Keskosuus/ennenaikaisuus

Tyyppä

Päivystävä dosentti
Elomammat 2018
Onko täällä muita, joilla on kokemusta keskosuudesta/ennenaikaisuudesta? Ja jos on useampi lapsi, ovatko kaikki syntyneet ennen täysaikaisuutta?

Mulla todettiin esikoisesta korkea osittainen lapsivedenmeno rv:lla 33+0 ja jouduin sisälle osastolle. Sain kortisonipiikit vahvistamaan vauvan keuhkoja ja ab:t tippana, kun tulehdusarvot lähti nousemaan. Lopulta synnytystä alettiin käynnistellä, kun tulehdusarvot ei pysyneet alhaalla. Viikkoja oli tuolloin 33+4 ja poika syntyi 2 päivää myöhemmin. Lapsi oli kaikin puolin terve ja sokerit oli kunnossa mun radista huolimatta. Bilirubiinit nousi ja sinivalohoidossa oli muutaman päivän. Ainoa keskosuudesta seurannut haaste oli, ettei imurefleksi ollut vielä ehtinyt kehittyä, joten aluksi mentiin nenä-mahaletkun kanssa, kunnes oppi pullolle. Rinnalle ei oppinut ikinä.
Kyselin tuolloin lääkäreiltä, että onko ennenaikaisuus odotettavaa jatkossakin, mutta sain vastaukseksi, että ei.

Toisen lapsen synnytys alkoi aamuisella spontaanilla lapsivedenmenolla, kun rvkoja oli kasassa 35+2. Poika syntyi samana iltana, ja tälläkin kertaa ainoastaan bilirubiinien nousu viivytti kotiutumista. Vajaat pari viikkoa aiemmin olin ollut kontrolliultrassa ja kysynyt tohtorilta mahdollisista merkeistä, jotka viittaisivat ennen aikojaan käynnistyvään synnytykseen. Niitä ei ollut ja todennäköisyyttäkin piti vähäisenä. Synnytyksen jälkeen joku tutkijalääkäritätikin kävi haastattelemassa mua kahden keskosen takia, mutta ei osannut sanoa mitään syytä. Mainitsi vain, että jotkut tutkimukset ovat antaneet osviittaa siitä, että joillakin naisilla kohtu olisi "tehokkaampi" eli vauva "kypsyisi" nopeammin kuin 40 viikossa.

Nyt sitten mietityttää tämän kolmannen kiire maailmaan... eli vaikka la on elokuun lopussa, niin lienee paras valmistautua siihen, että voi tulla jo reippaasti heinäkuun puolella.
 
Molemmat lapseni syntyneet ennen laskettua aikaa. Esikoinen ilmoitteli tulostaan päivä ennen kuin määritelmien mukaan täysi-aikainen niin papereissa keskosmaininta vaikka olikin 50cm ja 3740g. LA 11.8 tai 12.8 ar-ultran mukaan mutta varautunut siihen että syntyy aiemmin
 
Mulla ei ole kokemusta keskosuudesta mutta olis kiva kuulla jos jollain on kokemuksia koska nyt odotan kolmosia ja ne kuulemma otetaan keisarinleikkauksella ulos rv 31-35 yleensä.
 
Tiistain neuvolan jälkeen oon odottanut ultra-aikoja saapuvaksi kuin kuuta nousevaa. Perjantaina sitten tuli HUSista kirje, joka ei sisältänyt uä-aikoja Jorviin, vaan aiemmista ennenaikaisista synnytyksistä johtuvan kontrollikäynnin Naikkarin äpolilla. Enpä ollut osannut odottaa, kun ei nlassa ollut mitään puhetta tällaisesta, mutta kaipa mun sinne on mentävä juhannuksen alla.
 
Tiistain neuvolan jälkeen oon odottanut ultra-aikoja saapuvaksi kuin kuuta nousevaa.

Eikö neuvolassa ollut mitään puhetta raskauspolusta tjsp. Sinne sai kyhätä netissä tunnukset neuvolan jälkeen ja varata itse nt- ja rakenne-ultraan ajan. Tullut just käyttöön HUSsin alueella ainakin.
 
Kuunkulta: Ei mitään mainittu tollasesta :/ Tosin se täti oli ehkä vähän muutenkin pihalla (vaikkakin mukava). Sanoi mm. että foolihapposuositus on tullut pari vuotta sitten. Ja mun mielestä siitä sanottiin jo 7 vuotta sitten, kun odotin esikoista. Ajattelin huomenna soittaa Jorviin, jos ei postia tule.
 
