Kestovaipat

Olin ehkä jossain vaiheessa sanonut, että me lainataan ensin vaippoja ja katsotaan sitten, mitä lähetään hommaamaan.
Noh.

Sitten ostin sen "aloituspakkauksen" Imse Vimsen Flanelletteja ja kuoria. 40e. Harsojahan oli jo ostettuna aiemmin muitakin tarpeita varten, niihin meni se 32e tms.

No nyt sitten jotenkin en vaan jaksanut/malttanut enää venailla, vaan kun oon tässä äippälomalla ehtinyt tarkemmin tutkailemaan (varmaan koko kestovaippainfon sivuston läpi) vaippajuttuja ja jutellut kavereiden kanssa, niin päädyin sitten että meille hommataan noita yhden koon taskuvaippoja ja sitten imuja sitä mukaan mitä tarvitsee.

Tähän mennessä kirpparilta tarttunut pari taskuvaippaa, Muksut&Babyland, yhteensä 7e.
Kestovaippainfon kirpparilta oon nyt haalinut itelleni jo 10 taskuvaippaa (useita merkkejä)+joitain imuja, yhteensä kai 55e tms.

Nyt sitten vielä kun muistelin, niin eilen taisin huuto.netissä huutaa jostain 9 vaipan + monen imun paketistakin, mutta hintavarausta ei oo kyllä vielä ylitetty ainakaan tuolla summalla mikä mulla siinä tällä hetkellä on. Mulla on hintavaraus 20e asti, enempää en kyllä meinannu maksaa. Katotaan, saako sillä tuon paketin vai ei.. Mut eiköhän sitten ois tää hurahtaminen sitten tässä hetkeksi aikaa. Toki tää on vähän sokkona ostamista, mutta tiedän että voin sitten laittaa eteenpäin myyntiin jos vaipat ei meiän pienelle jostain syystä sovikaan.

Kovasti aattelin olla kuitenkin tuhlaamatta ja pysyä järjissäni, välillä kauhistelen miten jotkut saaneet jopa 1000e kestovaippailuun menemään :D Mut ne onkin noita kuoseihin yms hurahtaneita. Itse kestoilen myös taloudellisista syistä, joten tuskin tulen ostamaan huvikseni niitä, vaan ainoastaan tarpeen mukaan.

Tähän mennessä kestovaippailuun laitettu siis rahaa yhteensä 134e, mukaanlukien siis harsot vaikka niitä käytän muuhunkin, ja poislukien tuo vielä huutamaton paketti (minkä toki toivon saavani).
Imuja pitää vielä hommailla, mutta ne eivät ole vielä niin tarpeellisia että jo hommattujen lisäksi pitäisi niitä heti saada. Katsotaan sitten ihan tilanteen mukaan, paljonko niitä tarvitsee. Toivon toki VVVlläkin säästäväni.
 
Olin unohtanut jo Myllymuksuilta tilaamani vaippapussit! Ne tuli tänään (ke illalla tilasin) ^^ Söpöt ovat, 44e lisää budjettiin.
 
Mä oon nyt pari kertaa yrittänyt kokeilla kestoja, mutta taitavat olla vielä meidän rimppakintulle liian isoja reisistä, koska falskaavat. Ainakin toivon, että syynä on se, eikä se, että ne nyt ylipäätään päästäisivät niin kovasti läpi.
Ehkä näin alussa voi vielä mennä kertseillä ja kun vähän vauvanhoitoon tulee rutiinia, sitten siirtyä kestoihin.

Miten muilla on kestoilu lähtenyt sujumaan?
 
Mä kovasti odotan meidän vauvelin syntymää, pääsee sitten kokeilemaan kestoilua. Itse olen saanut tosi paljon kestovaippoja ja vanhoja harsoja tutuilta. 3 taskuvaippaa taisin itse ostaa netistä + riisipaperia kuivaliinoiksi vaippaan imun päälle. Taskuvaipat ainakin näin etukäteen tuntuvat suhteellisen helppokäyttöisiltä. On meilläkin kertsejä paketti odottamassa, jos ei ihan heti lähde kestoilu rullaamaan. Aika monessa vaipassa pitäisi kai olla 4kg vauva, täälläkin tosin taidetaan aikamoista laiheliinia odotella :)
 
