kestovaipat vai tavalliset vaipat???

katusutariina

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Eli kokemuksia, mielipiteitä.. Kiitos!

Olisin kiinnostunut kestovaipoista, mutta kukaan ei tuttavapiirissäni niitä käytä/ole käyttänyt..
 
Minulla on sama tilanne [:)] Kiinnostusta löytyi heti kun näin kesällä käytännössä, jopa mökkilosuhteissa, kuinka tuore äiti vaihteli nelikuukautiselle vauvalleen kestovaippoja. Kestovaippoja on kovin monenlaisia, huomasin kun yritin ottaa itse niistä selvää. Halusin mahdollisimman helppokäyttöiset. Nuo mitä käytännössä pääsin tutkimaan, ovat taskuvaippoja. Niissä on samassa kosteutta pitävä ohut kuorikerros ja sisäosa on pintakuivalta tuntuvaa mikrofleeceä. Näiden välissä on tasku, johon voi sujauttaa tarpeen mukaan yksi tai kaksi froteista imuvaippaa. Kun imut ja itse vaippa ovat erikseen, on kuivatus nopeampaa. Tällaiset vaipat voi käytön jälkeen huuhtaista ja jättää kuivumaan odotellessa pesukoneen seuraavaa täyttökertaa. Ei tarvitse laittaa etikkaveteen likoamaan pesua odotellessa.
Ostamamme taskuvaipat ovat yhdenkoon, eli neppareilla säädettävissä lapsen kasvaessa. Ei tarvitse eri kokoja ostaa. Minulle kerrottiin, että kahdellakymmenellä vaipalla pärjää hyvin. Niistä riittää pidettäväksi ja pestäväksi. Reissussa voi käyttää kertakäyttöjä, mutta kyläkäynnillä voi likaiset vaipat myös huuhtoa ja kuljettaa muovipussissa kotiin.
Kestot tulevat paljon halvemmaksi kuin kertakäytöt, vaikka kertainvestointi voi kalliilta tuntuakin. Vaippojen hinnoissa on suuri haarukka. Me saimme alle kolmella sadalla 20 vaippaa. Jos kiinnostaa, niin vilkaise raskauskeijun sivuja. Kestot voi myös kierrättää eteenpäin seuraavalle lapselle oli se oma tai toisen [:)] Taisi tulla oikein palopuhe, mutta innostuin itse niin paljon nähtyäni käytännössä mitä kestoilu voi olla. Vielä kommentti äitiyspakkauksen vaipoista: Itse kokemattomana pidän niitä näin etukäteen hankalan oloisina, verrattuna taskuvaippoihin. Makuasioita ilmeisesti, koska joka vaippatyypille löytyy omat kannattajansa!
 
Sen verran - kuulopuheiden perusteella - puolustaisin noita äippäpakkauksen vaippoja, että ovat kuulemma tosi hyviä _ihan alkuun_, kun joka vaippa voi olla kakkavaippa. Kuivuvat siis tosi nopeasti pesun jälkeen. Niissä vaan on olennaista "asentaa" ne mahdollisimman tiiviisti päälle, ettei tule ohivuotoja. Mutta niin se taitaa olla kaikkien vaippojen kohdalla.

Muutoin olen aika samoilla linjoilla edellisen kanssa. Yhden koon taskuvaipoista olen kuullut ehdottomasti eniten hyvää. Toisaalta olen kyllä jutellut sellaisenkin kanssa, jonka mielestä helpointa oli harsoilla lisäimujen kera, ja ihan siihen asti kun lapset oppivat potalle. Itse olenkin ostanut ennakkoon muutaman kappaleen vähän jokaisenlaista kestovaippaa ja ajatellut testata mikä sopisi meille sitten parhaiten. Itse olen ostanut kaikki kestikset edullisesti käytettyinä joko huuto.netistä, kirppareilta tai sitten tutuilta. Ostan sitten vauvan synnyttyä lisää sellaisia, jotka omassa käytössämme toimivat parhaiten.

