Kekri, halloween vai pyhäinpäivä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kolme erilaista, mutta kuitenkin toisilleen sukua olevaa loppusyksyn juhlaa. Vietetäänkö teillä halloweenia, pyhäinpäivää tai kekriä? Entä onko koulussa/päiväkodissa halloweenjuhlia tiedossa?

Varsinkin esikoinen on meille innostunut halloweenista, joten vietetään sitä pienimuotoisesti kekrimäisellä twistillä. Laitetaan muutama koriste esille (suurin osa esikoisen päiväkodissa tai koulussa tekemiä) ja ainakin lapset varmaan laittaa halloweenasua päälle. Eli ainakin esikoinen noidan/velhon kamppeet, kuopus mahdollisesti kirppikseltä löytyneen "luurankopuvun". Kekri-twist tulee herkuista eli yleensä syödään jotain sadonkorjuuseen liittyvää, kuten omenapiirakkaa.

Lisäksi sain kutsun ystävän, no kai niitä voi sanoa halloweenjuhliksi. Suunnitelmana katsoa kauhuelokuvaa kaveriporukalla.

Koulussa on ensi viikolla halloween-disco ja päiväkodissakin jonkinlainen lasten halloween-juhla. Lapset on näistä aivan innoissaan. 😊

Meillä ei vielä muksu kauheasti ymmärrä noiden juhlien päälle, eikä niitä olla varsinaisesti juhlittukaan. Pidän kekri-perinteestä ajatuksena. Muistan, että siitä puhuttiin peruskoulussa, mutta ei se kovin elävältä juhlaperinteeltä ole vaikuttanut. Halloweenjuhlia oli kyllä miunkin lapsuudessa, mutta olivat yleensä jonkun loka-marraskuussa syntyneen synttärijuhlia. 😅

Meillä ei oikein juhlita noista mitään. Uskoisin että pyhäinpäivänä viedään kynttilät haudoille. Minusta olisi ihana järjestää jotkut juhlat tähän pimeään vuodenaikaan, mutta en tiedä ketä sinne sitten kutsuisi 😅 Jos järjestäisin, niin tekisin koko perheen kekrijuhlat. Juhlat olisi alkuillasta kun alkaa hämärtää. Kattaisin pihalla meidän kotaan jotain helposti syötäviä itsetehtyjä herkkuja. Sitten olisi tulet ja pannuissa lämpeäisi glögiä ja kahvia. Kodan ja talon välin koristaisin kausivaloilla ja ulkotulilla tai lyhdyillä. Taustalla soisi jotain lempeää musiikkia kaiuttimesta hiljaisella. Lapset saisi syötyään leikkiä pihalla väsymiseen asti. 🥹

En oikein lämpene näille halloweenjutuille. Ehkä tulee tosikko vaikutelma, mutta minusta on jotenkin mautonta leikkiä kuolemalla ja pimeyden jutuilla, ja vielä lapset 😔 Ymmärrän että tarkoituksena on hassu leikittely ja joku voi jopa ajatella että auttaa kuoleman ajatuksen käsittelyä. Itse olen törmännyt noituuteen ja niihin pimeisiin voimiin Afrikassa, ja sen kokemuksen jälkeen en osaa suhtautua näihin asioihin "vain leikkinä" 🤷🏼‍♀️ Virpomassakin taapero kävi serkkunsa kanssa tipuna ja pupuna, en tykkää siinäkään noituudella leikkimisellä, mutta en haluaisi täysin jäädä meidän kulttuurin ulkopuolelle.

