Kenelle ilmoittaisitte ensimmäisenä lapsen syntymästä?

Lindeliini

Silmät suurina ihmettelijä
Kenelle tahtoisitte ilmoittaa ensimmäisen vauvan saapumisesta maailmaan?

Minä tahtoisin ilmoittaa omalle äidilleni. Olen itse syntynyt todella pahasti keskosena vaikean raskausmyrkytyksen vuoksi. Hätäsektio tehtiin jo viikolla 31. Oma äitini on siis ollut hengenvaarassa minut saadessaan, joten mielestäni vähintä, mitä voin tehdä, on ilmoittaa oman lapseni syntymästä ensimmäisenä juuri hänelle. Äiti on muutenkin minulle todella tärkeä. Isäni on toki myös, mutta hän kuulisi uutisen kyllä samalla, jos siitä kuulisi äitikin. :)

Minulla on enää kaksi viikkoa laskettuun aikaan. Olen viime aikoina pohtinut synnytystä päivittäin ja miettinyt sen kulkua kovasti. Tämä vauvan syntymästä ilmoittamisasia alkoi askarruttaa mieltäni kovasti. Pyysin mieheltäni, että jos minusta ei ole ilmoittajaksi, voisiko hän soittaa ensin äidilleni. Mies sanoi, että hänen mielestään on itsestään selvää, että hän soittaa ENSIN OMILLE VANHEMMILLEEN... Hän ei halua antaa asiassa periksi, koska hänestä minun äidilleni ilmoittaminen on minun sukulaisteni suosimista asiassa. Hän haluaa lisäksi ilmoittaa ensin itselleen tärkeimmille henkilöille.

Itse koen vahvasti niin, että mieheni pitäisi noudattaa toivomustani, koska minä sen lapsen synnytän. Mielestäni on hyvin julmaa häneltä, että koettuani painajaismaisia tuskia hän ei voi toteuttaa pyyntöäni. Asia surettaa minua suunnattomasti.

Anoppi ja appi eivät ole kohdelleet meitä vuosien varrella kovinkaan hyvin. Mies ei yleensä suostu sitä myöntämään, mutta toisinaan on mennyt niin överiksi, että mieskin on ollut sitä mieltä, että appivanhemmat ovat olleet ilkeitä. Välimme ovat nykyisin toimivat, mutta eivät kovin lämpimät. Sydämeni meinaa juuri sen vuoksi pakahtua kivusta, kun kuvittelen anoppini saavan tiedon pienokaiseni syntymästä ensimmäisenä. Haluaisin kerta kaikkiaan, että äitini ja isäni saisivat tiedon ensimmäisinä.

Pahimmissa kuvitelmissani anoppini soittaa äidilleni ja kertoo vauvan syntymästä. He ovat siis tuttuja keskenään, mutta eivät suoranaisia ystävättäriä, koska ovat hyvin erilaisia naisia. En suurin surminkaan tahtoisi anoppini pääsevän kertomaan äidilleni.

Aika pieni asia siis, mutta vaivaa minua kovasti.

Onpa kinkkinen tilanne sinulla..

Onko tuleva lapsenne kummankin vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi? Silloin asia on todella merkityksellinen kummankin vanhemmille. Tavallaan en ihmettele miehesi kantaa, kyllä omat vanhemmat ja oma suku taitaa ainakin alitajuisesti mennä aina puolison vanhempien ja suvun edelle. Kyllä minuakin vaivaisi, jos mieheni olisi ilmoittanut, että hänen vanhempiensa kuuluu saada tietää ensimmäisenä. Toisaalta ymmärrän, että häntä vaivaisi, jos vaatimalla vaatisin, että minun vanhempani asetetaan etusijalle jossakin asiassa.