Ja vielä senkin oikeuden pidätän itselläni, että käytämmekin kertakäyttöisiä. En halua vaippa-asiasta ylimääräistä stressiä ottaa. Mutta juteltuani kestovaippoja kokeilleiden kanssa, en ole kuullut kuin positiivista palautetta, eli melko luottavaisesti suhtaudun kestoilun onnistumiseen. Negatiivisia kommentteja olen kuullut lähinnä sellaisilta, jotka eivät ole itse kestoilua aikoneet kokeilla.

Aika näyttää miten itsellä käy...
 
Pranametrin kanssa olemmekin keskustelleet asiasta jo tuolla joulukuisten puolella. [:)] Itse aion käyttää kestovaippoja mahdollisimman paljon - kyläreissuilla ehkä käytän kertiksiä. Ja tosiaan noita vaippoja on monenlaisia. Helpoimpia lienevät nk. AIO:t (all in one), joissa on yhdessä paketissa vaippa, kuori ja imu. Noiden kuivaminen pesun jälkeen monesti kestää melko kauan, varsinkin jos imu on kiinteänä osana vaippaa, eikä sitä saa otettua pois tai taitettua sivuun. Itselläni on tarkoitus käyttää erillisiä vaippa- ja kuoriosia. Jonkun verran olen itse ommellutkin noita sisävaippoja, mutta tosiaan vasta kokeilemalla se selviää, mikä sopii kullekin. Ja vauvatkin ovat niin eri mallisia, että laiheliinille ei käy sama malli kuin pullukammalle.

Mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla eri malleja ja kokoonpanoja. Neuvolasta saadussa kestovaippakirjasessa oli laskettu nykyisillä kertisvaippojen, kestovaippojen ja sähkön yms. hinnoilla, että lapsen vaippakauden aikana kestoja käyttämällä säästää noin 500€! Joten konkreettista eroa löytyy. Ja kuten RR mainitsi, käytettyjä ostamalla nuo tarvittavat vaipat saa kyllä hankittua melko edullisesti. Esim. huuto.netissä hintahaitari on noin 1-20 € ja tarjolla on sekä käytettyjä että täysin uusia.
 
Pieni huomio käytettyjen vaippojen ostamisesta: Tuttava oli huomannut, että saattaa olla kuminauhat jo väsyneet joissain, mitä kirpparilta katseli. Netin kautta varmasti saa sitten varmemmin kunnollisia, ei kai kukaan kehtaa susia myydä? Onpa kiva huomata että kestoilusta kiinnostuneita riittää!Niin joo, ja sain myös sellaisen vinkin, jos kirpparilta katselee kuoriosia tai taskuvaippoja joissa on kosteutta pitävä kangas, niin kannattaa huomioida, onko hintalappu hakaneulalla kiinnitetty niin että kosteutta pitävässä kankaassa on reikä ja missä kohtaa, sehän ei ilmeisesti umpeudu vaan päästää läpi nesteet.
 
Kiva saada kokemuksia ja tietoa kestoista! Me ollaan myös ajateltu kestovaippailla ja netissä on ihan älyttömästi käytettyjä myynnissä. Ei tiedä mitä kannattaa kokeilla ja mitä ei...
 
Heippa tuolta helmikuun mammoista!
 
Minäkin olen suunnitellut ottavani kestovaipat käyttöön ja ostin niitä jo muutamat kirpputoreilta. Kotiin päästyäni aloin vasta tutkimaan vaippoja tarkemmin, ja totesin että niiden välillä oli ihan hirveästi eroja. Kiva kuulla tällä palstalla vinkkejä, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Luulen, että suosin enemmän näitä ns. taskuvaippoja, koska yhdessä ostamistani vaipoista oli "kiinteä" imuosa, ja se oli pesussa ja käytössä mennyt niin kuhmuraiseksi, että voisin kuvitella sen olevan aika epämiellyttävä lapselle. Meille odotetaan poikalasta, ja kuhmurat ovat em. vaipassa juuri ikävästi pippelin kohdalla. Toisessa ostamassani vaipassa oli kiinnitystarrat sisäpuolella. Ensin luulin tutkailevani vaippaa nurjalta puolelta, mutta taskupuolesta päätellen tässä vaipassa oli tarrakiinnityspinta vaipan sisäpuolella. Se tuntui omituiselta mutta olisiko siinä sitten se ajatus, että lapsi ei saa repäistyä kiinnitystä itse auki, en tiedä. Kävin tutkailemassa myös verkkokaupoista, ja valinnanvaraa on NIIN paljon, että on todella vaikea vertailla, että mikä olisi hyvä kestovaippa. Mutta ainakin sivustoilla sai tietoa, että on olemassa erikseen tyttövauvoille ja poikavauvoille tarkoitettuja kestovaippoja, joissa on otettu kuoriosan värin lisäksi huomioon myös muotoilu. Muutamilla sivustoilla oli myös 30-40 € hintaan ns. aloitus- tai kokeilupaketteja,  joiden avulla pääsee harjoittelemaan kestovaippailua. Luulen että tilaan sellaisen "harjoittelupakkauksen". Niin se varmaan on kuten täälläkin on moni todennut, että testaamalla sen sitten vasta tietää mikä on hyvä . Oli mukava kuulla myös tuo arvio, että n. 20 kestovaippaa riittää.
 