Kiva idea tosiaan pimeällä ajalla jotain juhlia! Kekriä en ole meilläpäin ikinä kuullut tai nähnyt. USAssa on iso myös tuleva kiitospäivä, jossa kiva perinne. Pitää vähän miettiä miltä tämän sesongin juhla meillä näyttäisi 🤔

Joskus halloweenia viettänyt, kun siskoni siitä pitää ja kutsui aina kavereitaan sitä viettämään ja minutkin kun olimme vielä hyvissä väleissä, se oli kyllä hauskaa. Tosin pidän siitä itsekkin, ainakin niistä koristeista yms, mutta en itseäni ja miestäni varten kyllä mitään koristeita ole edes ostanut. 😅 Ainoa on että sorruin tokmannillta ostamaan söpön haamu kahvikupin. Ja no 2kpl söpöjä haamu kulhoja. 👻

Ei taida kekri olla missään päin yleinen. Lisäsin sen vaihtoehdoksi tuomaan lisäajatuksia siitä, kuinka melkein samaa juhlaa voi viettää eri tavoilla, jos luurangot ei kiinnosta. 😊 Osittain myös koska muutamakin taisi vastata kekrin jossain aiemmassa ketjussa, jossa kysyttiin halloween vai pyhäinpäivä.

Varsinaisesti ei juhlita, mutta on mulla muutama syksyinen (halloween) koriste esillä: kuramatossa syksyn lehtien ja kurpitsojen kuvia sekä joskus isotädiltä saatu iso posliininen kurpitsa ruokapöydällä, jonka sisällä kellertävät jouluvalot. Päiväkodissa on pari viikkoa halloween teemaa, askartelua, teemamuskaria, teematarinoita, kummitusten etsimistä metsässä jne. Lapsi 3,5v on ihan täpinöissään nimenomaan kaikista hirviöistä ja ollaan käyty nyt varmaan lähes kuukausi läpi mitä kaikkia hirviöitä on halloweenina ja mitä hirveyksiä ne tekee 😅 jonkun verran näihin liittyy kuolemasta puhuminen kun pitää selittää mistä be luurangot tulee jne, mut toisaalta koko syksy on täynnä kuolemaa, paljon on puhuttu äitin pihan kukkien kuolemisesta ja mitä se tarkoittaa et ne samat kukat ei enää kasva uusiksi vaan siksi ne on tehnyt siemeniä jatkoksi ja sen sellaista.

Itse en yhtään välittäisi mistään ovilla kiertämisistä, inhosin jo lapsena virpomisen ajatusta jne. Ostetaan kuitenkin jotain karkkia kaappiin jos joku naapuruston lapsi tulee karkki tai kepponen kierrokselle.

Muokattu viimeksi:
Mä en välitä mistään kauhuelokuvista ihan muutamaa poikkeusta lukuunottomatta (nekin on aika kesyjä). Halloween-juhlat on kivoja ja pimeydessä ja kynttilänvalossa on tunnelmaa. Harmi, kun alan olla sen ikäinen ettei kukaan enää oikein järjestä siihen liittyviä juhlia. Olisi kiva pukeutua.

En tykkää Halloweenista lähinnä siks, että musta se on vaan niin kaupallinen hässäkkä. Mä vaan jokakerta kaupoissa nyt lähiaikoina oon miettiny, että kuka niitä suht kalliitakin koristeita ostaa, jaitä ihmiset tekee sit niille, kun se on ohi? Kirppikselle/roskiin vai säästöön? Ja jos säästöön, niin mistä meille saataisiin niin isot varastot, et vois ”vanhojen”, joita siis olen jo lapsuudessa viettänyt (joulu, pääsiäinen, vappu jne) juhlien koristeiden lisäksi säilöä. Ei meille ainakaan mahdu. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Tähän asti oon yleensä joko käyny hautausmaalla isovanhempien haudalla ja vieny sinne kynttilän tai sit kotona sytyttänyt kynttilän edesmenneiden muistolle, eli enemmänkin pyhäinpäivää viettänyt. 4v esikoinen ok nyt kovassa halloweenvillityksessä, niin kaipa me pari hämähäkkiä askarrellaan ikkunaan, mut tuskin mitään muuta. Ovikello ei toimi, et kiertelijöihinkään emme varaudu.