Otatko miehesi synnytykseen mukaan? Minulla mies oli synnytyksessä mukana, ja usko pois, ei mies ensimmäisenä vauvan syntymän jälkeen ehdi juosta käytävälle soittamaan kenenkään vanhemmille ilouutisia. Tai ainakin meidän tapauksessa mies leikkasi napanuoran, ja kun minua kursittiin kasaan, sai/joutui mies pitää vauvaa paidan sisällä kenguruhoidossa. Vauva oli miehellä silloinkin, kun söin itse kätilön tuomia eväitä. Vaikka ei sen puoleen, kyllä siinä on itse niin pölhö kipulääkityksestä ja vauvasta ja kaikesta, ettei siinä vaiheessa kauheasti ehdi miettiä, kenelle ensimmäisenä kerrotaan.

Voisittekohan sopia, että mikäli uutinen tavoittaa miehen vanhemmat ennen sinun vanhempiasi, voisi mies kertoa vanhemmilleen, että haluatte kertoa uutisen itse sinun vanhemmillesi? Tai jos miehelläsi on puhelimessaan myös sinun vanhempiesi puhelinnumero, voisi hän lähettää saman tekstiviestin samaan aikaan kummankin vanhemmille? Ei tekstiviesti tietenkään korvaa puhelua, mutta sillä tavalla kummankin vanhemmat saisivat tietää samaan aikaan.. Puhelut voisi kumpikin hoitaa omille vanhemmilleen itse sopivalla hetkellä.

Ja nuo painajaismaiset tuskat, ei ne niin pahat ole. Tsemppiä synnytykseen, hyvin se menee! :-)

Omakohtaista kokemusta ei vielä ole, mutta pikkuveli ilmoitti samalla tekstiviestillä kaikille perheenjäsenille, eli molempien vanhemmille ja sisaruksille. Ensin tuli viesti jossa luki että nyt on lähdetty sairaalaan, myöhemmin tuli viesti että lapsi syntyi. Viesti laitettiin samaan aikaan kaikille ryhmäviestinä. Se on mielestäni oikein hyvä idea. Vaikka epäilen kyllä että kun meidän lapsi syntyy, mies soittaa äidilleen, koska hänen äitinsä ei pidä siitä että mistään asiasta ilmoitetaan tekstarilla.

Siinä kohtaa kun oli poika pihalla, oli kyllä ihan yksi lysti kuka sai kuulla ja mitä kautta. Kun päästiin osastolle, läheteltiin molemmat valmiiksi tallennettuja viestejä. Omalle isälleni taisin lähettää vasta seuraavana päivänä (poika syntyi kuuden aikaan illalla). Ei kukaan siitä loukkaantunut milloin ja miten ilmoitettiin. Vaikka uusi vauva on kaikille läheisille tärkeä ja rakas, niin vanhemmille se on kuitenkin jotain ihan muuta ja se meille kaikille tuoreille vanhemmille suotakoon.

Eikä muuten tulisi mieleenkään kenellekään ilmotella, että nyt lähetään synnyttämään, oli jotain ihan muuta sillon mielessä kuin puhelimen räpeltely. Ensi kerralla ehkä eri juttu, kun tämä esikko pitää saada hoitoon ;)

Ymmärrän ajatuksesi ja harmisi, mutta sinuna rentoutuisin asian suhteen ja antaisin elämän viedä. Vaikka asia onkin sinulle tärkeä, niin maailma ei siihen kaadu jos äitisi onkin vasta toinen, joka saa asiasta kuulla ja luulen, että hän on ihan yhtä innoissaan asiasta joka tapauksessa. Ja toivon mukaan on ihan normaali synnytys, jolloin kyllä todennäköisesti jaksat itse soittaa kun asia kerran on tärkeä sinulle. Tsemppiä tulevaan synnytykseen!! Nyt kaikki murheet ja huolet laatikkoon, ja valmistaudut rauhassa tulevaan ;)

Itse ilmoitan omalle äidilleni ensin ja sitten perässä siskot. Vaikka äiti varmaan soittaa koko suvun läpi samantien, että nyt se on syntynyt. :D Mutta siis ehdottomasti äidille ja isälle pitää heti soittaa kun on poika syntynyt. Enää reilu viikko laskettuun aikaan. :)

Ryhmätekstarilla molempien vanhemmille ja sisaruksille. Olen ajatellut, että se hetki on meidän, ja me keskitytään meidän perheeseen eikä selitetä viidelle eri ihmiselle synnytyksen kulkua ja lapsen mittoja ja niin edelleen, ne kuitenkaan tuskin olisi kahden sekuntin puheluja... lyhyt viesti kaikille, puhelin kiinni, ja seuraavana päivinä voi miettiä asiaa uudelleen :)

Tämä siis ajatus etukäteen, en sitten tiedä miltä aikanaan tuntuu.

