Kelan paperit ja virkavapaushakemus

Quara

Puuhakas puhuja
Toimiiko homman järjestys siten, että ensin lähetetään neuvolasta saatu raskaustodistus Kelaan ja haetaan äitiyspäivärahaa ja vasta Kelan päätönsen jälkeen haetaan virkavapautta töistä?
 
Lähinnä järki sanoisi, että virkavapaushakemus tarvitsee liitteekseen jotain, eli sen Kelan päätöksen.
 
Itse tein niin, että kun sain raskaustodistuksen neuvolasta (kaikki hakemukset sain samalla myös neuvolasta) niin heti samantien hain äitiyspäivärahaa ja äitiysavustusta ja samaan aikaan pistin töihin virkavapaushakemuksen. Mutta mä hainkin rahaa viimeiseltä kuudelta kuukaudelta eli oli mahdotonta hakea virkavapaata vasta päätöksen jälkeen kun pois jäännistä pitää 2kk aikasemmin ilmottaa.Ja kun päätös äitiysrahasta tuli toimitin paperit töihin ja ne sieltä sitten toimitti palkanlaskentaan. Ja virkavapauskin oli jo ennen kelan päätöstä myönnetty. Mutta kannattaa varmistaa omalta esimieheltä tai palkkiksesta että miten teidän firmassa menetellään. Toivottavasti sait sepustuksesta jotain selvää :D
 
Mä tätä juuri viime viikolla selvittelin, siis meillä
  • laitoin ensin kelaan menemään hakemuksen ja todistuksen neuvolasta, ilmoitin että palkkatodistus toimitetaan myöhemmin
  • laitoin esimiehelle virkavapausanomuksen ja neuvolan todistuksen, jotta hän voi "myöntää" virkavapaan
  • kun virkavapaa on myönnetty ja tarkat päivämäärät on palkkatädin tiedossa, palkkatoimistosta toimitetaan automaattisesti piuhoja pitkin kelaan todistus niistä 6kk palkasta

Näin siis meillä kunnassa [:)]
 
Minulla nyt kiireellisempänä on tuon paperin toimittaminen töihin, koska mun pitäisi pitää kaikki lomat alta pois ennen äitiyslomaa, joten omien laskelmieni mukaan mulla on töitä jäljellä enää vajaa 7 viikkoa. Sitä ennen pitää saada asiat töissä selviksi. Varsinkin kun pomo sanoi, että tässähän tulee melkein kiire sopia mulle lomat yms.
Mutta sitä mietin, että otetaanko siitä raskaustodistuksesta sitten yksinkertaisesti kopio, koska niitähän kaiken järjen mukaan tarvitaan kaksi; toinen töihin ja toinen Kelaan?
 
ALKUPERÄINEN: Tirri
  • laitoin ensin kelaan menemään hakemuksen ja todistuksen neuvolasta, ilmoitin että palkkatodistus toimitetaan myöhemmin
  • laitoin esimiehelle virkavapausanomuksen ja neuvolan todistuksen, jotta hän voi "myöntää" virkavapaan
  • kun virkavapaa on myönnetty ja tarkat päivämäärät on palkkatädin tiedossa, palkkatoimistosta toimitetaan automaattisesti piuhoja pitkin



Mä olen siis kaupungilla töissä, eli sama juttu. Kopioita siis sen neuvolan paperin ja liitit sen siihen virkavapaushakemukseen? Laitoitko äitiysloman alkamispäiväksi sen, minkä Kelan laskuri ilmoittaa, koska siitähän ei ole mustaa valkoisella siinä neuvolan paperissa?

Lähinnä siis mietin, että tarvitseeko odottaa kelan päätös ennen kuin voi anoa virkavapuden. Uskomatonta sinänsä, että meillä ei esimies tätä tiedä ja kaikki muut tuntuvat unohtaneen, miten toimivat.
 
Mun ei ainakaan tarvinnut työpaikalle jättää neuvolasta saatua raskaustodistusta (vai mikä on nimeltään). Laitoin vain Kelaan sen ja esimiehelle jätin itse tekemäni kirjallisen ilmoituksen, kun sitä pyydettiin.
 
Ei tarvitse odottaa kelan päätöstä ennen kuin voi anoa virkavapautta. Itse esimerkiksi olen jo äitiyslomalla enkä ole vieläkään saanut kelan päätöstä asiasta.

En ihan muista missä järjestyksessä asiat meni, mutta neuvolasta saadun raskaustodistuksen jälkeen täytin virkavapauslomakkeen ja hoidin asiat työpaikan henkilöstötoimiston kanssa. Lisäksi toimitin kelaan edellisen työpaikan pari viimeistä palkkakuittia, koska vaihdoin syksyllä työpaikkaa ja anon äitiysrahat 6kk perusteella. Nykyisestä työpaikasta lähettivät suoraan palkkatiedot kelaan.

Kannattaa myös kysyä lomansiirto-lomake töistä. Meillä ainakin lomat pitäisi pitää kesällä, mutta siirsin ne niin että voin pitää sitten vanhempainkauden lopuksi/ensi talvena.

On toi sellasta sählinkiä että ei sitä oikein muista miten on asiat tehny! Vaati vähän soittelua kelaan, henkilöstöihmisille jne.
 
Siis nimeomaan mä ainakin tarvitsen sen virkavapauspäätöksen ennen kuin voin saada kelan päätöksen, koska palkkatoimisto ei voi toimittaa kelaan palkkatodistusta jos mulle ei ole sitä mammalomaa myönnetty työnantajan puolelta, eikä näin siis kelakaan voi tehdä päätöstä tuista! Mutta huom! jos haette tukia verotukseen perustuen niin ette tarvitse sitä palkkatodistusta kelaa varten, niin että silloin sillä ei ole merkitystä!
 