Päiväkodissa on halloween-naamiaiset, isompi ilmoitti olevansa kummitus, pienempi kohta 3v taas pelkää kaikkea vähänkin pelottavaa, ja ilmeisesti hän on ampiainen tai tonttu, katsotaan mihin hän tässä vielä viikon aikana kääntyy. :tears:

@Kinla tuo kaupallisuus minuakin tökkii. Pidän enemmän kekrin ideasta, että juhlitaan herkuilla ja oluella, kun työt on tehty. 😅 Tai ehkä siinä vain on se, että se ei ole juhlana elpynyt niin sitä ei ole tänä ylettömän tavaramäärän aikakautena ehditty kaupallistaa. 😂

@Selah ymmärrän tuon siun ajatuksen, mutta pidän sitä ehkä vähän hätävarjelun liioitteluna. Toisaalta... Mie en ole ollenkaan uskonnollinen, joten olen varmaan väärä ihminen sanomaan mikä on hengellisesti haitallista tai jopa harhaoppista.
Kuitenkin esimerkiksi Meksikossa Kuolleiden päivää juhlitaan ihan kristittyjen keskuudessa. Samoin halloween on seurausta siitä, että Samhain on sulautettu pyhäinpäivään.
Ehkä näissä kaikissa vastaavissa juhlissa sekoittuu kulttuurin mukaisesti kuolleiden muistelu, kuoleman hyväksyminen ja sadonkorjuun juhliminen. Sadonkorjuun aikaan on ollut laittaa uhrilahjoja kuolleiden hengille, niin on sopinut muistella heitä silloin. Sitten ne paikalliset juhlat ja tavat on kristinuskon leviämisen myötä sulautettu pyhäinpäivään.

Mun elämä on jo pala modernia kauhua: työmarkkinatuen hakemuslomake, vääjäämättä lähestyvä perunkirjoitus (pyörii mielessä vaikken edes tiedä kenelle, vaihtoehtoja on kyllä olemassa), verotus, nousevat kustannukset. Uutisten kautta on kosketus vielä valtion budjettiin, saksiin, hyvinvointialueiden alijäämään, luontokatoon, ilmastonmuutokseen, plus vielä ties mitkä Gazat, Ukrainat, Putinit ja Trumpetit. En tiedä, mikä tämä noista kolmesta juhlasta on - kutsun tätä elämäksi, mutta melko kauhuntäyteinen se on. Ikuinen ja moderni halloween&pyhäinpäivä? Kekri saattaa vilahtaa mielessä ennen kuin ehtii kaupassa kassalle...

@Selah ymmärrän tuon siun ajatuksen, mutta pidän sitä ehkä vähän hätävarjelun liioitteluna. Toisaalta... Mie en ole ollenkaan uskonnollinen, joten olen varmaan väärä ihminen sanomaan mikä on hengellisesti haitallista tai jopa harhaoppista.
Kuitenkin esimerkiksi Meksikossa Kuolleiden päivää juhlitaan ihan kristittyjen keskuudessa. Samoin halloween on seurausta siitä, että Samhain on sulautettu pyhäinpäivään.
Ehkä näissä kaikissa vastaavissa juhlissa sekoittuu kulttuurin mukaisesti kuolleiden muistelu, kuoleman hyväksyminen ja sadonkorjuun juhliminen. Sadonkorjuun aikaan on ollut laittaa uhrilahjoja kuolleiden hengille, niin on sopinut muistella heitä silloin. Sitten ne paikalliset juhlat ja tavat on kristinuskon leviämisen myötä sulautettu pyhäinpäivään
Meinasin jo jättää vastaamatta.. Ymmärrän kyllä pointtisi eri juhlien historiasta ja kulttuurien sekoittumisesta. Silti se, että jokin perinne on joskus ollut kristillinen, ei tee siitä itsessään kristillistä, enemmänkin päinvastoin 🤔 En henkilökohtaisesti lämpene myöskään katolisille tavoille muistella kuolleita. Tästä Meksikon juhlista ei ole mulla kokemusta, mutta ymmärrän että se on kuin pyhäinpäivä joka on lähtenyt vähän lapasesta. Itselle riittää ajatus, että elämää voi juhlia muutenkin kuin kuoleman tai henkimaailman kautta. En vain koe luontevaksi leikitellä kuolemalla, vaikka tarkoitus olisikin hyväntahtoinen.

