Kela, tuet ja tulonhankkimiskulut!

brainfreeze

Puuhakas puhuja
Pakko avautua pikaisesti tästä: Oon ollut äitiyslomalla nyt jo tän joulukuun. Työpaikka hidasteli jonkin lomakkeen Kelalle lähettämisen kanssa, ja tänään tuli postilla mulle lisäselvityspyyntö.

Homman piti olla selvä jo syyskuussa kun olin palkanlaskijan ja pomon kanssa yhteyksissä, samalla kun lähetin kaikki muutkin hakemukset Kelalle. Töissä sanoivat että jos haen vaan ihan normaalisti tuet 2009 vuoden tulojen perusteella, niin ei tarvi mitään erikoista tehdä. Jostain syystä firma onkin nyt ilmoittanut mun tulot edellisen puolen vuoden ajalta Kelalle, joka taas pompottaa sitten bumerangina takaisin jotain samperin lisäselvitystä tulonhankkimiskuluista. Voihan pee, kiva tässä joulun alla alata selvitteleen että mitähän v*ttua nuo tulonhankkimiskulut edes on, ja mistä mä nään niiden määrät? Ok, käsitin että liiton maksut vissiin kuuluu noihin, ja matkakulut (joita mulle ei kerry), mutta mitä muuta? Näkyykö ne palkkanauhasta vai jostain muualta?

Mä niin inhoan tälläsiä tukien hakemista ja muuta paskaa, miksei Kelakin voi laittaa jotain Suomi-Kela-Suomi sanakirjaa noiden paskapapereidensa mukana? Kaiken pitää aina olla niin vaikeeta :(

Joo, tukia voi hakea minkä vuoden tuloilla vain tai sitten jos kuitenkin viimisen puolen vuoden ajalta...siltä se ainakin tuntuu. Kela sit kai kattoo mikkä on ne paremmat tulot. Nuo tulonhankkimiskulut on esim. polttoainekuluja. Kun mun mies haki isyysrahaa, niin piti mitata koti-työpaikkakilometrit esim. vuoden ajalta. Tulonhankkimiskulut kuuluu verotuksissa tehtäviin vähennyksiin ja nämä vähennykset vähennetään bruttotuloista ja vasta sitten lasketaan saatavat isyysrahat. Tämä menetelmä suosii niitä, jokka käy naapuritalossa töissä jalkaisin. Pitkänmatkalaiset kärsii tässä tasa-arvoisessa Suomen maassa.

Kiitos vastauksesta! Kuuluukohan noihin tulonhankkimiskuluihin myös työntekijän eläkemaksut, katsoin palkkanauhasta että sellasia kuluja on veloitettu suoraan bruttotuloista? Kiva kun sattuu tälläsiä lomakkeita tulemaan just juhlapyhinä, kun ei saa edes soittamalla yhteyttä minnekään... :(

Noo, ehkä on parempi, että Kelalle ilmoittaa vain sen, mitä he pyytävät. Eli tässä tapauksessa ne matkakulut ja niitä sinulla ei ole. Kyllä Kelalla on yhteys verottajalle, mutta yleensä haluavat kuulla kaiken hakijalta itseltään. Siksi se Kela kyselee tulonhankkimiskuluja, ettei hakija pääse hyötymään niistä kahta kertaa. (Tulonhankkimiskuluja on myös työkalut, työvaatteet yms. jotka kukin ilmoittaa verottajalle, jos haluaa saada niistä jotain rahallista takaisin.)

Oon samaa mieltä että noi kelan paperit on ihan pyllystä. Siksi olenkin pariin kertaan soitellut kelan nettisivuilta löytyvästä numerosta apua. Ensimmäisellä kerralla sain jutella ihanan asiakaspalvelu alttiin ihmisen kanssa ja toisella kerralla ei niin pirteän, mutta asiansa hoitavan naisen kanssa.

Mä soitn Kelalle tänään ja varmistin että mitä kaikkee tietoo ne oikeesti haluaa multa, ettei sit taas tuu uutta ja uutta selvityslappua postiluukusta. Oli niinkin yksinkertaista, että halusivat tosiaan tietää matkakulut, joita mulle ei kerry, ja liiton jäsenmaksut. En sit täyttänyt muuta kuin ne mitä tää asiakaspalvelija mainitsi. Sain muuten roikkua jonottamassa ensin vartin ja tähän mun asian selvittämiseen kului ruhtinaallinen kaks minuuttia. Mut nyt pitäis olla taas toistaiseksi selvillä vesillä noiden tukien hakemisen kanssa. Tuntuu vaan että Kela on sellanen helvetin esikartano, että aina myy palan sieluaan kun niiden kanssa joutuu asioida.. Olin niin onnellinen sillon kun alotin opiskelujen ohella työt, ettei enää tarvinnut nostaa opintotukea ja näin ollen kertoa joka helvetin asumismuutosta ensimmäisenä Kelan tädeille :)

Takaisin