Mä en oikein oo tajunnu tota virkavapaus hakemusta [8|]
Mun ei ainakaan tarvinnu töihin mitään sellasta, mut vaihtelee varmaan paljon työpaikastakin?
Vein töihin ainoastaan sen raskaustodistuksen mistä ottivat kopion jonka jälkeen pistin alkuperäisen kelalle.
Sieltä kun sain päätöksen missä lukee mm se äitiysloman päivämäärä niin sen toimitin kanssa töihin josta myös ottivat kopion. Kai noi paperit nyt riittää [8|]
Mulla kun ei mikään maailman mukavin pomo ole niin ei varmasti opasta mua missään asioissa oma-alotteisesti[:@] en edes kesälomia saa pitää ennen äippälomaa niinkuin meinasin [:(]
 
en tajua kans mitä lappuja viedä minnekin. ja maksaako firma äitiysloman alun palkkaa vai suoraanko kela. ja kun kuitenkin saikulla jo paljon ennen äippälomaa niin vaikuttaako se siihen kumpi maksaa.... noh, onneks kela neuvoo kun vaan saa aikaa mennä oikein käymään.
Miks jotkut haluaa "tuhlata" kesälomansa nyt? mie ainakin säästän sen äippäloman loppuun niin saa olla pidempään kotona.tyhmältä tuntuis olla kesälomalla huhtikuussa ja sit kurjaa palata heti töihin kun muksu on sen 10 kk. saikkua vaan kun alkaa töissä voimat loppuu.
 
Se, maksaako työnantaja vai kela äitiyspäivärahaa, riippuu siitä, mitä työehtosopimusta työpaikalla noudatetaan. Osa työnantajista maksaa jonkun aikaa äitiyslomasta palkkaa, osa maksaa osan palkkaa jonkun aikaa+ osan äitiyspäivärahaa maksaa kela ja osa työnantajista ei maksa ollenkaan äitiysloman ajalta mitään, jolloin kela on maksaja. Kun työnantaja ei enää maksa palkkaa äitiyslomalta, äitiyspäivärahan maksaminen siirtyy kelalle.

Tarvittaessa, jos palkkatulot on muuttuneet merkittävästi edellisestä verotuspäätöksestä (vuonna 2010, veropäätös vuodelta 2008 laskennassa) palkanlaskenta toimittaa kelalle palkkatodistuksen edellisen 6kk tuloista. En osaa sanoa hyväksyykö kela myös palkkakuitit, josta selviää sama asia. Ensisijaisesti kelan päätökset perustuvat noihin vahvistettuihin verotuspäätöksiin. Jos päivärahapäätös tulee verotuspäätöksen perusteella ja tulot on kasvaneet, voi päätöksestä valittaa ja myöhemmin saa sitten oikean suuruista päivärahaa.

Sairasloman ajalta maksetaan myöskin oman työpaikan noudattaman työehtosopimuksen mukaan palkkaa ja kela alkaa maksamaan sairaspäivä rahaa sitten, kun työnanataja ei enää maksa sairasajan palkkaa. Yleensä sairasajan palkan maksun kesto riippuu siitä, kuinka kauan työsuhde on kestänyt. Sairaspäivärahalla ja äitiyspäivärahalla ei sinänsä oo tekemistä toistensa kanssa. Sairaspäiväraha on sairaspäiväraha, vaikka ennen äitiyslomaa maksettaisiin.

Lomista: Vuosilomalain mukaan työnantaja saa määrätä työntekijän loman ajan kohdan. Eli on etuoikeus, jos saa itse päättää loman ajakohdan, vaikka se tuntuu nykyään olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että lomat sovitaan työtekijän tarpeiden mukaan. Pääsääntöisesti kesälomat tulisi pitää lomakautena, joka on toukokuusta syyskuulle. Talvilomalle ei ole määritelty erikseen loma-aikaa. Meidän työpaikalla ainakin suositellaan, että äitiyslomaa edeltävältä ajalta kertyneet lomat pidettäisiin pois ennen töihin paluuta, vaikka lomakauden ulkopuolellakin.

Virkavapaushakemus taitaa olla julkisen puolen juttuja. Itse yksityisellä puolella, enkä tuosta ole mitään kuullut.

Kelan päätöstä ei varmaankaan tarvitse odottaa, kun ilmoittelee työnantajalle raskaudesta, koska eikös äitiyspäivärahaa haeta viimeistään samaan aikaan kuin työnantajalle tulee viimeistään ilmoittaa eli 2kk aikaisemmin. Ja kelalla tunnetusti päätöksen teko ei ihan hetkessä tapahdu. Meillä ainakin riittää äitiysloman aloituspäiväksi se, mitä kelan laskuri ilmoittaa. Ja käytämme sitä muutenkin äitiysloman keston ja eri jaksojen määrittämiseen.

Sellaista sekavaa.. tää on sit vaan mun käsitys, eli ei kannata faktahommana ottaa, mutta jonkun verran oon noita asioita pyöritellyt ja selvitellyt ihan työkseni. JA kysykää vielä ihmeessä virastoilta vahvistus.

-Palkkiksen täti
 
KIITOS!

Mun työsoppari noudattaa juurikin lakkoilun lopettanutta akt:n sopparia joten täytynee odotella koska pomolla lakkaa puhelin pirisemästä niin et ehtii muutaman sanan meiksinkin kaa vaihtaa... [:)]
omien laskujen mukaan firma maksais mulle 42 päivää äippälomasta kun työuraa on yli 7 vuotta. tietäis vaan käsittääkö se kaikki päivät...
 
Takaisin
Top