Moi!

Innostuin myös kokeilemaan kestovaippailua. Hommasin tuollaisen hyvän aloituspakkauksen verran niitä äitiyspakkauksen imse vimsejä, osan käytettyjä, suurimman osan uusia. Helppokäyttöisiähän ne mielestäni olivat, ei pesukaan tuntunut rasittavalta, mutta meille ne eivät sitten kuitenkaan sopineet... Nimittäin meillä pikkumies nukkui alusta saakka 4-6 tunnin päikkäreitä, ja lähestulkoon joka ikinen kerta koko poika + vaunut oli unien läpimärät [:@]. Kaipa olisi voinut lisäillä lisäimuja sun muita, mutta tuumasin kuitenkin, että se kokeilu sai riittää. Uskon kyllä, että kestovaipat toimivat vauvalla, joka nukuskelee vaikka pari tuntia kerrallaan, ehkä myös joku toinen kestovaippamerkki olisi saattanut olla sopivampi meidän pojalle. En kuitenkaan halunnut enää sijoittaa uuteen kokeiluun, vaan meillä käytetään nyt vaan kertakäyttöisiä sitten. Ohivuodot todella harvinaisia, vaikka vaippa painaisi muutaman kilonkin unien jälkeen! [:)] Kestovaipoissa on kylläkin se hyvä puoli, että niissä on todella hyvä jälleenmyyntiarvo esim. huuto.netissä! Itsekin sain koko paketista loppuviimeksi enemmän kuin omani pois, koska olin saanut osan vaipoista ystävien äitiyspakkauksista käyttämättöminä.

Jos vielä kolmannen joskus saan, niin en usko edes kokeilevani enää - ainakaan en hanki kestoja ennen vauvan syntymää. Kaksi edellistä kun ovat molemmat olleet tällaisiä turbonukkujia! [:D]
 
Sipster: www. vaippatalo.fi -sivustoilta löytyy ainakin kestovaippamerkkejä, joilla on tarjolla kokeilupaketteja. Siellä oneri kestovaippamerkkejä ihan hirveesti, ja hintahaitarikin vaihtelee, mutta sieltä vaan tutkailemaan. Siellä oli paljon muutakin mielenkiintosta mitä en ees tienny olevan olemassa. Esimerkiks innostuin ns. vauvataskusta tai taskutuolista, jolla voi siis korvata syöttötuolin. Se on sellanen selkänojalliseen tuoliin kiinnitettävä "reppu" jossa vauva istuu. Helpon näkönen ottaa mukaan esim. reissuun jos ei tiedä onko syöttötuoleja tarjolla ja sen voi taitella taskuun. Vauvan asennon ergonomiasta en tosin tiedä, onko sitä tutkittu tai kommentoitu mutta eikai se sen kummempi asento ole kuin rintarepussakaan ja sitä käytetään vasta kun vauva muutenkin kykenee istumaan syöttötuolissa, joten en usko siitä olevan selälle mitään vaaraa.
 