Heippa, Me kokeiltiin eilen ja tänään eka kertaa kestoja. Mulla on läjä käytettyjä imsevimsejä 3-6kg. Falskaamista oli havaittavissa, mutta aion silti käyttää niitä kotioloissa jonkun verran. Kertiksiin verrattuna kesto on todella märkä kun siinä on kunnolla pissaa. Musta olis tosi kiva käyttää kestoja mahdollisimman paljon, mutta vauvan ehdoilla mennään. Jos iho alkaa rikkoutua tms., sitten käytetään kertiksiä. Mut toki tää alku on myös siinä mielessä poikkeustilanne, että ei vielä ole mitään rutiinia ja ainakin meillä tuo vaipanvaihto unohtuu välillä. Eli jos saisi vaihdettua vaik joka 3. tunti, niin silloin toimisi paremmin. Munakello kehiin :)
 
Meillä on kans ollu nuita imse vimsejä käytössä alusta asti. Oon leikelly fleecestä liuskoja joita oon käyttäny kuivaliinoina niin ei vaippa tunnu märältä iholle. Lisäksi oon nyt laittanu vähä lisäimuaki ku ovat olleet kolmessa tunnissa jo ihan läpimärät ja tuntu välillä et piti olla herättelemässä poikaa ennen ku valskaa. Mutta nuitten lisien kans toimii nyt hyvin, vaikkaki vähä on säätämistä se vaippojen kokoaminen:wink.
Kiva on ollu nyt ihmisille kertoa et hyvin on kestoilu lähteny käyntiin! Varsinki niille jotka hyvin epäilevästi suhtautuivat etukäteen.. Pyykään vaippoja kahden päivän välein ja siinä samalla harsot, pyyhkeet ja muut 60:ssä pestävät. Vähän harrastuneisuuttahan se vaatii, mutta eipähän tarvi kiikuttaa vaippapaketteja kaupasta eikä likasia roskiin. Kertakäyttövaipat haiseeki tosi pahalle ku vähä pissaa imevät... Yöllä on kertikset edelleen, mutta ei ihan mahdoton ahatus oo yökestoilukaan!
 
Kiitti vinkistä, Rouva Nappula :)

Mäkin alan sit leikkailla fleeceä mukaan. Pesettekö muuten kaupan pesuaineilla vai pesupähkinöillä? Mulla sattui olemaan paketillinen pähkinöitä ja kokeilin pestä niillä eilen, mutta keltainen kakkatahra ei ainakaan sillä suostu lähtemään. Hahaa, jo ollaan kakkajutuissa, tällaista tää äitiys :wink
 
meillä on pesty rainbow sensitivellä. Mies oli napannu hyllystä halvimman vaihtoehdon:) aika iso on se "annostus" vaan siinä, että pitää varmaan vielä vähä vertailla... Jossain luki kyllä että ois hyvä pestä puolet suositusta vähemmällä pesuainemäärällä... Oottako muut törmänny samanlaiseen ohjeeseen?
 
Joo, muistelisin, että pesuainetta ei ihan niin paljon kuin normaalisti. Ja ei huuhteluainetta. Tänään on ollut niin kökkö päivä, että kestoilut on suosiolla jääneet.
 
Siis mulla falskaa kaiki kestot! Kiva kun joka kerta menee vauvan vaatteetkin pesuun. En tiedä sotte johtuuko se siitä, että ne on vielä liian isoja ja neidin reidet liian kaposet ja sieltä välistä vuotaa. Aka pian jää kestoilut jos tällaista on jatkuvasti..
 
Kypsä mä oonkin jostain lukenut, että noiden pähkinöiden kanssa kannattaakin käyttää jotain tahranpoisto ainetta jos on kovin likasta pyykkiä, niinku just nuo vaipat! Niitä tahranpoistoaineitakin on hajusteettomia ja allergia- ja astmaliiton hyväksymiä :)
 
Meillä on kestoiltu synnäriltä lähtien, pienellä poikkeuksella (olin unohtanu pestä pyykkiä,lol), ja yötä päivää. Käytössä IVn nb flanelletteja, ollu meiä rimpulalle hyviä. Toki vaippaa joutuu vaihtaa usein mut tiesin sen jo aiemmin että ei kestot niin paljon ime ku kertikset. Lisäks käytössä yhen koon taskuvaippoja (babyland,bumgenius) ja niihin oon myös tosi tyytyväinen.

Ainoo tyytymättömyys menee pesupähkinöiden suuntaan, ja eilen kävinkin ostamassa erisania ja heti on pyykki raikkaampaa.

Tosi hyvin siis alku lähteny käyntiin! Ens viikosta ruvetaan harjotteleen VVVtä.
 
