Keskenmenon jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Caltha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Caltha

Vasta-alkaja
Koin spontaanin keskenmenon tasan 3 viikkoa sitten. Nyt olen ristiriitaisissa tunteissa alkaako yrittää heti uutta raskautta vai odottaako yhdet kuukautiset väliin. Olen yrittänyt etsiä tietoa onko kuukautisten odotteluun mitään "virallista" syytä, oma lääkärini sanoi että olisi suositeltavaa odottaa yhdet kuukautiset jotta voi olla varma että kaikki raskausmateriaali on tullut ulos, mutta toisaalta, ainakin mitä olen lueskellut, niin suurin syy olisi se että pystytään neuvolassa tarkemmin määrittämään kuinka pitkällä seuraava raskaus on.

Pelkään uutta keskenmenoa jonka vuoksi haluaisin pelata varman päälle, mutta toisaalta kun vauvakuume on niin sietämätön etten haluaisi yhtään tilaisuutta heittää hukkaan.

Lisäksi mietin kuinkahan kauan menee ennenkuin seuraavat kuukautiset ylipäätään tulevat, olen testannut ovulaatiota koko viikon (jos oletetaan että km-päivä olisi kp1) mutta ei ole kuulunut, tänään tein myös raskaustestin jotta sain varmuuden ettei ainakaan raskaushormoonia enää ole..Tuntuu niin turhauttavalta! :sad001

Mitä mieltä olette? Odottaako vaiko eikö odottaa?

mä sain keskeytetyn keskenmenon viime kuussa ja lääkäri minulle sanoi olisi hyvä odottaa yhdet menkat ennen uutta yritystä, no mä bongasin oviksen ja yritys alkoi. tänään alkoi menkat ja toisaalta oli aika ristiriitainen mieli. Suru ku en ollukaa raskaana mut silti helpottunu et nyt ne menkat alkoi. Jos mun tyhjennyspvä olis kp1 nii mun menkat alkoi kp30. Koita olla stressaamatta ja pelkäämättä, tiedän se on vaikeaa. Itse olen ajatellut asian niin että luonto hoitaa jos ei ole kehityskelpoinen yksilö.
Paljon tsemppiä, ja jaksuja

Minulla oli kesällä keskenmeno, joka todettiin 9+5, mutta erikoislääkäri, joka totesi sanoi, että on mennyt kesken todnäk jo 5vkolla. Hän sanoi, että uutta raskautta voi yrittää heti kun vuoto on loppunut ja testi näyttää negatiivista eli hcg-arvo on laskenut normaaliin (alle 10). Kävin tuon arvon mittauttamassa labrassa varmuuden vuoksi, kun vuoto oli loppunut. Oli silloin 11 ja odotimme vielä viikon. Seuraavat menkat oli todella niukat ja tämänkin lääkäri sanoi olevan todennäköistä, koska tyhjennyvuoto oli niin raju ja kesti yli 2vkoa. Hän on lapsettomuuteen erikoistunut lääkäri ja sanoi, että tuosta liikkuu paljon tietoa ja että se, että pitäisi odottaa yhdet kuukautiset on vähän vanhentunutta tietoa. Toki se voi vaikuttaa määrittämiseen, mutta itse raskauteen ei pitäisi ja näkeehän sen kaiken sitten mittaamalla ultrassa myöhemmin :) Mutta tällaista tietoa minä olen saanut.

Sain keskenmenon 2 viikkoa sitten rv 7+. Lääkärissä kävin varmistamassa kohdun tyhjentyneen kunnolla 4 päivää varsinaisen tyhjentymisen jälkeen. Lääkäri kyseli varovasti, millaiset suunnitelmat meillä on nyt lähitulevaisuuteen. Olimme onneksi miehen kanssa puhuneet asiasta juuri edellisenä iltana, että haluaisimme vielä lapsen. Olin itse vielä aiemmin epäileväinen miehen kantaan ja itsekin vaikeimpina päivinä ajattelin, etten halua enää ikinä kokea vastaavaa ja uusi raskaus olisi liian pelottavaa ja stressaavaa. Se, että mies näyttikin vihreää valoa uudelle raskaudelle, oli iso juttu oman ajatusmaailmani muuttumisen suhteen. Ja pienen pieni toivonkipinä heräsikin kaiken surun keskellä. Meille tämä keskenmennyt raskaus oli siis täysin suunnittelematon yllätys ja lapsilukumme piti olla täysi. Lääkärikin sanoi kohdun olevan kunnossa uuteen raskauteen vaikka heti. Toki raskauden keston arvioinnin helpottamiseksi suositteli yhden kierron odottamista. Päädyimme kuitenkin olemaan heti ilman ehkäisyä. Sen suurempaa yritystä meillä ei kuitenkaan ole, joten saa nähdä milloin tärppää vai tärppääkö milloinkaan. Kuume on nyt melkein kovempi kuin milloinkaan ennen.

Sain keskenmenon 14.9 eli tasan kuukausi sitten, rv5+2,spontaani,tyhjeni itsekseen alle viikossa...nyt n.viikon rinnat olleet (varsinkin iltaisin)Todella kipeät,raskaan tuntuiset ja kutisevat...mahassa juilii ja välillä yhtäkkisiä pahoinvointi kohtauksia (Oksennusta ei tule) Viime raskausoireina vain rintojen kipuilua joka loppui lyhyeen,n viikko ja sit alkoikin vuoto. Ihmetyttää et voisiko olla näin nopea raskautuminen? Eikä todella uskalla edes toivoa viimeisimmän takia :/

Minulla oli keskeytynyt keskenmeno elokuussa, tehtiin lääkkeellinen tyhjennys ja suositeltiin odottamaan yksi kierto. Kuukautiset alkoivat lopulta kp 44 eli aika pitkään sai odottaa. Minulla raskausmateriaalia tuli vielä kp 27 ja ensimmäisenä kuukautispäivänäkin tuli jotain kudoksen näköistä. Siinä mielelssä oli varmaan perusteltua odottaa. Olen myös kuullut paljon sitä, että on helpompi määritellä uuden raskauden kesko. Jos kohtu on tyhjä, vuoto loppunut, testi negatiivinen ja olo toipunut, niin en ainakaan lähtisi ehkäisemään... :-)

Minulle sanottiin, että saa ruveta heti yrittämään uutta, kun kohtu yritettiin tyhjentää lääkkeellisesti. Se ei kuitenkaan onnistunut, ja kaavinnan jälkeen kehoitettiin odottamaan yksi kierto, tosin en tiedä johtuiko eri ohjeet vain ei lääkäristä. Odotettiin kuitenkin. Mutta eipä uusi raskaus varmasti ala, jos kohtu ei ole toipunut, tai jos siellä vielä on raskausmateriaa, joten siinä mielessä voi varmastikin alkaa heti yrittämään (kun vuoto on loppunut). Onnea uuteen yritykseen! Itsellä siis keskeytynyt keskenmeno viime keväänä, nyt rv 8 :)

Onnittelut uudesta raskaudesta! :-) Näin se varmasti on, että ei ala jos siellä vielä on jotain jännöksiä edellisestä raskaudesta. Kiitos, ihan hyvällä mielellä uuteen yritykseen nyt kun on henkisestikin toipunut menetyksestä.

Takaisin