kertomuksia kantoliinasta

Taitaa riippua aika paljon itsestä ja siitä, mistä tykkää ja mitä haluaa. Olen itse hankkinut molemmat, koska aion käyttää vähän eri tilanteissa niitä. Mulla siis manduca-kantoreppu, jossa voi kantaa myös ihan pientä ja imettääkin ilmeisesti voi. Mieskin siitä tykkää ja aikoo kannella vauvaa siinä. Vauvan kasvattua meillä tullaan ulkoilemaan varmaan pääsääntöisesti ton manducan kanssa, niin saan koirien ulkoilutukseen kädet vapaaksi eikä tarvitse liinaa kiristellä. Kantoliinaa aion kuitenkin käyttää ihan aluksi synnäriltä asti ja pääsääntöisesti kotona (pitkä trikooliina), siinä vauvaa voi pitää kehtosidonnassa (ja monessa muussa) ja imettää samalla. Aikeissa on lainailla erilaisia liinoja ja löytää sitten se "omin", meilläpäin kantoliinayhdistys järjestää liinojen vuokrausta.

Huomatkaa ero tosiaan kantorepun ja rintarepun välillä, rintarepussa (mm. baby björn) vauva "roikkuu" ja paino kasautuu haitallisesti vauvan lonkille, rintareppu ei myöskään ole kantajalla ergonominen, eikä siinä kovin painavaa usein pystykään kantamaan kun paino kohdistuu kantajan yläselkään. Kantorepuissa (manduca, ergo jne) vauvan asento on ergonomisempi (sammakkoasento), niissä voidaan kantaa pidempiä aikoja ja niiden käyttöikä on pidempi. Manducalla voi ainakin kantaa lasta viisivuotiaaksi, lantiovyön ansiosta lapsen paino on aikuisen lantiolla, eikä selässä, mikä helpottaa kantamista. Liinalla on tosiaan myös pitkä käyttöikä ja sidontamahdollisuuksia vaikka kuinka :)
 
Seurailin pitkään huutonetistä manducoita, hinnat pyörivät suht uudenveroisilla jossain 70-90e + postit. Lopulta ostin sitten kuitenkin nettikaupasta uutena (100e maksoi), kun sattui olemaan kampanja, että ei tarvinnut posteja maksaa ollenkaan. Manducaa saa ainakin Babyidean jälleenmyyjiltä http://www.babyidea.fi/jalleenmyyjat/, kannattaa katsoa löytyykö omalta paikkakunnalta sellainen :)
 
Makuasia varmaan. Itse aion hankkia kantoliinan, koska sellainen on pitkäikäinen ja sopii monella tavalla sidottavaksi. Taitaa olla myös ergonomisempi sekä kantajalle että lapselle kuin monet reput. Sidonnan oppiminen toki vie aikaa, mutta eiköhän pienen sähläyksen jälkeen homma ala pelata. Liinan voi myös itse ommella, ei tarvitse hankkia kalliita liinoja. Ainakin Suuressa Käsityölehdessä oli ihan hiljattain (uusimmassa numerossa?) ohje liinan ompelemiseen.
 
Mulla ollut esikoisella rintareppu sekä rengasliina. Reppu alkoi painaa hartioita paljon aikaisemmin, kuin rengasliina.
(Saatiin ristiäislahjaksi myös partiovarusteen lapsirinkka, missä kykenee hyvin kantamaan isompaakin lasta, mutta se oli tarkoitettu taaperoille/leikki-ikäisille eikä vauvakäyttöön.)

Toisenkanssa mulla oli trikooliina mikä oli meille näistä kolmesta "vauvankantoväline" kokeilluista kaikkein paras vaihtoehto.

Kerrankin käveltiin muumimaailmassa koko päivä ja vasta kotiin lähtiessä huomasin että vauva (silloin 6kk) alkaa painamaan liinassa.[:D]
Kaikkea tarvis päästä testaamaan, että omansa löytää.

Kolmannelle haaveilen kudottua pitkää liinaa...[:)]
 
Mulla on kudottu pitkä liina ja tykkään siitä valtavasti [:)]. Trikoisesta haaveilen lähinnä pienelle vauvalle, mut taidan tyytyä pärjäämään tolla kudotulla. On se vaan niin hyvä. Rengasliinakin mulla on mut siitä en tykkää, mulla tuli hartiat kipeiksi sen kanssa.
 
Mua kanssa haittasi rengasliinassa tuo, että se meni vain toisen olan yli. Lapsi oli kyllä nopeasti liinassa, mutta kävelylenkistä tuli lyhyt.
Rintarepussa oli taas liian kapeat olkaimet. Joten vaikka paino jakautui molemmille hartioille, niin se osui kapealle alalle...[&:]

Pitkissä kantoliinoissa paino jakautuu myös lantioon, mikä varmaankin auttaa myös.

Trikoo liina on helpompi sitoa pienelle, mutta kun lapsi alkaa painaa enemmän, on kuulemma kudottu parempi. -?
-Pakko mun on se kudottukin liina saada...[:D]
 
Minulla olisi myynnissä ihan uusi ja kantoliina ja ihan uusi manduca. Ostin kummatkin kun niitä niin kovasti kehuttiin, mutta ens itten osannut oikein kumpaakan käyttää. Kokeilin kumpaakin 2 kertaa..mutta ei ollut minun juttu..eli jos jotain kiinnostaa! Ihailen aina lenkillä niitä ihmisiä, jotka kantaa onnellisen näköisenä vauvaa mandukassa tai kantoliinassa..mun vesseli pyörii hela tiden!![:D]
 
Takaisin
Top