Me osakestoillaan. Meillä käytetään nauhavaippoja, joihin oon kyllä tykästynyt. Kestovaipat käytetään loppuun, pestään ja käytetään taas kun ovat kuivuneet. Muutamaksi päiväksi mulla on kestovaippoja (öisin käytetään kertiksiä).

Alkuun ne falskas, mutta nyt olen oppinut laittamaan ne kunnolla ja pitää kyllä hyvin.
 
Moi! Mä en oo vielä alottanu kestovaippailua, mutta haluaisin kyllä nyt kohta kuukauden vauvan kanssa elettyäni yrittää. Kuinka paljon vaippoja/imuja/sideharsoja teillä on tai pitäisi vähintään olla? Ja tosiaan, en tiedä kestoilusta oikeastaan mitään. Mulla on äitiyspakkauksen kestovaipat ja se imu plus harsoja... Toimiiko homma siis niin, että kestovaippaan laitetaan harsoa ja/tai imu ja sit vauvalle, ja kn tulee pissat/kakat, imut pesuun ja vaippaan uudet? Suokaa anteeks tyhmät kyssät, oon todella vasta-alkaja. Luin muuten ekaa kertaa tosta VVV :stäkin nyt kun Huuhkaja aloitti tänne oman ketjun. Mielenkiintoista!
 
No meillä on seuraavasti:
24kpl Imse vimsen flanelletteja, jotka on sisävaippoja. Koko on NB eli Newborn eli saa nähä kauanko menevät. Onneks on rimpula lapsi. Noihin on sitten IVn kuorivaippoja 8 kpl - ostin kestovaippainfon foorumilta halvalla, siksi noin iso paketti. Noilla pärjäisi ihan hyvin (mulla on vielä harsojakin se 25kpl), mutta oon jo tulevaisuutta aatellen hommannut 10-12kpl yhdenkoon taskuvaippoja (merkkeinä Babyland, Bumgenius, Oh Baby Ka) ja imuja kaikkialta, ja lisää sitten hommailen kun noi Imse Vimset käy pieneksi.

Noi taskuvaipat on niitä, mihin tosiaan voi laittaa imua sisään mutta myös itse vaippa laitetaan pissan/kakan jälkeen pesuun.

Oon laskeskellut, että kun on noin 20-24 vaippaa, ja sitten imuja joku määrä (en vielä tiedä mikä olis passeli tulevaisuuden isompia pissoja varten), niin niillä pärjäis ympärivuorokautisesti kestoillessa, kun pesee pyykkiä joka toinen päivä.

Taskuvaipoissa oon käyttäny harsojakin imuina, vaikka on myös muita imuja kerääntynyt.

Toivottavasti tää avas vähän! En kerkee niin pitkästi/tyhjentävästi kirjottaan ku pelkään et lapsi herää minä hetkenä hyvänsä :D
 
Ttuuuuhhh oon menny pilaan ainakin osan Babylandin taskuvaipoista :'( Menin peseen niitä imse vimsejen kanssa yks kerta 95 asteessa, ja sen jälkeen kun oon niitä käyttänyt niin osa päästää PULista läpi nesteet! Ärsyttää niiiiiiiinnnnnnn paljon! Miten voin olla niin urpo etten tutkinu ekana että miten tuota pullia hoidetaan, prkl.
"Nää tulee kestään" joo no, varmasti ois kestäny koko vaippaiän jos olisin voinu vähä ottaa selvää et kestääkö PUL ton 95 asteen pesun. Ja näköjään nestemäinen pesuainekaan ei muka kävis sit noille. Huoh.

Onkos muut pilannu kestovaippoja pienen käytön jälkeen? :D
 
Nuitten pesuohjeitten kans saa kyllä tosiaan olla tarkkana! Ja kun väsymys lahottaa päätä sopivasti, se ei aina oo helppoa... Mä oon alkanu nyt käyttämään myös 5-10 kg muksu-vaippoja ja tänään huomasin että kahesta kirppikseltä ostetusta vaipasta on kuivaliina-kangas ihan tukossa! Vaippa valskas tosi nopeesti ja imut oli kuivina ja kuivaliina tai siis se taskun kangas oli ihan märkä... Niitä on siis varmaanki pesty väärillä aineilla... Kuulosti kyllä hassulta ku joskus lueskelin, että froteeki voi oikeesti mennä tukkoon, eikä enää päästä nestettä läpi, mutta näköjään ihan totta! Pitää koittaa jotain käsittelyjä niille vielä jos ne tuosta elpyis..
 
Takaisin
Top