Kestovaipat

Lila_87

Oman äänensä löytänyt
Kuinka moni aikoo ottaa kestot käyttöön vauvalla? :) meillä kahdella aikaisemmalla ollut ja nyt myös tarkoitus jatkaa samalla linjalla. Tuleva isä (jolle esikoinen tulossa) ei ihan vielä ole lämmennyt ajatukselle, kuvittelee sen olevan ylitsepääsemättömän vaikeeta plus on p*skakammoinen :D :D eiköhän se siitä... :D
 
Mä olen ainakin ajatuksen tasolla harkinnut. Esikoista odotellaan, joten käsitystä tai tietämystä asiasta ei ole. Kaikenlaisista kokemuksista luen siten mielelläni:). Kuinka paljon noita kestovaippoja olisi hyvä olla eli millaisella määrällä mahtaa pärjätä?
 
En muista yhtään :D oon hamstrannut niitä jo aika kasan, ihan vaan senkin takia on ollut pakko ostaa jos on löytynyt joku ihana kuosi mikä on ollut vaan pakko saada :D

Mutta siis kahdella lapsella jo käyttänyt (tyypit tosin jo 7 ja 9v että jokunen tovi vierähtänyt) enkä kyllä kokenut mitään ongelmaa niin kuin jotkut kuvittelee että se on niin kamalan haastavaa. Itse lähinnä luonnon takia haluan ne käyttöön mutta kyllähän siinä säästää myös paljon rahaa.
 
Huutelen tuolta jo 7 kuukautta kestoilleista, että mulla menee noin 15-20 vaipalla tää rumba. Harsoja ja villahousuja käytin ensimmäiset 8 viikkoa, koska tyttäremme on niin hoikkareitinen. Parhaiten maitokakkavaiheessa toimi sisävaippa ja kuori yhdistelmä, sitten kun harsojen imuteho ei vauvan kasvaessa riittänyt. Harsoja oli n. 25, koska teki noin 8-10 kakat yms. per päivä ja aluksi sitä vaipanvaihtoa todella oli! Pesuväli meillä n. 2 vrk.
Nyt on pikkuhiljaa koitettu kakata pottaan, mutta viestintä on vielä niin heikkoa, ja toiminta ennakoimatonta, ettei se ole hirveästi vielä onnistunut.
 
Mä myös ajattelin ottaa taas kestot käyttöön kun niitä läjä on esikoisen jäljiltä odottamassa. Samaa mieltä kuin edellinen että sisävaippa ja kuori on pikkuvauvalla paras yhdistelmä. Jos ihan merkkejä miettii, niin imse vimsen newborn-kuoret ja flanelletit sekä muumin kuoret ja sisävaipat oli omat suosikit alkuun. Niillä mentiin noin 3kk. Lisäksi yökäytössä meillä oli villahousut, mutta muuten en niistä tykännyt. Yökestoilu meillä tyssäsikin siihen, kun tuntui ettei vaippa riitä ja villahousutkin petti aina. Nyt vois koittaa tätä hommaa vähän kehittää, jos toisen kanssa sujuisi vaikka yökestoilukin pidempään! Vinkkejä otetaan siis vastaan...
 
Minä aion ehdottomasti ottaa kestovaipat käyttöön. Useampi kaverikin on niitä vauvoillaan käyttänyt, eikä ole pitänyt liian vaivalloisena. Itse en ole vielä perehtynyt tarkemmin aiheeseen, mutta saisikohan niitä tilailtua edullisemmin ulkomaisista nettikaupoista?
 