Moikka

palaan asiaan vielä. En muista kirjoitinko jo siitä, että kestovaippoja voi myös vuokrata alkuun, jos ei tiedä käykö ne tai kokeillakseen erilaisia malleja. KEstovaippayhdistys välittää käsittääkseni kokeilupaketteja.
Meidän kohdalla kestoilu saa vielä odottaa, koska vauva syntyi pikkuruisena. Kyllä taskuvaippoja voisi jo käyttää, mutta koen ne vielä turhan suuriksi poitsulle, kuin hän istuisi tyynyn sisällä jalat harallaan ulkona. Kunhan vähän saa lisää kokoa niin sitten vaihdan näihin kestoihin. Kätevältä kuulostaa tuollaiset aloituspaketitkin.
 
Täällä kans kestoillaan niin paljon kun pystyy :) Meillä on käytössä taskuvaipat ja olen ne itse ommellut. (Hintaa jää vaipalle 4-6 euroa, kun hommaa tarvikkeet ja tekee itse.) Tosin meillä on tosi vähän aina yhtä kokoa vaippoja, kun ei oikein ole ollut aikaa ommella. :/ Ulkopintana käytän noita pul-kankaita ja sisäpintana coolmaxia. jalansuihin olen ommellut joustokanttinauhat (eli foet). Eli vähän saman tyyppiset kuin noissa http://www.neppula.com/product/62/helmi-taskuvaippa. :) Ostin alussa noitakin pari ja tykästyin!

Tosiaan, mua kans ärsytti ne äippäpakkauksen imse vimset, mutta kieltämättä ne toimi semmosella 2-4 kilosella parhaiten. Nyt oonki hommanut niitä parin euron kappalehintaan huutonetistä ja tarkotus ois niihin ite ommellat tarrat jotta ne on helpompi laittaa lapselle ja pysy paremmin paikalla. :) Ensin ne menee tosin sukulaisille lainaan ja sitten joskus ehkä omille seuraaville lapsille.

Meillä ei kans suvussa/ tuttavapiirissä oltu kestoiltu, joten piti ihte koittaa löytää kaikki tieto ja vasta käytössä oppi sitten eri vaippojen hyödyt ja haitat. Esim tuo coolmax on minusta parempi taskuvaipan sisäpintana, koska se päästää pissan pintakerroksesta läpi sinne vaipan sisälle, jolloin tulee vähemmän ohivuotoja ja peppukin tykkää enemmän. :)

Tuolla on aika kattavasti tietoa:
http://www.kestovaippainfo.fi/
http://www.kestovaippayhdistys.fi/

Kestovaippayhdistyksillä on myös saatavilla tosi hyviä vaippapaketteja vuokralle. Eli esim iso kasa erimallisia, erilaisia ja erikokoisia vaippoja, joita saa viikon kokeilla ja sitten palauttaa paketin takas ja ostaa sitten vaikka itselle niitä mitkä tuntuivat toimivan parhaiten.

Alla olevasta linkistä löytyy eri alueiden/ paikkakuntien kestovaippalainaamot. Sieltä kannattaa kysellä lisää.
http://www.kestovaippayhdistys.fi/lainaamot/vaippalainaamo-pks.php

Esim, jos lainaat vaippapaketin niin 12 vrk maksaa vain 5 euroa (yhdistyksen jäsenille 4 euroa). :)

Suosittelen ehottomasti lainaamaan tuon hirmuisen ison vaippapaketin!
emoticon

 
Meillä kestoillaan kahden lapsen kanssa tällä hetkellä.  Yhdenkoon taskuvaipat käytössä, yöksi sitten omat viritykset.

En vaihtaisi kertseihin vaikka mikä olisi!
 
Meillä on ollu hyvät kokemukset Close Parentin Pop-in -vaipoista (bambuset, dream dry ei toimi ollenkaan). Ne on yhdenkoon eli ei tarvitse kun ostaa yhdet koko vaippa-aikana. Koskaan ei oo tullu ohivuotoja (toisin ku kertiksissa ja muissa kestiksissa). Lisänä yöimuja, joita ollaan käytetty yövaippana. Värit ja kuosit ei kummosia, mut tosi toimivia. Kestikset haisee vähän erilaiselle ja ainut miinus on kakkojen pesu, mut sekään ei kovin iso homma. Lisäksi kuivaliinoja voi käyttää niin kakat on helpompi siivota. Vaippapussi käyttöön niin likaset vaipat on helppo kuljettaa myös mukana. Vaipat pitää pestä n. 2-3vrk välein ettei ne homehdu ja vaippoja kannattaa olla riittävästi ku hyvän imukyvyn käntöpuolena on pitkä kuivumisaika. Ai niin pop-in:issä on myös se hyvä, että niitä voi käyttää kuorivaippoina ja sisään kehitellä oman imun, koska imut on nepppareilla irrotettavissa.
 