Meinasin jo jättää vastaamatta.. Ymmärrän kyllä pointtisi eri juhlien historiasta ja kulttuurien sekoittumisesta. Silti se, että jokin perinne on joskus ollut kristillinen, ei tee siitä itsessään kristillistä, enemmänkin päinvastoin 🤔 En henkilökohtaisesti lämpene myöskään katolisille tavoille muistella kuolleita. Tästä Meksikon juhlista ei ole mulla kokemusta, mutta ymmärrän että se on kuin pyhäinpäivä joka on lähtenyt vähän lapasesta. Itselle riittää ajatus, että elämää voi juhlia muutenkin kuin kuoleman tai henkimaailman kautta. En vain koe luontevaksi leikitellä kuolemalla, vaikka tarkoitus olisikin hyväntahtoinen.
Ihan mielenkiinnosta siun ajatuksia kohtaan haastoin tuota ajatusta. Anteeksi, jos oli liian kärkäs tapa! Ja kuten sanoin niin tällaisena semipakanana agnostikkona mie oon vähän huono taho kertomaan mikä on hengellisesti haitallista tai ei. 😅 Ja kai sekin on jokaisen kristityn omantunnon asia missä kokee rajojen menevän. Ainakaan minun tuntemani raamattu ei anna yksiselitteisiä vastauksia. Toki en tunne sitä alkukielellä, mutta oletan käännöksienkin seuraavan sanomaa ainakin pääpiirteittäin.

Meksikon kuolleiden päivässä yhdistyy siis alkuperäiskansojen ja pyhäinpäivän perinteitä. En nyt ihan hirveän tarkkaan tunne sen syvempiä merkityksiä.

Henkilökohtaisesti ajattelen ikäänkuin vastavoiman kohtaamisen korottavan sen toisen asian tuntua. Kuolema saa elämän tuntumaan arvokkaammalta, sairaus terveyden, lapsettomuus syntymän... ikäänkuin puute antaa merkityksen. Enkä tarkoita, että puutetta tarvitsee kokea, mutta jo sen olemassaolon tiedostaminen korottaa arvostamaan sitä mitä on.

Jos tuntuu liian henkilökohtaiselta kysymykseltä niin ei ole pakko vastata, mutta mistä tuo epämukavuus noiden asioiden suhteen juontaa?

Jos tuntuu liian henkilökohtaiselta kysymykseltä niin ei ole pakko vastata, mutta mistä tuo epämukavuus noiden asioiden suhteen juontaa?
En kutsuisi sitä epämukavuudeksi, vaan ehkä liian tosikoksi 😅 Ajatus kuolemasta ei itseasiassa tuo mulle mitään epämukavuuden tunnetta tai pelkoa. Vaan kun on nähnyt niitä noitatohtoreita ja sitä maailmaa, ja toisaalta olen nähnyt vaikka selittämättömiä parantumisia. Uskon että näkymättömät voimat on hyvinkin todellisia, enkä halua "pimeyden voiman" kanssa olla tekemisissä, koska uskon ettei se ole hyväksi, henkisesti terveellistä tai turvallista.

Mutta hyvä pointti että vastavoimat korostaa sitä toista puolta. Se varmaan näissä pyhäinpäivässä tms onkin isosti ideana, että muistetaan arvostaa myös näitä läheisiä joita on ympärillä.
(En siis siksi meinannut jättää vastaamatta että loukkaannuin vaan ettei varsinaisesti ollut mitään kysymystä mihin tarvetta vastata, ja kun tämä on taas vähän ohi aiheen)

Takaisin