Kestovaipat

Mulla ei oo kestovaipoista ja niiden pesusta kokemusta, mut pyykinpesusta tuli mieleen että mäkin oon aina ollut aika tarkka että mitä pesen ja minkäkin kanssa. Mut oon huomannut että nyt ei enää jaksa siihen pahemmin kiinnittää huomiota. Valkoiset ja värilliset menee samaan koneeseen, jotta saa jotain edes pestyä. Kädet ei riitä kaikkeen. :D
 
Meillä on ne kuivaliinat ollut fleecepintaistenkin vaippojen pinnalla just siksi, että siitä on helppo sit kakat pestä pois ja muu vaippa vaan koriin pesua odottamaan. Ja me pestään vaipat ja pukluharsot (ei olla vaippoina käytetty harsoja) 2-3 päivän välein. Kylhän se kone on yleensä vähän vajaa, mut joskus sit heitän esim. pesua kaipaavan kylpypyyhkeen myös sekaan.
 
Nii jaa mulla on sellainen kutina, että se kwstovaippojen mateeiaali on yleensä sellaosta, ettei niistä värit irtoa vaikka olisi minkä värisiä. Pesen siis kaikki samassa. Ennemminkin meillä vaivan kakka värjää vaipat keltaisiksi... Miten muilla? Onko vauvan kakka muillakin värjäävää tavaraa? :D
 
Odotettu joo, ja varsinkin se alun pihkakakka oli tosi värjäävää. Meillä on sappisaippuaa, mutta eipä sitä ole kovin usein jaksanut saippualla hieroa.

Me ollaan myös hankittu niitä kuivaliinoja, lähinnä ovat nyt yökäytössä. Ainakin Myllymuksut tekee niitä, ja löydettiin liinoja Prismasta jopa halvemmalla kuin Myllymuksujen omasta verkkokaupasta. Päivällä meillä on sitten lähimpänä ihoa poisheitettävä riisipaperi. Joskus se lähtee kyllä seilaamaan, mutta hyvällä tuurilla kakat on paperissa jonka voi vain heittää pois eikä tarvitse huuhdella vaippaa.

Meillä on melko pieni pyykkikone, joten vaippapyykkiä tulee joka toinen päivä, joskus peräkkäisinä päivinä. Ostettiin vaipoille sellainen kannellinen roskis. Tosi helppoa, kun ei tarvitse lajitella pyykkiä ollenkaan, sen kun kippaa koneeseen. Pestään siis kaikki vaippapyykki (paitsi satunnaiset villahousut) ja kakkaharsot samassa koneessa. Kestovaipat on kuitenkin tehty kestämään myös satunnaista 90 asteen pesua, joten olisin hyvin yllättynyt jos päästäisivät väriä.

Tällä hetkellä meillä on käytössä enimmäkseen Imse Vimsen kuori- ja sisävaippayhdistelmä lisäimuilla. Muutama taskuvaippakin tätä kokoa, mutta seuraavassa koossa on lähinnä vain taskuvaippoja. Tähän mennessä ollaan käytetty pelkkiä kestovaippoja, tosin ei olla hurjan paljon vielä vierailtu. Vauva on siis nyt kuukauden. Reissuja varten meillä on 3 litran vesitiivispussi (retkikaupasta hankittu) käytettyjä vaippoja varten. Välillä olen miettinyt, pitäisikö yöllä käyttää kertiksiä, mutta ei ehkä meidän tilanteessa auta. Vaihdetaan vaippa yleensä kahdesti yössä ja samalla vauva haluaa syödä. Herään siihen, että vauva ei varsinaisesti itke mutta kähisee. Olen nyt todennut, että kähinä tulee siitä että kakka on tulossa eikä vaippa vielä ole välttämättä likainen. Heräisin siis kähinään vaikka päällä olisi kertisvaippa.
 
Meillä osakestoillaan. Kotona käytetään kestoja, alkuun kerran pari päivässä, mutta nyt kotioloissa menee lähinnä kestoja. Kertsi laitetaan, kun jonnekin lähdetään. En halua likaisia vaippoja kuljettaa mukana ja tietysti ne puhtaatkin vie enemmän laukussa tilaa kuin kertsit. Kestoja ollaan kokeiltu myös yöllä, sisävaippa, runsaasti erilaisia imuja ja villahousut. Toimii jopa 11 tuntia! Ja vauva nukkuu paremmin kuin kertsit jalassa. Ei siis vaihdeta yöllä vaippaa ellei vauva muuten pidä meitä hereillä.
Nyt käytetään muun muassa fuzzi bunzin ja totsbotsin taskuja, käytettynä ostettuja tsi - sisävaippoja villahousuilla, muutamia muksujen ja kushiesin aio-vaippoja myös käytössä, niihin välillä laitan pientä lisäimua.
Meillä kaikki 60° pyykki pestään samassa eli vaipat, pyyhkeet, harsot, jotkut vaatteet. Näin vaippojen pesu on hyvin vaivatonta, kun samalla menee muutakin.
 
Takaisin
Top