Kellojen siirto - kumpi aika on parempi, kesä vai talvi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ensi yönä taas siirretään kelloja. Monet taitaa olla sitä mieltä, että moisen kellojen siirtojen voisi lopettaa. Mutta kumpaan aikaan ne mielestäsi pitäisi jättää? Kesä- vai talviaikaan?

Omasta mielestäni kesäaika on parempi. Valoisat illat on ihan kivoja. Valoisat aamut pahimmillaan herättää kesken unien ja aiheuttaa päänsärkyä. Vaikka suurta eroa sillä ei ole. Kesällä on kuitenkin valoisaa ja talvella kuitenkin pimeää.

Ehdottomasti kesäaika! Me eletään sellaisella korkeudella, että vuoden pimeimpään aikaan aurinko nousee klo8 ja laskee klo16. Olis niin paljon hyödyllisempää, että olis valoisaa klo17 asti, sillon siitä ehtisi jopa ehkä nauttiakin ulkosalla. Nyt menee sisällä töitä tehdessä valoisat tunnit.

Minä olen talviajan kannalla. Tutkijatkin sanovat, että se on unirytmin ja heräämisen kannalta parempi. Aika karulta tuntuisi, jos talvella täällä olisi aamulla pimeää johonkin klo 10 asti aamuisin. Päivä lähtee valoisassa paremmin käyntiin.

Minulle on sinänsä sama kumpi aika olisi käytössä, kunhan kellojen turhasta siirtelystä luovuttaisiin. Jos pitää valita, niin todennäköisesti ottaisin kesäajan. En ole yleensä aamuisin kovin aikaiseen kuitenkaan liikkeellä (mutta aikainen valoisuus häiritsee unta kyllä) ja iltapäässä sitten taas olen useammin liikkeellä.

Paljon ilta-/yötyötä tekevänä olen kesäajan kannalla. Mutta jos tämä kellojensiirtosekoilu loppuisi niin ihan sama kumpi aika jäisi käyttöön. 😅 Töissä saa viikon ajan siirtää kelloja oikeaan aikaan, kun kaikki laitteet eivät siirrä kelloa automaattisesti.

Tällä tavalla vuorotyöläisenä ei kyllä ole tuolla tunnin siirtämisellä mitään merkitystä, kun rytmi on sekaisin koko ajan. Vähän jopa nauratti joskus, kun eräs ihminen ensin valitti siitä, että joutuu maksamaan työntekijöille ilta-/yö-/viikonloppulisiä ja perään valitti kellojen siirroista, kun rytmi menee sekaisin. 😆

Mun mielestä se valittu aika pitäisi ratkaista maantieteellisesti. Kun on ihmiskunta päättänyt historian saatossa että klo 12 aurinko on huipussaan, ja maapallo jaetaan 24 vyöhykkeeseen, niin sit piirretään keskelle Suomea viiva ja katsotaan mitä vyöhykettä se klo 12 aurinko vastaa. Talviaikahan se taitaa maantieteellisesti olla oikea aika siis.

Itseä ei hirveästi kellojen siirtely hetkauta, mulle on sama siirrelläänkö vai ei. Hypättiin suoraan uuteen rytmiin. Lapset omatoimisesti aloittivat rytminsiirron pari vk sitten alkamalla heräämään kuudelta, joten tänä aamuna vauva nukkui seitsemään ja taapero yhdeksään (hänellä oli harvinaisen uninen aamu siis, kun kuudelta eli kesäaikaa seitsemältä herännyt monta kertaa peräkkäin). Talviaikaan siirryttäessä taisi viime ja edellisvuonna tuo taapero harrastaa samanmoiset omatoimisiirtymät 😄

Meillä pari kertaa jätettiin pikkulapsiaikana rytmi vaihtamatta, kun esikoiselle rytminvaihdos oli toooodella vaikeaa. Jos talviaikaan mentiin nukkumaan klo 20, ni sitten kesäaikaan se oli klo 21. Tämä toimi hyvin, kun olin lasten kanssa kotona, eikä ollut menoja aikaisin aamulla, tai päikkäriaikaan.

