Keskosketju

Sapiisakki

Näppärä viestien naputtelija
Aloitanpa tällaisen vähän ehkä pelottavankin ketjun, koska katsoin tuosta vau:n sivuilta sen koosteen, jonka isä oli tehnyt pojastaan, joka syntyi 3,5kk ennen laskettua aikaa. Laskeskelin, että oma raskaus alkaa olla juurikin siinä vaiheessa. Siis olisi mahdollista, että jos joutuisin synnyttämään jo nyt lapseni saattaisi selviytyä hengissä! Kyllä nykylääketiede on ihmeellistä.
Sitäpaitsi onhan ihan mahdollista, että joku meistä saattaa saada lapsensa liian aikaisin ja siitä varmaan riittäisi keskusteltavaa ja ainakin vertaistukea meiltä kaikilta!
Elämme jännittäviä aikoja...

Niinpä. Ystäväni synnytti vuosi sitten viikoilla 28+6, koska istukan virtauksissa oli jotankin häikkää. Vauvalla ei toimineet keuhkot vielä kunnolla ja tyrä piti leikata ja monta muutakin juttua siinä oli, mutta nyt on vilkas tyttönen! Sairaalassa joutuivat monta kuukautta viettämään mikä oli äidille tietenkin tosi raskasta. Onneksi kaikki meni hyvin.

katsoin sen eilen kanssa ja jäi kovasti mieleen kummittelemaan...unetki meni sitte siinä,painajaisiahan mä sitten näin että oma vauva synty kans liian aikasin,siihen mukaan tuo uutinen vaun sivulta jossa kuolleeksi todettu vauva heräsikin äidin sylissä eloon sekä tuo yhdessä syntymään saakka...voi että mä pillitin ku luin niitä,pillitin ku heräsin tuskan hiestä yöllä...

kokemuksena varmasti kamala synnyttää liian aikasin,kunpa kukaan meistä ei joudu sitä kokemaan..
kiva kuulla että täälä olevilla ihmisillä on hyviä kokemuksia suomenkin keskoshoidosta.

Toivottavasti ei jouduta kukaan synnyttämään liian aikaisin.
Kolmas syntyi rv 36 ja musta tuntui, että sekin oli ihan liian aikaisin. Vauva oli vähän raakile vielä.
Mä en tiedä haluaisinko mun keskosta tehohoitoon. Siis jos syntyisi todella paljon liian aikaisin. Mä ajattelen, että antaa luonnon hoitaa. Tiedän niitäkin tapauksia, ettei vauva ole ollenkaan terve, vaan erittäin vakavasti vammainen. Ajatus siitäkin, että lapsen elämä tulisi olemaan ihan helvettiä, on kauhea:(
Keskoisuudessa on niin mahdottoman suuret riskit.
Mutta mä en tiedä onko hoito vanhempien päätettävissä, vai onko se niin, että keskosen eteen on kaikki hoitotoimet tehtävä jos paino on yli 500g.
Enkä tiedä mikä se oma mieli olisi ositten, kun tilanne oikeasti tulisi kohdalle.
Toivottavasti ei tule. Kenellekään.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä oon yksi äiti, jolla on tällä hetkellä 3vuotias pikkukeskonen, joka syntyi 24.viikolla... kaikki on nykyään hyvin ja poika on terve. Mutta en koskaan, missään tilanteessa toivo edes pahimmalle vihamiehellekään, että joutuisi käymään saman läpi minkä itse olen käynyt ja vauva syntyy liian aikaisin.

Ja rosita, omasta kokemuksesta voin kertoa, että kun vauva syntyy liian aikaisin niin siinä tilanteessa sitä toivoo lapselle kaiken mahdollisen hoidon. Ja toivoo joka minuutti ja joka sekunti että se lapsi jää henkiin, miettimättä lainkaan tulevaisuutta ja mahdollista vammaisuutta tai muita ongelmia.

Niin se varmaan on, kun se tilanne tulee eteen.
Mä en vaan vielä osaa yhtään ajatella "tätä" vauvana, eikä mulla ole tunnesidettä vielä tähän sikiöön. En halua tietää sukupuolta, en keksiä nimeä, enkä kutsua vauvaksi, koska jos jotain sattuu, uskon että luopuminen olisi helpompaa. Vaikka näin ei luultavasti ole. Se tunneside luultavasti syntyy juuri sillä hetkellä kun vauva/sikiö syntyy, vaikka se tapahtuisi liian aikaisin. Esikoisen kanssa siinä tosin meni aikaa. Kaksi seuraavaa tuntui omalta ihan heti.
Tiedän niitäkin keskosen vanhempia, joilla ei mennyt kaikki hyvin, ja he miettivät olisiko ollut parempi antaa pienen mennä..
Nämä on ihan hirveitä asioita, eikä niitä ehkä kannata etukäteen pohtia. Tulee vaan paha mieli. Ja kukaan ei voi etukäteen tietää miten itse tai muu perhe noin suuressa kriisissä reagoi. Tai ajattelee.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meidän äiti syntyi vuonna -64 raskausviikolla 27. Mummiltani meni yllättäen lapsivedet ja vaihtoehtona ei ollut muuta kuin synnyttää ja katsoa miten käy. Äitini synnyttyä kävikin ilmi, että raskaus olikin kaksosraskaus ja sitten tulikin vielä enoni maailmaan. Molemmat selvisivät pitkällä keskoshoidolla, myös äitini, jolla oli sydämessä jonkinlainen reikä. Nykyäänkin vielä heidät tunnetaan nimellä taysin keskolassa

Mä pidän peukkuja, ettei tätä ketjua tartte jatkaa oikeilla keskosuutisilla :wink

Tarkoitan siis ettei meille kellekään tule ennenaikaista lähtöä synnärille..
Huh.

Rosita: jos päättäisi ettei lasta hoideta ja lapsi menehtyisi, ihan varmasti silloinkin jälkikäteen miettisi että olisiko pitänyt yrittää kaikki :( Nää on vaikeita asioita ja kun ei voi tietää etukäteen, että kuka vammautuu, kuka selviää terveenä ja kuka ei selviä ollenkaan. Itsekään en noista lakipykälistä tiedä, että miten keskosten hoito menee, saako vanhemmat siihen vaikuttaa...

Vaikka se niin turhauttavaa on odotella vielä yli lasketun ajan että miksei se jo synny, niin on se silti niin iso jos saa oman lapsen terveenä ja hyvinvoivana syliin turvallisilla viikoilla :Heartpink

Äitini ystävä on synnyttänyt kaksi kertaa keskosen. Ensin rv 29 ja sitten rv 34. Molemmat olleet tehohoidossa mutta nyt voivat hyvin :) Toinen on niin tuore juttu että vauva vieläkin sairaalassa mutta pian pääsee kotiin kunhan paino nousee.

Itse myös pelkään ennen aikaista synntystä. Vaikka nykylääketiede on tosi kehittynyttä niin silti on se riski ettei kaikki menee niinkuin elokuvissa... :( Nyt rv 28 ja toivon todellakin että pysyy vähintään sinne rv 38 asti mukana <3

Kuuluuko tähän ketjuun muita joulukuisia? Tai kuuluu, kun syntyneiden listaa katselin, mutta onko ketään enää foorumilla?
Meiltähän jäi uupumaan kaksi päivää ja toisen syntymäpaino oli alle sen "maagisen" 2,5kg jonka mukaan luetaan keskoseksi eli ei paljoa, mutta lääkäreitä ainakin kovasti kiinnostaa aina tämän pienempänä syntyneen vointi.

Takaisin