kellään tarkempaa tietoa!

nasuliini87

Vasta-alkaja
Mieltäni vaivaa,ettei kukaan osaa oikeastaan sanoa mitään varmasti. Mutta...

Voinko ottaa neuvolan mistä tahansa? itse kirjoilla toistaseksi muualla ja vietän todella paljon aikaa mieheni luona,joten meneekö se niin että pitää mennä juuri sinne missä olen kirjoilla vaiko voinko ottaa neuvolan toisesta paikasta?

[8|]

Kyllä se niin taitaa olla, että neuvola pitää ottaa sieltä, missä itse on kirjoilla ja siinäkin huomioitava oma asuinalue, jos paikkakunnalla on monta neuvolaa. Terveydenhuolto ei taida paljon poikkeuksia tälläisissa tehdä, päivystysasioissa tai hätätilanteissa vaan.

Opiskelijaterveydenhuollosta tiedän sen verran, että jos asuu opiskelupaikkakunnalla (väliaikaisesti), terveydenhuollon saa juuri sieltä vaikka kirjat olisivat muualla. Jos asuu ja on kirjoilla toisessa kunnassa, tulee terveydenhuolto sieltä, ei opiskelupaikkakunnalta. 

Tuo opiskelijajuttukin vähän vaihtelee paikoittain. Joissakin paikoissa voit saada opiskelupaikkakunnalta/seudulta terveydenhuollon, vaikka olisitkin muualla kirjoilla. Riippuu, millaisen sopimuksen opiskeluahjo on tehnyt terveydenhuollon kanssa.

Eikös yksityiseltä puolelta saa myös neuvola-palveluja? Luulisi, että nykypäivänä kaikki palvelut on ostettavissa sieltä, mikä parhaiten itselle sopii. Sittenhän ei ole mitään väliä sillä, missä on kirjoilla, mutta palvelusta joutuu tietty maksamaan.

Tosiaan yksityiseltä saa myös neuvolapalvelua, mutta koko raskausajaksi se tulee aika kalliiksi..
Sen kanssa ollaan todella tarkkoja, että ihmiset menevät lähimpään neuvolaan, sillä useimmissa isommissakin kaupungeissa on useampi kuin yksi neuvola.

Itse ajattelen, että kuitenkin suurin osa raskaudesta kattaa kuitenkin harvoja neuvolakäyntejä. Meillä lähineuvola ei ole ihan hirmuisen lähellä, etenkin jos menee muulla kuin henkilöautolla. Mutta ei se mun mielestä rasittavaa ole. Ja sitten kun käyntejä tulee 1xviikko, vähentyy työssäoleminen tai äitiysloma häämöttää, niin sitten on ihan erilaista reissatakin sinne neuvolaan. Tätä mieltä täällä :)

Takaisin