Kesäkuun kujeilut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jenni74
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä aloiteltiin maissivelli tuossa jokunen päivä sitten, ja taitaa loppuakin samaan syssyyn.
Vellin aloittamisen jälkeen iivari nukkuu yönsä entistä huonommin ja on itkuinen myös päivällä.

Onko kokemuksia, olisiko se riisivelli sitten parempi massulle kuin maissivelli?

ja maissivelliähän sitten tosiaan oon sekottanu korvikkeen sekaan pieniä määriä, alle 50ml eli ei voi oikein liian isoista määristäkään kai johtua..?

pöyski: kokeile peruna-porkkanavelliä. Se riisivelli on 5 kk:selle tarkoitettu. 

Jeps ja nyt on sit muutettu uuteen hienoon asuntoon ja uuteen kaupunkiin :) muutto meni loistavasti kun pojan mummi oli paikalla auttamassa.

Pöyski: maissin pitäis olla se josta tulee ihan vähiten ongelmia. Toinen on kyllä tuo riisi. Mutta oletko poistanut muut tekijät? Onko pojalla liian kuuma? Meillä ainakin lienee kuumuus aiheuttavan pientä uniongelmaa. Entä onko hän syönyt muuten tarpeeksi? Lämpimällä säällä kannattaa tyrkyttää rintamaitoa/korviketta vähä väliä, kun ne hikoilee. Aloititko pikkuhiljaa?

Onko muuten teillä hyviä ideoita mistä vois ostaa semmosen yövalon joka heijastaisi tähtitaivaan kattoon ja soittaisi jotain musiikkia? Löysin yhden Babystyle-nettikaupasta, mutta haluaisin vaihtoehtoja. Ajattelin siirtää pojan pinnasänkyyn ja laittaa sitten sen yövalon heijastamaan kattoon - hän saisi nukahtaa katsoen sitä ja mobilea... Nykyään ollaan siis keinutettu hänet uneen.

kyl mie oon melkein tunnin välein tarjonnu evästä, mut ei taho syyä kunnolla. kiukuttelee vaan, vaikka tarjoo pelkkää maitoo. Oon tarjonnu lämmitettyä maitoa ja sit ihan vaan huoneenlämpöstä, sama tulos molemmilla.
Lyhyt hihasella bodylla ja potkareilla on menty, ja peitton tilalla harso että saa jostain topria kiinni unissaan. Nyt kyllä nukahti yöunille aika helposti, ei kiukutellu ollenkaan. Jos ens yön nukkuu paremmin, niin sitten on pakko johtua tuosta maissivellistä se piereskely ja itkuisuus.
..Tosin, annoin kyll tuossa kahdeksan maissa myös kipulääkettä annoksen kun ajattelin että jos se koskee ikeniin niin paljon että kiukuttaa.

yövaloista en tiiä, mutta aurinkolasit on mua mietityttäny.
Että tarviiko niitä kun vaunuissa on aina niin ettei aurinko paista silmiin. Mut sit kantaessahan se tillottaa silmiin.
Mistä ne aurinkolasit kannattaa ostaa, että on hyvät? kun aikuisten arskoja ostaa niin ainakin  osassa linssit vääristää niin pahasti että saa migreenin...

Vaatetus: meillä nukuttiin yö pelkässä lyhythihaisella bodylla ilman minkäänlaista peittoa. Huoneessa on n 25 astetta ja pakko saada alas jotenkin. Menen lauantaina Ikeaan ostamaan pimennysverhon minkä aion pitää sulki koko päivän.

Aurinkolasit: ostettiin lastentarvikeliikkeestä Baby-Brantz merkkiset. Muuten ehkä ok, mutta ei poika niitä halua pitää. Laittaa simmut kiinni jos aurinko paistaa päälle. Vaunuissa vedän harson alas jos aurinko paistaa päälle. Sylissä jos pidän niin on leveälippainen lätsä joka vähän suojaa.

Meillä nukuttiin viime yö vaippasilteen peitto osittain päällä. Huoneessa oli huimat 26 astetta lämmintä, joten tukalat oltavat oli! Meillä ei neiti eilen nukkunut kunnon päikkäreitäkään kun oli niin kuuma. Enkä vaunuilemaankaan lähtenyt kuumuuden takia. Ilmastointilaite olisi hyvä kesällä..

