Ei se meilläkään minun valintani ole, että joka pissan jälkeen vaihdetaan, mutta vauva on siitä tosi tarkka. Ei YHTÄÄN tykkää olla märässä vaipassa, eikä kerta kaikkiaan rauhoitu unia jatkamaan jos vaippa vaivaa. Tästähän tulikin mulle aikamoinen piina muutamaksi yöksi, kun piti ihan tunninkin välein vaihtaa vaippaa....
Yritin sitten kaverien vinkeistä:
- ettei ole vaippaa ollenkaan, vain vuotoalusta, sen päällä vauvanlakana, sen päällä harso... tämän pitäisi toimia niin että 'yleensä riittää kun vaihtaa harson, heittää johonkin sängyn viereen ja sängyn jalkopäästä kaivelee uutta pimeässä'. No, toimi kaverilla, ei toiminut meillä! märät meni läpi kaikista kerroksista eikä vauva suostu makaamaan märässä läntissäkään JA kakkaa tuli myös peittoon, mikä ei ole oikein hyvä juttu kun nukutaan saman kaksoisvuoteen täkin alla -> turhan iso pyykättäväksi joka aamu!
- villahousuja (vegaanina emme sellaisia osta, mutta jostain on tullut kaksi paria), koska toisen kaverin mukaan 'siitä tulee sellainen lämmin paketti joka ei haittaa vauvaa eikä tarvitse yöllä vaihtaa vaippoja, vaikka olisi aika kosteaakin'. No, paketti oli kyllä lämmin, MUTTA haittasi vauvaa ihan samalla tavalla ja vaihdettava sekin oli. Muuten kyllä tykkään tästä villahoususysteemistä! Harmi, ettei samanlaista kuitua ole keksitty kasviperäisenä!
Ja kun ärhentelin sitten joku aamu sängyssä ja päästin pari kirosanaakin sen kymmenennen vaipanvaihdon kanssa, kumppanini unistaan mutisi: "LAITA hyvänen aika kertakäyttövaippa yöksi". Koska hän on meistä se enemmän ekologinen ja eettinen henkilö, katsoin että näin voi kai sitten tehdä ilman että maailma tuhoutuu :-) Se on vähän helpottanut öitä! Illalla mennään nukkumaan vielä kangasvaipoissa, ja ensimmäisellä öisellä vaihdolla laitan paperisen, jolla pärjätään aamuun asti paitsi yhtenä yönä kun sinne tuli isot kakat.
(Imetyskertoja yöhön tietysti edelleen sisältyy ja vatsavaivoissa kitinöitä, mutta niitä kestän itse paljon paremmin kuin vaipanvaihtojen runsautta)