Kela- etuudet, verotus!

Aaltokukka

Supliikin supersankari
Tammikuiset 2023
Helmikuiset 2023
Tammikuiset 2025
Helmikuiset 2025
Nyt on oiva aika tarkistaa verokortin %, sillä muuten se automaattinen pidätysprosentti on turhan suuri.
Netin kautta Omaverossa se tapahtuu ja tieto päivittyy kelalle noin vuorokaudessa.
Kannattaa huomioida että Kela massa-ajaa maksatuksia pankeille jo muutamaa työpäivää aiemmin eli reilu viikko ennen maksupäivää heillä se tieto pitäisi olla.
Itse varmistelin uuden, eilen tilaamani verokortin huomioimista lähettämällä kelalle asiasta erillisen viestin sekä vanhempainrahaa että kotihoidon tukea koskien.
Aurinkoista kevään odotusta kaikille!

Mulla on tullut mätkyjä kun olen itse hilannut veroprosentin alas niin en uskalla enää 😬

Mulla on tullut mätkyjä kun olen itse hilannut veroprosentin alas niin en uskalla enää 😬
Mä luulin ettei sitä voi itse alas hilata vaan kun matalan % euroraja tulee täyteen alkaa kela ja työnantaja perimään lisäprosentin mukaan. Jos etuuden/palkanmaksaja tekee virheen niin voisin mätkyt heille maksettaviksi.
Tottakai jos esim vaihtaa työnantajaa ja antaa matalan%kortin kopion uuteen paikkaan niin mätkyjä siitä seuraa, joka on jokaisen oma harmittava moka..
Onneksi noita muutoksia pidätysprosenttiin on nykyään helppo tehdä aina tarvittaessa ja ilmoittaa ne eteenpäin... Ylöspäin nostosta riittää ilmoitus maksajalle kun alaspäin tiputtamiseen tarvitsee esittää uuden kortin.

En osaa selittää tätä kunnolla, mutta liittyy siihen, että tammikuussa pitää olla uus verokortti, tai Kela pidättää verot ns. taulukkoveroprosentin mukaan. Ei siis lisäprosentilla, vaan ottaa taulukkoprosentin, kun ei tiedä oikeaa prosenttia. En osaa sanoa, onko edelleen tätä sekoilua, kun nykyään palkkatyöhönkin käytetään jo tammikuun alusta uutta verokorttia, mutta aiemmin itselle ja useille kavereille on mennyt korkeammalla prosentilla, koska etuuksia ei ole voinut maksaa edellisen vuoden verokortilla tammikuussa, vaikka palkka maksettiinkin edellisen vuoden mukaan.

Ei pidätä kela automaattisesti lisäprosentin mukaan. Terveisin yli 2000e mätkyjä odottava.
Ohhoh, onpas valtion laitoksen järjestelmä ajastaan jäljessä. Täytyykin yrittää muistaa tarkistaa %riittävyys loppuvuodesta, etenkin jos teen yhtään työkeikkoja.
Toivottavasti sinä osasit varautua tuohon!

Takaisin