Tässä oma näkökantani:

synnyttävä nainen on aina vaarassa synnytyksessä, vaikka kätilötiede onkin nykyään huippuluokkaa. Vaikkei lähtökohtaisesti mitään erikoista olisi odotettavissa, mitä tahansa yllättäviä käänteitä voi ilmetä. Siksi näen, että naisen äidille/isälle/vanhemmille pitää saada se ensimmäinen tieto, miten heidän lapsensa ja lapsenlapsensa voivat.

Voisin itse kuvitella, että anoppini ensimmäinen mielenkiinto on kuitenkin, miten hänen ensimmäinen lapsenlapsensa ja HÄNEN lapsensa, eli tuore isä, voi. Pahinta, mitä isälle voi tapahtua, on pyörtymisestä seurannut kuhmu. :D

Rosetta kirjoitti:
(...) Voisin itse kuvitella, että anoppini ensimmäinen mielenkiinto on kuitenkin, miten hänen ensimmäinen lapsenlapsensa ja HÄNEN lapsensa, eli tuore isä, voi. Pahinta, mitä isälle voi tapahtua, on pyörtymisestä seurannut kuhmu. :D

Hahahaa! :D 

Mutta mäkin kyl soittaisin ja aijonkin soittaa ensimmäisenä äidille vauvan synnyttyä. :)
Haluan ihan ehdottomasti että nimenomaan äitini on ihan ensimmäinen joka tietää, loukkaantuisin tosi pahasti jos mies esimerkiksi ehtisi soittaa ensin omalle äidilleen. En tiedä miksi, musta vaan tuntuu tältä.
Äiti on ollut mulle mun koko elämän niin korvaamaton tuki ja katsellut mun äärimmäisen vaikeaa anoreksiaa vuosia pitäen aina toivoa yllä, vaikka äitikin on ollut enemmän kuin kerran vuokseni totaalisen murtumisen partaalla, muttei vaan ole murtunut. Äiti ei oo hylännyt mua silloin ku kaverit alko jättämään yksi toisensa jälkeen ja sukulaiset turhautumaan. Äiti on tukenut mun paranemista ennen raskautta ja sen aikana ja ollut alusta asti aidosti onnellinen meidän tulevasta vauvasta.

me tehtii sillee et mä hoidin mun perheen ja mies omat mmut mä en kyl soittanu kellekkää vaa lähetin textarin kaikille samaa aikaa ja sit myöhemmin ku energiaa oli enemmän nii sit vast soitin...

Meil mies laitto synnytyksen jälkeen käytävältä viestin kaikille lähimmäisille.. Miun vanhemmille ja omille äidilleen soitti, mut en siinä vaiheessa jaksanu miettiä, et kummalle ensin.. Kuhan molemmat mummot sai tiedon! :) Ei siinä kuitenkaan kovin monesta minuutista ole se ero kiinni, että kuka saa ekana tietää..

Nyt kun kakkonen on tulossa, niin esikko menee luultavasti miun äidille ja luulen että sinne suuntaan soitetaan ekana! :) tai toivon niin! Mutta loppujen lopuksi ei sillä suurta merkitystä nytkään ole.. Kuhan tosiaan molemmille tieto tulee edes suht samalla hetkellä! :)

lapsi kun syntyy ei sitä ite edes ajatellut kuka saa tietää ja koska.
Mies ilmotti molemmilla, järjestyksestä viis. Tais soittaa jopa mun äidille ensin

Takaisin