Aurinkolasit: Me ostettiin instrumentariumista vauvan aurinkolasit, julbo merkkiset. Ovat pehmeä sangalliset, joihin saa myös narun laitettua. Maksoivat 39€. Neiti ei ole moksiskaan niistä, antaa olla päässä. Laitetaan päähän vielä lierihattu niin suojaa sekin aavistuksen auringolta.

Kuuma oli eilen joo. Lyhythihainen- ja lahkeinen body päällä nukkui, 26 astetta. Päivän vikat päiväunet jäivät kokonaan pois.

Tänään on hirveä päivä. PUDOTIN vauvan...Huhhuh, vieläkin minulla vatsa kipeänä järkytyksestä. Parvekevaunun toinen kantohihna lipesi kädestäni ja Olivia kiepsahti lattialle. Hirveä huuto, ehkä lopulta kuitekin enemmän järkytyksestä. Ei tuntunut aristavan mitään kohtaa. Soitin sairaanhoitoneuvontaan (10023), jossa rauhoittelivat kun ei tuntunut olevan aivotärähdyksen merkkejä. Nyt vaan tarkkaillaan ja herätellään 3 tunnin välein ensi yönäkin.
Näen tapahtuman silmien edessä koko ajan ja kuulen sen kopsahduksen uudelleen ja uudelleen. Olivia itki kovasti mutta rauhoittui pikkuhiljaa syliin. Ei suostunut nukahtamaan muualle. Kyllä on kamala olo, kuinka näin pääsi käymään.

No, tyttö on ollut järkytyksen jälkeen -joka sekin varmaan johtui osittain omasta järkytyksestäni- oma itsensä. Nauraa, katselee lelujansa ja laittaa niitä suuhun normaaliin tapaansa. Tosi huojentavaa. Kuinka huonon oman tunnon voikaan saada!

Voimia kaikille kuumuuden keskellä, yritetään levätä ja ottaa iisisti. Väsymys tässäkin vahingossa osasyynä, uskon näin.

maiza: hui, varmaan pelästytti - mutta onneksi lapset on aika lujaa tekoa, ja jos tupsahti lattialle vähän niinku rullaten sivuttain (ainakin näin ymmärsin) niin ei pitäis olla hätää. Mun mies on 5 viikkoisena tippunut sohvalta - pää edellä, ja tossa se vielä istuu emoticon

Nyt tapahtuu ja nopeasti! Tänään ehdottomasti tullut lisää sitä koordinaatiokykyä: hän haluaisi kaiken suuhun, mutta ei vielä ihan osaa, ja sepäs vasta ottaa pannuun! Poika harmistuu. Onneksi hän ilahtuu nopeasti muusta. Uusin hauska leikki on kun äiti "syö" poikaa... eli mukamas syön hänen massua, reisiä, jalkapohjia ja pidän sellasta kunnon ääntä, ja poika nauraa ja kikattaa - niin paljon että saa hikan!!! Ai että on hauskaa.

Edelleen nukkumaan meno päivällä (ja pikkasen illalla vielä) on ikävää ja poika itkee ja kitisee... Mutta huomattavasti vähemmän kun 3 viikkoa sitten.

hei taas... Pakko nyt kans kertoo...
 Maiza: meillä kävi ihan sama  tossa keskiviikkona...oltiin lähössä kauppaan kun kopan hihna jotenki lipsahti ja Gabriel tipahti lattialle... siitä seurasi kauhee huuto ja mä itkin hysteerisesti... ei onneks pojalle sattunu mitään kummempaa vaikka tais päänsä lyödä :( nukahti syliin aika nopeesti ja herätessään oli niin aurionkoinen ihan kun ei mitään osii tapahtunut...olin niin järkyttynyt myös...et miten toi nyt noi meni :( mut joo ei onneks mitää sattunu...tarkkailtii poikaa illan ja seuraavan yön...herätin pojan 3h välein ja tarkistin tilanteen... huoh... mieski oli tosi järkyttyny ku ei olla kuultu pojan huutaa tolleen koskaan ennen...hyihyi ihan hirveetä...

