitten kaverien vinkeistä:

- ettei ole vaippaa ollenkaan, vain vuotoalusta, sen päällä vauvanlakana, sen päällä harso... tämän pitäisi toimia niin että 'yleensä riittää kun vaihtaa harson, heittää johonkin sängyn viereen ja sängyn jalkopäästä kaivelee uutta pimeässä'. No, toimi kaverilla, ei toiminut meillä! märät meni läpi kaikista kerroksista eikä vauva suostu makaamaan märässä läntissäkään JA kakkaa tuli myös peittoon, mikä ei ole oikein hyvä juttu kun nukutaan saman kaksoisvuoteen täkin alla -> turhan iso pyykättäväksi joka aamu!

- villahousuja (vegaanina emme sellaisia osta, mutta jostain on tullut kaksi paria), koska toisen kaverin mukaan 'siitä tulee sellainen lämmin paketti joka ei haittaa vauvaa eikä tarvitse yöllä vaihtaa vaippoja, vaikka olisi aika kosteaakin'. No, paketti oli kyllä lämmin, MUTTA haittasi vauvaa ihan samalla tavalla ja vaihdettava sekin oli. Muuten kyllä tykkään tästä villahoususysteemistä! Harmi, ettei samanlaista kuitua ole keksitty kasviperäisenä!

Ja kun ärhentelin sitten joku aamu sängyssä ja päästin pari kirosanaakin sen kymmenennen vaipanvaihdon kanssa, kumppanini unistaan mutisi: "LAITA hyvänen aika kertakäyttövaippa yöksi". Koska hän on meistä se enemmän ekologinen ja eettinen henkilö, katsoin että näin voi kai sitten tehdä ilman että maailma tuhoutuu :-) Se on vähän helpottanut öitä! Illalla mennään nukkumaan vielä kangasvaipoissa, ja ensimmäisellä öisellä vaihdolla laitan paperisen, jolla pärjätään aamuun asti paitsi yhtenä yönä kun sinne tuli isot kakat.

(Imetyskertoja yöhön tietysti edelleen sisältyy ja vatsavaivoissa kitinöitä, mutta niitä kestän itse paljon paremmin kuin vaipanvaihtojen runsautta)

meilläkin kestoilu helpottunut huomattavasti kun tuotos on vähän pienentynyt, eli ei tuu semmosia metrisiä liru kakkoja enää niin usein. pissat pysyy hyvin ton "muovisen" kuoren sisällä ja kuoren huuhtelu usein riittää jos kakkaan sotkeutunut. yölläkin voisin hyvin kestoilla kun poika ei ole niin herkkä mutta omaa laiskuuttani oon tainut kertiksen laittaa..voisi vähän ryhdistäytyä.. eilen käytiin mummilassakin kestolla ja siellä vaihdoin sit kertiksen. se on vähän turhan hankalaa kun märät harsot painaa jonkun verran ja vie paljon tilaa ja puhtaitakin pitäisi mukaan mahtua niin siihen en (ainakaan vielä) halua lähteä. on se kuitenki ihan hyvä jos kotona ja öisin rupeen käyttämään kestiksiä niin säästää monta vaippaa kaatopaikalta!

Meillä neiti ei ole milläänkään märästä vaipasta. Vihaa vaipanvaihtoa niin paljon ettei kitise märästä... :D Mutta äitiä risoo kaksi pissaista vaatekertaa päivässä, sitten vielä kaksi puklattua siihen päälle. Ja nehän ei satu samalle bodylle... Argh!!

Yöksi laitan kertiksen, ja varmuuden vuoksi vahdan sen kerran. Meillä ei tyttö ole kertaakaan tehnyt kakkaa yöllä. Piereskelee ilmaa, mutta vaipat pysyy puhtaina!

Itse olen harjoitellut villakuoria, ja tarkoitus on siirtyä niiden käyttöön enemmän. Kyllä kuori kostuu, mutta vauvan iho tuntuu kuivemmalta ja lämpimältä, toisin kuin muovikuorella.

Testasin tänään mikrokuituliinaa imuna. Imuteho oli ok, parempi kuin puuvillavaipalla. Erillinen kuivaliina ehdoton! Muuten pissa lilluu ihoa vasten. Ajatuksena sen käyttö oli aika vastenmielistä. vaikka liina tietysti oli puhdas ja uusi, niin kuvittelin sen haisevan puhdistusaineelle.. =) Luulotautinen. Eipä tule meillä käyttöön.