Meillä käytetään sekä kestovaippoja että kertakäyttöisiä. Kestovaipoista oli aluksi käytössä vastasyntyneellä Imse Vimsen soft kuorivaippa ja siellä flanellivaippa sisällä. Niiden piti sopia 3-6 kg lapselle, mutta meidän tytöllä ne lakkas toimimasta aika pian. Eivät imeneet tarpeeksi. Hetken aikaa käytin niissä vanhoista pyyhkeistä leikattuja imuja niiden flanellivaippojen kanssa, mutta ei sekään kauan toiminut.

Nyt on Bumgeniuksen yhden koon taskuvaipat ja olen ollut tosi tyytyväinen niihin. Imukyky on niiiiiiin hyvä, vaikka olis neljän tunnin päikkäreittenkin ajan tytöllä. Yöllä on kertakäyttövaippa ja silloin kun kyläillään.

Kyllähän kestovaipoista on vähän enemmän vaivaa, mutta aika rutiinilla niidenkin kanssa jo mennään. Mä laitan likavaippaämpäriin yleensä muutaman tipan teepuuöljyä, niin vaipat ei haise.
 
Meidän poika on nyt 11 kk ja ollaan alusta asti kotioloissa kestovaippailtu ja ulkoillessa käytetty kertiksiä. Meillä on kanssa taskumalliset käytössä, suosikkina fuzzy bunz jotka istuu meidän poitsulle tosi hyvin (mallin istuvuus taitaa olla aika yksilöllistä). Edellämainittujen seikkojen lisäksi mun mielestä iso etu on se ettei meidän vaipanvaihtohuoneessa haise. Kakkavaipat tulee heti pestyä ja laitettua etikkaveteen ja silloin harvoin kun kertiksiä tulee niin ne viedään samantien ulkoroskikseen.
 
Meillä on ollut reilun kuukauden ikäisestä nyt kymmenkuiseksi kestovaipat käytössä. Kokeilin alkuun vastasyntyneellä harsotaitosta ja hahtuvavillahousuja päällä, mutta se harso oli niin perusteellisen litimärkä alta aikayksikön, aina, että tuumasin ettei tuo voi tuntua ollenkaan mukavalta. Siispä siirryimme kestopvaippoihin kunnolla vasta kun lapsella pysyi oikeat vaipat päällä. 

Kestoja käytetään normiarkena päivisin. Yöllä ja useimmiten reissuissa on kertakäyttövaippa käytössä. Noin puolivuotiaaksi oli öisinkin kestovaippa (Imse Vimsen AIO) mutta se alkoi sitten lapsen kasvaessa fuskata eikä ole löytynyt hyvää uudestaan (enkä ole tottapuhuen hetkeen jaksanut etsiäkään enää). Äitiyspakkauksen 2012 vaippoja ostin huutonetistä paljon lisää samanlaisia, sen lisäksi on ollut jos jonkinlaisia yksittäisiä vaippoja. Nyt kun lapsi on jo reilu kymmenkiloinen, niin nuo Fuzzi Bunz - taskuvaipat ovat tosi hyviä. Olen käyttänyt pääasiassa taskuvaippoja, kun ne kuivuu niin nopeasti mutta on helppo laittaa lapselle kun on koonnut vaippakasan pesun jälkeen valmiiksi. Äitiyspakkauksen Imse Vimse -all in one (eli AIO) oli ihan ehdoton myös, mutta jäi jo aikaa sitten pieneksi (eikä isompia kokoja ole tullut käytettynä vastaan, en ole raaskinut uutena ostaa). Jos aikoo useammalla lapsella käyttää samat vaipat (tai myydä ne käytettynä) niin nepparivaipat kestää paremmin. Tarravaippoja saa kuitenkin pikkuvauvalla säädettyä sopivaksi paremmin. Omat myllymuksujen tarravaipat on kyllä siinä ja siinä että meneekö enää toiselle lapselle, on tarrat sen verran kuluneet. 