Ja Gabriel muute pyörähtää jo mahalleen ihan kunnolla :) <3 vähän se tekee vaikeeta välillä ku toi käsi ei aina tottele mutta kun poika ihan rauhassa lattialla leikkii nii kyllä se sitte kun on päättäny nii pääsee kunnolla ympäri :) oioioi<3 muutenki huomaa et kordinaatiota harjottaa... jos pitää kädestä kinni nii poika on viemässä munki käden suuhun ja lelut menee heti suuhun ... on se niin ihanaa katottavaa :D hih <3

Meidän poika söi tota cuplatonia jonkin aikaa mahavaivojen takia... huomattii et se ei oikee auttanu... lopetettiin se noin viikko sitte ja pojalla ei oo ollu mitään vikaa! siis on vaa täyttä auringonloistetta koko poika :) herääkin niin iloisena vaikka ennen itki heti kun heräs... on tää niin ihanaa... rakastun tohon prinssiin jokapäivä enemmän ja enemmän ja on ihana huomata miten tuo isikin pikkusta rakastaa ja hoivaa... <3<3<3

Nyt ei äiti enää ymmärrä. Meillä on itketty nyt neljä viikkoa JOKA ilta. Silloin alussa Milla teki sitä myös, itki joka ilta 19.30-21 (noin suunnilleen) mutta sitten rauhottui joksikin aikaa. Ja nyt sitten taas. Toki, kaikki vauvat itkee, mutta niin. Joka ikinen ilta, käsittämätöntä itkua naama punaisena. Mikään ei auta, ei sylittely eikä mikään asento kelpaa. Joskus raivo helpottaa hetkeksi tissille, mutta ei läheskään aina.

Puhuin pari viikkoa sitten neuvolassa tästä. Lääkärin mielipide oli, että tyttö on vaan niin väsynyt iltaisin, kun ei nuku läheskään aina kunnon pitkiä päikkäreitä. Nojoo, voi olla, mutta ei se helpottanut meidän arkea mitenkään! Ei pientä voi pakottaa unille. Aaarh. Ärsyttää, ettei neuvolastakaan voi saada mitään käytännön vinkkejä, joita kokeilla.

Yötkin on tuon itkuherkkyyden takia ollut todella levottomia. Joinakin öinä neiti saattaa heräillä puolentoista tunnin välein. Eikä nukahtaminen käy hetkessä uudelleen, vaan se vaatii kanniskelua ja joskus lopulta tissittelyä. Milla onkin nyt sitten nukkunut osan yöstä vieressä koko ajan. Puuh, käy voimille, kun ei itse osaa nukkua kunnolla kun toinen kiehnää ja heiluu vieressä.

En tiedä mikä tyttöä huudattaa. Maitohapot ja cuplatonit on kokeiltu, päivästä riippumatta huutoa tulee, antoi tippoja tai ei. Kaikki päivän hyvät hetket unohtuu viimeistään sitten illalla huutoa kuunnellessa. Puuuuuuuuuuuuuuuuh! emoticon

Hiekka: toi kuullostaa rankalta - ja tutulta. En nyt ole mikään asiantuntija, mutta saako tyttö riittävästi ruokaa päivän mittaan? 3 kk:n iässä on kasvupyrähdys.

Päikkäreiden pituudesta: höpsis toi neuvola!! Meillä poika nukkuu 30 - 60 minuutin päikkäreitä, yleensä 30-45 min pätkiä. Useampia päivässä. Jotkut on sellaisia. Toiset sitten nukkuu pidempiä pätkiä.

Meidän kulta täytti 4kk eilen emoticon  Ollaan jo bataattia maisteltu, ja nyt on peruna menossa. Peruna uppoaa aika hyvin. Ajattelin tänään illalla antaa pikkasen vauvapuuroa. Asensimme miehen kanssa pimennysverhon pojan huoneeseen, ja kävin ikeassa ostamassa laitapehmusteen pinnikseen. Laitoin sen nyt jo siihen vaavi-sänkyyn että hän ehtii tottua siihen. Oli alkanut juttelemaan eläimille jotka on siinä printattuina emoticon  Parin viikon päästä on tarkoitus siirtää poika pinnikseen.

