Kestovaippa vai Kertakäyttö

kestoille meni minun ääneni..Tarkoitus olisi ainakin kotona kestoilla pääsääntöisesti ja jos mahdollisesti mennään pidemmälle reissulle, luultavasti käytetään sillon kertiksiä..mutta tarkoitus on tosiaan käyttää kestoja ja minäkin olen vaihtanut normi kuukautissiteet kuukuppiin, enkä todellakaan aio vaihtaa takaisin, sen verran hyvät kokemukset on siitä kapistuksesta ollut. Vaippoja olen hankkinut sen verran ettei konetta tarvitse pyörittää yhtään useammin kuin nykyisinkään...
 
Ei mennyt ääneni vielä kummallekaan, sillä en tosiaan osaa sanoa! Tuttavapiirissä sekä kestovaipan että kertiksien käyttäjiä (ja osa sekakäyttäjiä [;)] ) En osaa ommella, enkä ole netistä ostamista harrastanut, joten saa nähdä kuinka käy. Lähinnä ärsyttää ajatus roskamääristä, joten sen puolesta taipuisin kestovaippojen puolelle. Mutta sen pitää kyllä olla riittävän helppoa sitten ja reissuilla, kylässä ja öisin käyttäisin kyllä kertakäyttösiä. Arkena kotona voisi säätää sitten.
 
Mä oon ostanut kaksi (vai kolme? hmmm) kestisvaippaa: All-in-one-tyyppisiä. Mä oon ajatellut, että jos YHDEN vaipan päivässä korvaan sillä, niin sekin on jo 365 vaippaa vuodessa.. ja jos sit innostun, niin lisään määrää. Mä haluaisin säästää luontoa, mut itseni tuntien mä tiedän, ettei musta ole siihen työhön, minkä kestiksistä saa.. Sisarellani on kolmikuinen vauva ja hän käyttää vallan kestiksiä. Siksi tiedän sen työmäärän. Ja nostan hiljaisena hattua! [:)]
 
Meillä on ollut sideharsot ja villahousut käytössä. Öisin ja reissuissa (myös lyhyet) aina kertakäyttö housuvaippa.

Kestoilu oli vähäisintä toisen lapsen synnyttyä, koska silloin esikoinen oli vasta päälle vuoden. Kolmas taas oli kokonaan kestovaipoissa, koska teki kaikki kakat ja suurimman osan pisuistakin oma-aloitteisesti lavuaariin ja pottaan 4kk!?. Kyllä siinä oli vanhemmilla ihmettelemistä!

Eli riippuen tulevan pikkuihmeen taipumuksista-kestoillaan tai käytetään kertakäyttösiä. Ei sitä ryppyotsalla viitsi tehdä[;)]
 
Aanestin kertiksia.. Sain perinnoksi kestiksia ensimmaista odotellessa, mutten edes yrittanyt. Siskoni kaytti jonkun aikaa, mutta sanoi, etta meni niin paljon ohi, ettei sitten viitsinytkaan..

Mutta saamani kestikset olen antanut eteenpain. Minia on niin reipas, etta kayttaa osin kestiksia. Ja kayttajat ovat lapset nr 6 ja 7!! Mutta hanen mukaansa kaytto on helpompaa, sitten kun lapset ovat isompia.

Sita kommentoisin, etta maitokakkavaiheen jalkeen on kakka muka kovempaa. Ei ole meilla. Kaikissa kirjoissa kehuttiin, kuinka ulosteen maara vahenee parin kuukauden kuluttua synnytyksesta. Ei meilla. Neiti tekee latauksen yha 2-4 kertaa paivassa (ja tayttaa toukokuussa 2 vuotta). Ja veikkaan, etta kestovaipasta saisin kaapia muutakin kun jarrujaljet, koska sen verran vellia on tekeleet.. Toisaalta, parempi loysat kun ummetus, josta sukulaispoika karsi. Ei ole kivaa, jos kakkaamista pelkaa.

Juu, ja ollaan muuten kayty laakarissa kysymassa, etta pitaisko sita vatsan loysyytta tutkia. Laakarin mielesta ei, jos tytolla ei ole kipuja vatsassa. Eika oo, joten loysana jatkuu.
 
En voi antaa ääntäni kummallekkaan, koska meillä on päädytty harsovaippoihin... hengittävät paljon paremmin kuin kestovaipat ja kertakäyttöiset...
 
mun mielestä kyl kans harsovaipat luetaan kestovaippoihin. Jos lähtee asiaa tutkiin niin kestovaippojahan on monia erityyppisiä.[:)]
 
Mun kestismäärä on kasvanut, joten klikkasin sen.. Joskin mulla on paketillinen kertiksiäkin (maissisellasia) oottamassa kotiinpääsyä.. Mutta mä ahdistun aina lukiessani metaanikaasuista ja siitä, miten yksikään kertis ei ole vielä maatunut Suomen kaatopaikoilla.. siks kestis. Mut aikahan sen näyttää..
 
Kertakayttovaippa, koska meilla ei pesukone lammita vetta, eli tule ainakaan taysin puhtaaksi kestikset. Tosin mulla on muutama thaimaalainen "harsoimu" ja yksi kuori tms 0-3 kuukautisille vauvoille (tosi pienet). Ajattelin kotona kayttaa ainakin aluksi tuomosta harsovaippaa, kattoo kuin puhtaaksi ne saa. Mutta paaasiassa kertis, vaikka kallitta ovatkin.
 
Mä oon joo kans olettanut että harsot lasketaan kestovapaksi.. Tosin oon paska ihminen enkä oo kamalasti niihin perehtynyt kun en jaksa kestoilla..
 
Takaisin
Top