Yökestoilu meillä tyssäsikin siihen, kun tuntui ettei vaippa riitä ja villahousutkin petti aina. Nyt vois koittaa tätä hommaa vähän kehittää, jos toisen kanssa sujuisi vaikka yökestoilukin pidempään! Vinkkejä otetaan siis vastaan...
Meillä on tällä hetkellä yökäytössä ImseVimsen taskuvaipat (M) ja AIO (S), jotka tähän asti ovat olleet valtavia hoikalle lapselle. Taskuun mahtuu 3 imua ja silti 7,6 kiloisen vauvan päälle :) Pienempänä käytin Pilvi-vaippaa 3 imulla (6,5-7 kiloon asti). Nyt rinnalla voisi mennä öisin taskullinen sisävaippa lisäimulla ja kuori. Olen tehnyt sisävaippoja itse puuvillafroteesta bambuvuorilla ja kiinteänä imuosana vanhaa pyyhettä. Kuoria olen ommellut PUL-kankaasta, se ImseVimsen kuorimalli on kyllä hyvä!
Valmiiden vaippojen hankintapaikkoina olen käyttänyt kirppiksiä (hinnat 1-2€) ja tori.fi:tä (myyvät paketteja esim. Fuzzibunzeja, jotka tosi hyviä esim. 6 vaippaa 20€).
 
Kiitos vinkeistä Katjusha! Minkä ikäinen vaipatettava sulla on nyt? Mäkin olin suunnitellut imse vimsen taskuvaippoja yökäyttöön, mutta esikoinen ei ehtinyt kasvaa riittävän isoksi ennen kuin fleece alkoi aiheuttaa ihottumaa. Se kokeilu jäi sitten. Mutta kiva kuulla että ootte pärjänneet ilman villahousuja! Ehkä vois toisen kanssa rohkaistua kokeilemaan. Esikoisen kanssa en taida jaksaa vaikka yövaipat tarpeen on edelleen.
 
Ailinka, tyttö on nyt 7,5 kuukautta. Kovin on hoikkaa mallia ollut alusta asti (lähtömitat 51cm, 3295g), nyt noin 70 cm ja 7,6 kiloa arviolta. Meillä on sietänyt kaikkia matskuja, mulla on flanellia, bambufroteeta ja fleecejä vuorina. Riisipaperia tai Muksut-kuivaliinoja käytän melkein aina.
 
Mammaksi, ihmiset myyvät suht edullisia paketteja tori.fin kautta. Olen itsekin sieltä ostanut ja lisäksi kirppiksillä myydään käytettyjä (1-2€) ja uusiakin. Mulla on vissiin vain yksi vaippa ollut vuotava, eli kalvot kuluneet. Joitakin vaippoja olen ostanut ihan Prismasta uutena. Lisäimuja voi ommella itse vanhoista froteepyyhkeistä.
 
Olen hommannut muutamia kestovaippoja kokeiluun, josko toisen kanssa kestoilu onnistuisi paremmin.

Esikoista odottaessa hamstrasin paljon, mutta annoin kaikki eteenpäin aikaa sitten. Meillä ei oikein kestoilu esikoisen kanssa onnistunut hänen osoittaudutta erittäin herkkähipiäksi, jolla oli paljon masuvaivoja ja oli erittäin huonouninen. Hän ei sietänyt kosteata vaippaa yhtään ja se pätkitti unia ehtisestään, minkä vuoksi luovutimme vauvavaiheen kestoilun kanssa.

Myöhemmin, esikoisen kasvettua sekä maha- ja uniongelmien helpotettua hieman, käytimme n. kerran päivässä kestovaippaa kotona. En tiedä vaikuttiko kestovaippa vai oliko sattumaa, että pian sen jälkeen oppi ilmoittamaan pissahädästään ja oppi päiväkuivaksi.

Toivottavasti kestoilu tällä kertaa onnistuisi paremmin, mutten ota asiasta stressiä vaan iloitsen jos voin edes osakestoilla... On se yksi-kaksi kertakäyttövaippaa päivässä vähemmän käytettynä parempi kuin ettei kestoilisi ollenkaan. Ja jos ei muuten onnistu niin potalle opetellessa pyritään kestoilemaan ainakin hieman, josko se olikin esikoisen kanssa se pieni ahaa-elämys, mikä auttoi. :-)

(Jk. Tiedän että joidenkin tutkimusten mukaan lapset oppivat kuivaksi omaan tahtiinsa ja siihen ei suuresti voi vaikuttaa...)
 
Takaisin
Top