Olen ostanut kaikki vaipat huuto.netistä. Varsinkin noita äitiyspakkauksen vaippoja on tosi paljon myynnissä käyttämättömänä. Tulee tosi kalliiksi, jos ostaa kaupasta uutena kaikki, itsellä olen laskenut että yhden vaipan keskihinta on viisi euroa. Alkuun vaippoja oli parikymmentä, nyt pärjää jo vähän vähemmällä. Taitaa olla noin 15 kpl kierrossa tällä hetkellä. Laskin tuolloin alkuaikoina että tuolla hinnalla ja parinkymmenen vaipan varastolla jokainen vaippa pitäisi pestä 20 kertaa ennen kuin kestoilu alkaa olla halvempaa kuin kertakäyttövaippojen käyttö. Pesen vaippakoneellisen eli käytännössä kaikki vaipat joka kolmas päivä, joten parissa kuukaudessa tuo jo tulee toteen. Pesen vaipat erikseen muusta pyykistä, vaikka kai niitä voisi vauvanvaatteiden kanssa pestä. En itse ole halunnut vain sekoittaa noita pyykkejä. 

Isona plussana kestovaippojen puolesta pidän sitä, että lapsi säästyy vaippaihottumalta. Joskus pidemmällä matkalla on useita päiviä käytetty vain kertakäyttövaippoja, ja silloin on alkanut iho punottaa ja mennyt taipeista rikki. Kyllähän siinä aikaa myöten säästyy sitä rahaakin, joskin investointi tuntuu alkuun melko isolta. Olen itse ostanut vähitellen tuon vaippakokoelman, joten kerralla hinta ei tule niin suureksi. Toinen iso plussa on, että kestovaipat haisevat vähemmän: ne huuhdotaan käytön jälkeen ja laitetaan märkänä "pyykkiämpäriin" odottamaan pesua, eikä vaippaämpäri juurikaan haise. Jo yksittäinen kertakäyttövaippa haisee roskiksessa niin paljon, vaikka olisi vain pissavaippa, että ne pitää suunnilleen yksi kerrallaan kantaa ulos roskikseen. Ja onhan tässä tietysti vielä plussana se hyvä ympäristöomatunto, kun jokainen kestovaippa säästää yhden kertakäyttövaipan verran jätemäärässä. Vettä toki kuluu enemmän, mutta itse olen järkeillyt näin, että tämä on parempi vaihtoehto.

Miinuksena on se vaiva, joka tulee ei niinkään pesemisestä (pyykkiä nyt pestään joka päivä kuitenkin), mutta siitä vaippojen kasaamisesta. Tältä toki säästyy jos käyttää AIO-vaippoja, mutta kun ne kuivuvat kauemmin. Toinen miinus on vauvanvaatteiden mitoitus - kestovaipat ovat isompia kuin kertakäyttövaipat, joten bodyjen ja housujen mitoituksen kanssa on välillä hankalaa. Mutta ei ole lapsi vielä alasti joutunut kulkemaan, joskin välillä vähän liian pitkissä hihoissa... 

Voin suositella lämpimästi, itse olin ihan pihalla vielä paria viikkoa ennen lapsen syntymää koko kestovaippatouhusta, mutta nopeasti se muuttui rutiiniksi kun alkoi vaipat olla sopivan kokoisia. 

P.S. Pidän kyllä kestovaippojakin ihan tavallisina vaippoina, joita ihan tavallisilla vauvoilla käytetään. Ei se ole pelkästään retroituhippien (anteeksi tämä ilmaus) touhua enää ollenkaan, kestovaipat ovat niin hyviä nykyään.
 
Nyt kun olen perehtynyt siihen mitä kaikkea kertikset sisältää niinne KUVOTTAA. Ehdottomasti kestovaipat! Etenkin kun lapset on molemmat olleet atooppisia ruoka-aineallergioiden vuoksi (+jonkin sortin kemikaaliallergiaa) niin oon oppinut arvostamaan kemikaalittomuutta ja lisäaineettomuutta.
 
Takaisin
Top