Onko tiellä ajatuksia matkarattaista. Ajattelin hankkia tällaiset, Carena Lieback Lux. Yhdistelmävaunut on edelleen tarkoitus käyttää vaunutteluun ja kävelylenkkeilyyn, mutta jos lähden keskustaan niin on helpompi noilla rattailla.

Mutta nyt ollaan aika iloisia koko ajan, ja elämä alkaa olla kivaa taas - parin synkän, mustan kuukauden jälkeen. Ihanaa!

Ihanaa kesäkuuta kaikille!
Tuo kuulostaa hiekka tosi rankalta, ja itelläkin tuli mieleen tuo kasvupyrähdys..
Ja en minäkään nuita päikkäreitä alkais syyttelemään, meilläkin saatetaan monesti ottaa pikku torkkuja tai torkut pitkin päivää eikä ole sen kiukkuisempi illalla.
Meillä silloin 2 kuukauden iässä oli silloin tällöin iltaisin nuita itkukohtauksia, mutta kun alettiin antamaan korviketta iltaisin lisäksi niin ne loppuivat. Eli meidän kohdalla oli se että oma maito ei riittänyt. Pullon kautta alkoi rintalakkoilu ja nyt ollaan menty pelkällä korvikkeella ja kaikki on tosi hyvin.
Viimeviikolla kun tyttö täytti 3 kk annoin ensimmäisen lusikallisen perunavelliä.
Itse keitin ja soseutin potun ja siihen keitinvettä ja korviketta sekaan. Ja tykkäsi ku hullu puurosta! :) Huomenna ajattelin laittaa porkkanaa sekaan, ja kahden viikon päästä päärynä testiin :)
Meille on siunaantunut todella kiltti tyttö, tosi harvoin itkee.
Hirveästi nauraa ja on hyvällä tuulella suurimman osan päivästä.
Illan suussa kun alkaa väsy iskemään niin yleensä alkaa "ähisemään":).
Viimeyönä nukkui ensimmäisen kerran täyden yön 20.30-8.00, on itselläkin ollut sen myötä tosi virkeä olo!
Ensiviikollla yhtä helleaaltoa luvassa, mitenhän nuo vaunupäikkärit? :O Varjossakin on varmasti kuuma, jospa suosiolla pinnasänkyyn päikkäreille, vaikka niitä täällä ei olla vielä harrastettukkan. :)

No nyt meillä on ruvettu menemään kyljelleen, lähellä jo että oltais mahallaan. Torstaina ois vasta 4 kk neuvola vaikka tänään tuli täyteen 4 kk. Rasittavaa odottaa torstaihin ja saada tietoon kuinka paljon painaa ja kuinkas pitkä tuo herra jo on :) Ja kiva kun nuo helteet tulee nii ja rokotuksesta nousee ainaki kuume ehkä tuolle herralle.. ainaki viimeks nous 39 astetta illasta. 
Meillä menee vellit ja soseet hyvin kaupaks. Eilen maisteli Perunaa-Parsakaalia, mies syötti sinä aikana kun olin kaupassa ja sanoi että ilmeet oli ollu kyl hyvät. 
Täällä meidän seurana on ollu ainainen iltakiukku silloin kun toinen on ihan väsy.. pitää taistella unta vastaan. En oo enää noteerannu sitä antanu sen kiukutella pinnasängyssä siihen asti että nukahtaa.. ihan hyvin on ainaki toiminu tähän asti. Ja nyt kyl ihmettelen että taas jätkä herää kaks kertaa yössä.. pitkän aikaa heräs vaan kerran yössä. Taitaa johtua kun on tuo kesä ja kuumuus niin vaatii enemmän nestettä... hyvähän se on että poitsu itse muistuttaa asiasta että ois jano. 

Pöyski, maissivellistä sen verran että meidän neidille maissivelli teki ihan kauheet ihottumat. Aloitettiin ihan pikkuhiljaa, nannin seassa ja aina nosti ihottuman syömisen jälkeen. Maissivellistä sanotaan kyllä,että kaikista vähiten allergisoiva mutta ei sekään kaikille sovi. Meillä vaihdettiin sitten perunaporkkana-velliin, joka siis myös 4kk velli. Siitä ei ole tullut mitään.

