kestovaippa

elz

Vasta-alkaja
aiheesta löytyy kaikkee kauheesti tietoo mutta oikeita kokemuksia kaipaisin. eli mitä tehdä vaipalle kun on vaikka kylässä, kaupoilla tms. onko käsilaukussa minigrip pusseja kasa vai kui?? [:@]
 
onko kokemusta riisipaperin käytöstä vaipassa? miltä se tuntuu vauvasta? meillä kun ei ole vesi vessaa joten kakan huuhtelu pönttöön on mahdotonta joten meinasin josko tuo kompostoituva riisipaperi estäisi suurimman vaipan likaantumisen - harmaavesisuodattimeen kun ei saa mielellään mennä paljoa kakkaa...
 
Moi. Kätevin on tiivis vaippapussi, joita saa ihan kestovaippakaupoista ostaakin, mutta se on helppo vaikka itsekin tehdä esim. PUL kankaasta. Materiaalin on oltava vesitiivis, sulkumekanismina noissa vaippapusseissa on yleensä ihan joku kuristusnauha...

Riisipaperista mulla ei valitettavasti ole kokemusta, kun olen aina huuhtaissut itse vaipat. Maitokakkavaiheessa kakka tarraa aikalailla vaippaan,, ja silloin huuhtelu on must mutta kun lapsi alkaa syödä kiinteitä tämä ongelma on meillä ainakin poistunut, ja kakan voi monesti vai pudottaa pönttöön, mitä nyt toisinaan pikkuisella on maha hieman sekaisin...

Kestovaipat on tosi hyviä nykyään. Puolivuotiaaksi käytin tytöllämme sisä-vaippaa ja kuorta ja nyt käytän pääasiassa taskuvaippaa. Toki päikkäreillä menee edelleen sisävaippa- ja kuori ja yöunilla kuorena on aina villakuori.
 
Me ollaan kestoiltu nyt puolivuotiaan pojan kanssa melkein alusta asti. Olen päätynyt "osakestoiluun", eli reissuilla on kertavaipat käytössä. Muutaman kerran on kylässä ollut kestovaipan vaihto ja silloin ihan tavallinen roskapussi on ajanut asian. Hajutkin pysyy sisällä kun pussin saa solmuun. Toistuvaa käyttöä ajatellen olen es:n kanssa samoilla linjoilla: kannattaa ommella kestopussi vaikkapa muovitetusta froteesta.

Riisipaperia on käytetty jonkun verran, etenkin nyt kun kakka alkaa olla vähän kiinteämpää ja paperista on jotain hyötyä. Maitokakka tuppaa lurahtamaan läpi paprusta. Vauva ei minusta ole huomannut koko paperin olemassaoloa. Enimmät kakat voi myös pyyhkiä vaipasta kostealla vessapaperilla, jos haluaa säästää vettä ja rahaa.
 
Takaisin
Top