Kestivaippa kokemuksia?

Tiarella

Puuhakas puhuja
Onko teillä kokemusta kestovaipoista? Mistä ostitte ja kuinka monta kappaletta teillä on? :) kun aattelin ostaa, tulee halvemmaksi kun normivaipat.

Sent from my LG-E610 using Vau Foorumi mobile app
 
Aihe kiinnostaa myös! Kaveri käytti jonkun verran ainakin ensimmäisen kanssa. Täytyy vaihtaa kokemuksia sitten kun uskallan kertoa koko jutusta. Sillä ainaki oli joku suosikkimerkki. Ja käytti ainakin kotona ollessa. Että reissussa sitte helpompi noi kertakäyttöset. Kyllä niissä varmaa oma hommansa on :D
 
Me käytettiin esikoisen pikku-vauva aikana, yllättävän käteviä ne on käyttää. Mut oltiin ehkä turhan väsyneitä perehtymään kunnolla koko kestovaippailuun. mutta ekat puolivuotta pidettin niitä, sit siirryttiin kerttiksiin, kun ois tarttenu alkaa ettiin isompia vaippoja ja selvittää parhaimpia imuja sun muita.
Kestojen kanssa vauvalla saa olla koon isommat vaatteet kuin normaalisti kerttiksen kanssa olisi. Mutta niissä kestoissa on aivan ihania kuoseja.
Isoin urakka oli se peseminen, tai siis niiden kuivattaminen. Meillä on ollut kaikenmerkkisiä, kokeilemalla selviää mikä omalle vauvalle on sopiva. AIO vaipat on hirmu helppoja kyläillessä. Kannattaa kattoa jos jossain ois lainaamo, että saa kokeiltua, ennen kuin tekee suuria investointeja.
Jos vain mielenkiintoa riittää niin kannattaa ainakin kokeilla, kestoilla on aika hyvät uudelleen myynti hinnat että ei siinä takkiin tule vaikkei sitten olisikaan omajuttu :)
 
Itse kans oon miettiny, et ihan ekologisuuden vuoks suosisin näitä ja itsellä vauvana käytetty kestovaippa. Toisaalta tuntuu hassulta ajatella tällaisia nyt jo :D

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä ollut esikoisella käytössä kestot. Ihan alkuun oli new bornin(?), niitä mitä tuli äp pakkauksessa joskus, erillisen kuoren kanssa, muistelen et n. ekat kuusi viikkoa ja sit otettiin myllymuksujen vihreät (mitä tuli kans joskus äp) käyttöön kun tyttö vähän kasvoi ja sit mulla oli useampi eemukka merkkinen. Niillä mentiin varmaan ekat puol vuotta, sit on ollutkin kaikennäköisiä.
Itse en ole kokenyt mitenkään vaivalloiseksi. :)
Ulkomaanreissuilla meillä ollut normi vaipat käytössä muuten vaan kestoiltu. Moni suosittellee että vuokraa alkuun kestovaippa yhdityksesltä paketin, niin saa monenlaisia/mallisia jolloin tietää mikä sitten sopii.
 
Meillä ollaan täyskestoiltu esikoisen kanssa siitä asti kun sairaalasta kolmen viikon ikäisenä kotiutui. Kestot on vienyt mut menneessään. :) Aluksi vaipatettiin ImseVimsen flanelleteilla ja kuori/villikset päällä ja tämän jälkeen siirryttiin lähinnä yhdenkoon taskuvaippoihin ja sekalaiseen seurakuntaan muita taskuja ja AIOja. Tyttö on nyt 1v 5kk ja samat vaipat on mennyt hänellä nyt reilun vuoden. Rahaa kestoihinkin saa palamaan, jos haluaa, mutta niissä on myös hyvä jälleenmyyntiarvo. Myös edullisesti pystyy kestoilemaan. Oon ostanut meidän kaikki vaipat käytettyinä ja melkeenpä saman verran oon saanu takasin, jos oon myynyt. Kestoissa on se hyvä puoli, kun ostaa käytettynä, niin niiden imuteho vaan paranee, mitä enemmän on pesty (siis imuissa ja AIOssa). Kannattaa liittyä FBn Kestovaipat ja kantovälineet kiertoon, (O)sta -(M)yy - (V)aihda -ryhmään. Siellä kulkee eniten vaippoja ja tietoa saa myös paljon. Toki on muitakin kestovaippakirppareita, missä tekee löytöjä. :)
 
Harkitsin esikoisella, mutta vain hetken. En ole mikään ahkera pyykinpesijä, lisäks liikun usein ja paljon kodin ulkopuolella. Saatan viettää vauvan kanssa koko päivän ihan muualla kun kotona, ja siks en oikein pitäny kätevänä kuljettaa haisevia kestiksiä ympäriinsä, muutenki ku sai välillä jättikakkojen likaamia bodyja kuljetella ja kaikkea muuta kamaa hoitolaukun täydeltä. Arvostan kyllä jos joku viitsii, itse lähinnä ihannoin sellaista ekologisuutta. Muuten kyllä kierrätän ja syön usein kasvisruokaa ja käytän autoa vähän yms ostaakseni omatuntoani puhtaammaksi. :D Vaikka kyllä lentomatkustamisellani olenkin jo pilannut täysin mahdollisuuteni pitää hiilijalanjälkeni kurissa...Olen heikko kun lomakuume iskee.
 
Meillä kestoiltiin esikoisen kanssa ensimmäiset 2-3 kuukautta, kunnes allergiat alkoivat eikä iho enää kestänyt kestoja (ei tosin jaksettu testailla kaikkia vaihtoehtoja, joten ties vaikka jokin olisi toiminutkin). Toisen kanssa ollaan kestoiltu jo reilut puolitoista vuotta ilman ongelmia. Pikkuvauva-aikana käytössä on olleet harsot ja pul-kuoret, isompana yhdenkoon taskuvaipat ja sisävaippa-villahousuyhdistelmät. Matkoilla ja sitten jos ollaan pisempiä aikoja liikenteessä on laitettu kerttis, kun ohivuotoja noilla kestoilla tulee kuitenkin suht usein, niin ei tarvitse raahata koko vaatekaappia mukana. :wink

Nuo harsot kuivuvat todella nopeasti, jo muutamassa tunnissa, ja taskuvaipat ja niihin laitettavat imut kuivuvat kohtuullisen nopeasti myös, joten itse en koe tuota kuivattamista ongelmaksi (tilaa se toki vaatii!). AIOt taitavat vaatia vähän pidemmän kuivatusajan, ellei niitä saa yhtään leviteltyä. Itse en ole yhtään toimivaa AIOa kokeillut, mutta enpä kyllä ole niitä aktiivisesti etsiskellytkään, naapureilta saanut joitakin ilmaiseksi...

Suurin osa vaipoista on kaverini peruja, taskut ostin kotimaisesta nettikaupasta (oli halpoja, mutta ei ehkä mitään laadukkainta), ja imuja olen tehnyt myllymuksuilta tilatusta kankaasta. Tällä hetkellä paketti on sellainen, että sillä pärjää ihan hyvin, toki muutamalle hyvälle taskuvaipalle olisi tarvetta, mutta enpä ole jaksanut metsästää mistään, kun ei tuota rahaakaan yhtään ylimääräistä ole... :grin
 
Takaisin
Top