Kestovaipat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sun89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sun89

Puuhakas puhuja
Syysmammat 2017
Syysäidit 2020
Päätin luoda ihan oman ketjun aiheelle kestovaipat. Käyttökokemuksia, plussat ja miinukset, mitkä merkit/mallit toimineet parhaiten, mistä löytyy käytettyinä, mistä uusina ja miten tehdä itse.

Mua kans kiinnostaa! Erityisesti olisi kiva kuulla kokemuksia siitä, onko niiden käyttö vaivatonta vai hankalaa. Ajatuksen tasolla kestovaipat houkuttavat, mutta mahdollinen työläys pelottaa.

Kuten kirjoitin jo toiseen ketjuun, minä koin kestot todella hyvinä ja helppoina. :) Meillä tytöt syntyivät sen verran pieninä (2,2kg), että ihan alussa kaikki kestot olivat aivan liian isoja vielä, jolloin mentiin kertiksillä. Kun kokoa tuli vähän enemmän, oli meillä käytössä imsevimsen flanellit ja kuorivaipat. Sitten oli käytössä paljon erilaisia taskuvaippoja, joista meidän tytöille istuivat parhaiten totsbotit, myllymuksut ja pilvi vaipat. TSI-vaipat koin kaikista huonoimpina. Eivät olleet meidän tytöille hyvän mallisia..

Ostin jonkun verran käytettyjä sekalaisia "paketteja" ja se oli ehkä pahin aloittelijavirhe. Olisi kannattanut ostaa muutamia erilaisia tai vuokrata kokeiluun ja ostaa sen jälkeen vain niitä, jotka sopivat omalle lapselle hyvin ja tuntuivat omassa käytössä hyviltä. Sain paljon äp-vaippoja mm. oman LA-ryhmän äideiltä, jotka eivät halunneet oman lapsen kanssa kestoilla. Uutena en käytännössä siis ostanut yhtään.

Kestoja käytettiin NB/S/M koot eli noin 7-8kg painoon asti. Olisi pitänyt olla tehokkaampia imuja ja isompia vaippoja, joita en jaksanut alkaa hommata. Sen aika, kun olivat käytössä, kestoiltiin kotona päivät ja reissussa ja öisin oli kertikset. Vaippoja meni todella paljon vähemmän siis!

Minusta oli helppoa, kun pesi koneellisen ja kun olivat kuivia, kasasin ja lajittelin vaipat valmiiksi käyttöä varten. Narulle mahtui kuivumaan "paketillinen" vaippoja eli noin 24kpl imuineen. Kestoja oli kaksosilla käytössä joku 40-50kpl (?). En koskaan tarkkaan laskenut, mutta hyvin riittivät, kun joka toinen tai kolmas päivä pesi koneellisen. :)

Mulla oli esikoisen aikana kestot käytössä. Koin että oli yllättävän helppoja mutta muuta en muistakaan siitä ajasta :D (-12). Tokan kohdalla ei tullut enää käytettyä kun ei ollut vaan aikaa ja jaksamista (kaksi vaippahousua silloin). Nyt kuopus yö- ja päiväkuiva joten ajattelin nyt vielä kolmannelle kokeilla jos vaan saan itsrni innostumaan niinku esikoisen aikaan.

Jes, kiitos ketjusta! Me tullaan myös kestoilemaan joten esikoista odottavana haluan imeä kaiken mahdollisen tiedon :D

Meillä on kestoiltu ja tullaan kestoilemaan :) Ei ole työlästä, kukkaro, luonto ja lapsen peppu kiittää.
Tyttö oli 3,5kg syntyessään, ekat kaks kuukautta mentiin imsevimsen flanelli sisävaipoilla ja kuorilla. Sitten alkoi pissamäärät kasvaa ja siirryttiin n. 5kg painossa myllymuksujen 5-10kg taskuihin. Niitä käytettiin pitkään, ja 6 kilosta eteenpäin käytössä oli myös äp:n pilvivaipat. Ne oli kymmeneen kiloon asti, sitten eemukka petite-koko, jonka jälkeen siirryttiin mio:n harkkahousuihin :) Nyt siis 12,5kg 89cm menee L ja XL koon harkkahousuissa ja kertishousuvaipat yöllä.
Ihan alkuun kestoilu on ihanaa kun pissa ei vielä haise ja likaisten kestojen säilytys on helppoa ja pyykkiä tulee nopeammalla tahdilla eikä hajuhaittoja ehdi tulla. Kiinteät ruuat saattaa aiheuttaa sen, että pissa alkaa herkemmin haista joten sitten tarvitaan kikkakolmosia; esim pissavaippojen kuivatus, säilytys vedessä, huuhtelu, teepuuöljy, etikka tms. Useimmiten toki pyykkiä tulee muutenkin vauvan kanssa paljon joten likavaippoja ei tarvitse säilöä paria päivää kauempaa, mutta itse pesen vaipat erillään muusta pyykistä koska muuten niihin tarttuu koirankarvaa, eikä pul kestä rummutusta.
Mutta suosittelen kestoilua kyllä kaikille, ainakin kannattaa kokeilla! Meillä esim maitokakat tuli aina kertiksistä niskaan asti, monta kertaa päivässä joten pyykkiä tuli enemmän kertsien kanssa kun meni kaikki vaatteet ja petivaatteet pesuun, kestot sensijaan piti kakat aina...

Mä hommasin testiin muutamia Facebookin erinäisiltä kestovaippakirppiksiltä

Esikoisen kanssa kuvittelin aloittavani kestoilun saman tien, kunnes lasketun ajan lähestyessä tajusin että koska olin elämässäni vaihtanut vaipan ehkä kahdesti enkä koskaan vastasyntyneeltä, olisi ehkä järkevämpää aloittaa kertseillä. :p Alkuhässäköiden jälkeen aloin tutustua aiheeseen enemmän ja hommasin läjän pikkukestoja (lähinnä ImseVimsen flanelletteja) käytettynä. Ne sai sopimaan rimppakinttuisellekin vauvalle ja siitä se "osaaminen" hiljalleen lähti etenemään. Olen kokeillut eri merkkejä ja kaikenlaisia vaippoja, jotkut on pitänyt heti laittaa eteenpäin mutta nopeasti sitä oppi vaipan mallista katsomaan sopiiko rimpulalle. Esikoinen meni 1,5-vuotiaana päiväkotiin ja siellä on ollut pelkästään kestot käytössä, kotona usein esim. yöllä tai pidemmällä reissulla käytetään kertsejä.

Pyykkääminen on helppoa, kun lykkään nykyään about kaiken 60 asteeseen (paitsi tietysti villat, printtikuvat yms.) - hajustamatonta vaipoille sopivaa pesuainetta ja huuhteluaineeksi loraus etikkaa. :) Osan vaipoista olen ehtinyt myydä kun ajattelin ettei meille toista tule, mutta pieniä onneksi on jäänyt ja saahan niitä tarvittaessa lisää. Käytetyt on yleensä parempia, kun niissä ei ole enää mitään uudenkarheutta imevyyden suhteen.

Takaisin