Kestovaipat ja vessahätäviestintä

Täällä odotellaan esikoista ja aiotaan ainakin kokeilla kestoja. :) Tuntuu kyllä, että olen ihan pihalla koko touhusta, vaikka oon yrittänyt googlailla ja lukea paljon blogijuttuja ja kaikenlaisia infosivuja. Oon hommannut yhden melko kattavan paketin Torista, ja lisäksi sain työkaverilta kivasti kestoja. Muutama kysymys konkareille:

- Työkaverilta sain ison pinon Imsevimsen flanellivaippoja, joita tää työkaveri suositteli pikkuvauvalle käytettäväksi. Tarviikohan niihin lisäimuja ja jos tarvii, niin miten ne pitäis siihen laittaa?

- Lisäksi Tori-paketissa tuli iso pino taskuvaippoja ja niihin imuja, jotka tosin taitavat kaikki yhtä lukuun ottamatta olla mikrokuitua. Onko siis niin, että tarvitsen lisäksi vielä niitä hitaita imuja? Jotain bambua vai?

Kiitos jo etukäteen :)
 
Lisäimujen tarve vaihtelee pissamäärien ja vaihtovälin mukaan. Alkuun voi kokeilla ilman lisäimua ja lisätä niitä tarpeenmykaan, kun vauva kasvaa. Ite tein lisäimuja esim vanhoista froteeptyhkeistä. Hienompia ja kalliimpiakin materiaaleja löytyy, mutta nuo vanhat pyyhkeet on siitä kivoja, että ne on valmiiksi kulutettu imukkaiksi. Puuvillallalle ja muille lyonnonmateriaaleille on tyypillistä, että uusina saattavat tarvita useita pesuja, ennen kuin toimivat. Tykkäsin käyttää myös harsoja taskuvaippojen imuina.
 
Okei, kiitos Lilyofthevale :) Pitää kai vain testailla, mikä meidän vauvalle on paras systeemi. Vielä olis kaksi viikkoa laskettuun aikaan eli saas nähdä, milloin kestot saadaan testiin. Ostin jonkin verran niitä hitaita bambuimuja tässä joitain viikkoja sitten, kun jostain sain sellaisen kuvan, että myös frotee olis nopea imu eikä siksi paras mikrokuidun kaveriksi :confused:
 
Nonnih, meillä on nyt kolmeviikkoinen poitsu eikä tämä ole mennyt kestoilun tiimoilta kuten toivoin. Kaikki kokeilemani vaipat ja harsot falskaavat. En yhtään ihmettele, että ihmiset luovuttavat tässä kohtaa. Ajattelin pitää hetken tauon, että tuo vähän saisi massaa ja sitten jälleen uudestaan..

Vessahätäviestinnässä taas olen positiivisesti yllättynyt - jonain päivänä jopa kolmet pissat saatu lavuaariin. Kakkaa en ole edes yrittänyt, en vaan tunnista merkkejä tuolta.
 
Lulu--, voi harmin paikka! Saapa nähdä, tuleeko meillä samanlaisia ongelmia sitten. Jospa homma helpottuisi, kunhan poika vähän kasvaa. Kiva, että vessahätäviestintä kuitenkin toimii!
 
Aika hankalaa on saada kestot pitämään ihan pienen rimpulan ympärillä. Juuri taittelin pienimpiä vaippoja kaappiin valmiiksi seuraavaa vauvaa varten ja on ne kyllä vähän isoja vastasyntyneelle. Harsojen taittelu plus villahousukombo voisi toimia, mutta ei sekään ole idioottivarma. Sitten parikuisesta kun on enemmän massaa nuo kuorivaipat toimii paremmin.

Vessahätäviestintää sen sijaan kannattaakin toteuttaa ihan pienestä niin tulee tavaksi. Monet vauvat pissaa muutenkin vaipanvaihdon yhteydessä ja vähentäähän sekin vaippakuormitusta. Itse aloin muutaman viikon jälkeen tunnistamaan kakkarytmin ja tiettyyn aikaan ruokailun jälkeen mentiin aina kokeilemaan. Sekin helpottuu kun kiinteät tulee kuvioihin ja kakkaa pakerretaan ehkä hieman selkeämmin :)
 
Lulu yrittää jälleen - kestovaipat on jälleen puettu päälle :joyful: Parit pissat menee edelleen päivässä lavuaariin ja nyt olen omien riemukiljahduksien sijaan alkanut rauhallisesti toistamaan pisss-äännettä.
 
