Kenkäsuositukset (paljasjalkakengät)

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Käytättekö suositusten mukaisia kenkiä? Onko muillakin tullut nämä suositukset yllätyksenä? Miksi markkinat sitten on täynnä suositusten vastaisia kenkiä?

Jos ihan rehellinen olen, vasta täällä foorumilla olen kuullut paljasjalkakengistä. Ennen ei niitä meillä ollut, mutta nykyään on. Äitini opetti, että tukevat, suorastaan kovat ja tönköt kengät lapselle olla pitää, mutta olen joutunut opettamaan tässä nyt häntä.
 
Olen melko hiljattain herännyt vasta asiaan ja nyt kahdelle lapselle ja itselle olen ostanut pj-kengät. Teini suostuu käyttämään vain samanlaisia kenkiä kuin kaveritkin. Käytännössä nämä on merkkilenkkareita. Mutta voisi sitä huonompiakin kenkiä olla jaloille. Minun nuoruudessa bootsit oli muotia. Korkoa, kapea kärki. Ei kukaan enää sellaisia käytä.
Itselle ja nuorimmaiselle hankin pj-lenkkarit. Keskimmäisellä oli talvikengät Koel-merkkiset nahkakengät jossa villainen vuori. Nyt keskimmäisellä on Xero-lenkkarit, nuorimmaisella Affenzahn lenkkarit ja minulla Fare Bare -merkkiset lenkkarit. Keskimmäinen käyttää jo aikuisten kokoja. Seuraavaksi ostan nuorimmaiselle jotain muuta kuin Affenzahnia, niissä on aika outo lesti, tosi kapea. Xero-merkkiä ostetaan varmasti jatkossakin, aivan ihanat kengät, kokeilin omaankin jalkaan.
 
Olen myös ihmetellyt, miksi kaupat ovat täynnä toinen toistaan epäterveellisempiä kenkiä. Ihmiset käyvät leikkauttamassa vaivasenluita ja vasaravarpaita eikä kukaan vinkkaa, että ostapa omaan jalkaan sopivat kengät.

Tietysti olen itsekin käyttänyt mm korkokenkiä ja muotoiltuja lenkkareita, joita luontaiset lättäjalkani inhosivat.

Kuopuksen ensikenkiä hankkiessa luin vasta kenkäsuosituksista ja olin aivan epätoivoinen, kun niitä ei löytynyt mistään. Nyt hänellä on käytössä Feelmaxeja, Beda botya ja Vivobarefoot . Affenzahneja on ollut muutamat, mutta ne todellakin ovat kapeita ja muihin merkkeihin verrattuna kovia.

Itselleni olen hankkinut vasta kolmet paljasjalkakengät. Niissä kyllä jalat kiittävät enkä enää pysty survomaan jalkojani vanhoihin kapeisiin ja koviin kenkiin.

Suositusten mukaisten kenkien ansiosta lapsella on säilynyt jalkojen ja varpaiden tehokas käyttö. Esimerkiksi kiipeilyssä näyttää ihan apinalta, kun ottaa varpailla kiinni portaista tai oksasta. Omat jalkani eivät kyllä ole erityisesti vetreytyneet.
 
Joo pyritään käyttämään pj-kenkiä. Itse olen käyttänyt pj kenkiä varmaankin jo vuodesta 2016 ja tykkään tosi paljon, niin tuntuu luonnolliselta ostaa lapsellekin
 
Itse varvasongelmista kärsineenä panostan ehdottomasti kunnon kenkiin. Isommille ei pj-kengät ole uponneet, mutta en myöskään suostu ihan mitä vaan ostamaan oli kuinka merkkiä tai ei. Onneksi kompromissikenkiä on hyvin tarjolla!

Kuopuksen lempparit on tällä hetkellä Froddot ja lenkkareita Lapsimessulöytönä feelmaxit. Affenzahnit oli talvella sisäpelikenkinä, mutta ei tosiaan malliltaan kaikkein parhaimpia.
 
Vauvavuonna törmäsin eräässä fb-ryhmässä keskusteluihin kenkäsuosituksista ja pj-kengistä. Mentiinkin sitten mahdollisimman pitkään ihan tossuilla. Joskus 1-2v oli parit "kompromissit", mutta tajusin lapsen jalkojen leveyden sekä niidenkin kenkien kapeuden ja jäykkyyden, vaikka olivatkin paremmasta päästä ns tavallisia, joten sen jälkeen ollut vain pj-kenkiä tai oikeasti hyviä kompromisseja. Kumisaappaat on olleet ihantavalliset, valittu vain leveämpi kärki ja suhtkoht notkeat, välittämättä kanrakorosta, koska ne kuitenkin on melko vähän käytössä, eli en kuitenkaan ole täysin ehdoton.

Itsellenikin olen ostanut parit pj-kengät, mutta ainakin vielä tuntuu, että joku välimuoto olisi paras. Leveä kärki, taipuisa pohja, mutta saisi ehkä olla hieman paksumpi ja vaimentavampi pohja.

Kaikki tuntuu jämähtäneen jonnekin 90-luvun suosituksiin jäykistä ja tukevista kengistä. Kenkäkaupassa tuntuivat pitävän ihan outona, kun kyselin leveämpiä ja notkeampia kenkiä. Vähän liioitellusti tyyliin "Nämä on hyvät ja laadukkaat kengät, tällaiset kannattaa ostaa jos lapsen jalkaterveys kiinnostaa, et sä leveämpiä tai notkeampia tule löytämään" Totta oli, ettei peruskaupoista löydykään, tai silloin pari vuotta sitten ei löytynyt, nyt löytyy jo joitakin. Netistä sekä kotimaasta, että ulkomailta ja nettikirppikseltä kyllä löytyy. D.D.Step, Feelmax, fare bare, jonap
 
Huoh.
Kenkäkaupoista ei koskaan löydy tarpeeksi kapeita kenkiä. Kaikki tuntuu olevan leveydeltään mallia XXL

Minulla on todella kapea kantapää ja etuvarvas molemmissa jaloissa n.1cm ta vähän päälle pidempi kuin isovarvas, joten paljasjalkamyyjöt myyvät nekin ei-oota.

Näyttää uhkaavasti sitä, että kuopuksella varsinkin on sama juttu.
 
Takaisin
Top