Eikös nuista mikrokuituimuista ole sanottu että ne ei saakaan olla suoraan ihoa vasten? Mulla ainakin kaikki mikrokuituset siivousliinat "nyppii" ja "tarttuu" sen verran iholle etten haluais niitä ainakaan omaa pyllyä vasten :)

Onkos teidän vauvoilla esiintynyt vaippaihottumaa? Meillä tytön pyllyssä on molemmilla puolen ikävän näköistä punaista nyppylää, on varmaan vähän kipeäkin (voisin ainakin kuvitella, jos itellä ois samanmoista :/ ...). Oon laittanu pari päivää joka vaihdolla bepanthenia reilusti, mutta ei oo hävinny. Ilmakylvyt ois varmaan parasta lääkettä?? mutta niitä ei oo kyllä "muistettu" (hävettää) läheskään joka päivä... vauvalle tulee kylmä ja pisut menee kaikista pyyhkeistä läpi... Oletteko te miten ja missä välissä hoitaneet ilmakylvyt, jos niitä ootte harrastaneet?

Mulla oli ollut se olettamus että kestot on siinä mielessä parempia, että vaippaihottumaa tulisi vähemmmän kuin kertiksillä. Toisaalta onhan me käytetty kertiksiä joka yö... Ja jos kerran kestot jää pinnaltaan kosteammiksi niin silloinhan pissat ja kakat saattaa vaikuttaa iholla pitempään kuin kertakäyttösellä vaipalla.

Niin ja kressidalle piti kommentoida tuota yövaippa/vaipattomuus-asiaa. Kun lueskelin siitä vaipattomuudesta (vvv) niin mietin kans tuota yövaippailua. Miten ihmeessä muka onnistuisi vaipattomuus yöaikaan, kun vauva vielä ainakin nukkuu meidän parisängyssä niin kyllähän siinä olisi kaikki paikat, täkit ja jokainen nukkuja pissassa ja kakassa - meidän tyty kakkaileekin yöaikaan. Ja tavara voi tulla paineella ulos :)  Ehkä toki siinä vaiheessa kun siirretään pinnasänkyyn lopullisesti nukkumaan, olispahan ainakin pienempiä pestäviä petivaatteita, mutta silti...

Niin... uskon kyllä että on olemassa öisinkin täysin vaipattomia vauvoja (ja jotkut ovat ilmeisesti kokeneet että yöllähän se on helpompaakin kun vauva on siinä lähellä joka tapauksessa), isompana osaavat pidättääkin koko yön (MONI vauva ei pissaa vaippaankaan ennenkuin herätessään aamulla), tai jos hätä on niin herättävät vanhemman jollain ääntelyllä. 

Mutta en minäkään tajua sitä opetteluvaihetta... Tai kovasti saisi olla vauvalla alus- ja päällyspyyhkeitä että voisi toimia. Ja oma peittonsa myös.

Ilmakylvyistä: muovitettu frotee sängyn päälle, sen päälle vauvan lakana (vanhoja tyynyliinoja yms. on meillä siinä käytössä), sen päälle vauva. Kyllähän aika usein pissa siihen tulee, joskus kakkakin. Enkä minäkään ole läheskään joka päivä ilmakylpymahdollisuutta antanut, kun asunnossa on tosiaan aika kylmä. Pitää olla sellainen hetki kun vauva on selvästi lämmin (kädet, jalat, niska lämpimät). Voisihan siihenkin kai pyyhkeen laittaa päälle??

Pepun punoituksesta: minäkin huomasin tänä aamuna ensimmäisen kerran, että vauvan molemmat pakarat olivat selvästi punoittavat. Yöllä oli kertisvaippa käytössä (vaihdoinkin sen kerran!). Hmmm.

Mutta vauvalla taitaakin olla nyt ripuli, siis joku virus vaivaa. Isosisaruksista kolme viidestä sairasti viime viikolla, yksi kerrallaan, epämääräisin oirein (päänsärkyä, kuumetta, pahaa oloa ja yksi oksenteli), ovat ehkä tartuttaneet vauvankin. Vatsansa suorastaan KIEHUU kuuluvasti kuplien välillä kun vauva makailee lähelläni. Kakka on vetisempää kuin aiemmin ja haisee selväst ripulisen makealle. Ehkä tämä poikkeuskakka on polttanyt pyllynposkia :-/ 

Eilen vauva päästi kakkalierut sänkyyn lakanalle.... koska oltiin just menossa nukkumaan pyyhdin mitä sain pyyhittyä, laitoin pyyhkeen päälle ja nukuin siinä kakkojen päällä yön. Nyt lakana on jo pyykkikoneessa! Ei tässä pidä vähistä hätkähtää :-) 

miten säilytätte kakkavaipat? ite heitin ne vaan ilmavaan pyykki koppaa kun pesen väh joka toinen pvä pyykkiä. (onko se muuten loppujen lopuks kauheesti ekologisempaa ku tosiaan joutuu 40 pesee melkein joka pvä pyykkiä..oon vaan miettiny..) sit kaikki vanhemmat valittaa että ennen ne on eka huuhottu ja sit liotettu vesiämpärissä...nyt ne lilluu sit etikka veessä ja mun mielestä se on epähygienistä..vesi,lämpö ja happi..mitäpä muuta bakteerit tarviis. ja on tosi hankalaa ku hoitopöytä lastenhuoneessa niin läträtä siellä ton ämpärin kanssa..

Takaisin