Meillä neiti siis alkoi nukkumaan tosi huonosti ja söi tunnin välein, viime kuussa oli huimat 6cm kasvu pituudesa joten neuvolassa suositeltiin tuhdimpien eväiden aloitus. Viikonloppuna maisteltiin päärynäsosetta (nanniin sekoitettuna ensin) ja kylläpä maistui! Neiti oikein kiljui ilosta :) Tällä viikolla sitten aloitellaa perunan antoa, perunaporkkanavelliä kun jo saanut niin toivottavasti ei käy mahaan. Perunan sekoitan nanniin niin kuin muutkin.

Päiväunista meilläkin neiti nukkuu 30-45 min yleensä. Joskus saan jatkamaan unia tuon ekan heräämisen jälkeen, useimmiten en. Illalla saattaa nukkua sitten parin tunnin pätkän mutta muuten mennään pätkissä. Yöt meillä nukkuu tosi hyvin, yhdellä syötöllä saattaa nukkua jopa 12h! Yleensä kyllä 8 tuntia nukkuu, mutta viime yönä taas sen 12h ja kyllä oli itellä ainakin pää sekaisin kun yhtäkkiä saikin nukkua noin paljon. Ihan pää kipeenä aamulla.

Ja mekin asennettiin pimennysverhoa makkariin, onhan se ihan selvä että pimeessä nukuttaa paremmin ja on viilempää. Ei paljoa mutta vähän. Ja sisällä siis meillä nukutaan, vaunuissa tulee mukulalla niin kuuma,että ei tuu hommasta mitään.

matkarattaista, me löydettiin käytettynä tälläiset http://www.huvikumpu.fi/B-Mobile-Britax-rattaat joita oli vain muutaman kerran käytetty, käytännössä kuin uudet. Tosi kevyet ja näppärät liikutella. Hyvät kun menee makuuasentoon, niin saa muksu nukkua väsyn iskiessä.

Nesteytyksestä meille neuvolassa neuvottiin,että vettä kannattaa myös tarjota janoon. Meillä neiti juo hetken ja hoksaa sitten,että ei ookkaan maitoa :D Mutta vesi kuulema hyväksi.

Unta vastaan meilläkin monesti taistellaan, varsinkin päivällä. Iltaisin yöunille nukahtaa yleensä ilman itkua mutta jos oikeen väsynyt, niin tappelaa vastaan. Mä oonkin sanonu,että hullua jos itekkin pitäs tapella unta vastaan emoticon

Hip hei hellettä!

Nyt on sit kunnon kesä! Ainakin tämän viikon.

Päikkäreistä: Vaihtelee oikeastaan päivittäin. Useimmin nukkuu lyhyemmät päikkärit aamupäivästä (30min-1h) ja iltapäivästä pidemmmät, 2 h:n päikkärit. Mutta toisinaan nukkuu useammat lyhyet päikkärit.

Vedenjuonnista: Nyt en millään muista oliko tästä jo jotain....mutta onko joku antanu vettä vauvalle? Vaikka näin helteellä? Me ei olla annettu. Korviketta oon tarjonnu nyt hieman tiheämmin, kun on niin kuuma. 

Soseet meillä aloitetaan ensi viikolla. Ajateltiin aloittaa bataatilla. Ja suunnitelmissa olisi tehdä kaikki soseet itse ja pakastaa sitten annoksia.  Vellejä ei olla vielä aloitettu.

Lähden huomenna pojan kanssa mökille! Siellä on siis mun vanhemmat myös. Harmittaa kun mies joutuu jäädä töihin. Ihan mieletön tavaramäärä tuolle pienelle täytyy ottaakin mukaan! Päästään testaamaan tositoimissa sellaista "itikkaverkkokuplaa" (mikähän olis oikea nimitys??), mikä saatiin. Eli sellanen hyttysverkkoteltta jonne vauva laitetaan sisälle. Kovasti poju nauroi kun sitä nopeasti testailtiin.