Meillä pari kertaa jätettiin pikkulapsiaikana rytmi vaihtamatta, kun esikoiselle rytminvaihdos oli toooodella vaikeaa. Jos talviaikaan mentiin nukkumaan klo 20, ni sitten kesäaikaan se oli klo 21. Tämä toimi hyvin, kun olin lasten kanssa kotona, eikä ollut menoja aikaisin aamulla, tai päikkäriaikaan.
Olin varsin tyytyväinen, kun tyttö heräsi tänään ysin sijaan kympiltä. 😄 Meillä molemmat tekevät ilta-/yötyötä niin lapsen myöhäisempi rytmi vain helpottaa koko perheen elämää. 😊 Kauhulla odotan sitä, kun tarvitsee laittaa päiväkotiin, että meneekö tytöllä rytmit ihan sekaisin. 😭

Minä olen talviajan kannalla. Tutkijatkin sanovat, että se on unirytmin ja heräämisen kannalta parempi. Aika karulta tuntuisi, jos talvella täällä olisi aamulla pimeää johonkin klo 10 asti aamuisin. Päivä lähtee valoisassa paremmin käyntiin.

Njooh, kaikki tutkimukset yleensä tehdään aamuvirkkuja ajatellen. Koska on se vaan niin väärin, jos ei pidä aikaisia aamuja mielekkäinä.

Tästä tulikin mieleen, jakautuuko tämä mieltymys sen mukaan, onko aamu- vai iltavirkku. 🤔 Itse olen iltavirkku ja valoisten iltojen kannalla.

Njooh, kaikki tutkimukset yleensä tehdään aamuvirkkuja ajatellen. Koska on se vaan niin väärin, jos ei pidä aikaisia aamuja mielekkäinä.

Tästä tulikin mieleen, jakautuuko tämä mieltymys sen mukaan, onko aamu- vai iltavirkku. 🤔 Itse olen iltavirkku ja valoisten iltojen kannalla.
Voihan se olla, että onkin jotain näkökulmaa noissa tutkimuksissa. Itse en kylläkään pidä aikaisia aamuja mielekkäinä, mutta on helpompi lähteä käyntiin, kun valostuu. Enkä ajattele, että on väärin pitää aikaisia aamuja epämiellyttävintä. Ehkä turha kärjistäminen asiaan, jossa on kuitenkin monta näkökulmaa. Esimerkiksi se, että vaikka kuinka osa ihmisistä on iltavirkkuja, niin silti iso osa yhteiskunnasta pyörii aamupainotteisesti. Ja päätös pitää kuitenkin tehdä kokonaiskuva silmällä pitäen. Toki olisi hyvä varmasti tehdä tutkimus siitä, miten aikainen valoisuus ja aiemmin pimenevät illat vaikuttavat iltavirkkuihin.

Minä en ole iltavirkku, enkä aamuvirkku, vaan sellainen keskitien kulkija, joten kumpikaan aika ei sinänsä olisi ongelma, mutta mielestäni luonnon aika, aurinko korkeimmillaan n. klo 12 on paras. Ja tosiaan, minulla pirtein aika on aamupäivällä, joten haluaisin valoisaa aikaa mahdollisimman paljon sinne.

Voihan se olla, että onkin jotain näkökulmaa noissa tutkimuksissa. Itse en kylläkään pidä aikaisia aamuja mielekkäinä, mutta on helpompi lähteä käyntiin, kun valostuu. Enkä ajattele, että on väärin pitää aikaisia aamuja epämiellyttävintä. Ehkä turha kärjistäminen asiaan, jossa on kuitenkin monta näkökulmaa. Esimerkiksi se, että vaikka kuinka osa ihmisistä on iltavirkkuja, niin silti iso osa yhteiskunnasta pyörii aamupainotteisesti. Ja päätös pitää kuitenkin tehdä kokonaiskuva silmällä pitäen. Toki olisi hyvä varmasti tehdä tutkimus siitä, miten aikainen valoisuus ja aiemmin pimenevät illat vaikuttavat iltavirkkuihin.

Minä en ole iltavirkku, enkä aamuvirkku, vaan sellainen keskitien kulkija, joten kumpikaan aika ei sinänsä olisi ongelma, mutta mielestäni luonnon aika, aurinko korkeimmillaan n. klo 12 on paras. Ja tosiaan, minulla pirtein aika on aamupäivällä, joten haluaisin valoisaa aikaa mahdollisimman paljon sinne.

Tarkoitin siis yleistä kantaa, johon olen usein törmännyt. En missään nimessä tarjoittanut sinun ajattelevan iltavirkkujen toimivan väärin. 😊 Harmillisen usein vain tällaiseen törmää ja yhteiskunta tosiaan pyörii vahvasti aamuvirkkujen ehdoilla. Kellojen siirron (tai siirtämättä jättämisen) suhteen ei tietenkään voi tehdä kompromissia, mutta monissa asioissa voisi huomioida niin aamu- kuin iltavirkutkin.

Oli ihan hirvee ajatus, että sai nukkua tunnin vähemmän. Voisi kyllä jo lopettaa koko siirtelyn. Ja lapsilla menee rytmi sekasin herkästi, ei hyvä.

Takaisin