Vastasyntynyt on melko rimpula ja siksi haasteellinen vaipatettava. Minun vinkit: ihoa lähimmäksi ei kovin sileää materiaalia, ennemmin sellaista, joka jarruttaa maitokakkaa. Mielellään nopeaa imua ihoa vasten. Esim harso ja joustofrotee hyviä. Röyhelöllinen sisävaippa (jalansuussa röyhelöt) ja villahousut toimivat hyvin. Taskuvaippa tai all in one ei yleensä toimi vielä, koska istuvuus reisistä pitäisi olla täydellinen.
 
Imvimsen toimikin juuri tuon röyhelön takia :)
 
Meillä ei ole nyt viikon ikäisen kanssa kestoilu toteutunut kun en ole "jaksanut" hankkia noita röyhelövaippoja ja harsontaittelut on aina mennyt vähän sinne päin.

Sen sijaan vaippoja on kyllä mennyt suht vähän koska nuori neitimme on osoittaitunut hyväksi vessahätäviestijäksi. Tai siis käytännössä lähes jokaisella vaipanvaihdolla tekee pissan ja/tai kakan lavuaariin. Tänä aamunakin vaippa oli kuiva 4-5 tunnin vaihtovälin jälkeen ja iso pissa tuli lavuaariin. Nyt odotamme vaan hieman lisää massaa niin päästään paremmin hyödyntämään taskuvaippoja.
 
Meillä poitsu on nyt vähän yli kolmeviikkoinen, ja on parin viikon ajan käytetty kestoja aina muutama päivässä. Täyspäiväisesti ei jakseta kestoilla, kun vauvasta tulee niin kamalan paksu pötkylä kestovaipan kanssa + kestovaippa ei ole yhtään niin luotettava kuin kertsi. Lähinnä kestoja käytetään siis silloin, jos ei ole odotettavissa, että vauva nukahtaisi pitkille unille ihan heti. Mutta onhan se muutamakin kestovaippa päivässä jo eteenpäin - niin yritän ajatella :)

On käytetty nyt tähän asti pelkästään noita Imsevimsejä. Lisäimuksi oon taitellut bambuhamppuimuja. Ilman lisäimua vaippa ei pidä yhtään; tuli alussa sekin testattua. Hämmentävää on, että meidän pesukone tuntuu kutistavan Imsevimsen sisävaipat ja myös nuo imut ihan jo 60 asteen ohjelmalla :oops: Ensin mietin, onko vauva vain kasvanut, mutta ei: vertasin pesukoneessa käyneitä vaippoja + imuja sellaisiin, joita ei olla ehditty vielä käyttää kertaakaan, ja kyllä ne pienentyneet ovat. Vauva on myös kasvanut niin hienosti, että Imsevimset alkavat kyllä kohta käydä auttamatta liian pieniksi. Kaapissa on taskuvaippoja odottamassa.

Tää vauva tykkää kyllä pissata (ja joskus myös kakata) hoitopöydällä ilman vaippaa ollessaan, mutta lavuaariin ei olla saatu osumaan vielä kertaakaan. Mutta noh, vaippoja säästyy silti :D
 
Mukava kuulla että teilläkin on kestovaippailu lähtenyt alkuun :) Omasta kokemuksesta voin sanoa, että rohkeasti vaan kokeilemaan. En tajua mikä itselläkin oli alkuun kun en vaan lähtenyt kokeilemaan. Sama kävi yövaippailun kanssa - turhaan siitäkin tehty mukamas vaikeaa vaikkei ole..

Meillä on nyt 8,5 viikkoinen poitsu ja ollaan (lähes) täyskestoiltu nyt tovi. En ole ehdoton, jos tulee tarvetta kertsille niin se ei mun maata kaada. Mies vaihtaa kyllä sujuvasti keston pois, mutta laittaa kertsin tilalle - vaihtaa vaippaa niin harvoin, että mua ei haittaa. Kunhan aiot alkavat toimia, niin saa luvan opetella ne.. Oltiin 3 päivää reisussa ja ainoastaan yölle laitoin kertsin kun tällä hetkellä sopivat yövaipat ovat vähän hakusessa. Hyvin säilyi vaipat pul-pussissa eikä haisseet. Viime yönä oli ensikertaa villahousut kokeilussa ja voi olla että niistä tulee mein uudet yövaipat; sen verran hyvin meni :)
 
Takaisin
Top