Vähän jänskättää automatka! On meinaan pojan toinen kerta autossa sitten sairaalasta tulon! Bussissa ollaan kyllä matkustettu monesti ja se menee loistavasti.

Mutta ensin täytyy selvitä huomisesta neuvolasta, sitten vasta maaseudun rauhaan.

Veden juonnista: Nyt ainaki helteillä olla päivittäin annettu vähäsen vettä aina kun ollaan liikenteessä. En keittele vettä vaikka niin ohjeistetaan.. Ihan turha ohje mun mielestä, kummiskin täällä on puhdasta vettä... ulkomailla on ihan eri asia. Hyvin maistuu pojalle vesi.. 

Yööök yööök yööök yööök!!!!!!!!!! tänään siivotessa makkarin lattialla vilisti parisenkymmentä pienenpientä toukkaa ://////
hillitön puunaus käyntiin ja kaikki makkarin vaatteet pesuun.... Kauhia googlettaminen, vaan satavarma tunnistus jäi myöhempään kun en oo varma oliko vyöihrakuoriaisen vai riisihärön toukkia. Huono näkö kun on ja ei tehny mieli työntää naamaa kii lattiaan! Täytyy ottaa kamera käteen ja jatkaa metsästystä.
makkarissa kun on vaatehuone ja kaappi pullollaan tekstiilejä, niin ompas hienoa jos ovatkin jotain vaatteita syöviä öttiäisiä! miten mie yksin kaikki saan putsattua, minä vaan kysyn....?

Meillä on nyt aikaistunu herääminen, kasin aikaan alkaa jo hihkuminen kun ennen sai vetää lonkkaa kymmeneen asti. Illalla operaatio ikkunan pimennys, jos se vaikk auttais vähän.
Heh, meillä maistellaan nyt riisivelliä. Eilen tarjosin teelusikallisen, ilmeestä päätellen oli pirun pahaa!  vaikka minusta maistuu melkei samalle kun nannin maitokin :)
pitäis sotkee sitä siihen iltamaitoon että yöt olis rauhallisempia, mutta kun ei meinaa uskaltaa. Päättyi se maissivellikokeilu niin tylysti.

Vedestä: Neuvolassa kysyin tästä, kun itse olen antanut vauvalle vettä, mutta muutamat ovat sanoneet, ettei missään nimessä saisi antaa, jos imettää. Neuvolassa sitten ohjeistettiin, että saa antaa. Ja ei ole pakko keittää sitä vettä. Korviketta saavalle vauvalle pitäisi ehdottomasti antaa vettä, koska se korvike ei vie janoa pois! Rintamaitoa saava vauva saa etumaidosta myös vettä, joten veden juottaminen ei ole välttämätöntä, mutta sallittua. Itse siis jatkan veden antamista.

Hiekka: Voimia, kuulostaa tosiaan rankalta! emoticon Toivottavasti ei jatkuisi pitkään!

Päikkärit: Meillä nukutaan korkeintaan 1h kerralla, vaihtelee päivittäin kuinka useesti otetaan päikkäreitä ja minkä pituisia ovat. Joinain päivinä saattaa vaan torkkua sylissä. Onneksi yöt nukkuu hyvin, viime yönä nukkui ensin 6h (klo 23-05) ja syötön jälkeen jatkoi unia 09 saakka.

Matkarattaat: En ole malleja kerennyt katselemaan, mutta aikeissa olisi sellaiset ostaa tässä parin kuukauden sisällä. Ovat paljon ketterämmät ottaa mukaan jos jossain haluaa käydä. Ja nyt kesällä olisi mukava jonnekin päästä! Olen vaan lukenut ettei alle 6kk vauvaa suositeltaisi laittaa matkarattaisiin, mutta voiko siitä vähäisessä käytössä olla mitään haittaa? Varsinkin jos menevät myös makuuasentoon!

Veden juonti: Meillä en ole vettä antanut vielä. Täysimetyksellä mennään ja olen pyrkinyt imettämään useammin, jotta neiti saa nestettä.

Mistähän sellasia vauvan hyttystelttoja löytäis, olen itsekin ajatellut sellaisen hankkia?

Takaisin