Mulla ei ole kokemusta keskosuudesta mutta olis kiva kuulla jos jollain on kokemuksia koska nyt odotan kolmosia ja ne kuulemma otetaan keisarinleikkauksella ulos rv 31-35 yleensä.

Onko sinulla aiempaa kokemusta sektiosta? Itselleni tehty yksi kiireellinen nukutussektio vauvan sykkeiden romahdettua jolloin tuli pahat komplikaatiot ja toinen suunniteltu sektio kun lapsen asento oli kyljellään lopussa eikä saatu käännettyä. Jälkimmäinen sektio onnistui hyvin ja toivuin kahdessa päivässä mutta ensimmäisessä sekä minä että lapseni päädyttiin letkuihin ja henget vaarassa runsaan verenvuotoni ja lapsen hengittämättömyyden takia mutta molemmat selvittiin mikä tärkeintä. Toipumiseen kivuista meni tuolloin kuukausi eikä mitkään nostelut onnistuneet ja sektioarpikin aukesi mikä hidasti toipumista joten oli onni että mies pystyi olemaan töistä kotona hoitoapuna alkuviikot. Onnistunut sektio tehtiin naistenklinikalla ja ensimmäinen kätilöopistolla.
 
Neuvolassa väläytettiin että tässä odotuksessa labrakokeiden tulosten vuoksi tehtävä lisätutkimusta kun epäillään bakteeria, virtsatieinfektiota tai munuaisvikaa (tuli täytenä yllärinä) jotka voivat johtaa ennenaikaiseen syntymään. Heti kyseltiin onko ollut nyt virtsatietulehdusoireita mihin vastasin että ei ole ja kun kysyttiin onko ollut kovia vatsakipuja vastaukseni oli kyllä mikä edellämainittujen infektion ja munuaisvian oireita. Aloitetaan uudella virtsanäytteellä ja jos kaikki tällä kertaa ok ei jatkotoimia mutta muuten edessä lisätutkimuksia vissiin verikokeista ja lisäultrasta lähtien. Parempi toki että etukäteen varoitetaan jos jotain raskautta vaarantavaa, sanoin miehellenikin että hankitaan vauvavaakuutus heti kun raskaustodistus saadaan rakenneultran jälkeen keskosuuden varalta
 
Minä oon henkisesti varautunut keskosiin, koska kaksoset todennäköisesti syntyvät paljon ennen laskettua aikaa. Myös aiempien lasten kohdalla käskettiin keskosuuteen varautua, koska supistukset alkoivat hyvin varhain ja itse olen ollut pieni syntyessäni (1780g & 43cm). Tytär meinasikin syntyä rv 32+5, sain kortisonit ym. Lepo onneksi sitten auttoi ja syntyi vasta rv 40+2 käynnistyksellä. Oli kuitenkin pieni viikkoihin nähden (2620g & 47cm). Poika taas syntyi spontaanisti rv 40+5, mutta ei hänkään järin suuri ollut, 48cm ja 3045g. Hyvä jos nyt pääsee viikolle 36, mutta se saattaa olla toiveajattelua. Ensimmäinen etappi on rv 22. Sitä ennen en tee hankintoja. Seuraava on sitten rv 30. Viikolla 32 saa synnyttää täällä, ei tarvitse KYSiin matkustaa.
 
Viikolla 32 saa synnyttää täällä, ei tarvitse KYSiin matkustaa.

Onko tuo muuttunut ku muistelin että esikon synnytysvalmennuksessa 2016 loppuvuonna sanottiin että vk 34-> saa vasta synnyttää Mikkelissä?
 
Onko tuo muuttunut ku muistelin että esikon synnytysvalmennuksessa 2016 loppuvuonna sanottiin että vk 34-> saa vasta synnyttää Mikkelissä?
Perjantaina lääkäri sanoi, et nykyään on 32 viikkoa mut ennen oli 34, kun kysyin. Joissain tilanteissa toki laittavat Kuopioon, vaikka olis yli 32 viikkoa.
 
Perjantaina lääkäri sanoi, et nykyään on 32 viikkoa mut ennen oli 34, kun kysyin. Joissain tilanteissa toki laittavat Kuopioon, vaikka olis yli 32 viikkoa.

Okei, hyvä tietää :-)
 
Takaisin
Top